|
Fra
58 til 68 - Modernismen
|
|
|
Højkonjunktur
og mellemlag
|
En højkonjunktur med en vækstrate uden sidestykke i
historien sætter ind i slutningen af 50´erne. Med en grundliggende
socialdemokratisk politik administreret selv af partier til højre
for midten, vokser den offentlige sektor i et eksponentielt tempo. Som
nævnt tidligere bliver Danmark i disse år i forlængelse heraf til
et mellemlagssamfund.
Den kolde krig afløses af forårsvinde med den russiske præsident
Khrustjovs opgør med Stalintiden.
Mellemlag og masseproduktion
Mellemlagets massive fremgang er imidlertid kun mulig takket være
masseproduktionens "forbandede" velsignelse.
Industriel masseproduktion af ensartet boligbyggeri gror om kap med
den offentlige sektors udvidelser. Funktionalistiske højhusblokke og
ensartet parcelhusbyggeri ændrer Danmarks geografi og sociale
bevidsthed.
Det normale mellemlag
Det fremvoksende mellemlag flytter fra slutningen af
50´erne ind i ensartede betonfunkisboliger
eller parcelhusrædsler. Fra 1960 til 1979 bygges der 915.000 huse i
Danmark! Heraf er 450.000 parcelhuse.
PHs funktionalisme bliver forvandlet til en "bolig-golem"
i byplanlæggernes hænder! Et problem ved middelstandens fremgang er at den
kanaliseres ind på et ensartet, fordistisk samlebånd. Parcelhuse
og de middelstandsmennesker der lever der, synes som klonede ud af den
samme Hr. Petersen fra Middelkøping..
Industriarbejdet bliver tilsvarende intensiveret og rationaliseret
efter internationale normer. Med lønforhøjelser til de
lavest lønnende udviskes skellet mellem arbejderklasse og
mellemlag.
|
Familien, staten og
overskudskulturen
|
Far og mor stat - socialstaten afløser den liberale stat
Den offentlige sektor, staten, overtager gennem udbygningen af social og
sundhedssektoren en del af de opgaver som før var familiens.
Staten
bliver danskernes far og mor. Den blander sig tilsvarende i områder
der før hørte under familiens intimsfære. Statens vækst og
tilhørende aktive offentlige indgriben financeres gennem
velstandsstigningen der giver plads til et højere skattetryk.
Fra storfamilie og slægt til kernefamilie
I et samfund uden et statsligt, socialt sikkerhedsnet er det familiens/slægtens opgave at sørge for at tage sig af syge, gamle og i det hele
taget familiemedlemmer med problemer. En funktionel
velfærdsstat overtager nu med en generel udbygning af
omsorgsfunktioner en stor del af storfamiliens opgaver.
Det offentlige socialstatssprog
Alderdomsforsorg, socialhjælp, hospitalsvæsen osv. bliver nu overtaget
af et teknokrati der behandler alt som
offentlige funktioner frem for som menneskelige relationer. Vendinger som
et højt socialt service-niveau
viser hvorledes det ny offentlige socialstatssprog overtager
omsorgsfunktioner der før var individuelle og var iklædt et privat,
Intimt og ofte religiøst farvet sprog.
KERNEFAMILIEN
I takt med at socialstaten overtager vitale familiefunktioner fremstår
de barberede rester som kernefamilien. (Kun kernen er
tilbage)
Kernefamilien er fortsat centrum for børneopdragelsen, dog nu i
samarbejde med vuggestuer, børnehaver, fritidshjem og skoler.
Bedsteforældregenerationen på aftægt
Samtidig fyres bedsteforældrene som børneopdragere.
Bedsteforældregenerationen sendes i stedet på plejehjem eller har i
kraft af den forbedrede økonomi råd til at bo for sig selv. At
bedsteforældregenerationen ikke længere kan bruges som opdragere
skyldes imidlertid ikke blot rene økonomiske faktorer, men er også
et udtryk for et samfund i udvikling fra et relativt statisk
landbrugssamfund til et dynamisk, kaospræget industrisamfund. I
statiske samfund dyrkes forfædrene og familiens ældste. Deres
akkumulerede livsvisdom er livsvigtig for den kommende generation af
skomagere der skal lave sko beregnet til at træde de samme
traditionens stier. I et dynamisk industrisamfund skiftes livserfaring
og tradition ud med kompetence. Kompetence er et ord der
dækker over omstillingsevne og orienteringsevne i kaos, netop den
evne der først forsvinder med alderen. Bedsteforældregenerationens
erfaring bliver således i bedste fald unødvendig i
børnesocialiseringsprocessen. I takt med samfundets
forandringshastighed stiger, bliver også forældrenes erfaring til en
hæmsko for kaosvækstens iboende krav. Børnesocialiseringen
overtages således på langt sigt af computere og forskellige
netværkssammenhænge og tværgående interessefællesskaber såsom
venner, musikindustri, sportsklubber osv.
