|
Socialrealismen
- 30´erne - Noter
|
|
|
Historiske
forhold - økonomisk krise og nationalsocialisme
|
Wall Street krakket
30´erne
indvies med Wall
Street-krakket i USA i 1929. De vilde tyveres økonomiske himmelflugt og
USA´s politisk kulturelle dominans bliver dermed stækket. I Europa
er tømmermændene fra 1.verdenskrig knapt nok aftaget før de nu bliver
afløst af økonomisk depression. Krisen når til Danmark i 1932-33 med stor arbejdsløshed til følge.
Omkring en tredjedel af alle danske arbejdere er uden arbejde.
Nazismen
I Tyskland fører depressionen til det nazistiske statskup i 1933. Og herhjemme skaber den politiske
udvikling i det magtfulde naboland mod syd en polarisering i det politiske liv med
stor fremgang for højrefløjene. Den fristende fascistiske
forestilling om et nationalt folkefællesskab under en stærk ener der
diktatorisk tvinger orden ud af kaos, lister sig ind i alle
samfundsklasser i takt til krigstrommer og konkurser. Selv det
dominerende socialdemokrati bruger en retorik der er
uhyggelig tæt på Hitlers: Stauning eller kaos, hedder det op
til valgsejren i 1935.
Især middelklassens "lille mand" har ringe immunitet over
for den nazisitisk inspirerede forførelseskunst.
Den venstreorienterede litteratur
Det litterære åndsliv er til gengæld venstreorienteret og/eller
kulturradikalt og sætter op gennem
30´erne ind med en skarp kritik af alle fascistiske tendenser.
Litteraturen bliver samfundskritisk, realistisk og aktuel og de
foretrukne genrer bliver roman, novelle og drama.
Underholdningsindustrien
Samtidig, og uden respekt for den socialistiske litteraturteori, giver
den hastigt ekspanderende underholdningsindustri masserne rig mulighed
for at drømme sig væk fra den grå hverdag. Familiebladene peppes
op, radiofoniens lytterskare vokser næsten eksponentielt og falde
på halen-film fylder biograferne.
|
Den marxistiske
forfatter-fløj
|
Udviklingen i Sovjet
I
30´erne følges udviklingen i Sovjetunionen med stor opmærksomhed af vestens
kunstnere og intellektuelle. Fra Sovjet udgår en massiv kulturel kraft
der ikke svækkes ved den geografiske afstands bortfiltrering
revolutionens sibiriske skyggesider.
Det sovjetiske eksperiment udgør for mange forfattere et levedygtigt
inspiratorisk ståsted
der for dem langt er at fortrække frem for den amerikanske kapitalisme
eller den tyske nazisme.
Hans Kirk
Især Hans Kirk skriver tæt op ad den
sovjetmarxistiske line. Dog erkender Kirk at Danmark ikke er et
udpræget industrisamfund med en tilhørende stor
industriarbejderklasse. Danmark i 30´erne er stadig først og
fremmest et landbrugsland og Kirk drager den nødvendige
litterære konklusion heraf. Han skildrer således først og fremmest
landproletariatet i form af daglejere, husmænd og fiskere.
Hans
Scherfig
Hans
Scherfig er også erklæret kommunist, men hans romaners humoristisk
bidende ironi giver dem en specielt dansk tone. Med sin grotesk,
satiriske stil udleverer Sherfig borgerskabet på en så charmerende
måde at hans bøger (i eftertiden) endogså bliver borgerskabets
favoritlæsning.
Som tro medlem af den marxistiske fløj står Scerfig i opposition til
den rent
psykologiske linie. En af
Scherfigs gennemgående figurer, Dr. Riege, er en
parodi på Freuds elev Wilhelm Reich der som tysk jøde en kort
overgang var bosat i Danmark.
Andre forfattere er knap så konsekvente, men har stadig det sociale engagement
i centrum.
