|
DANSK
STIL
|
|
|
Vær
opmærksom på at nogle af de solide råd der her er
nedfældet kan (og bør) brydes af den modige skribent.
Men lær dem at kende før
du bryder dem! |
Formelle krav & råd - især til
eksamen |
KRAV
- I 3.g. & 2.HF
Asberger-censur
Der er en kedelig tendens blandt nogle censorer til at
"nakke" en besvarelse hvis den ikke overholder de formelle krav
til punkt og prikke.
Det er lettere og langt hurtigere at rette en opgave på det
formelle plan end at sætte sig ind i selve besvarelsen "sjæl". Så
lav altid et dobbelt dobbeltcheck af om jeres besvarelser opfylder
de formelle krav.
Antal ord
En besvarelse skal fylde minimum
1000 ord. (= ca. 2 + 1/3 sider = ca. 65 linier,
times new roman 12)
Skal du ordentlig rundt om emnet, skal du snarere op på mindst 1500
ord. (= 3 + 1/3 sider, t. n. r. 12)
Korrekt titel
Den korrekte titel står i opgavehæftet. Ca. 20% af
studentereksamensstilene har fejl i titlen.
Huskat følge opgaveformuleringen.
Selv om det ikke står direkte i opgaveformuleringen, er det
altid en god ide altid at vise sin evne til at analysere og
fortolke.
Citater
Husk korrekt citatteknik - lav
altid en kommenteret close reading af
citatet.
Begynd aldrig en citatintroduktion med : På side 8, linie 5 ser
vi...
GENERELLE RÅD
Husk at analysere sproglige virkemidler og argumentationsform.
Det er også en god ide altid at kommentere/analysere tekstens
opbygning og genre.
Det er ikke nok blot at forholde sig til det rene indhold i en
tekst.
Vær opmærksom på at du ikke bare bruger en given tekst som
springbræt
for din egen agenda. "Lyt" opmærksomt til tekstens budskab for
du begynder at hudflette den. Vær absolut sikker på at du har
forstået din modparts/tekstens synspunkter.
Ironi
Vær opmærksom på eventuelt ironiske lag i teksten
I en eksamenssituation er en af de evner der først går i fløjten,
evnen til at se humor og ironi. Jeg har oplevet selv meget
intelligente elever fejltolke tekster - såvel til mundtlig eksamen
som til skriftlig eksamen - fordi de ikke havde psykologisk
overskud.
OM SKRIVESITUATIONEN
Brug i alt 5 timer på at skrive din stil - uanset om du
er til eksamen eller du skriver den hjemme.
Koens syv maver og fordøjelsen af et stilemne
Generelt er det en god ide at skrive en dansk stil i løbet af et
par dage. Du læser og fordøjer i et langsomt og roligt tempo der
gør, at din fantasi og underbevidsthed har tid til at hjælpe dig
med kreative og originale ideer. Du kan også i god til søge
sekundærlitteratur.
Du kan vente som
de gamle
romantikere på at
ånden kommer over dig.
Men når du er til eksamen, kan du få
problemer hvis du udelukkende er vant til at arbejde på
denne måde. Du skal nemlig i denne situation producere og levere
varen i løbet af en enkelt koncentreret arbejdsproces.
Stopursmetoden som eksamensforberedelse i dansk stil
Op til eksamen og årsprøver er det en god ide at træne
stilskrivningen ved hjælp af "stopursmetoden".
Her prøver du så vidt muligt at kopiere
eksamenssituationen når du skriver din stil hjemme. Du afsætter fem timer til
stilskrivningen og læser først teksterne når du begynder på din
selviscenesatte prøve.
Gå aldrig før tiden i en eksamenssituation!
En par rettede stavefejl og en sætning der fem minutter før
lukketid bliver forvandlet fra en grim ælling til en svane, kan afgøre om der står
f. eks. 8 eller 9 på dit eksamensbevis.
Læs teksten igennem en sidste gang inden du afleverer.
