"Your first and foremost
job as a leader is to take charge of your own energy and then help to
orchestrate the energy around you."
Peter
F. Drucker, preseminent American management scholar.
I en gruppe kan vi skiftes til at være
den der leder. Evnen til at lytte - at give
opmærksomhed - er måske den
vigtigste enkelte forudsætning
for et godt gruppearbejde.
"Every man must decide whether
he will walk in the light of creative
altruism or in the light of destructive
selfishness. Life´s most persistent and urgent question is:
What are you doing for others?"
(Martin Luther King Jr.)
Men kun hvis
din tilstedeværelse er autentisk vil din lytning være det! Hvor
stor er din opmærksomhedsradius?
10 cm 20cm 1m
3m 10m
|
IQ/EQ
Pausers
betydning
Lær at stå
på ski om
sommeren
og at svømme
om vinteren.
|
"In the traditional
hierachial organization, weak individual commitment ot contribution
often went unnoticed, or didn´t really seem to matter, amidst the
overal ineffectual performance of the company or industry as a whole.
Times have changed.
In today´s lean or re-engeneered enterprises, every leader and team
member is personally on the line for the result.
Not once in a while, but all the time.
Sloppy or half- hearted contributions by any individual show up in the
result for all to see.
There is no place to hide."
EXECUTIVE EQ - by
Robert Cooper/Ayman Sawaf
|
Der er ingen grupper der er helt ens.
Grupperne vil naturligvis være præget af samspillet mellem de enkelte
gruppemedlemmer og de deraf herskende normer i gruppen. Alt efter de
normer der dominerer eller kendetegner gruppen, kan man dog ofte
iagttage forskellige typer af grupper. I bogen "Metode i
gruppearbejdet" (Se litteraturlistens nr.1) beskriver forfatterne
følgende kendte gruppetyper og deres modsætning:
Den målorienterede i modsætning til den
procesorienterede
Den målorienterede
gruppe som definerer nogle faglige, ofte ambitiøse mål og prioriterer
disse højere end fx sociale mål. Og modsætningen:
Den procesorienterede gruppe
som prioriterer bestemte procesmål - og i reglen også nogle sociale
mål - lige så højt som de snævert faglige.
Den bureaukratiske i modsætning til den formløse
Den bureaukratiske gruppe som har et
stort og detaljeret normsæt der skabes og holdes i gang ved hyppige
diskussioner. Og modsætningen:
Den formløse gruppe, der ikke diskuterer eller formulerer
normer, men improviserer efter intuition og nødig lægger
arbejdsplaner.
Den lærersøgende i modsætning til den lærersky
Den lærersøgende der er sammensat
af autoritetssøgende medlemmer som håber at en af de andre - evt.
læreren - vil stå frem og tage de nødvendige initiativer. Gruppen vil
ofte være formløs. Og modsætningen:
Den lærersky anarkistiske gruppe, der ikke lader noget medlem,
og slet ikke læreren, tage for store initiativer. Gruppen vil ofte
søge at løse et initiativproblem ved at udvikle sig i bureaukratisk
retning.
Den passive i modsætning til den aktive
Den passive gruppe vil ikke være i stand
til at tage mange initiativer, men håber at læreren dels vil vise
vejen frem, dels vil skubbe på hvis arbejdet skrider for langsomt frem.
Årsagen kan være fantasiløshed eller gensidige blokeringer i gruppen.
Gruppen vil opfatte læreren som kontrollør. Og dens modsætning:
Den aktive gruppe der vil sprudle af ideer og foretagsomhed. Den
vil betragte læreren som en tilfældig, nærmest overflødig
person.
Bølgerne vil ofte gå højt i gruppen.
