|
50´erne
|
|
Den
kolde krig |
under udarbejdelse |
|
Mellemlagets
fremgang |
|
|
Ungdomskulturens
opståen |
Heretica
|
|
Dansk
litteratur og den unge vrede |
Eksistentialismen
|
|
|
Den
Kolde
Krig
|
Kold
atomtrussel
Flere gange
i løbet af 50´erne er verden på randen af atomragnarok. De
to supermagter, USA og Sovjet Unionen, kæmper om verdensherredømmet.
Med den postmoderne 80´er-filosof Lyotards begreber, kæmper
de to store fortællinger, liberalismen og marxismen, om hvordan
verden ser og skal se ud. Atomkatastrofens potentielt
altødelæggende kraft lægger dog en dæmper på den direkte
konfrontation.
Krigen udtrykker sig i stedet i en kold form.
|
Mellemlaget vokser -
mellemlagslitteraturen opstår
|
Grundliggende spejler den højintellektuelle finkulturs afstand til
massekulturen et samfund med en tilsvarende afstand mellem rig og
fattig.
Men Socialdemokratiets massive indflydelse har siden 30´erne gjort afstanden
mellem rig og fattig mindre. En mellemstand er på vej - også
fordi statssektoren og den offentlige sektor vokser i den socialdemokratiske samfundmodel.
Allerede i 30´ernes litterære interesse for den lille mand, funktionæren, flipproletaren,
kan man
se tegn på den ny mellemstands fremkomst.
Men først i slutningen af 50´erne får det fremvoksende
mellemlag helt sin egen litteratur. Hvor flipproletarlitteraturen i
30´erne stadig bærer præg af finlitterære knæfald og
kulturradikal opdragende bedrevidenhed, får 50´erne med
Panduro og Rifbjerg romaner, hvor forfatterne "lider" med
deres hovedpersoner frem for at bruge den kulturradikale pegefinger -
Panduro er selv lige så neurotisk som sine hovedpersoner.
Mellemlagslitteraturen er hverken finkulturelt overkompliceret
eller trivialt forenklet.
Det normale mellemlag
Det fremvoksende mellemlag flytter fra slutningen af
50´erne ind i ensartede betonfunkisboliger
eller parcelhusrædsler. PHs funktionalisme bliver forvandlet til en "bolig-golem"
i byplanlæggernes hænder! Et problem ved middelstandens fremgang er at den
kanaliseres ind på et ensartet, fordistisk samlebånd. Parcelhuse
og de middelstandsmennesker der lever der, synes som klonede ud af den
samme Hr. Petersen fra Middelkøping..
Panduros frygt for det normale og normerne er tæt forbundet med den nye
alt for ensartede discountarkitektur. For ham er det normale menneske
i det normale boligbyggeri det samme som ren galskab.
Den kommende 60´er litteratur tager det samme problem op.
|
Ungdomskulturens
opståen
|
Superøkonomisk amerikansk fremgang - ungdomskulturen opstår
I løbet 50´erne kommer den danske økonomi bl.a. takket være
marshallhjælpen til Tyskland langsomt på fode. Der er dog stadig
langt til 60´ernes velstandseksplosion. USA´s økonomi boomer imidlertid som aldrig før og skaber de økonomiske betingelser for at
unge mennesker kan udskille sig som en selvstændig enhed med en massiv
købekraft.
Med de amerikanske unges pludselige velstand skabes en
ungdomsindustri hvorigennem ungdommen kan spejle sig selv og dens
nyvundne livskraft. For første gang i verdenshistorien har et samfund
produceret nok overskud til at udskille en selvstændig ungdom med et tilhørende værdiunivers. Ungdomskulturen er født.
Rock & Roll - Identify with the youth
Med "lån" fra den sorte bluesmusik med dens indestængt
oprørske selvforståelse klones
den sorte, seksuelt frigjorte subkultur ind i den hvide
overskudsungdoms nye totemfigur: Elvis Presley. Inden længe
rocker alle vestlige unge i takt til Elvis underliv.
