OPLYSNINGSTIDEN |
||||
|
|
|||
Libr.3 Epiqram 37 |
||||
Det staaer derfor fast, at alt hvad som er for meget, skader; thi all Dyd bestaaer udi Mediocritet, og, saa snart den gaaer over de Grændser, bliver den metaraorphosered til en Last. Den store Chinesiske Philosophus Confucius haver sammenskrevet et moralsk og politisk Systema, som han haver kaldet Medium Magnum, eller, den store Middelvej, hvorved han haver villet give tilkiende, at Middelvejen er Grundvold til alle gode Ting, og den fornemste Regel, som Mennesket bør tage i agt. Den beste Ting kand blive til Fordervelse, naar den ikke øves med Maade. ------- Ellers er det at mærke med alle Passioner,
og som jeg paa adskillige Steder i mine Skrifter haver forklaret, at man maa heller søge
at moderere end qvæle dem. Et Menneske uden Passion eret Chimere. Den findes saavel hos
Vise som hos Daarlige: De Daarlige give den Tøyelen; De Vise søge til en god Ende at
dirigere det, som de hverken kand eller bør gandske udrødde: De styre Passioneme; saa at
Avind forvandles til Emulation; Dristighed til Tapperhed; Frygt til Forsigtighed;
Gierrighed til Huusholdning; Vreede til Retfærdighed; etc. Det er i den Henseende, at
Plato vil have vredagtig Øvrighed; og at den Hellige Skrift siger: bliver vrede, men
synder ikke. Saadant kand vel ikke skee i en Hast: Thi Villien, hvor god den end er, kand
paa én gang ikke standse en Passions Virkning. |
||||
Naturens
og Folkerettens Kundskab |
||||
Om Menneskets Gierning Menneskets Herlighed frem for de umælende Bæster(dyrene) kand fornemmelig sees deraf, at det er begavet med en fornuftig Siæl, hvorudi er et herligt Lys til at kiende og dømme udi en Ting, og en særdeles Bevægelse at antage og forkaste den samme, saa at derfore udi - den Henseende Menneskets Gierninger ere langt ypperligere end Bæsternes Bevægelser(=handlinger), som skee uden nogen foregaaende Betragtning og Overveyelse, da derimod Menneskets Gierning foretages af foregaaende Forstand og Villie. Om Moralske Gierningers Rette=Snoer, Eller Om Loven i Almindelighed Saasom Menneskets Gierning dependerer af Villien, og Villien er adskillig og foranderlig, derfore er det fornødent, for at indrette nogen Orden og Skik iblant Menneskene, og at forekomme all Forvirrelse, at der er en vis Regel og Rette-Snoer, hvorefter Menneskets Gierning maa øves. Saadan Rette-Snoer kaldes Loven, hvilken
er en Forordning, hvorved en Øvrigheds-Person forbinder sig sin Undersaat, at den efter
hans Foreskrivelse skal indrette alle sine Gierninger: Foruden saadan Lov er ogaa anden
Rette-Snoer, hvorefter Menneskernes Gierninger føres, saasom Raad og Forbund. Fra det
første, nemlig Raad, kiendes Loven der udi, at et Raad kommer fra ens Lige og undertiden
Undermand, men Loven alletider fra ens Overmand; et Raad søger at overtale ved at
forestille grundige Aarsager, men Loven byder og befaler; et Raad gives et Menneske at
samtykke eller- forkaste, men Loven paabyrdes et Menneske mod dets Villie. OM HVAD DER HAR DREVET MENNESKERNE Den rette Aarsag derfor, hvorfore Societæter og Stæder ere indstiftede, er Frygt, som det eene Menneske haver for det andets Ondskab, og derfor have de første Mennesker givet sig under Love og Øvrighed, der kunde beskytte de Svage imod de Sterke, og straffe Ondskab, som tilforn gik saa meget udi Svang, thi, dersom ikke Lov var, skulde, saasom Ordsproget lyder, det eene Menneske opsluge det andet. Efterat Menneskerne nu ved Stæder og Regieringers Indstiftelser vare bragte udi den Stand, at de kunde være trygge og sikkre for hinanden, er det siden af sig selv fulgt paa, at de des overflødigere have nødt de Fordeeler og Beqvemmellgheder, som flyde fra det eene Menneske til det andet, og opfundet adskillige Kunster, hvorved Menneskerne have bekommet stor Nytte og Magelighed. Nogle kunde maaskee vel indbilde sig, at
den naturlige Lov var tilstrækkelig nok at holde Menneskerne udi Tømme, i det den lærer
os, at vi ingen skulle beskadige, men omendskøndt der findes nogle gode Gemytter, der
ikke beskadige andre, hvorvel de det uden Fare for Straf kunde giøre, ligemaade andre,
der af Frygt for adskillige Uleyligheder, som deraf kunde komme, tvinge deres
Begierligheder, saa findes derimod mange, der foragte all Ret og Biilighed, saa tidt de
see nogen Gevinst og Fordeel, og stoele paa deres egen Styrke og Kunst, hvorved de kunde
besnæere og undertrykke andre. |
||||
Skiemte-
digte |
||||
Hvis Mennesket kun var som Tiger, Biørn og
Løve. |
||||
|