Staldtips til eksamensræset
Selv om du arbejder på PC, er det en god ide at have et stykke
papir til at "skrible" på. Mindmaps, små tegninger og stikord
skrevet på kryds og tværs af læseretningen kan være
fødselshjælpere til de gode ideer.
Hold eventuelt små pauser der
tillader dig at komme på afstand af skrivningen. Ofte er man så
tæt på det man skriver, at man ikke er klar over om det er noget
vrøvl man har gang i. Selv en lille pause på ikke mere end et minut kan
skabe et vigtigt selvkritisk overblik.
Gå på opdagelse i teksterne/billederne.
Stil spørgsmålet
hvorfor. Vær en læser fyldt af nysgerrighed og undren.
Vær tekstdetektiv. Måske modsiger teksten sig selv. Sæt teksten i krydsforhør.
Opfat teksten som en tiltalt i en retssag. De velvalgte citater er
dit bevismateriale.
Påstå aldrig noget du ikke kan dokumentere ud fra teksten. Teksten
er dit anker.
|
Generelt om stilens
opbygning |
|
A
Indledning |
B
Krop |
A´
Afslutning |
Indføring
Skab
interesse for emnet
Overbevis
læseren i de første 5 linier om at du/dit værk er interessant.
Konkluder
ikke, men stil evt. arbejdshypoteser op |
Afsnit
forbundet indbyrdes
Med en rød
tråd: det ene afsnit leder naturligt til det andet.
Hvert
enkelt afsnit har en:
afrunding, opsamling
eller delkonklusion.
BRUG alle
iagttagelser |
Opsamling
Konklusion
BRUG opsamlingerne fra stilens krop,
men gentag dem ikke.
"Spiralisk" frem for cyklisk |
|
Fedtsugning - referat er fedt
Når du har skrevet et afsnit i din stil, bør du læse det opmærksomt igennem og stille følgende spørgsmål:
Stil på alle niveauer det ubehagelige spørgsmål: hvorfor?
Hvorfor har jeg skrevet denne sætning - dette afsnit. Uddyb med:
Hvad vil jeg vise med dette afsnit? Hvad er formålet med det? Tjener alle
sætninger og ord dette formål?
Skær alle ligegyldige gevækster, i form af detaljer/iagttagelser der
ikke bruges til noget, væk. Ofte kan man i en stil finde meget
ligegyldig "fyldemandssnak". Især referatpassager gør stilen
usund og overvægtig og det er aldeles "ufedt".
Vær derfor ikke bange for
at skrive for meget. Scan blot efterfølgende dine sætninger igennem med
Darwins berømte ord i baghovedet: Survival of the fittest (sentence)
Vogt dig i denne sammenhæng for citatmosaik. Lad heller aldrig citater
tale for sig selv.
Indledning, afrunding og overledning
Vær opmærksom på om afsnittet indledes på en
læservenlig/logisk/behagelig måde. Sørg også for at "binde en sløjfe" på
hvert enkelt afsnits slutning. Træd i de sidste linier af afsnittet lidt
tilbage og skriv dig på afstand af afsnittets "krop". Vær også opmærksom
på om om slutningen af afsnittet og begyndelsen af det næste former en
naturlig og læservenlig bro. Der bør være en logisk eller "poetisk" bro der naturligt leder
læseren videre til det næste afsnit
Den røde tråd kan styrkes gennem flytning (og sletning) af afsnit.
Når du er næsten færdig med din stil bør du overveje om de enkelte
afsnit står optimalt placeret i forhold til hinanden. Stilen bør udgøre
et organisk hele. Et enkelt afsnit eller flere kan måske flyttes
og derigennem styrke den røde tråd, som skal lede læseren sikkert gennem
din ord-labyrint.
Et afsnit kan sammenlignes med et vitalt organ i stilens krop.
Blindtarme bør fjernes efter samme overvejelser som dem du finder i
"fedtsugningsafsnittet".
Din stil bør være som et harmonisk bygget hus. Måske har du i din
besvarelse bygget et køkken oppe på skorstenen?
