|
Et
filosofisk blik - fra
80erne til 2000-tiden
DET POSTMODERNE GENNEMBRUD |
|
GÅ TIL FØLGENDE LINK
|
|
Under udarbejdelse - GÅ TIL FØLGENDE LINK
Postmodernismen i 80erne har
samme epokale betydning som det moderne
gennembrud i 1870. At indsnævre postmodernismen til et enkelt
årti ville være bekvemt, men desværre ukorrekt. Den filosofiske
dimension i det postmoderne gennembrud vil derfor blive beskrevet med
brede penselsstrøg der rækker helt op til i dag.
I det omfang modernismen defineres indholdsmæssigt og ikke som en
sproglig teknik, begynder den med "Guds død" i slutningen af
1800-tallet. For modernistiske menneske, er jeg´et fremmedgjort - både
over for sig selv og over for omverdenen.
|
Lyotards store og små fortællinger
|
Postmodernismen er mest kendt på den
franske postmodernist J. F. Lyotards hovedtanke: Lyotard argumenterer for at de "tre store fortællingers"
tid er forbi.
De
tre store fortællinger er kristendommen nationalismen og marxismen.
En stor fortælling er en kollektiv historisk arvet forståelsesramme
der er skal tilfredsstille det enkelte individs grundliggende
spørgsmål: Hvem er jeg? Forældrene fortæller til barnet: Du
er kristen eller du er kommunist.
Disse fortællinger bryder i følge Lyotard sammen i vor tid. Ingen
overordnede totalitære ideologier, filosofier eller livssyn kan
længere bruges. Hegel, Marx eller Freud - alle systemer der forsøger
at forklare livet ud fra en totalitetforståelse bryder sammen og
river bl.a. Berlinmuren med sig.
I
stedet for disse overordnede kollektive mytiske rammer for det enkelte individs forståelse af sig selv ind i en
større (social) sammenhæng, har man i den postmoderne tid kun små fragmentariske
individuelt organiserede fortællinger. Det er nu op til hvert enkelt
individ at skabe sin egen lille livsfortælling - vælge sin egen
livshistorie.
|
Hvad er postmodernisme?
|
Lad os stille den postmoderne anskuelse op over for den moderne.
Verden er fragmenteret - også før Lyotards betragtninger. Siden det
Moderne gennembrud i 1870 har kunstneren erstattet drømmen om guddommelig
enhed og harmoni med "tilværelsen barske realiteter".
Men modernisten har stadig en forestilling om det harmoniske menneske -
en næsten fortrængt guldalderdrøm om det gode, det sande og det skønne
slumrer i baghovedet. Og netop det at blive vækket fra
drømmen - vågne til en moderne fragmenteret verden, skaber en dissonant understrøm af skuffelse i det modernistiske værk.
Lyotard citerer i sit værk Det
postmoderne fortalt for børn den amerikanske arkitekt-filosof Barnett
Newman. Newman udgiver en artikel allerede i 1940erne hvor han meget
præcist definerer forskellen på amerikansk og europæisk kultur.
I følge Barnett Newman er den moderne europæiske kunst stagneret i
begrædelsen tabet af "den græske søjles skønhed". Amerikanerne har aldrig haft
disse antikke lig med i
lasten og har derfor kunne skabe frit ud fra det sublime NU
uden først at skulle forholde sig til en kulturtraditions snærende
bånd.
Kort sagt: amerikanerne er postmodernister - europæerne er (sen)
modernister.
Så her er det første bud på grundliggende forskelle mellem modernisme og postmodernisme:
Modernisten indser verdens kaos.
Men han begræder samtidig tabet af verdens oprindelige antikke
skønhed.
Hans kunst skabes i dette spændingsfelt og kan herfra pege i to
retninger:
1) Kunsten og kunstneren fortager en nøgtern, ærlig, alvorlig,
vred, lidenskabelig og ofte vanskelig tilgængelig
beskrivelse/afsløring af fremmedgørelsen former.