Stærke kvinder fra hjem til arbejde
Opdragelsessamarbejdet mellem stat og kernefamilie gør det også muligt for
højkonjunkturen at dække manglen på arbejdskraft ved at indkalde
den kvindelige reserve.
Når ca. 300.000 kvinder i tresserne kan flyttes fra
intimsfærearbejdet i hjemmet til arbejdsmarkedet så skyldes det
først og fremmest den udbyggede offentlige børneforsorg. En anden
vigtig faktor der gør det muligt at frisætte den kvindelige
arbejdskraft er støvsugerens, køleskabets, elkomfuret og
vaskemaskinens indtog i det funkisprægede parcelhus - alle
industriprodukter af den øgede velstand.
Kvindernes nyerhvervede økonomi giver også kraft til det
kvindeoprør som sker fra slutningen af tresserne. Økonomisk
selvstændighed er det samme som magt.
Fra kernefamile til den nye storpapfamilie - fra
60erne til i dag
Kernefamilen er på en måde et overgangsfænomen. På længere sigt
gynger grunden under forestillingen om ægteskabets hellige
ukrænkelighed. Væksten i antallet af skilsmisser viser at begge
forældres udearbejde sammen med den nyvundne økonomiske frihed til
at realisere sig selv truer kerneidyllen.
Og med
ægteskabets ophævelse som livsvigtig institution er grunden lagt til
at kernefamilen kan morphe til alle de papir-og papversioner vi kender
her i 2000-tiden. Kernefamilien er igen blevet til en storfamile -
nu med far og mor 1, 2 og 3.
Fra arbejdsfællesskab til fritids- og forbrugerfællesskab - et
bredt penselsstrøg op til og forbi 60erne
Den oprindeligt agrare storfamilies hjemlige samvær udspringer af et
arbejdsfællesskab. Intimsfæren og socialssfæren (produktionsfæren)
glider over i hinanden.
I 60ernes kernefamilie starter for alvor en opsplitning mellem hjem og
arbejde, mellem intimsfære og socialssfære. Arbejdsintensiveringen
af produktionen medfører at der bliver
økonomisk overskud til indførelse af mere fritid. Indførelsen af femdages ugen
og ferieudvidelse fra to til fire uger giver plads til et nyt
abstrakt fælles familierum. Familien er nu ikke længere samlet
omkring et arbejdsfællesskab. Kernefamiliens samlingspunkt er
fritiden. Den med lørdag
forlængede weekend bliver centrum for rekreative fritids- og
forbrugsinteresser.
Behovet og muligheden for et rekreativt forbrug vokser i takt med den øgede
velstand. De oprindeligt funkisinspirerede hjem fyldes i løbet
af kort tid op med nyerhvervede klunker i form af pladespillere,
båndoptagere, radioer og fjernsyn, mens fritiden uden for hjemmets
fire vægge kan udfyldes med biografture, biler og nye hastigt
voksende charterrejseformer. Intimsfærens arbejdsprocesser såsom
madlavning, rengøring og vedligeholdelse tager tilsvarende mindre tid
med moderne støvsugere, vaskemaskiner og nye køkkenmiljøer.
Indkøbstiden nedsættes gennem nye rationelt opbyggede
supermarkeder og selve købesituationen bliver gjort til en æstetisk
fornøjelse:
Ny gift
Med vore nygifte næser
trykket mod alle butiksruder
går vi på indkøb.
Rokkende af indeklemt fryd
ligner vi bagfra pingviner
luffe i luffe.
Skælvende vrager vi mellem
40 og 60 watt.
Salig fryd når en prop er sprunget
i den elektriske måler.
Blomster vokser frem af håret på damen
der sælger os tandbørster.
Vi køber kysk to.
Hvad er et hjem uden trykkoger?
Aldrig vil dens eksplosion
kunne overdøve vores kys.
Du i blondeforklæde!
Man må råbe:
Oma! Oma!
Angst for at bevægelsen
skal overmande mig
træder jeg et skridt tilbage
mens du køber et halvt kilo
skært oksekød.
af: Under vejr med mig selv - Rifbjerg
Reklamen
Reklamen bliver tidens nye kunstart der kæder
forbrug af varer sammen med sikkerhed, erotisk succes og ønskedrømme
i det hele taget.
Fritids
og forbrugersamfundet er født.
Overskudskulturen
Denne nye amerikanske samfundsform er først og fremmest kendetegnet
ved hvad man abstrakt kunne definere som "overskud". For
første gang i verdenshistorien deltager mellemklassen i det overskud,
den "overskudstidsfest" som før kun var forbeholdt en
snæver overklasse.
Livet er nu for den største del af befolkningen ikke kun et
spørgsmål om at overleve - der er tid - overskudstid til at
realisere sig selv.
