
|
NATURALISMEN
1870 - 90
Det moderne gennembrud
|
T
E
K
S
T
E
R
|
|
INDTAL TEKSTEN I MP3
BANG : BEVÆGELSES (FØLELSES) IMPRESSIONISME
BRUD I TEKSTEN
|
Naturalisme |
I følge den
naturalistiske livsanskuelse eksisterer der intet ud over naturens love.
Menneskets ånd er et produkt af arv og miljø
Alle åndelige og sociale fænomener er afhængige og afledte af
naturlovene.
Selv menneskets moralske og religiøse liv anses som en blot og bar
forlængelse af samspillet mellem det biologiske liv og miljømæssige
faktorer.
Naturvidenskaben sætter dagsordenen - også i den kulturelle
offentlighed
1800-tallets naturvidenskabelige landvindingers betydning for filosofi,
litteratur og malerkunst kan ikke overvurderes.
I denne periode udbredte de naturvidenskabelige erkendelser og opdagelser
sig nærmest eksplosivt.
I slutningen af 1800-tallet oplevede datidens borger hvorledes den konkrete dagligdag blev ændret på
grund af naturvidenskabens formidable evne til at omsætte teoretisk,
videnskabelig indsigt til tog, biler, storbyer, fotoapparater, fabrikker,
lægemidler, o.s.v.
|
G. Brandes & radikalismen - At sætte
problemer under debat
|
I 1870 var det danske kulturliv på en måde lullet i søvn på en forstenet
pude af åndeligt arvegods fra romantikken.
Romantikkens
oprindeligt dynamiske og revolutionære idegrundlag var efter 70 års
gentagelse nedslidt og udvandet til hult klingende fraser ingen alligevel
troede på når det kom til stykket.
Romantikkens idealer var blevet
reduceret til de herskende klassers foretrukne sminkemiddel når det gjaldt
om at opretholde en pæn facade udadtil. Virkeligheden, især den
videnskabelige og industrielle, havde for længst overhalet
bedsteborgerens
forestillinger om
ideernes verden inden om.
Det forløsende kejsersnit for den nye naturalistiske periode i Danmark
blev faktisk fortaget alene ved en persons radikale indgriben.
Aldrig før eller siden
er en periode i dansk litteratur i den grad blevet til i kraft af
kun en enkelt persons handlinger.
Det moderne gennembrud - Templet stormes af en enkelt mand
Det moderne gennembrud i dansk litteratur introduceredes af Georg Brandes ved en forelæsningsrække ved Københavns
Universitet i 1871. Denne forelæsningsrække hed
Forelæsninger over Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur.
Georg Brandes forelæsninger eksploderede som bomber i den danske
kulturelle offentlighed. Bragene skabte en enorm opsigt og forårsagede en
storm af voldsomme reaktioner - mest imod, men også for.
Georg Brandes var en lidenskabelig og provokerende forelæser. Med sig fra
studierejser i det store Europa havde han en helt ny måde at tænke på, som
skulle vise sig at fungere som gift for næsten alle de forestillinger den
danske kultur havde arvet fra den romantiske periode. Det nye bestod
i muligheden for at overføre den naturalistiske tænkemåde
til kunstens verden. En af de vigtigste byggesten i den naturalistiske
tankegang var den
nye videnskabelige retning, positivismen,
der kun anerkender det som eksakt kan måles og vejes.
Den danske offentligheds forestillinger under en kritisk lup
Brandes gjorde op med Danmarks efterhånden udvandede
nationalromantiske epigondigtning. Men han holdt sig
ikke udelukkende inden for den litterære sfæres rammer.
For den nye litterære videnskabsmand var intet emne eller område på forhånd helligt
eller urørligt.
Problemer til debat - problemlitteratur
Brandes gik således langt ud over litteraturens traditionelle grænser og opfordrede til en
kritisk undersøgelse af begreber som det nationale, staten, kirken,
familien, ægteskabet, den offentlige moral osv.
Han samlede disse kritiske bestræbelser under paraplyen: problemer til
debat.