Tilbage
|
"Frustration er forskellen på det,
man gerne ville være, og det man er villig til at ofre for at blive
det, man gerne ville være"
Vi vil ikke her gå i dybden med de
komplicerede socialpsykologiske årsager til hvorfor vi er som vi er,
men følgende lille katalog af forskellige personlighedstræk - sat op
som modsætninger- vil mange sikkert kunne nikke genkendende til (både
hos sig selv og især hos andre):
Den dominerende/Den følgagtige
Den kreative/Den fantasiforladte
Den meget talende/Den tavse dansker
Pyromanen/Brandmanden
Den udadvendte, glade og imødekommende/Den mutte og indadvendte – „La’
mig være i fred-type"
Den helhedsbevidste/Perfektionisten
Den fællesskabssøgende/Individualisten
Den ansvarsbevidste/Den ligeglade
Den fagligt orienterede/Den socialt orienterede
Den videbegærlige/Den der blot vil bestå
Den resultatorienterede/Tidrøveren
Modsætningsparrene kan sikkert
bruges til en mere teoretisk diskussion af personlighedstræk. Måske er
det mere interessant at se på en karakteristik med ord for nogle af de
typer man støder på:
Spotteren:
Ynder at fornærme under sarkasmen og
ironiens paraply: Fx: ’Ja, du har virkelig givet ordet intelligens en
ny dimension!’
Den bedrevidende: mening-itis
Har svar på og en mening om alt. Lige
fra hvilken klinge der er bedst til bjergkørsel til hvad Napoleon burde
have gjort i slaget ved Waterloo.
Ja-sigeren
Tørster efter anerkendelse og kommer
derfor til at afgive løfter der ikke kan indfries.
Den passive
Bruger helst kun enstavelsesord: ’Ja’/’Nej’/’Nul’/’Hm’/’Øh’/’Fedt’/’Shit’
osv.
Den passive-aggressive
Lader som om han/hun er venlig, og
bagtaler bagefter.
Kværulanten
Selv de mest indlysende ting skal
diskuteres.
Hidsigproppen
Er som en afsikret håndgranat. Den
eksploderer selv om den behandles forsigtigt.
Spoileren eller spielverderberen
Kommer for sent og er i øvrigt
uforberedt. Er træt, syg eller bare ikke motiveret. Skal ryge nu!
Indleder med at kommentere et oplæg, hun ikke har læst, og nægter at
påtage sig en opgave gruppen pålægger hende. Er nødt til at gå
tidligt fordi hun skal i banken og hæve sin SU.
Energisugeren
Den der borer sig fast i en eller anden
detalje som er personligt interessant for den pågældende, og som
bruger hele gruppens tid til at få gruppen til at mene noget de øvrige
medlemmer ikke er enige i. Efter mødet er alle frusterede og
uinspirerede, og man har ikke haft tid til at drøfte de emner som man
helst skulle være enige om for at komme videre.
Sludrechatollet
Her bliver hele gruppen i detaljer
delagtiggjort i handlingsgangen i en eller anden dødssyg film som
sludrechatollet en gang har set. Kan ofte vare fra en halv til en hel
time. Kan selvfølgelig godt være spændende, men bør
henlægges til turen hjem eller i pausen.
Tilbage
|
"Lyst til deltagelse er et
kompromis mellem samfundsmæssige krav og personligt engagement"
Problemtyperne der her tænkes på, er først og fremmest de problemer
der har med gruppens normer og adfærd at gøre. Det er vanskeligheder
man støder på igen og igen. Men en grundbetingelse for at løse dem er
at erkende dem, få dem frem i dagens lys og diskutere dem, finde
årsagerne til dem.
Problemerne kan være så vanskelige at man må tilkalde læreren og i
sidste instans anmode den eller de helt umulige om enten at skifte
gruppe eller arbejde individuelt. Vedkommende får da i det mindste
lært at der er grænser for hvad andre mennesker vil finde sig i. Men
jo før man tager diskussionen op, jo større er chancen for at undgå
så drastiske skridt.