Fritidsfælleskabets atomisering af kernefamilien - slægtsfælleskabet
viger til fordel for interessefælleskabet
Det ligger i sagens natur at et fritidsfællesskab ikke har den samme
form for livsnødvendige holdbarhed som et arbejdsfællesskab. På
lang sigt spalter fritidslivet kernefamilien. Atomiseringen skyldes at fritidslivet grundliggende
er styret af interessefællesskab og ikke af slægtsfællesskab.
Fra 60er fjernsynets monoteisme til 80er gadgettidens polyteisme
I 60erne indtager fjernsynet pladsen som kernefamiliens nyeste, eneste
og vigtigste husalter. Kun én statsstyret TV-kanal er tilgængelig og alle
familiemedlemmer er henvist til at dyrke den samme religion. Hele
familens samles i fælles bøn omkring nyhederne, der bliver en
moderne form for ritual. TV-avisens vigtigste sekundærfunktion bliver
at skabe ritualiseret tryghed i en verden på vej mod nye kaosteorier.
Det samme nyhedsoplæseransigt med den samme præsteagtige alvor med
den samme kendingsmelodi på det samme tidspunkt hver dag. Undersøgelser har vist at de fleste seere rent faktisk ikke kan huske
de konkrete nyheder selv umiddelbart efter programmets slutning.
Med indførelsen af flere kanaler, plus TV i alle børneværelser,
sattelit-TV, videomaskiner, computere, spillekonsoller og internet
bliver familiens efterhånden eneste samlingspunkt aftensmaden.
Men selv aftensmadsritualet er nu truet af fastfoodkulturen i form af pizzaer og coke
bragt ud til børneværelserne.
|
Hvad
dækker ordet Modernisme?
|
Modernisme,
det moderne og den nyere tid er de danske litteraturhåndbøgers mest
forslidte begreber - måske på nær ordene post eller krise.
Man kan faktisk læse litteraturhåndbøger og forfatterbiografier som
præcise beskrivelse af skribenternes eget sjæleliv. Tilfældige
nedslag i vilkårlige litteraturhåndbøger vil vise en næsten
mantrisk brug af de ovenstående ord. Lige siden folkeviserne og op
til i dag er omkvædet: Danmark i værdikrise og på vej mod det
moderne "sammenbrud".
Tit dukker disse ord op som en erstatning for mere præcise
beskrivelser: Periodeafsnittet indledes med en detaljeret beskrivelse
af kartoffelhøsten i 18hundredeoghvidkål hvorefter
vi får at vide at kulturlivet gennemlever en værdikrise.
Selvfølgelig kan man i litteraturhistorien og kulturhistorien med
stor mening tale om værdikriser, men det bliver først meningsfuldt
som et inflationsfrit begreb og interessant når man får noget at
vide om hvordan og hvorledes værditabet udtrykker sig. Her hjælper
kartoffelhøstafsnitttet ofte kun på bogens vægt.
I det følgende vil der blive skelnet mellem to "moderne"
kategorier:
1) DET MODERNE GENNEMBRUD 1870 - en specifik
litteraturhistorisk periode.
Gud er død. Forestillingen om at menneskets udvikling og adfærd
er styret af ånd opgives.
2) MODERNISME - en bestemt skriveform som opstår i
midten af 50´erne, men som kan findes i kimform hos symbolisterne og
ekspressionisterne. Foreløbere herhjemme er Johannes V. Jensen, Tom
Kristensen, Broby Johansen og Sophus Claussen
Modernismen kan kun rummes i et knust sprog.
Modernismen som form er den sproglige syntaktiske konsekvens af
det moderne gennembrud erkendelser og Guds død.
Hvis verden er uden mening, bør denne indsigt aflejres helt ned
sprogets mindste syntaktiske led. Man kan kun beskrive en knust
verden med en knust syntaks.
En organiseret velopbygget syntaks er på samme måde som en
wienerklassisk sonatesatsform i sig selv en spejling af troen på en
guddommelig orden i kosmos.
Modernismen bliver i forlængelse heraf først og fremmest et
sprogligt projekt.
Sproget indeholder i sig selv erkendelser som kan udforskes.
Litteraturteoriens frygt for kaos
Paradoksalt nok opgiver litteraturhistorien ikke den
"guddommelige ordens" syntaks når den beskriver modernismen.
Det vidner om litteraturhistoriens grundliggende frygt for kaos.
Analyse bærer i sig selv et ønske om kontrol og orden: ved at
beskrive og analysere kaos opstår orden. Hvert periodes nye
kaosforståelse bliver pænt puttet ind i systematiske skuffer.
Litteraturhistoriens beskrivelse af modernismen er således en
negation af selve modernismens væsen.
Litteraturhistorien og for den sags skyld også mange forfattere lider
af intellektualitis. Symptomerne på intellektualitis kan genkendes i
tvangsmæssige analytiske besværgelse af kaos.