Alle mursten der ikke passer ind i stilens
samlede arkitektur bør fjernes.
At forme sætninger i blødt ler
Det at skrive en stil kan sammenlignes med at modellere en figur i ler.
Dette gælder især for den der skriver sin stil på PC. Hver enkelt
sætning, hvert enkelt afsnit kan til stadighed omformes og forbedres
indtil det tidspunkt du sætter din figur i ovnen til brænding gennem den
endelige kommando: udskriv.
|
Opgavetyper & vejledning i hvordan du besvarer dem |
|
OPGAVETYPEN: GØR REDE FOR - TAG STILLING TIL |
I næsten alle eksamenshæfter i skriftlig dansk forekommer opgaver af
typen:
Gør rede for - tag stilling til...
Somme tider er der i opgaveformuleringen brugt nogle lidt andre ord og
vendinger som f. eks:
Gør kort rede for hovedsynspunkterne i tekst... og diskuter...
Her er en vejledning til hvordan en traditionel, solid løsning af en
sådan opgavetype kan disponeres.
I.
Start med en redegørelse for tekstens hovedindhold. En sådan
redegørelse er
IKKE et referat,
resume eller genfortælling af teksten.
Redegørelsen skal være kort. Den bør max. fylde en fjerdedel af den
samlede besvarelse og normalt ikke over 300 ord. I redegørelsen skal
kort indgå hvad det er for en type tekst, hvornår den er skrevet og af
hvem. Den dårlige redegørelse holder sig krampagtigt til tekstens
rækkefølge - den gode redegørelse viser at du har overblik og i
kommenterende form kan trække
det vigtigste i teksten ud. Ofte er det en god ide hvis du starter med
at skrive tre til fem korte punkter i kladdeform:
1) Forfatteren mener, hævder, påstår at....
2) Forfatteren ....
3) osv.
Når du først har fået sådanne punkter stillet op, har du et bedre
overblik og kan nemmere formulere dem i en mere sammenhængende form
bagefter.
Du kan også med fordel anvende et
mindmap/tanketræ i
denne proces.
II.
Brug et kort afsnit til at definere eventuelle begreber i
opgaveformuleringen.
Fx. "moderne mennesker", "ungdomskultur", "oplysningstid", "naturalisme",
"rindalisme", "eksistentialisme" "marxisme" osv.
III.
Disponer din stillingtagen/diskussion klart. Del din tekst op i underafsnit. Gør
ét emne ordentligt færdigt ad gangen.
Sørg for at der er en "overskrift"
- enten direkte formuleret eller underforstået - over hvert afsnit. Hvis
du vælger ikke at skrive en overskrift til de enkelte afsnit, er det
under alle omstændigheder en god ide at du på dit "kladdepapir" har en
overskrift til internt brug. Det hjælper med til at holde fokus: én
overordnet ide/ét emne = ét afsnit.
Inddrag gerne punkterne i den indledende redegørelse, men vær opmærksom
på at du inddrager dem i en ny sammenhæng/ ny forståelsesramme så du
ikke blot gentager dig selv.
Denne del af opgaven bør udgøre ca. tre fjerdedele af den samlede
besvarelse.
Det er altid en god ide at bruge illustrerede eksempler. Eksempler kan
hentes mange steder fra: egne erfaringer, aktuelle sager, litteratur,
film, kunst osv. Men der skal naturligvis vær en klar plan i valget af
eksempler; eksemplerne skal være relevante i forhold til den overordnede
problemstilling i afsnittet/stilen.
Husk at du ikke kan bevise uargumenterede påstande med eksempler, men at
du kan illustrere din solide argumentation med dem.
Når du bruger illustrerende eksempler så husk at gøre dem så præcise som
muligt.
Overgeneraliserede eksempler der henviser til: nogle siger,
mange mener, andre er af den holdning, holder ikke i
byretten.
IV.
Træd nu tilbage og få overblik. Hold eventuelt en kort pause. Læs
derefter opgaveformuleringen endnu en gang. Er der tillægsspørgsmål?