2) Kunstværket "kæmper" sig frem til en helhed.
Kunstværket er selv denne helhed.
Men selv når det således glimtvis lykkes for modernismen at fastholde en lille
stjerne af mening i kaos bliver det altid til en "lille" helhed, et lille skrøbeligt Credo: Jeg
tror, med en rystende klode som underlag. (Credo 1952? - Erik
Knudsen)
Forestillingen om kunstværkets iboende "mening" er hentet via
symbolismen fra romantikkens univers. For romantikeren er kunstværket,
som Guldhornene, en koncentreret manifestation af Guddommelighed i en dualistisk verden.
Den modernistiske kunstner har også arvet den elitære forestilling om
kunstnerens udvalgthed, hans "guddommelighed". Denne
selvforståelse som udvalgt talerør for indsigt bliver i den moderne verden til avant garde eller kulturadikalisme.
Kunstneren ser sig selv som en seer, en rishi, der ser længere frem,
dybere bagved end "det almindelige menneske" kan. Som
avantgardist er han ligeglad med eller hånlig, provokerende over for et
potentielt publikum. Som kulturradikal ser hans sig som de lærde i
oplysningstiden hildet til at oplyse folket.
Modernismen er i sit væsen elitær og udemokratisk. Den er en mere
eller mindre skjult stafetbærer for en overleveret åndsaristokratisk
tradition der er tæt knyttet sammen med en klassisk borgerlig overklasses
selvforståelse i et stærkt
polariseret klassesamfund.
Denne nationallokale og elitære 1800-tals forståelse af kunst ligger
som et dominant gen i begrebet dannelse. At være dannet
er et gammelborgerligt adgangspas til de fine borgerlige saloner.
Uden dannelse er man ikke salonfähig. Kunst er for de sjælne få, som vor gave forstå. (Guldhornene
1803)
Heroverfor står postmodernismen som det nutidige globale demokratis,
mellemlagets og det multikulturelle, multiracielle samfunds talerør.
Postmodernismen
kan i denne forstand kaldes mellemlagsmodernisme.
En avantgardist ville nok lidt ironisk foretrække betegnelsen discountmodernisme.
Postmodernisten ser verdens kaos.
Men han har intet overordnet transcendentalt eller
historisk overleveret skønhedsbillede at holde kaos op overfor. Hvor det
modernistiske individ er fremmedgjort over for sig selv og verden, er det
postmoderne menneske "lykkeligt" fragmenteret. Der ingen
totalfilosofi eller etik til at slå tomheden i hovedet med. Fremmedgørelsen - både i eksistentiel og marxistisk forstand
eksisterer således ikke mere. Der er ikke længere nogen kerne der kan
fremmedgøres.
Postmodernisten oplever ikke at paradiset som fødselsret er blevet
frarøvet ham.
Rockbandet Talking heads synger med glade korstemmer: We´re
on the road to nowhere. (= now-here eller som et postmoderne
reklameslogan for en tøjbutik: no-where)
Han kan derfor frit skabe kunst ud fra det materiale som nu´et
tilbyder. Som i afsnittet om 70ernes
attituderelativisme skelnes der i postmodernismen ikke mellem
høj og lav kunst - alle ytringer og tegn er principielt lige-gyldige og
tilgængelige for en kunstnerisk bearbejdelse.
Alle tegn i en demokratisk multikulturel informationsverden kan bruges
og sættes sammen på nye måder. Verden er med et udtryk fra den
moderne digitale lydtekniks verden, en åben fælles bank af samples - Postkunstneren
kan respektløs sample fra alle livssfærer, uden at skelne til
hverken historisk korrekthed eller gøre knæfald for avant gardens
kunstidealer.
|
Middelklasser i
alle lande - forener eder
|
Middelklasser i alle lande - forener eder on the world wide web! (Marx
duoble code)
Nye lavprisrejsemuligheder gør forskelle mellem lande mindre. Charterturister,
backpackers og forretningsfolk dækker jorden som afrikanske
græshoppesværme.