Forfatteren skriver først et modernistisk værk. Derefter
skriver han en logisk opbygget afhandling om sit digt. Villy Sørensen skriver
det modernistiske værk Sære
fortællinger (53) . Efterfølgende i Digtere
og dæmoner (59) forklarer og forsvarer han sine sære
fortællinger.
Men rent faktisk er analysen ikke en stræben efter en metaorden i
kaos?
Gud er måske alligevel ikke helt død!
|
Modernismens
lyriske form
|
Modernismens accept af verdens absurditet
I modsætning til tidligere tiders retninger accepterer
modernismen verden som absurd. Denne absurditet får lov til
eksistere uden forsøg på at podning med hverken eksistentiel eller
religiøs mening.
Modernismen - den sentimentale nihilisme
Dog kan man med amerikaneren Barnett Newmans ord i den europæiske
modernisme se en begrædelse af tabet af den græske søjles
skønhed. Accepten af det meningsløse bæres af en svag
understrøm af skuffelse over tabet af det gode, det sande og det
skønne. Denne skuffelse er som regels ikke udtalt direkte, men
fornemmes i modernismens ironiske, usentimentale og "rå"
stil.
Postmodernismen - den glade nihilisme - igen et lille fremtidskig
Først med postmodernismen i 80´erne accepteres nihilismen fuldt ud
som et grundvilkår.
Dette nulpunkt i nulpunktet bliver centrum for en uhøjtidelig legende
kunstnerisk skabelsesproces. Attituderelativismen, teoretisk
formuleret af Hans Jørgen Nielsen er det første tegn på
postmodernisme i Danmark.
FORM - STRUKTUR
Den modernistiske digter søger gennem formen frem til en
oplevelse der er af
en sådan art at en logisk syntaks og billedbrug ikke dækker hvad han
vil sige.
Modernismen udtrykker en holdning eller en ide udelukkende ved hjælp af
formen. Alt ligger i klangen, synsbilledet, rytmen, sansningen,
associationsforløbene, sætningsforløbet.
Sprog - Verden er kaotisk beskrevet i et kaotisk sprog
Modernismens første projekt bliver at nedbryde overleverede sprogforestillinger.
Første angreb sætter ind med brud på syntaksen - den logiske ordfølge
ofres til fordel for andre usynlige sammenhænge, af
f.eks. rent lydlige eller følelsesmæssig art.
Først når sprogets forblindende traditionsbundne klicheer er
fjernet, kan man bryde igennem til verden - se den med fysiske
øjne.
Sproget bliver således frit - det er ikke bundet af konventioner.
Digtet skal appellere til læsernes
sanser.
Alle ord er lige streg gyldige - konfrontationsdigtning
Forestillingen om at nogle ord er mere poetiske end andre
opgives. Den lyriske sprogsfære
udvides til horisonten. Rosenkinder er ikke bedre end bildæk.
Udvidelsen af det poetiske ordforråd ses tydeligt i programdigtet Terminologi
fra Klaus Rifbjergs digtsamling Konfrontation (1960) I første
blok af digtet konfronteres ord fra den konventionelle poetisk
romantiske sprogsfære med en rå og sanselig virkelighed. En Trompet
er forblæst, en Skov er vissen. Det højtideligt
religiøse ord Halleluja får Rifbjerg til at vrænge med et ræb
og endelig minder den hellige Poesi ham om sit brokbind.
Ord som brokbind og ræb entrer i modernismen den lyriske sprogsfære
og bruges bl.a. til at nedbryde overleverede poetiske klicheer. I den
anden og sidste blok "vågner" digtet og digteren fra sin
hidtidige komatilstand. Han genfødes så at sige i en ny moderne
poesiverden hvor Udflod er smag og et Pessar er virkelighed.
Sidste bloklinie lader programmatisk lyrikken gå mod nedtælling
til nul. Ud fra dette nulpunkt genopstår den modernistiske lyrik -
befriet fra fortidens snærende klicheer.
Strofer, verselinier og rimstrukturer opløses
Oftest kan man finde frie prosavers uden rim og fast metrum.
Andre strukturer opsøges i stedet, f.eks. kontrapunktteknik, varierede gentagelser, mønstre af
visse syntakstyper osv.
Endvidere opgiver man undertiden skilletegn og
naturlige linieudgange for at aktivere sproget til større
selvstændigt udtryk, således at et negativt træk paradoksalt nok
kan blive til et strukturfænomen.
Allusionsteknik
Allusionsteknik anvendes også - dvs. fri ikke ordret brug af citater
eller
hentydninger til en anden digtning for at skabe associationspunkter
til fantasien og intellektet.
Rå sandhed frem for poesi
"Sandhed"
er vigtigere end vedtagen skønhed. Billedet bliver det centrale
udtryksmiddel, og der stræbes efter en suggestiv flertydighed.
Billedelementerne hentes ofte fra vidt forskellige virkelighedsplaner.