Af samfundsengagerede forfattere kan nævnes Jørgen Nielsen,
Knut Becker, Mogens Klitgaard, Harald Herdal og Martin A. Hansen
|
Socialrealismen
- Marx bidrag til litteraturen |
Realisme og socialrealisme
Realisme
er normalt en betegnelse for den vifte af kunstretninger der
beskæftiger sig med "den fysiske virkelighed".
Ud af disse forskellige realismer træder socialrealismen frem som en
retning hvor den sociale virkelighed har den afgørende
betydning. Den måde hvorpå produktionen organiseres, bestemmer
hvordan den fysiske virkelighed former sig og opfattes.
Basis - overbygning
De kommunistisk inspirerede forfattere tilslutter sig det marxistiske
hovedsynspunkt at det er de økonomiske livsvilkår - basis -
der er bestemmende for menneskenes livssyn og ideologi - overbygning. Adfærd
og tænkemåder er i socialrealismens vinkel set som produkter af
samfundsforholdene. Det enkelte individ eller gruppens/klassens
adfærd fremstilles af den socialrealistiske forfatter som en
afspejling af basis.
Marxismens Ideologibegreb
Overbygningen består af et sæt af ideer der kollektivt styrer
menneskers måde at tænke og opfatte virkeligheden på. Ud fra
ønsket om fortsat at eje og styre produktionen og produktionsmidlerne
"skaber" overklassen ideologier - måder at forstå
tilværelsen på. Underklassen bliver manipuleret og styret gennem
disse ideologier.
Socialrealisme kontra naturalismens realismeopfattelse
Naturalismens realisme afslører mennesket som et darwinistisk,
biologisk dyr med forplantningen øverst på dagsordnen. Heroverfor
opfatter socialrealismen mennesket som et socialt forankret og
klassedelt væsen der er holdt i et åndeligt jerngreb gennem
ideologierne.
Ideologikritik
Den socialrealistiske forfatter ser det som sin opgave at afdække
denne sociale manipulation så arbejderklassen kan gennemskue de
undertrykkelsesmekanismer der holder den nede. Denne proces
kaldes for ideologikritik.
Drøm kontra virkelighed
Socialrealismen fortrækker at fremstille de sociale begivenheder i
et klart, historisk lys. Den historiske roman opfattes af Marx/Engels
som en overlegen genre, hvorimod fiktion og lyriske former der
appellerer til fantasi og drøm, nedvurderes på linie med religion
som opium for folket.
De marxistiske litteraturteoretikere har det generelt svært med
ikke-realistisk litteratur: Folket forføres af fiktionen og
fantaserer så kompensatorisk i stedet for at handle.
Triviallitteratur, folkeeventyr, ugeblade osv. ses som
drømmefabrikker der opsuger og neutraliserer social utilfredshed.
Hans Kirk viser i ..... hvorledes landproletariatet
får hævn over herremænd i folkeeventyr. Men folkeeventyrenes
fiktive drømmehævn fører ingen steder hen - den er ren
ønsketænkning. Litteraturen må i følge Kirk tage ganske anderledes
realistisk fat hvis den skal have nogen revolutionær
gennemslagskraft.
Verfremdung - Bertold Brecht
Marxismens litteraturteoretiske forbehold over for fantasien og
drømmen giver sig hos dramatikeren Bertold Brecht udtryk i
stilprincippet Verfremdung. V-effekten stræber efter at vække
publikum fra illusionen. Det er naturligt at publikum under en
teaterforestilling identificerer sig så meget med handlingen at de
ikke længere er klar over at de sidder i et teater. Denne
drømmeagtige ubevidsthed er for Brecht en af grundene til at
overklassens ideologier kan få så stor magt over underklassen: den
er simpelt hen taget til fange i en ideologisk drøm. For at bryde
illusionen lader Brecht f. eks. en tekniker gå ind på scenen under
midt forestillingen for at rette på projektørlyset. Teknikeren er en
budbringer fra den virkelige verden idet han gør tilskuerne
opmærksomme på at de faktisk sidder i et teater. Herhjemme er især Kjeld
Abel inspireret af Brechts ideer.
|
Kollektivromanen |
Kirk
og kollektivromanen
Mest udpræget findes
den socialrealistiske vinkel hos Hans Kirk i den særlige genre
"kollektivromanen". Kollektivromanens mål er ikke at skildre en
enkelt persons individuelle skæbne - den søger i stedet at vise et helt lille samfunds
udvikling under skiftende økonomiske og sociale vilkår.