Lige nu skriver jeg
dette på en bærbar computer på en restaurant i Prag der ligger i et
byggeri der er fuldstændig mage til Fisketorvet i København.
Men Hans Jørgen Nielsen skrev
allerede i 1969:
I telefonen taler jeg med en ven i New York og samtidig overværer
jeg TV krigen i Vietnam, mens min kone skramler i køkkenet og linie 10
kører forbi nede på gaden.
(Cit fra Fra Runer til Grafiti)
De ovenstående linier af H.J.Nielsen er ud over dets reelle indhold
der peger på kommunikationsglobaliseringen, faktisk et lille stykke
postmoderne lyrik der legende eklektisk samskaber fire uafhængige
verdner til én.
Hvor det
højborgerlige dannelseideal er nationalt forankret, er den nydannede
middelklasse globalt forbundet. Som i citatet samskabes den globale
enhedsverden først og fremmest gennem kommunikation. Forskellene mellem et middelklasseliv i New
York, New Delhi og København bliver dag for dag mindre.
F.eks. skaber kabel og sattelit-TV et forum af fælles erfaringer på tværs af
landegrænser. Konsumption af de samme produkter skaber også en fælles
adfærdssplatform: middelstandsbørn fra Karachi til New Mexico drikker Coca
Cola og spiser burgere mens de spiller computerspil.
|
Middelklassens
bevidsthed organiseres i
ikoner
|
Introduktionen af Windows 95 platformen indeholder også en ganske
bestemt måde at organisere og se verden på. Mange af verdens største
begivenheder får lov til at passere næsten usynligt. Selv om
indførelsen af Windows 95 platformen selvfølgelig er en stor
mediebegivenhed, kan man nok ikke overvurdere den ufattelige ensrettende
betydning denne platforms tilsyneladende uskyldige navigationslogik har
på verdens kollektive bevidsthed.
Det næste trin i oprettelsen af klodens neuronale net bliver
standardiseringen af browsere.
En browser er ikke bare en browser. Den er en trojansk hest fuld
af hellige krigere der kæmper for udbredelsen af et specifikt og
standardiseret klikbart virkelighedsbillede.
Via WWW oprettes utallige kommunikationslinier: Informationssamfundet
muliggør en helt ufattelig detaljeret integration af
middelklasseoplevelser på kryds og tværs af kloden: se min kat i
Karachi! Send den en e-mail, en SMS eller en kattekiks on-line.
|
Trans- og Multinationale
beslutningsprocesser
|
Hinsides alle demokratiske beslutningsprocesser udbreder multinationale virksomheder
deres egne sociale platforme i pakkeform til alle
de lande de åbner filialer i. En multinational virksomhedskultur kan
indeholde en tilstrækkelig dosis coca-kulturel informationsvirus til at
få et helt ulands skrøbelige kulturelle immunforsvar til at bryde
sammen.
Under en tur på motorcykel gennem Nepal slog det undertegnede hvorledes
der var kæmpereklamer for Carlsberg overalt på backpackerruterne.
Carlsbergs kulturelle voldtægt af Nepal er en større forbrydelse end
årtiers samlede grafitiangreb på DSB.
90ernes politiske modbevægelser er i forlængelse heraf først og
fremmest rette mod den økonomiske globalisering.
|
Det multi -
racielle og kulturelle globalsamfund
|
I USA er der tradition for at kæde postmodernismen sammen
med feminismen - og videre med det multikulturelle samfund:
Postmodernism is associated much more strongly than modernism with
the discourses of feminism, multiculturalism and postcolonialism.
Paul Michael Lützeler
Musikvideotegnefilmen med Bart Simpson, der dansede med en neger, en hvid og
en asiat, og til sidst dansede hele verden rundt, fra Champs Elyses til
den Himmelske Freds Plads.