Det ene plan er ikke billede på det andet, men i deres spænding
udtrykker de komplicerede følelser. Det vil sige at symbolrammen
bliver meget vid, så den utrænede læser kan tro at diget falder fra
hinanden.
Stil
Modernismens stil er nøgtern, usentimental og ironisk. Den undgår
også - med en kærlig hilsen til Heretica - dybsindighed, med Ernst
Blochs ord: Verfläching durch tiefe.
Modernismen er også berømt og berygtet for sin sværhed - den
stiller store krav til sin læser og fremstår derved ofte som
utilnærmelig og/eller elitær.
Holdning - mål: at se verden gennem sansing
Udforskende - at registrere indtryk - at konfrontere sig med tingenes
verden.
At give den vedholdende læser mulighed for at sprænge sit
konventionelle sproglige og bevidsthedsmæssige univers for derigennem
at nå frem til en ny klichéfri nærsansning af virkeligheden.
Modernismen tror på en slags sansningens naturlove - at det kan lade
sig gøre at sprogsanse verden før værdisystemer har omklamret den.
Modernismen indeholder imidlertid ingen nye værdisystemer til
erstatning for de gamle. Fremmedgørelse, tingsliggørelse og
absurditet står tilbage sammen med den nye nærsansning af
virkeligheden:
Tom, tom, tom - saligt tom
er verden for andet end ting
Af: Konfrontationer, Frihavnen 1960 Rifbjerg
Japansk haikudigtning som inspirationskilde
Her et lille digt af den japanske Haikudigter Basho (1600-tallet):
En dam
frø
plask
En haikudigt består af i alt 17 stavelser (på japansk) fordelt på tre
verselinier
5
7
5
Et haikudigt
skal derudover indeholde allusioner til en af de fire årstider - f.
eks en kirsebærblomst.
I Haikudigtningen ser modernisterne et forbillede for hvordan man med
en ultraspartansk og minimalistisk ordanvendelse kan opnå et præcist sansebillede.
Modernisterne inspireres dog af Haikudigtene uden hensyntagen til den Zen-buddhistiske tradition de indgik i.
Klassisk metaforbrug )(
De to planer har en vis logisk traditionel forbindelse til hinanden eller
logiske fællespunkter - ud fra vedtagne sprog - og
associationskonventioner.
eks: Ny gift
Modernistiske metaforbrug ) (
De to planer har ingen traditionelle fællespunkter. Læseren må selv
associere sig frem til en ny, åben og ofte kompleks sammenhæng.
eks: Ny gift
Modernismen bliver også kaldt for metaforpoesi.
Den modernistiske metaforbrug har faktisk rødder helt
tilbage til Symbolismen og til den
senere Ekspressionisme.
I Foråret kommer
til cafeen af Rudolf Broby Johansen
ser vi hvorledes billedplanet gøres flertydigt bl.a. ved hjælp af
typografi:
DØR
HYLER
Ingen forankring i tid og sted
Den modernistiske digtning har ofte intet anker i tid og sted,
men udfolder sig i stedet i et abstrakt rum.
|
Klaus
Rifbjerg
|
Moderne
hverdagssprog typisk for Rifbjerg
Overdrivelser over for banalitet
Bevidsthedens
møde med omverdenen - konkrete fysiske sansninger og fornemmelser.
Ikke sjælens dybe rørelser. Det kropslige frem for det sjælelige.
Ting, genstande og fysiologi. - mange ulogiske fremmedord:
medicinsk og teknisk fagsprog og slang eller helt jævnt dagligsprog
bruges hyppigt. Digtet Nultime er et godt eksempel på
ovennævnte karakteristika.
|
Den fantastiske fortælling
- Prosamodernisme
|
Modernismen
bryder ud med fuld styrke i begyndelsen af 60´erne og udbygger den modernisme der
voksede frem i midten af 50´erne, bl.a. med Sære
Fortællinger af Villy Sørensen i 1953. Fremmedgørelsen - eksistentiel, mellem mennesker og mellem mennesket
og dets bolig eller dets arbejde - er et af den fantastiske
fortællings allervigtigste emner. Den fantastiske fortælling
er en moderne mytisk eventyrnovelle fortalt med moderne symboler og
psykologiske indsigt.
Spiontemaet - forfatterens/ individets rolle
Ofte er hovedpersonen til stede som en outsider. Han er som
individ fremmedgjort over for
det normale. Ofte bliver han også mistænkeliggjort af det normales
repræsentanter.
Hullet
Eftersøgningen (1962) af Peter Seeberg
skildrer forstadslivets absurde og perspektivløse familieliv. I den
fantastiske fortælling Hullet (1962) skildrer Seeberg humoristisk
absurd
Den fantastiske fortælling er modernistisk først og
fremmest i sin beskrivelse af verden som absurd.
Meningen er at der ikke er nogen mening
Her er inspirationen hentet fra den franske eksistentialist Sartre og
forfatteren Camus.