Men det så ud til, at alt hvad der kom under Brandes og
hans senere litterære disciples kritiske mikroskop, så betændt ud, og alt
hvad der blev set i deres kikkert, smuldrede.
Den danske offentligheds forestillingsliv kunne simplet hen ikke tåle mødet med
videnskabsmandens
lup.
Brandes som tankekanal mellem Europa og Danmark
Brandes fortjeneste er ikke så meget hans litterære indsats. Her
overstråles han af periodens talrige andre stjerner. Hans rolle var at
være totemfigur og filosofisk talerør for en hel generation af nye
forfattere, der tog hans tanker til sig og forvandlede dem til kunst.
Strengt taget var var de nye ideer heller ikke skabt af Brandes. Hans
egentlige fortjeneste var at være en kanal for de mægtige nye ideologiske
strømninger i Europa.
Kulturradikalisme - kulturkamp
At fødselshjælpen og revolten udgik fra universitetsmiljøet er værd at
bemærke.
|
Generelt om
Kunstens og kunstnerens rolle i naturalismen |
De digtere, filosoffer, malere og musikere som hidtil havde oplevet
sig selv som
forkyndere af et åndeligt princips overherredømme, oplevede
således nu hvorledes naturvidenskaben uden hjælp fra guddommelige magter og
forestillinger revolutionerede verden.
Deres rolle som kustoder i et museum for forstenede romantiske og
biedermeierborgerlige
idealer blev mere og mere tydelig. De romantiske idealer blev
misbrugt af de herskende klasser til at dække over en virkelighed der var
anderledes grum. Den poetiske realisme var som teknik blevet degraderet
til at sminke en barsk social virkelighed.
Brandes nye radikale tanker blev derfor grebet af den kunstneriske elite
med kyshånd.
Kunstnerens forvandling fra "præst" til "videnskabsmand"
For de kunstnere som længtes efter luftforandring, blev videnskabsmanden
den nye rollemodel. Videnskabens metoder og fremgangsmåder blev den nye målestok for litteraturfrembringelse.
Strategien i denne krig mod forældede idealer og tanker blev at sætte
problemer under debat.
1. Den kølige videnskabelige forfatter
Det positivistiske videnskabssyn overførtes som
arbejdsmetode for forfatterens virke. Litteraturen begyndte at "måle og veje"
verden. Litteraturens opgave blev at skabe afdækningskunst: den fandt
forklaringer i årsagssammenhænge og søgte med videnskabelig akkuratesse efter disse
årsagssammenhænge i menneskets biologiske arv og indvirkningerne fra dets
miljø.
Forfatteridealet blev den objektivt, kølige iagttagende,
"videnskabelige" iagttager, der uden moraliserende stillingtagen i form af
alvidende forfatterkommentarer kunne stille den rette
diagnose.
I naturlig forlængelse heraf
blev romanen naturalisternes
foretrukne genre.
2. Den sandhedssøgende, oprørske forfatter
Det moderne gennembruds kunst blev imidlertid også et nyt og farligt
kulturpolitisk
våben.
Dette fornuftens våben blev først og fremmest rettet mod den foregående
periodes
antikverede åndelige og
moralske forestillinger.
Kunstneren blev
således ikke blot en kølig objektiv videnskabsmand.
Han blev også en
provokatør, oprører og samfundsomstyrter. Som i Drachmanns programdigt Ude og
hjemme bryder den oprørske kunstner ud gennem vinduet - ud af
intimsfærens
nationalborgerlige drivhusmiljø. Den ny tids kunstner orienterer sig mod
revolutionernes og omvæltningernes Europa som litterær legeplads.
Drachmann bruger imidlertid i den sidste strofe ordet
derude frem
for herude, hvilket afslører hans revolutionsromantiske
skrivebordsretorik.
At udfordre de etablerede holdninger krævede dog undertiden
et stort personligt mod.