Ingen "meninger" kan forbinde de mange kulturer og racer.
Barts "budskab" er, at det eneste der kan forene de
forskellige kulturer er: Kroppen...og
dansen.
Postmodernisterne, bl.a.
Lyotard taler om det postfordistiske samfund. Masseproduktionens fader Henry Fords
ideal er at alle racer blandes så slutproduktet bliver lige så homogent som en
Fordbil. Heroverfor står det postmoderne ideal som det Amerikas sorte
80er præsidentkandidat Jesse Jackson har kaldt Salatblandingskulturen. De
bestående af mange forskellige racer og kulturer.
I salatblandingen bliver de enkelte grøntsager ikke moset sammen til en
ensfarvet enssmagende masse, men hver grøntsag bevarer dens egen
individualitet
Mange firmaer har i deres reklamer salatblandingskulturen som trend: F.eks
United Colours of Benneton.
Skønhedsracismen
Postmodernismen ophæver de gamle raceskel, men indfører selv en ny form
form racisme: skønhedsracismen. Skønhedsracismen skelner ikke mellem
sorte eller hvide gener. Så længe du er smuk som Naomi Campbell er det
ligegyldigt hvilken race der har leveret din gen-pool. Den nye
raceunderklasse er alle os fede og grimme, der bliver nødt til at købe
aflad i alt fra fedtsugninger til genterapi for at have en acceptabel
identitet - både i samfundets og psykens øjne.
Det postmoderne samfundsudvikling kan måske i endnu højere grad end
tidligere tiders samfund lignes ved et billede der maler sig selv.
Demokratiet er måske i denne sammenhæng kun en fernis der abra
cadabra simulacra giver masserne en subjektiv følelse af eksistentiel
og politisk kontrol.
Hvilken demokratisk debat har der været om hvorvidt vi skulle have
internet eller ej?
En dialektisk bagside ved denne fælles kulturplatform er den kolossale ensretning den medfører. Et
paradoks ved den postmoderne kultur er at den både bevæger verden hen
imod
en uendelig kreativ
mangfoldighed, og på samme tid skaber en næsten totalitær SevenElevenMcBurgerCola
ensretning.
|
Charles Jenks og the Double code
|
Postmodernistens ubekymrede historieløshed kommer tydeligst til udtryk
i den amerikanske arkitektfilosof Charles Jenks tanker.
I det banebrydende værk What Is postmodernism? (197?)
sætter arkitekten Jenks gammelgotiske spir på nye glasbetonhuse:
Forskellige stilarter, kulturer og historiske epoker blandes sammen.
Hvad den amerikanske arkitektur på en måde altid har gjort, bliver nu
til en generel
trend. Jenks kalder denne sammenblandingsteknik for Double
code.
I postmodernismens respektløse eklektiske genbrug af citater og tegn fra
alle historiske perioder og kulturer forstærkes mulighederne for double
code rent teknisk via de moderne computerprogrammers evne til at sample.
Mange musikhits er blevet skabt alene ved
hjælp af samples.
Muligheder for skabende leg med et uendeligt forråd at samples på en
fælles platform er postkunstnerens arbejdsbetingelser.
Men gennem
billigere og bedre computere og computerprogrammer bliver denne kreative
og uendelige arbejdsproces også tilgængelig for masserne.
Med Photoshop, Cubase, Flash osv er det legende let at skabe nye
virkeligheder ved hjælp af byggesten fra Keops til Kronborg.
Hvor den modernistiske kunstner er omgærdet af voksen seriøsitet er
den postmoderne kunstner mere som et ungdommeligt legebarn. Hun kan bare
trykke på deleteknappen eller mere radikalt, control-alt-delete
(hvilken poesi i denne sætning!) for at starte på en frisk. Hun skaber i
nuet og den kunstneriske process tager ikke ret lang tid.