Her er en kort gengivelse af Camus' essay Sisifos-myten:
SISIFOS MYTEN - mødet med det absurde - at finde sin "personlighed"
I den fantastiske fortælling forekommer der ofte et møde med det
absurde
Det kan medføre følgende udvikling:
1) Rationaliseringsproces - hvor der forekommer forsøg på
at indskrive det absurde i en rationel begrebsramme.
Camus har læst sin Kierkegaard. Rationaliseringsprocessen kan
samstilles med Kierkegraards etiker . Etikeren forsøger netop
at se sit liv i en større logisk sammenhæng.
2) Projektion - Efter at forsøget på at tolke absurditeten
logisk er fejlet reageres der med
frustration, vrede. Det absurde ses som noget udefrakommende - som et
uretfærdigt overgreb udefra.
Projektionsfasen kan sammenlignes med Kierkegaards meget
konsekvent brugte udtryk: forargelse. Kierkegaards Sygdommen
til døden beskæftiger sig med det faktum at vi ikke vil være os
selv og den dertilhørende smerte.
3) At træde i karakter - absurditeten accepteres som et
eksistentielt grundvilkår - individet accepterer dette grundvilkår og
ser derigennem verden som den er: absurd
Denne erkendelse kan medføre
a) at man vælger en ny - oftest stærkt individuel - måde at handle og
leve på i verden
b) at man vælger at leve som man altid har gjort.
Her adskiller Camus sig fra Kierkegaard idet Kierkegaard kun har én
løsning og det er troen - troen på Kristus - Gud.
C.G Jung kalder denne proces: Individuation
Hullet
I Hullet ses denne splittelse både som et eksistentielt grundvilkår og
som et produkt af 60er samfundets fremmedgjorte livsvilkår og absurd
moderne rationelle arbejdsprocesser.
At absurditeten er et eviggyldigt menneskeligt grundvilkår pointeres
gennem det mytiske lag i den fantastiske fortælling. Myten bekymrer
sig i sit væsen ikke om små historiske bølgeskvulp men har altid
sit Horusøje fæstnet på den tidløse, transhistoriske horisont af
den almenmenneskelige væren. Hullet der skal graves helt ned
til kineserne af en flok arbejdere med skovle, er til alle tider - fra
stenalder til atomalder - et absurd projekt.
Men Seeberg fokuserer ikke kun på det mytiske. Et historisk lag af
60er-kritik lader sig let læse ind i teksten. Hullets omgivelser er
af Seeberg valgt til at være 60ernes umenneskelige forstads
betonbyggerier. Arbejderne har alle, på nær den gode gamle og
gammeldags arbejder Herbert, smarte effektive amerikansk klingende
navne. Arbejdslederen dumsmarte og uigennemskuelige facon er sammen
med hele det absurde gravearbejde en parodi på det moderne
industriarbejdes fortravlet fremmedgørende væsen.
Efterhånden som fortællingen skrider frem bliver læseren opmærksom
på at han ikke befinder sig i et ydre og realistisk genkendeligt rum,
men at han befinder sig i Hullet på vej mod kineserne i et
symbolsk og drillende ironisk rum. Absurditeten kalder i den
fantastiske fortælling på smilet frem for gråden.
Det eksistentielle hul - Sisyfos på vej ned i stedet for op
50ernes eksistentialisme er også på besøg i teksten.
Arbejderen Jes træder eksistentielt i karakter med bemærkningen om
at hullet tilhører arbejderne. Med ham vælger og ser arbejderne
hullets Sisyfos-lignende karakter og vælger nu bevidst i stedet at drikke øl og
kigge på forstadsfruer. Men i samme øjeblik friheden er bevidst
valgt kommer arbejdslederen løbende og tvinger arbejderne ned i hullets absurditet igen. Seeberg peger med
dette novelleeventyr både på hullets evige tilstedeværelse og på
60er samfundets moderne industriarbejde der påtvinger det enkelte
individ fremmedgørelse og absurditet.
Her er Seeberg, bevidst eller ubevidst, på linie med den ældre Sartre
der forsøgte at sammentænke den marxistiske kulturkritik med
eksistentialismen.
|
Den ny-naturalistiske roman
- mellemlagets ungdom
|
Hvor den fantastiske fortælling skriver problemerne
ind i et mytisk filosofisk univers, behandles de samme
problemstillinger også inden for den mere realistiske tradition i
romanform.
Den ny-naturalistiske roman - især i Panduros regi - viser hvordan
billedlig set et tilsyneladende normalt hul bliver til den rene
galskab.
Panduros frygt for det normale og normerne er tæt forbundet med den nye
alt for ensartede discountarkitektur og kultur. For ham er det normale menneske
i det normale boligbyggeri det samme som ren galskab.