Nordmanden Henrik Ibsen (1828-1906) skrev under indtryk af de stærke negative reaktioner hans
kunst affødte: Tag ikke livsløgnen fra hverdagsmennesket. Ikke
desto mindre fortsatte han i sin litteratur ufortrødent at revse
borgerskabet med sin nådesløse sandhedssøgende kunst.
|

Henrik Ibsens julegave til borgerskabet:
Ibsen åbner æsken med sit nye teaterstykke: Gengangere (Vikingen
1882) |
|
Da Gengangere blev
uropført blev publikum så rasende, at intet teater efterfølgende turde
opføre stykket. Publikum råbte rasende: Nihilist! Nihilist!
Ibsen skrev efterfølgende til Brandes: Hvad det gælder er menneskeåndens revoltering!
Samfundslægen stiller diagnosen
Han opfattede sig selv som: Den samvittighedsfulde samfundslæge som har
påvist løgnens og ansvarsløshedens gift i den kilde, hvoraf godtfolk
(almindelige mennesker)
tror at øse helsedrik. (1882)
Det ovenstående citat af Ibsen viser også hvorledes den skandinaviske
naturalisme bliver inspireret af de større udenlandske strømninger. Hos den
franske teoretiske totemfigur og romanforfatter Emile Zola er det netop
lægens diagnose der som metafor bliver brugt til at beskrive forfatterens
opgave.
3.
Den detektiviske forfatter -
afslørings og optrevlingskunst
Den naturalistiske forfatter optræder også som en slags detektiv. Han skaber afsløringskunst. Som Fru Alving i Ibsens Gengangere
"optrevles" facadens pænt
broderede overflade for i sandhedens tjeneste at afsløre råddenskaben under
overfladen.
4. Den ensomme forfatter - outsideren
Det siger sig selv at forfatteren ikke just får medaljer af det
borgerskab hvis dobbeltmoral han afslører. Forfatteren
oplever derfor i den naturalistiske periode ofte sig selv som fremmed over
for det samfund han skriver om. Han er ikke en del af det liv han skildrer,
men står på sidelinien
a) enten stolt, arrogant med ideologiske saltvandsindsprøjtninger fra
Nietzsches overmennesketeorier. H. Drachmann, G. Brandes
b) eller passivt, lidende og medfølende med de stille eksistensers mangel på
evne til at leve et meningsfuldt liv i nuet. H. Bang
|
Emner
|
1) Problemlitteratur - samtiden
"At sætte
problemer under debat" (G. Brandes):
Samfundets indretning, ægteskabet, religionen,
Gøre op med forældede romantiske biedermeier-forestillinger
Mennesket
har ingen guddommelig sjæl.
Virkeligheden er her og nu! -
Den er ofte styg.
2) Psykologiske portrætter - Freud før Freud
|
Genrer
|
Romanen & den videnskabelige forfatter
Det uendeligt små og det uendeligt store i poesien -
G. Brandes
Forfatterens rolle som litterær videnskabsmand, der indsamler sit materiale
om menneskets psykologi og samfundsforhold får genremæssige
konsekvenser.
Romanen er nemlig via sit omfang velegnet til videnskabeligt at afdække hvorledes arv og miljø former
menneskets adfærd.
Hvor lyrikken egner sig godt til at beskrive sjælelige tilstande og antyde
deres transcendentale kontekst bliver den realistiske roman naturalisternes fortrukne genre.
I sit værk forsøger forfatteren at træde tilbage for at give
læseren en fornemmelse (en illusion) af at hans "dokument om menneskene" er et
objektivt virkelighedsbillede.
Novellen & antydningskunsten
Især de impressionistiske forfattere anvender ud over romanen også
novellens
kortere form, idet denne form egner sig fint til impressionismens
antydningskunst.
Dramaet og den betændte intimsfære - intimsfæren som teaterscene
Dramaet/skuespillet er
en genre der egner sig glimrende til at afdække tidens officielle moral som
dobbelt moral. En stor det af det af borgerskabet praktiserede hykleri
foregik efter naturalisternes mening inden for hjemmets fire vægge - i
intimsfæren. Hvis man piller den ene væg ned, har man en perfekt
teaterscene. Publikum har nu fri adgang til at se sig selv fremstillet,
"optrevlet" og afsløret.
|
Naturalisme & Impressionisme |
1. NATURALISTISK FORTÆLLETEKNIK
Skabelsen af den naturalistiske skrivemåde - indsamling af detaljer
I begyndelsen af den naturalistiske periode er forfatterne stadig
afhængige af de romantiske forgængeres sprog, stil og teknik.