Ungdommens eget biologiske ur dikterer fra nu af i stadig stigende
grad de vestlige civilisationers tidfornemmelse: Identify with the
youth!, som LSD-profeten Timothy Leary forkynder i begyndelsen af
60´erne. Her i vor 2000-tid er den vestlige civilisation blevet til
en ungdomskultur. Selv gymnasielektorer bør nu gå i kondisko &
flere & flere opkommende superfirmaer indfører
slipseforbud.
Den vrede ungdom
Men tilbage til 50´erne: Her og nu, fart og tempo, hormonel
forgiftning, plus irritation over en ældre generations normer der i
stigende grad er ubrugelige i et samfund der kvalitativt ændrer sig i
et stadigt større tempo - disse følelser skaber tilsammen den vrede
50´er ungdom. Samtidig truer en tung paddehattesky i den politiske
horisont med at fjerne fremtiden - så hvorfor ikke slå på tæven
her og nu? Den vrede, mutte, indestængte attitude røber, ud over
arketypiske ungdomsbiologiske træk, den spirende ungdomskulturs frygt for den frihed der er inden for rækkevidde.
Friheden føles, men kan ikke udfoldes eller retningsbestemmes.
Vreden er i forlængelse heraf et udtryk for en ungdomskultur der endnu ikke er stærk nok til at skabe sin egen
levedygtige platform.
Da det sker med ungdomsoprøret i 60´erne, forvandles vreden til
Flower-powerenergi: Make love - not war.
Fra twen til teen til ga-ga- kultur - et
hurtigt blik op til i dag
En egentlig teenagekultur er der næppe tale om endnu - socialgruppen
er nærmere fra 20 år og opefter. Men fra 50´erne og op til i dag
kravler ungdomskulturens grænse sikkert og støt nedefter så det her
i 2000-tiden nok mere er på sin plads at tale om et børneoprør. Det
er i denne sammenhæng slet ikke nødvendigt at komme ind på Britney
Spears og hendes vuggestuemålgruppe. Tag blot Caspar Christensens,
Bubbers o.m.a. andre kulturpersonligheders adfærd som et eksempel på ga-ga
kulturens sejrsgang.
Amerikansk film & musik
Marlon Brando & James Dean optræder i Hemmingwaysk hårdkogt
stil: læderjakker, og/eller anderumpefrisurer - ofte med voldsflirtende
kliker i bikermiljøer som baggrund. Biografkulturen i Danmark
vokser eksplosivt.
Elvis Presley plus et par sorte musikere (der
faktisk skabte musikstilen, men ikke tæller nok til navns nævnelse i
denne sammenhæng - dont buy race (negro) records, som
det hed i Gods own Country i 50´erne) tænder en indvendig ild
der let rækker over Atlanten. Selv om Danmark på dette
tidspunkt faktisk ikke er tilstrækkelig økonomisk udviklet til at bære denne
ungdomskulturelle overbygning, så triumferer "ungdommens
internationale" takket være de nye massemedier, plader, film og
radio.
|
Dansk
litteratur i den unges vredes perspektiv
|
Bogtitler med amerikanske forbilleder som Lev stærkt - dø
ung, Ung vrede o.m.a findes på de danske boghylder i flere
hundrede eksemplarer for hvert eksemplar man finder af Heretica.
Hereticanernes finkulturelle livsanskuelsesdebat synes langt væk fra den danske
virkelighed.
Men med Panduro rykker kulturen ind i det danske folkehjerte.
Leif Panduro
I Leif Panduros Rend mig i traditionerne (1958) og De
uanstændige (1960) finder vi et homeopatisk doseret
ungdomsoprør.
Netop det homeopatiske aspekt gør at Panduros medicin kan fordøjes af de
fleste danskere. I De uanstændige skrives Danmarkshistoriens
første fiktive hippier, Mick og Topsy, ind i en freudiansk
forståelsesmodel. Deres uansvarligt frie adfærd og sexliv er med en
næsten lærebogsagtig skematik rubriceret som idets adfærd.