De Uanstændige - norm, galskab og oprør - Leif Panduro
I Leif Panduros De
uanstændige (1960) er normen og det normale gjort til galskab i
pubertetshovedpersonen Thomas autoritære far og neurotiske mor. Men
hvor absurditeten
i den fantastiske fortælling netop på grund af sin mytiske
iklædning bliver uforanderlig og eviggyldig, ligger der i den
naturalistiske romanform en latent mulighed for oprør.
Således kan man i Rend mig i traditionerne (1958) og De
uanstændige finde et homeopatisk doseret
ungdomsoprør.
Netop det homeopatiske aspekt gør at Panduros medicin kan fordøjes af de
fleste "normale" danskere. I De uanstændige skrives Danmarkshistoriens
første fiktive hippier, Mick og Topsy, ind i en freudiansk
forståelsesmodel. Deres uansvarligt frie adfærd og sexliv er med en
næsten lærebogsagtig skematik rubriceret som idets adfærd.
Bogens hovedperson Thomas er det stakkels freudiansk plagede ego der
skal finde den umulige vej mellem idets seksuelle tiltrækning
til Mick og Topsy og superegoets, faderens normer og
påbud.
For den sene 50´er generation, Panduro og Freud er denne konflikt uløselig.
Som Freud formulerer det, så bliver super-egoet både til kulturens
forudsætning og dens forbandelse. Parallelt til den
unge amerikanske vrede kan hovedpersonen Thomas ikke slippe sit
forbudte begær fri. Han reagerer i stedet aggressivt og eliminerer objektet for sit
syndige begær: Mick bliver skudt i en kaotisk
befrielsesscene og romanen slutter med en grå livløs virkelighed der
kaldes for fremtiden. Den frustrerede "abe" er tilbage i læseren der jo
ikke engang som Thomas kan skyde sig ud af konflikten.
Historiens bagkloge indsigter
Hvad der er imidlertid er tydeligt at se i historiens bagkloge lys er at
de normer som Panduro så inderligt hader, ikke er kulturens
forudsætning, men faktisk er en direkte hindring for kulturens
fortsatte udvikling! Som før nævnt skifter samfundsudviklingen
fundamentalt karakter i 50´ernes USA. Den industrielle udvikling
kræver i stigende grad et samfund der kvalitativt er i stand til at
ændre sig i et stadigt hurtigere tempo. I denne sammenhæng er Freuds
træge super-ego med sine usamtidige normer den største
hindring for at kulturen kan opdatere sig selv. Uvidende har Panduro
med sin pinagtige skildring af det neurotiske 60´er-øglemenneske
(Øgledage, 1961) været med til at gøre den unge mellemlagsdansker mere bevidst om den konflikt han faktisk stod i: det
enkelte individ i kampzonen mellem et relativt statisk industrisamfund
og et kommende ultradynamisk.
Pubertetsromanerne - den nynaturalistiske udviklingsroman
Klaus Rifbjergs Den Kroniske uskyld (1958) har som i Panduros
romaner den unge frustrerede mand som omdrejningspunkt. At der ikke er
nogen løsning på den grundliggende Ødipuskonflikt i
hovedpersonernes liv gør at romanerne genremæssigt lader sig
beskrive som udviklingsromaner. (Udviklingsromaner: hjem - hjemløs /
dannelsesromaner: hjem - hjemløs - hjem)
Benny Andersen:
Alkoholiseret, men har en tør plet hvorfra han kan
skrive
|
Nyradikalismen
- Frihed og/eller menneskelig ensretning
|
Formyndersamfundet
Alene titlen i Willy Sørensens Formynderfortællinger viser at
statens rolle som frihedsberøver og formynder bliver et vigtigt
emne for den kritiske litteratur.
Finlitteraturen viser sig at være et uhyre fint registrerende seismometer
når bagsiden af det nye mellemlags levevilkår skal skildres. Men hvor
Panduro altid kritiserer mellemlaget på en så solidarisk måde
at han bliver mellemlagets forfatterhelt, svinges pisken anderledes
hårdt ud fra den mere ensomme kulturradikale position.
De Fremmedgjorte
I Digtet De
fremmedgjorte (1970) af Ivan Mallinovski er afstanden mellem det
kritiserende kulturradikale digter-jeg og de fremmedgjorte masser
oceanisk. Digtet taler om dem og om at ingen rigtig har tillid
til dem. Der levnes ikke meget håb for de fremmedgjorte masser i
Mallinovskis univers.
Samme revsende position indtager Fjord Jensen i sin bog Homo
Manipulatus, det manipulerede menneske. Her ses masserne som ofre
for kapitalisternes bevidste manipulation. Over for denne manipulation
står i følge Fjord Jensen både venstrefløjen og modernisterne. Netop
konfrontationselementet i den lyriske modernisme ses i Homo
Manipulatus som et nyradikalistisk træk.