Kollektivromanen
gør således op med den borgerlige
dannelses og udviklingsroman, der lægger hovedvægten på skildringen
af et enkelt
individs udvikling.
Fiskerne
I Fiskerne fra 1928 skildrer Hans Kirk en gruppe af indre
missionske fiskere der har slået sig ned i et jysk landsogn der er
beboet af velstillede grundtvigianske gårdmænd.
I romanen bliver det tydeligt at se hvorledes basis skaber
overbygningen, dvs. hvorledes fiskernes hårde og nøjsomme liv
spejles i en hård og driftsundertrykkende religion. Omvendt er den
glade grundtvigianisme et produkt af selvejerbøndernes økonomiske
fremgang. På trods af fiskernes religiøse selvundertrykkelse
er marxisten Kirk forbavsende solidarisk med dem. Selv om Kirk som
troende marxist ved at religion er opium for folket, ligger hele hans
sympati hos fiskerne i deres opgør med grundtvigbønderne. Kirk er naturligvis
skeptisk over for fiskernes religiøse ydmyghed og
forsagelse, men han er samtidig dybt fascineret af deres sammenhold og
solidaritetsevne. Fiskernes styrke som gruppe ligger i den enkeltes
parathed til at bringe ofre for fællesskabets sag - evnen til at
undertrykke egne behov til fordel for gruppens behov. Kirk ser ægte revolutionære arbejderklassedyder i fiskernes sammenhold!
Kirk genbruger kollektivformen i Daglejerne, 1936 og De ny
tider, 1939
Legetøj - en vertikal
kollektivroman
Kollektivromanen er ikke
altid en marxistisk
genre. H.C. Branners Legetøj fra 1936 bruger
med stor effekt den kollektive beskrivelsesform. Denne gang er det
blot ikke som i Fiskerne en enkelt gruppe af principielt
ligeværdige medlemmer der skildres. I Legetøj skildres en
legetøjsfabrik som en hierarkisk opbygget gruppe af individer der
desperat kæmper indbyrdes om at udvide eller bevare deres
magtterritorier.
I denne sammenhæng kan man kalde Fiskerne for en horisontalt
opbygget - og Legetøj for en vertikalt opbygget
kollektivroman.
Legetøjsfabrikken producerer både på realplan og symbolplan en
masse ligegyldigt og forgængeligt nonsens, der grundliggende blot
skal kompensere for en forkvaklet barndom hvor libidoen, sexualkraften
er blevet perverteret. Fabrikken er H.C. Branners billede på et klassedelt
samfund med nationalsocialistiske over og undertoner. Virksomhedens
indvendigt vege direktør med det tyskklingende navn Hermann Kejser
kører sin virksomhed
efter rene nationalsocialistiske idealer. Hans pompøse fremtrædelse
og Führer-lignende taler udleveres og forklares som et produkt af
hans sexualforkvaklede barndom, hvor han som dreng fik pisk af sin
far. For H.C. Branner gælder det dog ikke om politisk at omstyrte
samfundet. Hovedpesonen, den unge mand Martin er kardinalpunktet i
historien og hans bortvalg af magtmisbrug sker gennem hans forelskelse
i den unge kontorpige Klara.
Den "rene", ikke undertrykte kærlighed og seksualitet ses
som den frelsende vej - men en vej der kun kan betrædes eksistentielt
og af enkeltindivider. Martin frelses gennem sit kærlighedsvalg -
resten af fabrikken "leger" videre. Selv om romanen ellers
ikke ligner, er den med hensyn til vægtningen af det individuelle på
linie med Hærværk.
|
Arbejderlitteratur
|
Had mig ikke for jeg er din ven, messer maskinen i Oskar Hansens
arbejdersang fra 19..