Skal andre tekster eller måske billeder inddrages? Kan jeg flytte rundt
på nogle afsnit og dermed synliggøre den røde tråd? Holder besvarelsen
sig inden for opgaveformuleringens rammer? Har du løst hele opgaven?
V.
Slut nu din opgave af. Formuler i kort form hvad du nåede frem til. Vær
opmærksom på at din afrunding
ikke bør være en blot og bar sproglig eller indholdsmæssig gentagelse af
din indledning eller af delopsamlingerne fra de enkelte afsnit. Læs kort
din indledning igennem. Danner indledning og afslutning en solid ramme
om tekstens krop? Har du skrevet noget her som det måske ville være
bedre at bruge i afslutningen? Indledningen bør være åben, inviterende,
ukonkluderende, problemformulerende. Afslutningen er heroverfor
lukkende, konkluderende, afrundende. Afslutningen bør skabe klarhed og
ro i læseren og bringe de(t) svar han/hun har ventet på. I afslutningen
ser vi "hvem morderen er."
|
OPGAVETYPEN: ANALYSE OG FORTOLKNING |
I langt de fleste eksamenshæfter finder du mindst en opgave af
typen:
Der ønskes en analyse og fortolkning af....
Den tekst der skal analyseres og fortolkes er normalt en kort novelle
eller et kort uddrag af en roman, men det kan også være et digt.
Hvis du vælger at analysere og fortolke en tekst, kan du bygge din
besvarelse op på den nedenfor beskrevne måde.
Del opgaven ind i tre hovedafsnit:
I.
Præsenter teksten.
Her skal følgende spørgsmål belyses - men ikke
nødvendigvis i den her nævnte rækkefølge:
● Hvem har skrevet teksten? Hvad er titlen? Hvornår er den skrevet?
● Hvilken genre tilhører teksten?
● Hvor og hvornår udspilles handlingen?
● Hvordan er historien fortalt - fortælleren, synsvinklen?
● Hvem er hovedpersonen/hovedpersonerne og hvad sker der helt kort
fortalt med dem?
● Hvad er hovedtemaet/hovedtemaerne helt kort udtrykt?
II.
Hvad er vigtigt?
Nu går du videre med en nøjere undersøgelse af det som er vigtigst i
teksten. Det du skriver i dette afsnit, må meget gerne være en uddybning
af det som du lagde frem i det foregående. Men det må naturligvis som
tidligere nævnt ikke være en sproglig eller indholdsmæssig gentagelse. I
denne fase kan du i en af dig valgt rækkefølge se nærmere på:
● Hvad sker der med hovedpersonen/ hovedpersonerne på det ydre plan - på
det indre plan?
● Hvad er det for konflikter, valg, beslutninger, eller lignende
hovedpersonen stilles over for?
● Hvilken rolle udfylder de andre personer i historien?
● Hvad er fortællerens rolle? Hvem er fortælleren, og hvordan forholder
fortælleren sig til det der fortælles om?
● Er der gjort noget ud af miljøskildringen, og i givet fald hvilket
miljø er der tale om? Hvad fremhæves som kendetegnende for det?
● Er der en særlig pointe i slutningen?
● Hvordan skal titlen forstås?
● Hvilken grundtone er der i teksten? - satirisk, ironisk, humoristisk,
alvorlig, vemodig, inderlig, varm osv.
● Er der et eller flere gennemgående symboler/billeder i teksten?
III.
Perspektivering
Sæt nu teksten ind i en bredere sammenhæng. Perspektivér teksten. Her er
der mange muligheder. Find det som er mest relevant.
● Inddrag forfatteren og det der kendetegnende for ham/hende.
Forfatterens "kendetegn" er imidlertid kun interessante hvis det lykkes
for dig at finde en forankringspunkt i den foreliggende tekst. Undersøg
om forfatteren har skrevet andre tekster der meningsfyldt kan
sammenlignes med "din" tekst. Du kan også inddrage andre forfattere,
måske fra samme tidsperiode eller fra andre perioder men med samme
hovedtema som i "dagens tekst".