Der er selvfølgelig også forskel på om det er et kortere eller
længerevarende gruppearbejde der er tale om. Hvis det drejer sig om en
enkelt time, finder man sig måske i mere end hvis det strækker sig
over flere timer, dage eller uger som ved fx projektarbejde. Vedkommende
kan jo have en dårlig dag! Men under alle omstændigheder må problemet
løses ved at finde årsagen/erne.
Et meget vigtigt instrument til at forebygge konflikter er:
Aktiv lytning og nærvær
At lytte til andre er noget man skal vænne sig til og indøve. Tit
oplever man jo efter at have snakket med en person at man ikke kan
referere hvad den anden egentlig sagde. Man havde ikke lyttet. At kunne
lytte fører til gensidig opmærksomhed, at man lærer af hverandre, at
man bliver mere tolerant og forstående over for handlinger man ikke
selv synes om, mindre frygt og større mulighed for forandring.
Men her følger, i en tilfældig
rækkefølge, nogle af de mest kendte problemer i gruppearbejde:
(1) Almindelig sjusk (disciplinærproblemer)
Drejer sig om personer som evt. ikke har læst på lektien eller ikke
har bøgerne med; gruppemedlemmer der er ligeglade med aftaler; undlader
at slukke for mobiltelefonen eller sidder med walk-man på; chatter på
Internettet - eller spiller, evt. det hele på én gang mens de andre
diskuterer; sover under gruppearbejdet, render hele tiden i kantinen
eller på toilettet, spiser i timen og undlader at fjerne madrester og
madpapir osv.
Kort sagt disciplinærproblemer og manglende evne/vilje til at erkende
gruppearbejdets nødvendige disciplin.
Løsning:
Årsagen kan måske være at gruppen ikke har
helt klare aftaler om hvad der kan tolereres. I så tilfælde må det
faglige arbejde sættes på stand-by indtil der er aftalt nogle fælles
færdselsregler. Ofte vil det dog være frugtbart at gøre dette på
klasseniveau.
Det kan også skyldes at nogle i gruppen ikke selv har valgt
emnet. Hvis de øvrige medlemmer ikke kan overbevise vedkommende om
emnet eller problemets relevans, så er det ikke længere et gruppeproblem,
men et problem mellem læreren og pågældende.
Måske er der blot tale om almindelig slaphed, umodenhed og manglende
ansvarsfølelse. I et sådant tilfælde må gruppen afgøre med sig selv
om det skader det faglige udbytte så meget at det umuliggør et videre
samarbejde.
Der kan selvfølgelig også ligge alvorlige personlige problemer bag,
men så må "problemmedlemmet" meddele dette til gruppen, som
måske kan hjælpe.
(2) Forsømmelser
Forsømmelser kan være mange ting: udeblivelse, kommer altid for sent,
går altid før tiden, afleverer ikke de skriftlige oplæg til tiden.
Ofte alle fire ting på én gang.
Løsning:
Et sådant problem er let at erkende.
Og som i alle andre løsningsmodeller må der være ansvarlige
gruppemedlemmer der tør stå frem og forlange problemet diskuteret.
Både for gruppens egen skyld, men sandelig også for den/de
pågældende. Gruppen skal ikke leve med at gruppearbejdet bliver
forsinket, eller de skal udføre den andens pligter i gruppen.
Årsagerne til forsømmelserne kan være mangfoldige: skoletræthed,
manglende ansvarlighed, utryg ved at være i gruppen, sygdom eller andre
personlige problemer.
Løsningen er at konfrontere pågældende med problemet. Og det skal man
gøre på en pæn måde. Fx helt neutralt spørge vedkommende selv om
årsagen. Ved gruppearbejde laves fraværsregistrering. Måske kan
gruppen hjælpe eller læreren/studievejlederen kan komme med
løsningsforslag til de personlige problemer.
(3) Dårligt arbejdsklima
I nogle grupper kan atmosfæren være så dårlig at gruppemedlemmerne
næsten ikke kan være i det samme grupperum: voldsomme skænderier,
ironiske og nedgørende replikker, asocial adfærd og dårligt
kammeratskab, tavshed og surmuleri etc.
