NOTER TIL
OPLYSNINGSTIDEN
|
|||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
I Holbergs
komedier får vi som publikum lov til at le med. Men det er faktisk os
selv vi ler af når Jean de France tager jakken omvendt på, eller
Den
Stundesløse har så travlt at han intet når. |
|||||||||||||||||
I følge Holberg er menneskets natur "barokt".
Oplysningstidens
filosofi er at den fornuftige løsning altid findes på middelvejen. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Oplysningsfilosofiens religiøse opfattelse: Deismen & Rationalismen |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
O hav mig, tag mig
ganske hen, |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Norbert
Elias: |
|||||||||||||||||
Sjælen er her, hvis man må udtrykke sig sådan uden sammenligning, meget mere beredt og vant til, at springe fra det ene ekstrem til det andet med altid samme intensitet, og ofte er allerede små indtryk ukontrollerbare associationer, nok til at udløse frygten og omsvinget. Når opbygningen af menneskelige relationer ændrer sig, når der dannes monopolorganisationer for korporlig vold og i stedet for de vedvarende fejder og krige de mere stabile trangssituationer som følge af fredelige, på penge – eller prestigeerhvervelse stillede funktioner holder den enkelte i stramme tøjler, stræber affektytringerne langsomt hen imod en linie i midten. Omsvingene i
adfærden og i affektstyringen forsvinder ikke, men de dæmpes. Udslagne
opad til og ned efter er ikke længere så store, skiftet ikke mere så
uformidlet. Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|