● Hvilken virkelighedsbaggrund findes i den tid, i det land, i det miljø
teksten blev skrevet
● Hvilke tidstypiske (eller atypiske) politiske og eller filosofiske,
psykologiske
holdninger kommer til udtryk i teksten?
● Hvilket menneskesyn kan vi læse ud af teksten
● Hvilken genre teksten et udtryk for?
Check sluttelig endnu en gang om dine perspektiveringer er forankrede i
den aktuelle tekst.
|
Check-liste
& retteark til lærere |
Opgaveformulering
Er din besvarelse i overensstemmelse med den valgte
opgaveformulering. Er den stillede opgave løst.
Indledning
a) Introduceres emnet på en
overskuelig, forståelig måde.
b) Er indledningen "finindstillet" på emnet.
c) Fænger indledningen - skærper den læserens lyst til at læse videre.
d) Undgår indledningen at forfalde til klichéer.
Præsentation af materialet
Har du præsenteret teksten/teksterne/billederne kort og klart
De enkelte afsnit
a) Er der en læservenlig indledning/ introduktion/indføring til emnet i det
pågældende afsnit.
b) Er der en afrundende delkonklusion eller en opsamling/afrunding i de enkelte
afsnit.
c) Er der en logisk eller "musikalsk" overledning fra det ene afsnit til det andet.
d) Er der et klart defineret tema for det enkelte afsnit.
e) Er der "fyldemandssnak" i afsnittene.
Sammenhæng
Kommer de enkelte afsnit i en meningsfuld, logisk rækkefølge -
den røde tråd.
Forståelse
a) Har du forstået af indholdet i
opgavens tekster.
b) Er du kommet ind "bag facaden" (detektivmetoden).
c) Er forståelsen af teksten/billedet dokumenteret ved
hjælp af præcise og gode citater.
d) Bruger du alle dine iagttagelser.
Væsentlighed
a) Sætter du dine iagttagelser af detaljer ind i en større sammenhæng.
b) Har du skåret ind til marven eller fortaber du dig i detaljer.
c) Dybde i behandlingen af stoffet.
Balance
a) Balance mellem kommenteret
referat/analyse/fortolkning.
b) Er der balance mellem de enkelte emner/tekster/billeder, der diskuteres.
c) Kombination af tekster/emner.
Stillingtagen-
diskussion
a) Har du taget ARGUMENTERET
stilling til materialet.
b) Er din stillingtagen klar, tydelig og uden modsigelser.
c) Bruger du alle dine iagttagelser og
delkonklusioner/opsamlinger.
d) Er du ensidig i din emnebehandling.
e) Har du klart vist din læser hvad der er tekstens synspunkter og hvad
der er dine egne synspunkter.
Konklusion
Er der en konklusion/opsamling med et solidt afsæt i stilens krop.
Gentager konklusionen tidligere opsamlinger eller bliver del
opsamlingerne præsenteret i et nyt lys.
Perspektivering
Er der en relevant perspektivering af emnet/konklusionen - er
perspektiveringen forbundet med stilens krop og konklusion:
Har læseren en fornemmelse af at stilen er kommet "Hjem" (A - B - A)
Overblik -
Har læseren let ved at skabe sig et
overblik:
Sprog
a)
Stavefejl
Tegnfejl
Syntaks - sætningopbygning
b) Er du velformuleret:
c) Præcision - udtrykker du hvad du mener - er dit sprog præcist:
d) Undgår du sproglige gentagelser:
e) Hvis du udtrykker dig i et meget abstrakt, højakademisk sprog - er
det så velbegrundet i forhold til den tekst du arbejder med:
f) Eller
skyder du små gråspurve
med en overlitterær
elefantbøsse.
g) Skifter du umotiveret stilleje:
h) Er dit sprog klichéfyldt:
Citatteknik
Har du gode, velvalgte citater:
Er de flettet organisk ind i din tekst:
Er din citatteknik korrekt:
Layout & typografi
Er der et brugervenligt og pænt layout
|