I I.P. Jacobsens værk Marie Grubbe
finder vi i indledningen af romanen en naturbeskrivelse der minder om
poetisk realisme fra
romantikken. Men den uhyre detaljerede beskrivelse vi finder af naturen
i dette indledningsafsnit peger derimod bort fra romantikken. Det er
naturalisten og botanikeren I.P. Jacobsen der på videnskabelig vis indsamler
og beskriver
detaljer for netop
gennem detaljerne at vise et videnskabeligt funderet helhedsbillede.
Men der er ingen tvivl om at I.P. Jacobsens overordnede hensigt med romanen
er rent naturalistisk.
2.
IMPRESSIONISTISK FORTÆLLETEKNIK
Impressionisme - kunstnerisk gennemført naturalistisk fortælleteknik.
Efterhånden finder den naturalistiske filosofi vej helt ud i syntaksen, hvor den aflejrer
sig i form af en ny kunstnerisk fortælleteknik, impressionismen.
Impressionismen fastholder naturalismens interesse for detaljen, men lader
kun punktvis
læseren opleve detaljen. Resten skæres bort.
Indtrykkene gengives mere skitseagtigt - uforarbejdede af intellektet - og
antydningsvist.
Som læser bliver man således inviteret til at lade indtrykkene
at komme til sig,
forholdende sig passivt iagttagende.
Læserens fantasi stimuleres
Den impressionistiske fortællekunst overlader derfor - netop gennem det den
ikke siger - et langt større ansvar til læseren selv til gennem sin
forestillingsevne at "færdiggøre" det samlede billede.
Denne underdrevne fortælleteknik minder også om
sagaernes fortælleteknik.
Det impressionistiske sprog
Den impressionistiske forfatter Herman Bang var selv meget bevidst om sin
egen litterære teknik:
Lad forfatterne
sammenhobe sætninger, lad dem ødsle med ord og lad dem udelade verber; lad dem i susende
hast kæde punktummer sammen og derpå atter hvile i rytmisk, sagte musik. Vi opgiver
lovene, tillader lovløshed og forkaster mange regler.
- H. Bang
Herman bang var også klar over denne litterære tekniks taknemmelighedsgæld
til malerkunsten:
At stilen skal kunne male - H. Bang
Sproget bliver på en måde "opløst" -
Ingen lange akademiske sætninger. I stedet ser vi korte sideordnede
sætninger uden
konjunktioner og relativord.
Dialogen, oftest i form af dækket direkte tale, erstatter det fortællende.
Formen nærmer sig derfor ofte dramaet.
Øjebliksfremstillingen og fotografiet
Impressionismen er en
Indtrykskunst. Den består af øjebliksfremstillinger.
Denne orientering mod en fremstilling af øjeblikket er uden tvivl inspireret af fotografiet,
som netop blev mere alment tilgængeligt i samme periode.
Følsom skildring af de stille eksistenser
Der er i impressionismen en tendens til at lade
beretning/handling glide i
baggrund til fordel for en personlig/subjektiv og følsom
beskrivelse af
sjælelige tilstande.
Antydningens kunst
Den
"antyder" frem for at sige tingene lige ud i form af
forfatterkommentarer.
Den gammeldags alvidende
fortæller er allerede begravet med den naturalistiske kunst. Fortælleren skjuler sig tit bag en fiktiv person og dialoger. Det episke forløb opløser sig i
situationer, scener.
Forfatteren anvender kun sjældent en
indre synsvinkel,
men lader læseren fornemme sig frem til det indre liv gennem ydre handling:
Kun den i Handlen omsatte tanke kan
følges af en iagttager. - H.Bang
Når Herman Bang alligevel ind imellem spartansk anvender den indre
synsvinkel er den udelukkende reserveret den eller de personer han
sympatiserer med.
