|
Fight club - 1999
Bog:
Chuck Palahniuk/
Film:David Finsher |
Gen
X - 1991
Douglas
Coupland |
Hærværk - 1930
Tom Kristensen |
FORTÆLLER |
1.
persons åbenlys jeg fortæller |
1.
persons åbenlys jeg fort |
3.
persons skjult fortæller |
|
Jack fortæller Tyler Durdens (og sin egen ) historie.
30.59
Jack henvender sig fortroligt ud mod publikum:
”indvier” læseren med sin indre synsvinkel
Selvironisk- metareflekteret
|
Andy fortæller dags hist
Andy henvender sig fortroligt til læseren.
Selvironisk-satirisk metareflekteret
|
|
|
Alvor – men også Humor,
ironi |
Satirisk humor
distancerende ironi |
Fortalt uden humor ironi |
CITATIONSTEGN |
Hyppig brug af postmoderne citationstegn |
Hyppig brug af postmoderne citationstegn |
Ingen metaplaner eller citationstegn |
OPBYGNING/
FORTÆLLETEKNIK |
Rammefortælling a-b-a
Flash back & forward
23.35
Tarrantino
dialoger: absurde, humorisktiske dialoger der tilsyneladende ikke
har noget med hovedhandlingen at gøre. (Og dog?)
|
|
Traditionel kronologisk
opbygning |
|
Bertold Brecht- lignende
verfremdungs-teknikker,
hvor hovedpersonen Jack henvender sig direkte til publikum.
Filmen pendulerer mellem
forførelse af sit publikum og opfordringer til at reflektere
handlingen. |
|
|
NIHILISME |
Ground Zero |
Nulpunkt
i ørkenen i en mindre apolitisk gruppe |
Nulpunkt gennem alkohol |
|
Postmoderne nihilisme – nihilismen bliver til middelklasseungdommens
Forståelsesplatform.
1.20.55
På vej mod nulpunktet: Du er ikke – neti neti
20.30
Nihilismen søges gennem destruktion af alle værdier - selv kroppen
liv skal opløses |
|
Ekspressionisme:
Aristokratisk nihilisme
og thanatoslængsel:
Jeg har længtes mod hærværk, skibskatastrofer og pludselig død |
SØGEN EFTER ”MENING” |
Slåskampe – kroppens verden –
adrenalin,
dopamin
Stopper tankerne – frihed i nuet uden tanker
|
Væk
fra fra Civilisationen |
Druk – bevidst forsøg på at gå i hundene. |
DEN MODERNE MIDDELKLASSE |
3.40
Fremmedgjort middelklasse
Fornægtelse af massediernes forherligelse af forbrugersamfundet.
Oprør mod løgnen om et liv uden smerte og et liv i forbrugerlykke.
”Fordistisk” masseproduceret mellemlags-individualitet. |
Fremmedgjort middelklasse |
Overklassens talerør
aristokratisk nihilisme |
|
|
|
|
|
Hemmeligt logefælleskab - indvielse |
Ensomhed – forsøgt overskredet |
|
KRITIK AF DEN
KAPITALISTISKE CIVILISATION
|
Politisk revolutionære
tendenser – anarkisme
Fremmedgørelse: samfundet har skylden
19.50
Kritik af et kapitalistisk samfund hvor kun pengenes magt tæller. De
menneskelige/humane værdier opgøres i kroner og ører. |
Civilisationskritik-
Kritik af forbrugersamfundet
Fremmedgørelse: samfundet har skylden
|
Ingen politiske
konnotationer. Rene eksistentielle betragtninger |
KRITIK AF MASSEMEDIERNE |
1.07.25
Tylor
opstiller definitionen på generationX
Kritik af massemediernes indflydelse |
Kritik af massemediernes
indflydelse |
Hovedpersonen Jastrau er journalist ved dagbladet Politiken |
"OPRØRSALDER" |
Arketypen : Den vrede
unge mænd - her i form af Tylor |
Ironiske, frustrerede
unge i ”midttyverkrisen.”
|
Den etablerede modne
mands midtvejskrise, Hovedpersonen Ole Jastrau har i modsætning til
genX stiftet familie. Men han kan ikke klare familielivet. |
MAGTRELATIO
NER
|
Leder/Guru – at overgive sin vilje
Neonazistiske antydninger/konnotationer |
Ingen leder – et mindre kollektiv af individer. |
Absolut
individualisme |
|
1.34.20
Opgive kontrol – overgive sig til lederen |
|
|
INDIVIDUEL/ KOLLEKTIV
IDENTITET |
Tyler og Gordons
nulpunkts-tæsk fører til en ekstrem individualisme.