Løsning:
Årsagen er helt sikkert uløste
personproblemer/antipatier blandt andet forårsaget af uhensigtsmæssig
adfærd. Det giver sig blandt andet til kende ved at mange af
skænderierne drejer sig om pseudoproblemer. Det er skindiskussioner
hvor det blot drejer sig om at kue modparten. Kan også bero på
manglende informationer, misforståelser eller forudfattede meninger.
Hvis en sådan gruppe skal overleve, må der skæres ind til benet.
Problemet skal blotlægges. Man må i gruppen lære at kalde en skovl
for en skovl i stedet for som man plejer, at gå rundt om den varme
grød og tage attituden på „at her går det fint". Gruppen som
helhed må tage ansvar. Det kan være en proces der gør ondt på de
enkelte medlemmer - gruppens krise skal dog ikke kun ses som noget
entydigt negativt. På kinesisk skrives ordet krise med to tegn hvor det
ene betyder fare og det andet betyder udvikling. Udvikling forudsætter
faktisk at der af og til er kriser. Efter en sådan krise ser man ofte
at gruppens funktionsniveau er blevet hævet i forhold til tidligere.
Andre kriser viser sig at være af mere banal karakter og kan løses
måske med en kop kaffe i kantinen hvis det drejer sig om to kamphaner
der ikke kan enes. I alvorlige tilfælde må en lærer tilkaldes.
(4) Beslutningsproblemer
Ofte kan en gruppe have besvær med
at træffe en beslutning. Det kan føre til skænderier af ufrugtbar art
eller et unødvendigt langt gruppemøde, som kunne være brugt til noget
bedre. Fx at føre beslutningen ud i livet.
Løsning:
Megen uenighed kan fjernes hvis man
skaffer sig den fornødne viden. Følgende lille personlighedsmodel
(ukendt reference) viser hvorledes holdninger, fordomme og følelser alt
for ofte får lov til at dominere argumentationen.
Som det fremgår, er det letteste at ændre: Viden!
Man kan dele beslutninger op i to hovedkategorier:
Den ene kategori er beslutninger der skal træffes i forbindelse med
gruppenormer. Her gælder det om at få så mange med som muligt
for at sikre motivationen og glæden ved det daglige arbejde i skolen.
Det er hér der bør indgås kompromiser og kun i sidste instans skrides
til afstemning.
Den anden kategori er beslutninger af faglig karakter. Her er
situationen helt anderledes. Der gælder det nemlig ikke om, for en hver
pris, at være enig. Og slet ikke i en undervisningssituation hvor vejen
til målet ofte er vigtigere end selve målet/produktet Her
argumenteres der fagligt og metodisk. Kan der ikke opnås enighed, så
noterer hver part sine argumenter og løsninger ned, og sammen kan man
da evt. nedfælde en præcisering af hvori uenigheden består. Og så i
øvrigt respektere hinanden lige meget for det. Også selv om det
senere viser sig at modparten får ret! Eller at ingen har ret fordi der
er tale om at der i gruppen er forskellige hver for sig fagligt
acceptable holdninger.
Indimellem argumenteres der med følelser som baggrund. Fx ser man et
foto af sig selv - man ser grim ud - og giver herefter udtryk for at
fotografen er dårlig til at tage billeder. Hvem tør sige til en
kammerat: „Det er et meget vellignende foto, og du har ret, du er grim
på billedet, og det er du også i virkeligheden".
(5) Outsiderproblemer
I mange grupper vil der - i mere eller mindre grad - skille sig
enkeltmedlemmer ud. Ofte ser man to typer af sådanne outsidere:
Den frivillige outsider
Det kan være hende der ikke får lov
til at spille den rolle i gruppen som hun måske har gjort i tidligere
grupper. Fx i folkeskolen, hvor hun hørte til de dygtigste - eller var
den omsværmede? Lærerens yndling! Reaktionen kan være mange
fraværstimer, at den pågældende holder sig ude fra det sociale og
faglige samvær eller gemmer sig bag en klovnerolle for at demonstrere
at hun da er ligeglad.