Der er næsten ingen overledning fra
scene til scene.
|
Realisme
|
At skildre virkeligheden så nøjagtig og naturtro som muligt, bl.a. ved mange små
hverdagsdetaljer. At gøre digtningen levende og konkret, ikke abstrakt.
|
Den tidlige naturalisme
(ca. 1870-80)
|
Optimistisk, tro på fremskridtet
|
Den sene naturalisme
(ca. 1880-90)
|
Pessimistisk - deterministisk
Når menneskenes skæbne er determineret af arv og miljø, kan de kun forholde sig passivt
lidende til virkeligheden. (H. Bang)
Eks: Huus og Katinka i Ved Vejen
|
VIDENSKAB & FILOSOFISKE
TILVÆRELSESTOLKNINGER
|
|
Positivisme
|
Kun hvad der kan måles og vejes eksisterer
Positivismen var en metodelære udviklet af franskmanden Auguste Comte
allerede i 1830erne. Også englænderen Hume bør nævnes.
I positivismen
bygger man udelukkende på det, der kan iagttages og måles videnskabeligt:
De positive kendsgerninger.
De ufejlbarlige måleinstrumenter
De store tekniske landvindinger i 1800-tallet havde medført nye generationer
af langt mere teknisk avancerede måleapparater. Begejstringen over de nye
måleapparater "forledte" forskerne til at tro, at man kunne minimere
forskernes egen subjektive farvning og indflydelse på de videnskabelige
resultater ved at skyde de avancerede måleinstrumenter ind mellem
videnskabsmanden og hans undersøgelsesobjekt. Den eksakte, objektive
erkendelse var nu inden for forskernes rækkevidde!
Som et billede på et efter datidens opfattelse præcist måleinstrument kan
man tage fotoapparatet, der netop revolutionerede verden i denne periode. På
samme måde som positivismen troede man kunne nå frem til en fuldkommen
objektiv videnskab, kaldte man kameraets linse for et objektiv. Et fotografi
ansås på dette tidspunkt i modsætning til et maleri for at være et udtryk
for et 100% objektivt og sandfærdigt billede.
I vore dage ved selv et barn at intet kan være mere manipulerende og
subjektivt end et fotografi.
Positivismens tro på (foto)apparaters ufejlbarlighed fik uheldige
konsekvenser i adskillige år efter. Totalitære regimer som Hitlers og
Stalins kunne udnytte den efterhånden folkeejede tro på fotografiets
objektivitet til at skabe let fordøjelige, grove fotomanipulationer.
Positivismen er en materialistisk teori
Positivismen er derfor i høj grad en materialistisk teori, idet den går ud
fra at alt, selv åndelige fænomener, kan føres tilbage til fysiske og
kemiske fænomener.
Det siger sig selv at guddommelige forestillinger ikke var i høj kurs hos
positivisterne eftersom man ikke var i stand til at veje Gud.
Positivismen er en deterministisk teori
Det siger sig selv at positivismen i sin yderste konsekvens fører til en
deterministisk opfattelse af verden. I et
mekanisk univers hvor alt er en konsekvens af fysisk-kemiske årsagskæder er
der ikke plads til tilfældigheder. Alt må derfor være fysisk forudbestemt.
Alt er relativt - Ein stein i det positivistiske apparatur
Positivismens tro på en objektiv, ufejlbarlig instrumental videnskab fik et
afgørende dødsstød med kvantefysikkens og relativitetsteoriens erkendelse af
at måleapparaterne og forsøgsopstillingen er med til at påvirke selve
forsøgsresultatet.
|
Ateisme
& kritik af kristendommen
|
Et af naturalismens vigtigste slag rettes mod kristendommen og religiøse
forestillinger i det hele taget.
Allerede fra omkring 1830 er der sat en radikal kritik af biblen i gang af filosofferne Strauss
og
Feuerbach:
Jesus er ikke Guds søn, men en historisk forklarbar morallærer.