- Elmer
Diktonius
|
Marxisme
kontra radikalisme |
På
en måde er alle de marxistiske forfattere, på nær måske Oskar
Hansen, meget mod deres vilje - radikalister. Hvordan skriver man sig som marxist ud af salonen og ud
på samlebåndet hvor de rigtige arbejdere er? Intellektuelle
marxister har gjort mange krumspring for at undgå at se i øjnene at
selv Marx er radikal oplysningfilosof i den forstand at
arbejderklassens åndelige andel af det socialistiske tankegods er lig
nul.
Marx er og bliver den åndelige ener der ved bedre og ser det som
sin pligt at opdrage masserne og overbevise vildfarne
intellektuelle.
Den af egen fri vilje radikale har ikke marxisternes klassehykleriske
problem. Den ægte radikale behøver ikke at camouflere sig som en
arbejderklassens stemme.
|
Radikalisme
& funktionalisme i
30´erne
|
Funktionalismen fortsætter det praktisk
orienterede arbejde fra 20´erne. Funktionalismen fører i 30´erne
kulturradikalismens og psykologiens idealer helt ud i arkitekturen.
Nye boliger, funktionel boligindretning og seksuel frihed
tænkes sammen. Barnet og det unge menneskes muligheder for at vælge
frihed frem for undertrykkelse forudsætter en fornuftsindsats:
Oplysning ses som omdrejningspunktet for forandring.
|
Den psykologiske linie -
Sigmund Freud og Wilhelm Reich |
Freud og forfatterne
Man kan skelne mellem to hovedlinier i
litteraturen i dette årti. Ud over den marxistiske fløj findes den psykologiske.
Nogle af Sigmund Freuds værker oversættes til dansk i 20´erne, men
han opdages for alvor i 30´erne. Som vi allerede har set i Legetøj,
har Sigmunds Freuds ideer afgørende betydning. De
fascistiske (fasces=pisk) mekanismer ses i Legetøj som et produkt af en
forkvaklet og undertrykt seksualitet. Direktøren Herman Kejser får som barn
sado-pisk af sin far. Han er set i lysets af Freuds nye psykologiske
erkendelser, mærket for livet og en metafor for den forkvaklede
personlighed i et samfund hvis eksistens forudsætter undertrykkelse.
Moderne psykologi stiller i dag spørgsmål ved rigtigheden af Freuds og
Reichs teorier. Men en ting er sikkert! De vil altid være aktuelle - om
ikke andet gennem de forfattere der troede på deres ideer og skrev stor
litteratur ud fra dem.
Langt færre forfattere har hentet poetisk næring i C.G. Jungs teorier
selv om de i dag nok har overlevet med større validitet.
Wilhelm Reich kontra Freud
Freuds elev Wilhelm Reich bor en kort overgang som jødisk flygtning i
Danmark. Ligesom C.G. Jung, en anden af Freuds vigtige elever, udvikler
Reich teorier der afgørende afviger fra "Mesterens". Freud
mener at selvundertrykkelse og de tilhørende neuroser er en
forudsætning for at kulturen kan eksistere. Freuds terapi har
ikke som mål at helbrede folk, men at få deres neuroser tilpasset til
samfundet så både individ og samfund kan overleve. I modsætning
hertil er Reich overbevist om at mennesket kan frigøres fuldstændigt,
bl.a. gennem kropslig seksuel frigørelse.
Midt i en Jazztid
Den amerikanske jazz spiller på en måde med parallel stemmeføring
til Reichs tanker. Jazzens "sorte" sanselighed har sine
rødder i bluesmusikkens kombination af indestængt oprør og stolt
kropslig frihedsretorik. Den er med til at frigøre mellemkrigstidens
unge fra stive og forældede normer.