Bogens hovedperson Thomas er det stakkels freudiansk plagede ego der
skal finde den umulige vej mellem idets seksuelle tiltrækning
til Mick og Topsy og superegoets, faderens normer og
påbud.
For 50´erne generation, Panduro og Freud er denne konflikt uløselig.
Som Freud formulerer det, så er super-egoet både kulturens
forudsætning og dens forbandelse. Parallelt til den
unge amerikanske vrede kan hovedpersonen Thomas ikke slippe sit
forbudte begær fri. Han reagerer i stedet aggressivt og eliminerer objektet for sit
syndige begær: Mick bliver skudt i en kaotisk
befrielsesscene og romanen slutter med en grå livløs virkelighed der
kaldes for fremtiden. Den frustrerede "abe" er tilbage i læseren der jo
ikke engang som Thomas kan skyde sig ud af konflikten.
Historiens bagkloge indsigter
Hvad der er imidlertid er tydeligt at se i historiens bagkloge lys er at
de normer som Panduro så inderligt hader, ikke er kulturens
forudsætning, men faktisk er en direkte hindring for kulturens
fortsatte udvikling! Som før nævnt skifter samfundsudviklingen
fundamentalt karakter i 50´ernes USA. Den industrielle udvikling
kræver i stigende grad et samfund der kvalitativt er i stand til at
ændre sig i et stadigt hurtigere tempo. I denne sammenhæng er Freuds
træge super-ego med usamtidige normer den største
hindring for at kulturen kan opdatere sig selv. Uvidende har Panduro
med sin pinagtige skildring af det neurotiske 50´er-øglemenneske
(Øgledage, 1961) været med til at gøre den unge mellemlagsdansker mere bevidst om den konflikt han faktisk stod i: det
enkelte individ i kampzonen mellem et relativt statisk industrisamfund
og et kommende ultradynamisk.
Igen et kort flash forward til 2000-tiden
Det sidste skud på actionfilmstammen i James Bond Genren,
Triple-X, introducerer en ny Bondtype som i modsætning til den
dødkedelige stiffupperlipprinscharles-arketype er en halvkriminel
adrenalinjunkie. Han tilhører et undergrundsmiljø betænkelig tæt
på superskurkens betændte univers, men frelser ikke desto mindre i
bedste Bond-stil verden fra undergang. "Morale": et
ultradynamisk samfund har ikke råd til at lade idets ressourcer
være båndlagt af et antikveret super-ego.
Panduro ville have været begejstret! Desværre har Bush endnu ikke
set filmen, ellers også er det ham der har friseret Tripple-X-idet
så det politisk korrekt afstår fra at ryge. Er det i virkeligheden egoet
der nu er så smart at det har narret idet til at tro at det
har fuld frihed under Stars and Stripes?
Flash Back til den Kroniske uskyld
For Rifbjerg er uskylden en kronisk tilstand - længslen efter og
behovet for seksuel frigørelse kan ikke udfris. Konsekvensen er som i
De uanstændige en kombination af resigneret tilpasning og
katastrofe.
|
Heretica
|
I starten af
50´erne bliver Heretica efterhånden mere og mere religiøst og
metafysisk orienteret. Det hereticanske synspunkt at intellektdyrkelsen har
dæmoniseret verden med dommedagsteknik videreføres fra nazismens
til koldkrigens galskab. Måske forstærkes det dunkle, højtidelige
og forkynderiske i Hereticas digtning i de sidste af tidsskriftets
leveår (48-53).
Erik Knudsens og Poul la Cours "flugt" fra
Heretica og dets indadvendte metafysik er et symptom på et skift i 50´erne og 60´ernes
finlitteratur mod en aktuel Dialog vendt mod velfærdssamfundet.
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|
|
|
|
|
|
|