Feuerbach ville enhver metafysisk
forestilling om Gud til livs. Mennesket skaber i sin afmægtighed
en almægtig og al-kærlig Gud. Mennesket fordobler så at sige sig selv.
Religionskritikkens opgave er at lede energien, som rettes mod en imaginær
himmel, tilbage til jorden.
Feuerbach link
Nihilisme
Nihil betyder: jeg nægter. Nihilisme er en betegnelse for
det ikke at tro på noget som helst.
|
Marx
|
Senere følger Marx /Engels: Religion er opium for folket.
Det kommunistiske manifest 1848
Karl Marx (1818-83) opfatter samfundet som klassedelt. Den herskende klasse er
kapitalisterne/industriejerne= borgerskabet som udbytter/udnytter
arbejderklassen.
Arbejderklassen bør starte en revolution (blodsudgydelse er tilladt - målet
helliger midlet)
hvor de overtager kontrollen med produktionsmidlerne og dermed baner vejen
for det kommunistiske klasseløse samfund hvor alle yder efter evne og nyder
efter behov.
Marx link
|
Darwin
|
Arternes oprindelse - 1856
Forfatteren og botanikeren I.P. Jacobsen oversatte i 1871
Darwins banebrydende værk Origin of Species (1856).
Mennesket er et dyr
I følge Darwin adskiller mennesket sig ikke
væsentligt fra dyrene. Vi står blot på et højere trin i udviklingen, men er
ligesom dyrene behersket af vores instinkter.
Hvad der især chokerede
datidens mennesker var påstanden om at mennesket nedstammede fra aberne.
De guddommelige skabelsesteorier forkastes: survival of the fittest
Denne udvikling er ikke, som romantikerne antog,
skabt via en guddommelig indgriben.
Udviklingen af "højere" former for liv skyldes derimod en evolution sat i
gang af det simple faktum. at det hele tiden er de stærkeste og mest
tilpasningsdygtige eksemplarer af en race der overlever. Den stærkeste
overlever er den der får lov til at parre sig. Dermed føres stærkeste gener
videre til næste generation.
Darwin link
|
Nietzsche
|
Slave- og herremoral
Nietzsche tror på overmenneskets ret til at herske over
undermennesket. Overmennesket er kendetegnet ved sin vilje til magt.
Opgør med kristendommens ydmyghedsidealer
Den stærke ener, overmennesket, bliver imidlertid bundet af
kristendommen, der er undermenneskets
opfindelse og middel til at holde overmennesket i skak. I kristendommen
forkyndes nemlig at ydmyghed og fattigdom er efterstræbelsesværdige
moralske kvaliteter.
Hvis man bliver udsat for aggression og fysisk vold: slået på den ene kind,
bør man I følge kristendommen skal man vende den anden kind til. Overmennesket
derimod bør i følge Nietzsche gøre sig fri fra disse kristne
moralbegreber og have styrke og mod til at herske - om nødvendigt ved hjælp
af vold.
Gud er død
Som profeten
Zarathustra i Also sprach
Zarathustra
kendetegnes
overmennesket
ved
modet til at erkende at Gud er død.
Danske forfatterflirter med overmennesket
Flere af periodens forfattere og for den sags skyld forfattere fra de
efterfølgende perioder
er på forskellig vis blevet dybt påvirket af Nietzsche.
Nietzsche link
Nietzsche - aforismer
|
Utilarisme |
Utilarismen
Der er kun denne jordiske verden og det
gælder om at gøre den så god for mennesket som muligt.
Stuart
Mill: "Størst mulig lykke
for det størst mulige antal mennesker."
|
Dyret i mennesket |
Den
seksuelle arv styrer mennesket
I.P. Jacobsens overordnede hensigt med romanen, Marie Grubbe, var rent naturalistisk. Han ønsker med detaljer som bevismateriale i sin naturretsag at vise hvorledes Marie Grubbe
er styret af sit arvelige driftsliv. Dette driftsliv fører hende i samspil med
hendes opvækstmiljø ned på samfundets absolutte bund. Hendes første mand er en kongesøn - Ulrik
Gyldenløve. Hendes sidste mand er staldkarl og tugthusfange.
|
Determinisme |
Dyrisk determinisme - Den
seksuelle arv styrer menneskets skæbne
Menneskets skæbne er bestemt af dets arvelige anlæg og det miljø, det er vokset op i.
