|
Stil
og syntaks
|
|
|
|
|
Valdemar
Sejr (1825) - B.S. Ingemann
|
Fra et lille, afrundet cellevindue i den sydlige fløj af
klosterbygningen i Sorø skinnede en stjernelys efterårsnat i året
1204 en stille, enlig lampe gennem de halvafbladede linde ud på søen.
Indenfor i den høje, hvælvede bispestue, som den kaldtes, sad i en
sort læderstol ved et i muren fastnaglet egebord en ærværdig,
hvidskægget olding med en stor pergamentsbog for sig. Bordet var
overlæsset med skrevne årbøger og krøniker, en mængde afskrifter af
ældgamle danske sange og folkesagn, runeindskrifter og tegninger af
gravminder fra hedenskabets dage. Der lå ligeledes afskrifter af gamle
græske og romerske forfattere samt af prædikener og messebøger, som
til dels skjultes af en stor, opslået bibel. Midt imellem bøgerne stod
en kobberlampe med en hjemmegjort skærm af et flere gange overskrevet
og afskrabet pergamentsblad. Derved faldt det stærkeste lys på bogen
og undertiden på oldingens hoved, når han bøjede sig, medens et glimt
af lampelyset, blandet med et svagt skin af den opstående måne,
sparsomt oplyste det dunkle studerekammer. På væggene hang der gamle,
forrustede sværd og hellebarder, stålhuer, bidsler og harnisker, samt
kiler og offerknive af flint, udgravne af kæmpehøje; på hylden i
krogen over løjbænken lå der brudstykker af askeurner og tykke
pandeskaller mellem usædvanlig store knogler og dødningeben; og ved
kaminen stod, under sanduret på hjørnehylden, et stort, blankt
ridderharnisk med et spyd og en stridsøkse, som efter skikkelsen ikke
syntes ældre end fra det 11te århundrede.
Stil
|
Hosekræmmeren
(1829) – St.St. Blicher
|
"Den største Sorg I
Verden her.
Er dog at miste den, Man har kjer."
Stundom, naar jeg har vandret
ret ude i den store Alhede, hvor jeg kun har havt den brune Lyng omkring
mig og den blaae Himmel over mig; naar jeg vankede fjernt fra Menneskene
og Mindesmærkerne om deres Puslen hernede, der i Grunden kun er et
muldvarpeskud, som Tiden eller en og urolig Tamerlan engang jevner med
Jorden; naar jeg svævede hjertelet, frihedsstolt som Beduinen, hvem
intet Huus, intet snævert begrændset Mark fængsler til Pletten, men
som ejer, besiddder Alt hvad han ser, som – ikke boer – men lysterer
hvor han vil; naar da mit vidt omsvævende blik i Kimingen skimtede et
Huus, og saaledes ubehageligen standsede i sin lette Flugt: stundom
opstod da, Gud forlade mig denne Flyvetanke; thi andet var det dog ikke
– det Ønske, gid denne Menneskevaaning var borte! Der boer ogsaa
Møje og Kummer; der trættes, der kives ogsaa om Mit og Dit!
Stil
|
Enten-Eller
(1843) - Søren Kierkegaard
|
Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste
at have travlt i Verden, at være en Mand, der er rask til sin Mad og
rask til sin Gierning. Naar jeg derfor seer en Flue i det afgjørende
Øieblik sætte sig paa en sandan Forretningsmands Næse, eller han
bliver overstænket af en Vogn, der i endnu større Hast kjører ham
forbi, eller Knippelshro gaaer op, eller der falder en Tagsteen ned og
slaaer ham ihjel, da leer jeg af Hjertens Grund. Og hvo kunde vel bare
sig for at lee? Hvad udrette de vel, disse travle Hastværkere? Gaaer
det dem ikke som det gik hiin Kone, der i Befippelse over, at der var
Ildløs i Huset, reddede Ildtangen? Hvad Mere redde de vel ud af Livets
store Ildebrand?
Stil
|
Ved
Vejen (1886) – Herman Bang
|
Frøken Jensen sad og græd i sin krog Det begyndte at
blive mørkt, og til sidst rejste hun sig og gik ud i køkkenet.
Hun tændte en lille petroleumskoger og satte vand over til theen. Hun
lagde en dug over hjørnet af køkkenbordet og satte brød og smør frem
foran den enlige tallerken..
Men alt mens hun gjorde det, faldt hun lange stunder hen igen og tænkte
på ny på præstens ord.
Moppen var fulgt ud efter hende og havde lagt sig på en pude foran sin
tomme madtallerken.
