Det græske
drama |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den græske tragedie er på trods af brugen af masker ikke et karneval. Tragedien er heller ikke en tragedie i traditionel forstand, men kan nærmere defineres som et drama med udgangspunkt i heroernes liv. En græsk tragedie kan godt have en lykkelig slutning. Her Wilamowitz-Möllendorfs
definition: Tragedien kom først - komedien siden- den har derfor haft tragediens faste former som forbillede: korsange vekslende med dialog. Koret var tragediens midtpunkt og kærne. Oprindelig bestod det af 12 korister. (Sophokles 15) De mange talte replikker blev højst sandsynlig fremført af en korfører. Koret + skuespillere bestod af mænd - selv om det ofte forstillede kvinder. Andre festspil ofte kvinder. Når en tragedie blev opført startede den med at koret marcherede ind på scenen (orchestra stykket) eller med en tale (en prolog) . Aktinddelingen bliver til gennem en "Ståsang" men koret bryder også tit ind i selve handlingen/dialogen med korte replikker på talevers fremsagt af korføreren eller små musikalske mellemspil i vekselsang med skuespillerne.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aischylos 525 - 456 f.Kr. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aishylos oplevede som ganske ung det græske demokratis grundlæggelse. Kæmpede ved Marathon 490 og ved Salamis 480. Kendte tragedier:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sophokles 495 - 405 f.Kr. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sophokles var hele sit liv folkets yndling. Hans digteriske produktion (ca. 120) var meget stor og successen fulgte ham fra først til sidst. Kendte tragedier:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Euripides 484 - 404 f.Kr. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
I konkurrencerne mellem digterne fik den
ældre Sophokles ofte "baghjul" af Euripides. Kendte tragedier: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Kun et menneske kan kildres (til
latter); grunden dertil er vor huds tyndhed i forening med den kendsgerning
at det eneste dyr der kan le, er mennesket."
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dionysisk/Dionysos - Appollinsk/Apollon |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komedien indeholdt ud over den almindelige handling nærgående angreb og latterliggørelse på kendte borgere. Disse satirske overfald var spredt ud over hele stykket i parabasen, mellemspil hvor kopret henvender sig direkte til publikum.
I følge Aristoteles kan komedien defineres
på følgende måde: Hos Aristoteles forudsætter komedien at vi/publikum er klogere end den fremstillede karakter. Platon derimod forudsætter at vi kun kan le i jævnbyrdighed, dog hvor vi får et lille forspring ved at komedien fremstiller karakterer med en defekt. Det latterlige er en for publikum smertefri defekt. Karikatur Jvf Holbergs ekstremer. Willy Sørensen: "Det forfærdelige er morsomt, når det ikke er farligt." (Ufarlige historier) Vittigheden bliver til ved snyd i følge Aristoteles. Den bygger på en forventning som ikke bliver indfriet. Schiller:
Ikke det område, fra hvilket genstanden er taget, men det forum, for
hvilken digteren bringer den, gør den tragisk eller komisk. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dionysisk sanselige spil opført af skuespillere udklædt som halvt dyr, halvt mennesker.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dithyrampen er en kultisk sangdans til Apollon eller Dionysos. Runddans udført af 50 mænd eller drenge
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trilogien er en betegnelse for de tre sammenhørende tragedier som digteren "tilmelder" kappestriden/agonen ved Dionysosfesten (foråret slutningen af Marts). Den store Dionysosfest blev indført af en oplyst enevældig tyran Peisitratos (560 527)=Athens blomstringstid. Hvis trilogien vandt prisen fik
sponsoren (choregen=en velhavende person)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Gennem dyb foruroligelse (gysen) og jammer skal udvirkes en renselse af sådanne følelser." Aristoteles Renselsen skal forstås næsten kemisk i forlængelse af den antikke medicinske forestilling om legemets væsker. Sangviniker - melankoliker - flegmatiker - koleriker. Hvis en person producere for meget af en af de fire kropsvæsker skal de så at sige udtømmes for at skabe balance. Befriet og opløftet går man fra
skuespillet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Persona = maske
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Overmodstraf" i et komplekst sammenspil med Guders (Halvguder jvf Indien Rg Veda) lune, skæbne, uafvendelighed sat i gang af tidligere handling og magtbegær.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
I Hybris-nemesisforstillingen er det først og fremmest tyrannens adfærd der straffes. Set i dette lys bliver tragedierne til indirekte forsvar for det spæde demokrati i sine advarsler til enhver hero, der stræber efter magt. Det er også tankevækkende at enevældige regenter ikke kaldes for fyrster eller konger, men derimod tyranner.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Athen: "De store Dionysier" (Slutn.
af Marts) blev indført af en oplyst enevældig tyran Peisitratos (560
527)=Athens blomstringstid. Lenæerne, "de landlige" i januar februar. Et kultbillede af Dionysos bliver ført fra landsbyen Eleutheræ til Athen og placeret i teatret På festens første dag (tre dages i alt) samlede Athens borgere sig før solopgang i Dionysos hellige område syd for Akropolis og ventede der i spænding på dagens udfoldelser af festspil. Tre digtere konkurrerer her, som en slags teaterolympiade, om publikums gunst. Bedømmelseskommiteen bestod af 10 personer, fem ved lodtrækning arrangeres af archonten som året efterfølgende får navn efter. Digteren har hovedansvaret og som Beethoven dirrigerede sine egen koncerter er han med fra først til sidst. Ofte var han også skuespiller (Aischylos). Sejsrprisen var en efeukrans og naturalier. Lav pris for at komme med. Fattige
Athenere fik refunderet billetentreen af statskassen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|