I litteraturen afspejles dette i udførlige redegørelser for hovedpersoners forældre,
for slægtens egenskaber og for barndomsmiljøet.
Marie Grubbes Amor fati - kærlighed til skæbnen
Men på trods af Marie Grubbes sociale nedtur kan hun som fattig
kvinde der bestyrer et færgeleje stolt sige at: ..hvert menneske lever
sit eget liv og dør sin egen død.
Marie Grubbe har udviklet sig i overensstemmelse med sit driftslivs
tiltrækning til "stærke underklassedyr" frem for den svage "adeligt indavlede"
kongesøn.
Fordi hun ikke er i konflikt med sin dyriske seksualitet, er hun
lykkelig.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kønsroller - sædelighedsfejden
|
Videnskaben opdager den kvindelige ægcelle
I følge datidens syn på kvinder havde de ingen seksuelle følelser. Det var
forbeholdt mænd. Man havde også den tro at kvindens underliv blot var en
rugekasse for mandens sæd. Det var således alene mandens sæd der var
byggestenen i det menneskelige liv. Først så sent som i 1872 kunne
videnskabelige undersøgelser imidlertid slå fast at graviditeten var et
produkt af sammensmeltningen af den kvindelige ægcelle og den mandlige
sædcelle. Det syntes som naturen selv tildelte kvinder og mænd lige roller.
Og det virkede som om videnskaben var i en sammensværgelse med det moderne
gennembruds mænd og kvinder.
Kvindesyn & stilling omkring 1870
Kvinder havde næsten ingen juridiske rettigheder - ej heller ved en skilsmisse.
Først så sent som i 1915 får kvinderne stemmeret og først i 1920erne får
kvinderne rettigheder der sikrer dem myndighed over deres børn i tilfælde af
skilsmisse !
Arven fra
Biedermeierkulturen var for den borgerlige kvindes vedkommende
at hun i sin ungdom udelukkende
skulle danne sig til at blive en repræsentabel hustru i sin mands
hjem. Et godt ægteskab, helst inden hun var fyldt 25 år, var livsmålet
for hendes stræben. Hvis hun ikke blev gift/afsat inden hun var fyldt 30,
var hendes karrieremuligheder meget små. Peberjomfruer kunne til meget lave
lønninger blive til husbestyrerinder, guvernanter og lærerinder.
Husmoderskolerne er en aflægger af denne tendens.
Ugifte kvinder
risikerede at blive delvist udstødt af samfundet.
Forfatteren Herman Bang er en af de impressionistiske forfattere der med
sympati har skildret kvinder der enten levede i ulykkelige, kærlighedsløse
fornuftsægteskaber eller peberjomfruer der som i romanen Ved Vejen
(1880) kaster al deres kærlighed på en overfodret skødehund.
I novellen
Den sidste balkjole
(1887) følger vi med sympati to søstres mislykkede
forsøg på at blive
afsat på ægteskabsmarkedet.
Disse kvinder er hvad Herman Bang kalder: de stille eksistenser.
Mændenes stilling
Som tidligere nævnt var det tidens opfattelse at kun mænd havde seksuelle
følelser.
Tidens, af naturalisterne stærk kritiserede dobbeltmoral,
tillod derfor ofte mænd at
have seksuelt samkvem med andre kvinder før ægteskabet. Også efter at
ægteskabet var indgået, var det ikke usædvanligt at der bag tidens størknede
romantiske idealfacade, var en skjult mandeverden af sidespring.
Ofte var tjenestepigen et let
offer for husets Herre.
SÆDELIGHEDSFEJDEN
Sædelighedsfejden blev også kaldet den store nordiske krig om
seksualmoralen.