Knud Sønderbys roman Midt i en Jazztid fra 1931 skildrer en
ungdom der i jazzen finder finder et fristed fra falskhed og i
jazzdansen oplever en kropslig frigørelse.
Psykologisk interesserede forfattere er også Åge Dons og Jørgen Nielsen.
|
Surrealismen
- en lyrisk outsider
|
Det surrealistiske Manifest
Surrealismen bliver introduceret af Andre Breton i 1924 med Det
surrealistiske Manifest.
Her grundlægges et program hvor kunstens hovedformål bliver at
frigøre underbevidstheden. Fantasien kommer i
centrum. Fra det underbevidste hentes
gennem kunsten de nye værdier der skal erstatte tabet af
personlighedens identitet.
Den fantasifulde revolution
Surrealismen tror på revolution gennem "det nye frigjorte
menneske", et menneske der gennem underbevidsthedens
frigørelse vil være i stand til at indgå et helt åbent
fællesskab med andre:
"Revolutionen kan altså forberedes både indefra og udefra ved
frigørelse af fortrængninger hos individet såvel som ved en
frigørelse af de fortrængte masser." (Gunnar Ekelöf)
Den surrealistiske form
Den surrealistiske form består af frie prosalyriske digte med store ikke-logiske
associationsspring og mange, især freudiansk inspirerede symboler.
Tankestreger erstatter den traditionelle tegnsætning. Digtets form skal
være et spontant udtryk for livsfølelsen - ikke et produkt af
bevidst eftertanke.
De surrealistiske tanker minder på en måde om Reich i troen på at det
er muligt ar frigøre mennesket. Men hvor Reich pointerer det kropsligt
seksuelle lægger surrealismen hovedsageligt vægten på fantasien som frigørende
motor.
Surrealismen er en revolutionærlyrisk outsider blandt den
realismedyrkende socialistiske litteratur.
|
Foretrukne motiver
i 30´erne
|
Den lille mand
Småborgeren, kontormennesket, flipproletaren, sammenfattet mellemstanden,
bliver i særlig grad blev rystet af den
økonomiske krise. Socialdemokratiet udgør et stærkt antifascistisk
forum for arbejderklassen. Mellemstanden har ikke det samme politiske
sikkerhedsnet og er derfor et let bytte for nazismens ideologi.
Litteraturens kritiske angreb sættes derfor ind for
at vække den lille mand til social bevidsthed. Mellemstanden er
fanget i feltet mellem angst for at glide ned i proletarisk elendighed
og længslen efter lønforhøjelsesbilletten til de højere klasser.
Den lille mand svigter som i Legetøj derfor ofte sin
personlige integritet.
Han angiver sin kollega af frygt for at miste sit job eller for
udsigten til et avancere.
Det sku vær så godt, men så er det faktisk skidt. Sådan lyder
omkvædet i sangen Melodien der blev væk i Kjeld Abels
teaterstykke med samme navn. Melodien er blevet væk for den unge
flipfunktionær Larsen. Larsen bliver placeret i valget mellem en
lukket, snæver kontortilværelse i forlængelse af sin sine pæne
forældres livsdrøm og et åbent frit liv.
Hvor er melodien så henne i følge Abel? Den er stukket af fra det
borgerlige byliv:
Ud på landevejen, der sku man gå
ud blandt grønne hegn, ud i det blå
følgende sin melodi, langt ud i det fri.
Selv om Abel er
inspireret af Brechts teater
hvor drømmen og fantasien ses som en virkelighedsflugt lader han
alligevel melodien panteistisk drømme sig ud i naturen.
Det ser ud som om borgerlivet er uforeneligt med friheden. Det
borgerlige menneske er som Teodor Amsted i Scherfigs Den forsvundne
fuldmægtig (1938) bange for friheden. Dog finder Larsen melodien
med sin Edith. Som i Legetøj er løsningen kædet sammen med den unge
og sunde kærlighed.
Den lille mands trængsler er også skildret af Harald Herdal, Leck Fisher,
Klitgaard o.m.a.