Frøken Jensen tog tallerkenen og fyldte den med franskbrød, blødt op
i det varme vand.
Moppen fik tallerkenen ned foran sig og begyndte at fortære foderet
uden næsten at røre sig.
Frøken Jensen havde tændt et ensomt lys. Hun drak sin te med
rugbrødssmørrebrød til - hun skar stykket med kniven i sirlige små
firkanter.
Når hun havde drukket te, gik frøken Jensen i seng. Hun har moppen i
armen og lagde den ved fodenden på dynen. Så hentede hun
skoleprotokollen og lagde den på bordet ved sengen.
Hun låsede døren og så' efter med lyset rundt i alle kroge og ind
under sengen.
Så klædte hun sig af og redte sine fletninger ud og hængte dem op på
spejlet.
Moppen sov allerede og snorkede på dynen.
Frøken Jensen sov ikke godt, siden pastor Linde havde sagt - de ord.
Stil
|
Det
Drømmende Barn (1942) – Karen Blixen
|
Den lille Dreng, der hed Jens, blev sig da allerførst Verden og
Tilværeken bevidst i et af det gamle Københavns Fattigkvarterer, i en
Baggaard, der var mørk som en Brønd, et stort Vildnis af Snavs, Stank
og Forfald. Langsomt kom han ogsaa til Erkendelse af sig selv og af sin
ejendommelige Stilling i Livet. Der var andre Børn i Baggaarden,
- en Vrimmel af smaa
københavnske Borgere, som var lige saa blege og snavsede som han selv,
men de hørte alle, hver for sig, sammen med et eller flere menneskelige
Væsener i Huset. Der var Drenge og Pigebørn i forskellige Størrelser,
rappe i Munden og med flinthaarde Næver, der stod paa deres Side, naar
det kom til Klammeri i Gaarden, de havde ogsaa ved de mere historiske
Begivenheder der Forbundsfæller blandt de voksne, hver af dem udgjorde
tydeligvis en Bestanddel af en større Enhed. Jens begyndte efterhaanden
at gruble over Verdens særegne Forhold til ham personlig, og over
Aarsagen til det. Noget i det svarede til en Anelse i hans eget Hjerte,
som sagde ham, at han ikke virkelig hørte til her, men andet Steds. Om
Natten havde han vældige kaotiske, regnbuefarvede Drømme, og selv om
Dagen dvælede hans Sind i dem, saa at Erindringen fik ham til at le,
som med Klangen af en lille Bjælde, og Madam Mabler gav ham et hvast,
bekymret øjekast og tænkte ved sig selv, at Barnet nok ikke var rigtig
i Hovedet.
Stil
|
Vangede
billeder 1975 - Dan Turell
|
Og den forrige skomager i Vangede, ham der var der før ham dér,
han var osse en sær fyr og sagde meget lidt, men han var meget glad for
sin kone - Min Mor havde sét dem sammen, og han var meget glad
for hende, sagde hun. Og han skød sig et par dage efter at hun »havde
været ham utro« med én eller anden, eller vist forresten »en hel
del« - det sagde konerne på Vangede Bygade i hvert fald. Han gik og
græd et par dage - man kunne sé det på ham, han havde altid våde
øjne: han sad hele dagen i sin butik og græd og var stadig våd i
øjnene, når han kom frem til disken. Han skød sig ud på
eftermiddagen et par dage efter at han havde hørt om sin kones utroskab
- han skød sig bag disken med et gammelt jagtgevær der larmede ud over
Bygaden. Og blodet sprøjtede ud over disken og ud over hans madpakke
som lå dér og ikke var betalt, da han skød sig af sorg over konens
utroskab.
Og slagteren havde udsolgt da bogtrykkeren kom forbi et par
timer senere og hørte nyheden og skulle ha noget at spise. Så
slagteren hentede madpakken igen og solgte den til bogtrykkeren for den
halve pris, for »hva Satan betød dét par blodpletter« ...
Stil
|
Eks
(1995) - Christina Hesselholdt
|
»Min eksmand beholdt nøglen til lejligheden her, lang tid efter at han
var flyttet. Og han fjernede sine ting i ganske små portioner. Lian
vidste, at mandag eftermiddag mellem tre og fem er jeg altid ude, til
gymnastik. Og det tidsrum benyttede han til at hente nogle få ting.
ikke hver gang, ikke regelmæssigt som en maskine. Men ofte, når jeg
trådte ind af døren, sent mandag eftermiddag, hang der en svag lugt af
ham - han udsender en lugt af ruskind og en bestemt, god sæbe - til
gengæld manglede der noget, to eller tre ting. Jeg gik omkring og ledte
efter ting, der ikke var der, en manglernes tampen brænder. Jeg
ønskede bare, at han havde været der til at råbe: 'Det brænder',
eller: 'Nej, nu brænder det slet ikke'. Det skete, at han fjernede en
ting, der ikke var hans; næste mandag tog jeg så en ting, der afgjort
tilhørte ham, med mig fra lejligheden, når jeg gik. De ting opbevarede
jeg i en venindes kælderrum.