Denne krigs front var imidlertid ikke først og fremmest vendt mod
samfundet. Det var nærmere en form for borgerkrig, hvor det moderne
gennembruds mænd og kvinder dystede mod hinanden.
Både kvinder og mænd bør have seksuel frihed før ægteskabet: Brandeskredsen
Med naturalisternes korstog mod tidens dobbeltmoral under fanen:
Problemer til debat,
mente de fleste mandlige naturalister, herunder Georg Brandes at kvinder
burde have de samme seksuelle rettigheder som mænd. Med udgangspunkt i
Darwin og naturvidenskaben syntes det direkte unaturligt at udskyde den
seksuelle debut til ægteskabet. Kvinder og mænd burde derfor have lige
muligheder for at have
et frit sexliv både før og efter ægteskabet.
Mænd bør være seksuelt kyske på samme måde som kvinder: Dansk kvindesamfund
Brandeskredsens syn på seksualitet faldt ikke i god jord blandt tidens
kulturelt ledende kvinder. Dansk Kvindesamfund mente at mænd skulle
være dydige på samme måde som kvinder og dermed afholde sig fra sex uden for
og før ægteskabet. Flere kvindeforfattere, bl.a. Amalie Skram, angreb
mændene for deres eftergivenhed over for de seksuelle lyster.
Handskemoralen
Kvindernes synspunkt gik under betegnelsen handskemoralen efter den norske
digter Bjørnstjerne Bjørnsons (1883- 1910) skuespil En handske (1883).
Her kaster stykkets kvindelige hovedperson en handske i hovedet på
sin forlovede, da hun opdager, at han har været hende utro. Bjørnsons
teaterstykket blev startskuddet for sædelighedsfejden.
|
|
|
|
|
Politiske
forhold
|
J.B.S. Estrup
Diktatur 1875 -1894
I tiden fra 1870 op til århundredskiftet spiller
socialdemokratiet kun en lille rolle. Det er kampen mellem partierne Venstre og Højre,
der er i centrum.
Bøndernes parti er Venstre godsejernes byborgerskabets og embedsstandens parti er
Højre.
Folketing og Landsting
Efter grundloven i 1849 indførtes et tokammerstyre. Der var således både et folketing
og et landsting. I landstinget fandt den endelige godkendelse af et lovforslag sted. Til
landstinget kunne man kun vælges som stor skatteyder eller som stor jordbesidder.
Landstinget var således mere reaktionært.
Venstre, bøndernes parti stiller kravet om fri parlamentarisme. Det betyder at
landstinget, de riges platform, skal rette sig efter folketingets og dermed flertallets
afgørelser
Og flertallet, ja det er Venstres efter deres sejr i folketinget i 1872.
Dette krav bliver totalt afvist af godsejeren Estrup, der som leder af regeringen fra 1875
til 1894 totalt afviser Venstres krav om demokrati.
Ved hjælp af en snedig udnyttelse af en nødparagraf i Grundloven indfører Estrup en
form for diktatur. Han udsteder de såkaldte provisoriske love. Provisoriske love er
foreløbige love. De provisoriske/foreløbige love skal ikke
vedtages af folketinget.
Estrups gendarmer
Estrup har også en lydig hærenhed,
et gendarmkorps.
Dette militærpolitis opgave er at
holde de ophidsede venstrefolk på pinden.
Ytringsfriheden bliver også stækket. (censur)
Først i 1901 bliver de parlamantarisk demokratiske principper indført i praksis.
Grundtvigs folkeoplyste venstrebønder
er rasende de laver en form for
modstandsbevægelse de såkaldte riffelforeninger.
Pontoppidan og Grundtvigianismen
Pontoppidans mening om bøndernes
kamp mod estrup kommer klart til udtryk i "Skyer"
Han mener at Grundtvigianismen har forvandlet bønderne til overvelnærede og
magelige flok der taler frem for at handle. Heroverfor hylder han
feudaltidens fæstebønder i hvem han med sine naturalistiske briller ser
et endnu vågent dyrisk
frihedsinstinkt.
|
|
|
|
|