Men neo-disciplene i punksorte ”Bzistiske” uniformer er regredieret
til en kollektiv stammebevidsthed.
Psykologi/filosofisk eksistentialisme: det er smertefuldt at være en
individualitet. |
|
Ensomheden ophæves i værtshusfællesskab,
drukfællesskab
|
FADERROLLEN |
37.52
Fadertabet – længslen efter en fader – hadet mod den svigtende fader:
Genereation X er vokset op i skilsmissehjem.
De er hippiegenerationens børn, en generation, der havde for travlt
med at følge egne lyster og behov til at passe børn og give dem en tro
på en overordnet mening.
Generation X er Peter Pan generationen der aldrig bliver voksen. De
har svært ved at stifte familie: Jack: Jeg er en 30 år gammel
dreng
Tylor: Vi er en generation opfostret af kvinder
I Fight Club finder generation X mændene tilbage til arkaisk
stammerituel maskulin adfærd – jvf. vores danske fjols Carl Mar.
1.38.46
|
|
|
ARKAISKE
STAMME RITUALER:
INDVIELSE GENNEM SMERTE |
59.16
I takt med at der vokser en kult op omkring Tyler, bliver
nulpunktstæskene til smerteinvielsesritualer der kan sammenlignes med
”primitive” stammesamfunds manddomsprøver.
Stammen ældste påfører den unge ”konfirmand” en rituel iscenesat
smerte. Hvis han kan udholde smerten er han et voksent menneske.
Jvf Robert Bly
Trafiksammenstødet jvf Gurdijeff
|
|
|
KROPPEN OG SLÅSKAMPENE |
34.10
Gennem slåskampe opnås et nulpunkt hvor al mening hører op, - fred
afslappelse glæde.
37.40
Slåskampene hæver den indviede op over samfundet almindelige regler.
Nietzsche: Jenseit
von gut und böse
44.20
Men også behovet for mening forsvinder |
|
|
DEN
POSTMODERNE
”KICKKULTUR” |
Adrenalinkick -
dopamin intensiteter” – jvf filmens indledning – der filmer hjernens
neuroner. |
|
|
90ERNE – OGSÅ DK LITT:
CENTRUM I KROPPEN – UDFORSKNING AF KROPPENS LIV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DANNELSES-
PROCES – SE bl.a. ROMANTIKNOTER |
43.20
Afvikling af personligheden og tilknytningen til forbrugersamfundet
fører til en næsten romantisk anti-dannende dannelsesproces.
Romantikkens dannelsesidealer er genopståede i den moderne tids
kropsdyrkelse.
Kropsdyrkelsen slår i Fight Club over i sin negation. |
|
|
FRA UNG TIL VOKSEN |
Ingen voksne forbilleder – barndom/ungdommen fortsætter ind i 30erne |
Generation X er ifølge Coupland Peter Pans generation |
|
RELIGIØSITET |
44.00
Religiøs oplevelse efter slåskampen
52.30
Zen -agtig
nulpunktsoplevelse af ”satori” – tænkerne og fornuften bliver sat ud
af spillet gennem smerten.
Jack skriver Haiku digte
(3 linier 3-5-3 stavelser)
24.49
Man skal opgive alle materielle tilknytninger for at blive indviet som
”munk” . Tylor destruerer Jacks hjem. |
|
I
det absolute druknulpunkt opleves ”det guddommelige” |
|
|
|
|
LYDSPORETS BETYDNING |
|
|
|
11.9 |
Profetisk omkring terror! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|