Derfor opstod den situation, at
vi på et tidspunkt begyndte at mødes og udveksle ejendele, en eller to
ad gangen, ting af nogenlunde samme størrelse eller værdi eller endda
farve.
Udvekslingen nærmer sig sin
afslutning, men der er da nok et eller to møder tilbage.
Stil
|
Bonsai
(2000) – Kirsten Thorup
|
Hun blev hentet ind i stuen og vist frem for gæsterne. Hun skulle sige
noget til dem og forberedte ordene og sætningerne grundigt inden hun
åbnede munden. Alligevel gik det galt. Hun fik ikke sætningerne gjort
færdige. Hun standsede midt i ordene, rædselsslagen ved tanken om at
de skulle ramme nogen af gæsterne, så de fik øje på hende og
spærrede hende inde i deres blikke. Et øjeblik efter var hun i
sikkerhed i hjørnet. Ingen lagde mærke til hende. Ingen talte til
hende. Hun var usynlig. Sådan ville hun helst have det. Hun ville være
en stum træting. Allerhøjst et husdyr som en gang imellem fik et klap
på hovedet af en hånd eller stukket et bolche i munden. Hun kunne
mærke det lune velvære brede sig i kroppen, når hun stod der i sit
hjørne og lyttede til sladderen, vittighederne, anekdoterne,
diskussionerne og drillerierne. Ordene svævede rundt i stuen på hvide
vinger. De samledes i flokke og spredtes igen. De steg og dalede. Når
stemmerne blev for høje, holdt hun sig for ørerne. Hun ville ikke have
stemmerne ind i hovedet, for så kunne de ikke komme ud igen og blev ved
med at kværne løs derinde med deres høje og dybe toner.
Stil
|
Jeg
er stadig bange for Caspar Michael Petersen (2003)
Jan Sonnergaard
|
FARVEL
Da jeg så havde ventet i mere
end den sædvanlige halve time, og et kvarter mere, som i gamle dage
og yderligere og usædvanligt en halv time mere, og jeg havde
købt en gin&tonic til mig selv og en coladrink til hende, og vi sad
over for hinanden ved et lille grønt bord ovre i hjørnet...
- Hvorfor vil du egentlig se
mig nu? spurgte hun.
Som altid når tingene bliver så påtrængende at man må flygte. Så
flygtede jeg. Jeg så ned over det hele som om jeg befandt mig højt
oppe under spotsene, og jeg så mig selv sidde dernede, og min krop
virkede som om den tilhørte en anden, og det hele var teater, og det
eneste virkelige var de nye solbriller på bordet foran hende. Hun var
klædt i kraftige, festuge farver ligesom en klovn, men hendes øjne var
hårde og kolde. Som om hun ikke ville røbe noget. Der var små rynker
rundt omkring dem, og hun så lige med ét umådelig sminket ud. Hendes
ansigt reagerede overhovedet ikke. Det var en neutral flade uden
menneskelige træk - og et kort øjeblik så hun meget gammel ud.
Stil
|
Forvægt
|
Valdemar Sejr
Overudfyldning - prosahistorie
Hosekræmmeren
Forvægt
Enten - eller
Forvægt
Ved Vejen
Hovedsætninger -
Det drømmende
barn
Hvad er læserens kommentar?
Vangede billeder
Tilnærmet talesprog - led på led på
led: sideordnede ledsætninger -
hvad er det vigtigste ord?
Eks.
Tilnærmet talesprog
Bonsai
Tilnærmet talesprog - særordnede
sætninger.
Farvel
"Knæk"-talesprog. Sætnings(sammen)brud -
Sætninger der aldrig bliver fuldendt...
OPG: Ret sætningen - gør den færdig:
Da jeg så havde ventet i mere
end den sædvanlige halve time, og et kvarter mere, som i gamle dage
og yderligere og usædvanligt en halv time mere, og jeg havde
købt en gin&tonic til mig selv og en coladrink til hende, og vi sad
over for hinanden ved et lille grønt bord ovre i hjørnet...
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|
|
|
|
|
|