|
SYMBOLISMEN
-
NOTER
1890 - 1900 |
T
E
K
S
T
E
R
|
|
Opgør
med naturalismen - Fra den ydre virkelighed til en indre
|
Symbolismen
opstår i Frankring med forfattere som
Rimbaud,
Mallarmé og
især Baudelaire.
Som i den tidlige
romantik søger disse kunstnere poetisk næring i de ekstreme sider af
tilværelsen.
Symbolisten vender sig fra den "ydre" håndgribelige virkelighed til
en
"indre", sjælelig, metafysisk virkelighed.
Symbolisterne forsøger ikke at beskrive den ydre verden for
at afmale virkeligheden - sådan som impressionisterne gjorde det.
De symbolistiske kunstnere anvender i stedet de ydre ting som "symboler" for deres egne
følelser og
oplevelser.
Symbolismen er en reaktion mod naturalismens "videnskabelige"
menneskeopfattelse.
|
Symbolisten
- ensom & ener
|
Jeg
haded disse festdagsklædte skarer,
der drog forbi med kåde pøbelsmil,
jeg haded deres laders (adfærds) lave sprog
og deres livslyst plumpe knejpestil.
J.Jørgensen - Påske - 1887 (cit
Fra Runer t. Grafitti)
|
Symbolisterne er
på mange måder i familie med romantikerne. Men hvor romantikerne skrev ud
fra en kollektivt anerkendt symbolverden, skriver symbolisterne ud fra en mere ensom
position. "Kollektivt anerkendte symboler" betyder i denne sammenhæng
at et større publikum (en
samfundsklasse) kan forstå og værdsætte digterens anvendelse af dem. Guldhornene
er et godt eksempel på et kollektivt symbol som af Oehlenschläger tolkes
i harmoni med den opkommende borgerklasses idealer.
På en måde kan man sige at borgerklassen i slutningen af 1800-tallet nu ikke længere har brug for
kunstnerne til at sætte ord på det ny verdensbillede. Kunstneren bliver derfor "fyret"
som talerør for magteliten.
Omvendt føler kunstneren at det verdensbillede han som romantiker
var med til at varsle og forkynde gennem sin "guddommelige
intuition", ikke har levet op til visionerne.
Frihed, lighed og broderskab er blevet til floskler der kom til at
dække over et nyt industriproletariats umenneskelige levevilkår. Det
gode, det sande og det skønne er degenereret til biedermeieridyl.
Der er derfor nu ikke længere
en solid navlestreng, der forbinder kunstneren med magteliten.
Romantikerens platonistiske verdensspejl er revnet - ingen
bedsteborger gider se
i det mere.
Og naturalisten har dræbt poesien med sin naturvidenskab.
Desillusioneret søger symbolisten derfor sin egen vej. Hans kunst bliver
først og fremmest skabt som et middel til personlig selverkendelse.
Symbolisten vælger, velsignet og vejledt af Nietzsches idealer om "aristokratisk
radikalisme", en tilværelse som guddommelig eneboer.
|
Kunst
for kunstens
(kunstnerens) egen skyld: L´art pour l´art
|
Den symbolistiske digter fremmaner i et ofte grænseoverskridende
sprog og metaforbrug uhåndgribelige eller drømmelignende
stemninger.
Han tænker ikke længere på om
et
eventuelt publikum vil
forstå hans kunst.
Kunsten og den kunstneriske proces
bliver et mål i sig selv: L´art pour l´art.
Kun ligesindede "ånder" kan forstå og følge ham i
himmelflugten.
Og gennem den bevidst valgte
vanskelige tilgængelighed "fyrer"
symbolisten sit brede publikum.
Symbolistens kunst bliver som en lygte
der kun skal lyse op på hans egen vej ind i det åndelige riges
skumringstime - l´heur bleu.
Selve digtet bliver i skabelsesprocessen (og under oplæsningen for
ligesindede) til en nøgle der
åbner døren ind til en bagvedliggende metafysisk, åndelig virkelighed.
Virkeligheden bliver til en "matrix" der kan afkodes gennem den
der hypnotisk omdigter den til symboler.
I denne suggererende digteriske proces kan kunstneren skabe sit eget lys uden at tænke
på om hans vision allerede var med i Platons ideernes verden eller
ej.
Han er fri til at skabe sit eget guddommelige univers.
Han kan også sammenblande sanser - lugte farver eller se
lyde.
Denne teknik kaldes for synæstesi.
|
Det
hæslige er smukt
|
Symbolismen markerer på mange måder en tilbagevenden til de romantiske
idealer.
Men hvor romantikken grundliggende fandt poesien i "Det
gode, det sande og det skønne", og i naturen, indoptager
symbolisterne også storbyen og "det hæslige" som en
inspirationskilde til poesi.
Et totemværk bliver i denne sammenhæng Charles Baudelaires: Fleur du
mal (1857) - Syndens Blomster.
"Intet er så opflammende for den kunstneriske fantasi som et møde med
hæsligheden." Baudelaire
|
Tilværelsesopfattelse
|
I følge
symbolisterne findes bag den materielle ydre verden en dybere, hemmelighedsfuld
verden som menneskets sjæl er i korrespondance med:
"Sjæl og
verden er et".
Det almindelige menneske fatter ikke dette, han føler sig fremmedgjort i
verden, men kunstneren fatter "instinktivt og intuitivt tilværelsens
sande væsen. Han føler sin sjæls sammenhæng med naturens sjæl og aner
bag tingenes tilsyneladende ligegyldighed en hjemlig verden, hvori hans
ånd har evig indfødsret." J. Jørgensens programskrift:
Symbolisme.
VIRKELIGHEDEN FORVANDLES
I DIGTET TIL ET SYMBOL FOR DEN
BAGVEDLIGGENDE ÅNDELIGE VIRKELIGHED.
"Naturen er et tempel"
Baudelaire
|
Digtningens
stof
|
Sjælstilstande, skildret symbolsk i natur- eller storbybilleder.
"Et landskab er
en sjælstilstand"
Amiel
|
Genre
|
Lyrik
|
Danske symbolister
|
J. Jørgensen
- S.
Claussen - H. Rode
- J.F. Willumsen
- L.Feilberg
|
|
Note 1
|
Af:
Tilskueren
-1893 "...Den
Tid, hvori vi lever,tilhører Pengevældet og Skønhedshadet.
De Mennesker, som behersker os, holder deres eneste Andagt ved Mammons
Altre.
Poesien regnes for en Dårligskab, Kunsten for Tidsspilde.
Den store Skønhed har intet Hjem i denne Verden, hvis æstetiske Behov
tilfredsstilles
af Varieteens Gøgl og Folkekomediens Forlorenhed..... Da
opstår der, midt i dette moderne Samfund, en slægt af Digtere, hvis
Poesi er menneskeåndens protest mod mod Tiden og Verden....
Det, de forkynder er...en aaandelig Revolte. En Revolte i dette ords
egentligste forstand:
en Omvendelse. De bortvender sig fra Verden, fra det ydre Liv.
Og de søger Frelse og Fred i en evig Skønheds Riger og paa Kysten af en
udødelig Drøm."
Cit. fra "Litteratur" J.Lorenzen -
Gad
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor |
Note 2
|
Selv i dag er en
fransk filosof er parat til at ofre hele sin filosofi for én smuk
sætning - des mere uforståelig jo bedre. (Læs
blot én side af J. F. Lyotards, Det Postmoderne fortalt for børn!)
Tilbage
|