I Willy Sørensen og Klaus Rifbjergs tidskrift Vindrosen
formuleres den nyradikale kritik af det moderne samfund. Især
massemedierne og underholdningsindustrien står for skud.
|
Kunstfonddebatten
- 1965
|
Den socialdemokratiske
velfærdsstat beslutter sig i 65 for at
|
Massemedierne
|
|
60´erne
og det udvidede tekstbegreb
|
Eftersom tresserperioden har samme epokale betydning som Det moderne gennembrud, vil nogle af de
samfundsbeskrivende afsnit gå langt ud over hvad der er relevant i
forhold til rørelserne i den
finlitterære institution.
Men hvor det moderne gennembrud rent faktisk blev fakkelbåret af
litteraturen, har tressernes store paradigmedrama kun litteraturen
med som anden violinist.
Finlitteraturen mister betydning i takt med de næste 40 års
eksplosive udvikling af andre fora og medier der fuldt ud på linie med
parnasset kan udtrykke "poesi".
Musik, film, multimedier og internet med alle deres utallige
underforgreninger giver rig lejlighed for den skabende, kreative,
originalt verbale, men relativt lille danske talentmasse at udtrykke sig
gennem alt andet end ren litteratur. På Oehlenschlägers tid var
valgmulighederne ikke så store - i dag vil det af Gud benådede Geni måske
hellere være dogmefilmsinstruktør. Eller hvad ville Lars Von Trier have lavet i 1803?
Undertegnede vil i forlængelse heraf vove den grove generalisering at
der er langt mellem snapsene i nyere dansk litteratur. Talentmassen er
simpelthen fortyndet og hvad der er tilbage, smager tit af usundt
litterært selvsving med undervisningsinstitutionerne. Nyere dansk
litteratur er ofte "gymnasialt" tilpasset og har på samme
måde som koralharmonisering i musikundervisningen kun få
berøringspunkter med virkelighedens koraler. Pia Tafdrup skriver i
et pænt forståeligt gymnasiedansk om postmodernismen (faktisk slet
ikke dårligt...til gymnasiebrug) - derefter digter hun pænt om at der
er engle i hendes kop - nå ja, tænker læseren - vi er jo nu igen i en
periode hvor man godt må skrive om engle.
Undervisningsinstitutionernes indkøb af en digtsamling fylder sikkert
en god andel af det samlede oplag den bliver udgivet i. En
litteraturhistorie skrevet af gymnasielærere der omtaler den samme
digtsamling er lige på trapperne. Undertegnede kan som dansklærer gennem tyve år
alt for tit genkende
gymnasieundervisningen i de nye unge skribenters skriblerier. Det er pænt
arbejde - jeg giver karakteren 10 for det fine, men lidt rutineprægede
arbejde.
En flok på 15 unge forblæste digtere stod ved Rundetårn på
Købmagergade en kold efterårsdag i 2002. De skiftedes til at træde
frem foran en mikrofon for at læse deres digte op for folk der
passerede forbi. At ingen af de forbipasserende lyttede til digtene var
forudsigeligt og sikkert med til at befæste de unge digters identitet
som pionerer på det yderste skær. Hvor neodepressionistsk banebrydende
nytænkt!
Men i de ca. 20 minutter jeg stod der var det interessant at iagttage at
ingen af de unge digtere lyttede til andet end deres egen
digtoplæsning. Deres kollektive lyttersolidaritet veg for indbyrdes
flirteri plus de sædvanlige adspredte aflusningsritualer man altfor
godt kender fra gymnasiet - vel at mærke efter at timen er startet.
Jeg følte en dyb solidaritet med de unge digtere...En pil op på
10-talspræstationen på grund af det.
Det udvidede tekstbegreb
Med tresserne er tiden således så småt kommet
til at anvende det udvidede tekstbegreb: Alle kulturfænomener lige fra
Mac Donald til Maersk Møller kan analyseres og fortolkes.
Men i første omgang kunne man måske nøjes med blot at inddrage danske
dogmefilm, danske rock, hiphop og raptekster i et langt større
omfang.
I næste runde vil det som en naturlig følge af globaliseringen være
naturligt at se sig omkring i verden for at finde
kvalitetslitteratur. Hellere Salman Rusdie frem for en fortænkt
Christina Hesselholdts splatteragtige fremstilling af et anatomisk mord
på kæresten, hvor hjertet rent fysisk skæres ud. NÅ, ja...vi er jo
den periode hvor forfatterne interesserer sig for kroppen helt ned på
det anatomiske plan. Hesselholdt skynder sig hjem for at skrive bogen.
Jeg nægter at tro på at den er skrevet ud af ægte hjerteblod!
Ægte, autentisk forfatterblod - hvad med Kærlighed og Mørke
af Isabel Allende?
Overfiskningen i den lille hjemlige andedams fortyndede vande smager
også af en usamtidig nationalforståelse der mest af alt hører hjemme
i dansk folkeparti.
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|