Barnets verden
Barndomsindtrykkenes uhyre betydning skildres. Den
forkvaklede opdragelse skildres af Knut Becker, Harald Herdal, Hans
Scherfig, H.C. Branner, Kjeld Abel, Soya, Jørgen Nielsen o.m.a.
Projektet er at redde
barnet fra miljøets og opdragelsens ofte ødelæggende indflydelse.
Ungdommen
De første spirer til en generationskløft mellem ungdommen og
forældregenerationen bliver synlig i 30´ernes litteratur.
Måske med inspiration fra Reich og Freud ses der ofte et håb i det
unge sunde, kropsligt orienterede jazzmenneske, der i protest vælger
kærligheden og friheden frem for socialt overleverede borgerlige
forældrenormer.
Det enkelte individs livkrise
I det finlitterære elfenbenstårn fortsætter ekspressionisterne
symbolisternes dyrkelse af den ædle ensomhed og meningsløshed. Hovedpersonen Ole Jastaus jeg-tab i alkoholiske selvophøjelse skildres
i
totemromanen Hærværk af Tom Kristensen i 1930. Ole
Jastau opsøges af Steffens, en karikatur af kommunisten Broby
Johansen.
Steffens forsøger at overbevise Jastrau om at kommunismen kan tilbyde
et alternativ til livets ensomme og dybt borgerlige meningsløshed. Men Jastrau afviser
kommunististernes tusindsårsrige som en frelst overforenklet religiøs utopi. Jastrau
søger i stedet sin åndelige forløsning fra den besværlige
jeg-identitet på værtshuset. I de spirituøse højdepunkter føler
han sig som Jesus(=Jastrau). Et af romanen Hærværks budskaber
er: Dyrk ikke sjælen - frygt den - thi den ligner en last
(Hærværk) Romanen ender i forlængelse heraf uden
afklaring eller morallære. Jastrau rejser for en tid til udlandet.
Virkelighedens Jastrau, forfatteren Tom Kristensen, meldte sig derimod
ind i en afholdsforening. Men i litteraturens ophøjede dyrkelse af
kunstneren på det yderste skær i sit elfenbenstårn er der ikke
plads til noget så praktisk plat som afholdsforeninger.
Kollektivet - fællesskabsskildringer
I logisk forlængelse af socialrealismens anti-individualistiske
litteraturideal er det gruppen, fællesskabet, socialklassen der skildres. I
kollektivet er der ikke én fast hovedperson - alle er, eller skiftes
til at være, i centrum. Fællesskabsskildringer (Se
kollektivromanen)
|
Teatret
|
Kaj Munk tager de "store" traditioner op fra
Shakespeare, Schiller og Oehlenschläger.
Motivvalget er den stærke ener og den kristne tro.
Soya eksperimenterer med teaterstykker inspireret af psykoanalysen.
Kjeld Abel reagerer mod Ibsens naturalistiske dagligstuedrama i Den
blå Pekingeser. Han eksperimenterer med fantastiske, usandsynlige
indslag og udnytter revygenrens muligheder. Kjeld Abel ønsker som
Bertold Brecht at engagere tilskueren aktivt, såvel socialt som
politisk. Teaterrekvisitter og kulisser får en aktiv rolle i selve
stykket.
|
Gustav
Munch Petersen & modstandsdigterne
|
Gustav Munch Petersen står i 30´erne som en enlig repræsentant for surrealismen.
Med
sin digtning der kredser om de helt eksistentielle spørgsmål om liv
contra åndelig død,
svigtende engagement, vanetænkning og borgerlig konvention. Og med
sit eget liv sat ind i kampen for det han tror på, får Gustav Munch
Petersen stor betydning for 40´ernes eksistentialistisk orienterede
digtere, specielt modstandsdigterne.
G. Munch Petersen skriver om modstandsdigteren at det er ham som
varje timme väljer, om han vil leva eller altid ha varit död. Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|
|
|
|
|
|