Den ufrilige outsider
føler at de andre ikke viser respekt.
Det kan være på grund af udseende, etnisk baggrund eller aparte
adfærd. Måske på grund af seksuel afvigelse fra normen?. Måske også
ved at være den eneste mand eller kvinde i gruppen. Vedkommende kan
også her vælge klovnerollen som en mindre belastende outsiderrolle.
Løsning:
Ofte er det et spørgsmål om gruppens
følelsesmæssige overskud. Selvfølgelig skal disse outsidere
inddrages, og man skal ikke opildne til klovnerier. Disse personer
ligner faktisk nogle af de personer som eksisterer uden for skolen. Man
kan lige så godt lære dem at kende fordi man alligevel senere møder
dem når man skal ud i erhvervslivet. Man må blive dygtig til at søge
kvaliteter hos dem - de har dem helt givet.
(6) Klikedannelser
Klikedannelser skaber store sociale uligheder i gruppen og kan være med
til at skabe en dårlig atmosfære. Kliken kan fx bestå af tidligere
klassekammerater fra folkeskolen, kærestepar, elever fra samme
kollegium, sportsklub osv.
Klikerne kan have deres eget indforståede sprog, de holder hånden over
hinanden og holder andre ude fra fællesskabet. Når kliken går i
opløsning, er den med til at skabe store sociale spændinger i gruppen.
Løsning:
Klikedannelser kan næsten ikke undgås. Men
hvis gruppen mener det er et problem, kan man anmode kliken om selv
at komme med en løsning. Hvis den ikke kan det, må resten af gruppen
som mindstemål fastholde at der i vidt omfang arbejdes i undergrupper,
og at disse deles op på tværs af klikerne. Men ofte vil klikerne selv
være klar over problemet og åbne sig op over for gruppen. På
klasseplan kunne man måske også generelt diskutere om det er en god
idé at kærestepar altid er i den samme gruppe.
(7) Fastlåste roller
Et andet klassisk problem er at nogle gruppemedlemmer altid påtager sig
den samme rolle i gruppen. De mest kendte eksempler er "den evige
sekretær", næsten altid af hunkøn. Det er altid hende der er
sekretær for gruppen, tager noter, referater.
Så er der edb-manden. Tungt placeret ved tastaturet er det ham der
laver lay-out med billeder, flotte linier, rammer og 15 forskellige
skrifttyper.
Og så er der den evige "fremlægger". Med ordet i sin magt
præsenterer han eller hun gruppens resultater og bliver bare dygtigere
og dygtigere.
Og ham der påtager sig bøddelrollen og strør om sig med kategoriske
udsagn, som fx: „No brain, duu’r ikke, det har du misforstået
totalt".
Eller offerrollen: „Når ingen andre gider så må jeg jo gøre det
selv om jeg jo også skal passe mit arbejde hos Q8".
Løsning:
Årsagerne til de forskellige fastlåsninger
er ret enkle. En vis ugidelighed i gruppen gør at man lokker
sekretæren til at gøre det slidsomme arbejde. Hun gør det gerne. Ofte
for at gemme sig bag det uforpligtende administrative arbejde så hun
føler hun udgør en vigtig del i det faglige arbejde selv om hun
faktisk afskærer sig fra det. Edb-manden følger blot de lyster han har
døgnet rundt: At sidde bag det fascinerende legetøj.
Men resultatet er at de andre i gruppen ikke lærer at tage referater,
at de ikke øver sig i at bruge edb og at sekretærens faglige udbytte
af indlæringen bliver minimal. Det er også katastrofalt at det ikke er
alle gruppemedlemmerne der får rutine i at fremlægge for et større
publikum.
Løsningen er ganske enkel: Disse opgaver skal gå på skift
mellem gruppemedlemmerne. Hører også til som en generel aftale i
klassen.
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|