Før postmodernismen har kunsten er aura af originalitet, noget unikt.
Denne aura dør med gentagelsen. Inden for en klassisk kunstforståelse
- l´art pour l´art - må kunsten derfor hele tiden overskride sig selv
for at kunne fastholde det unikke.
Den postmoderne kunst behøver ingen aura - den er ubekymret
klonkunst.
Walter Benjamin har påpeget hvorledes den moderne teknologi
demystificerer kunsten. Før postmodernismen er der forskel på en
original og kopierne. Med fotografiet og filmen - ja faktisk allerede
med bogtrykkerkunsten - mister originalen sin betydning. I middelalderen
var en bog ufattelig kostbar. Men i samplingtiden bliver de perfekte
kopier næsten gratis og ophæver derved originalens værdi.
Musikindustriens krise er et tydeligt eksempel på denne udvikling.
Hvorfor købe en CD, når musikken er gratis at downloade?
Postmodernisten har derfor ingen helgenglorie og ingen mission, hverken som kulturradikal missionær
eller som åndsaristokratisk avantgardist. Hun er et barn af det nye
mellemlag og det samme globale mellemlags uhøjtidelige talerør.
Der er ingen konflikt mellem den postmoderne kunstner og hendes publikum.
Den postmoderne kunst skabes heller ikke ud fra den højborgerlige
kunstforståelse, der siger at kunsten skal være grænseoverskride. Selve grænseoverskridelsen kan i vor tid ikke være et kunstnerisk
projekt i sig selv eftersom vor tid kan defineres som en tid hvor alle
grænser er overskredet. Grænseoverskridelsen bliver blot et
tegn, en kunstnerisk mulighed blandt mange.
|
Den nye mellemlagsdannelse - musee imaginaire
i hyperspace
|
Kunstkritikeren Clement Greenberg definerer i 79 postmodernismen som
antitesen til alt det han holder af. Han ser postmodernismen som en
sænkning af kunstens æstetiske niveau. Denne forfladigelse skyldes
i følge ham den demokratiske industrikultur.
Greenbergs analyse er faktisk meget præcis, men hans finkulturelle
målestok er ikke i stand til at registrere at at mellemlaget faktisk har
flyttet sig.
Det globale mellemlag har gennem 60erne og 70erne gennemgået sin egen dannelsesproces.
Denne dannelse er radikalt
forskellig fra 1800-tallets højborgerlige dannelsesforståelse.
Mellemlagets muser holder ikke til på Helikonbjerget i det antikke Grækenland. De surfer
i hvad den franske filosoffen Baudrillard kalder hyperrealiteten.
Hyperrealiteten skabes i den globale sammenbinding via TV-og
bladmedier, bøger, interaktive computerspil og www i det hele taget.
One postmodern writer, Charles Jenks has suggested that all of us carry
around with us a musee imaginaire in our minds drawn from
experience of other places and knowledge culled from films, television,
exhibitions and popular magazines. It is inevitable, he says, that all
these get run together. Why, if one can afford to live in different ages
and cultures, restrict oneself to present locale? Eclecticism is the
natural evolution of a culture with choise. (Sarup Madan, 1996
Identity, culture and the postmodern world)
Den skaber mulighed for en kolossal verdensbank af tegn - et nærmest
uendeligt forråd af bogstaver, ord, citater, samples, billeder,
filmklip hvormed postkunstneren kan digte bestandig ny
kunst.
Jenks´ musee imaginaire er det galaktiske
centrum i verdens nye tidløse dannelsesrum.
Selvdannelse i musee imaginaire
I Politikens kronik (19.2.03) Fra Emma Gad til Big Brother
kalder kultursociolog Dorte Odde Sørensen den nye postdannelse for selvdannelse.
Selvdannelsen lægger i følge hende vægt på dyrkelsen af det
sociale for det sociales egen skyld. Kroniken fortsætter med
følgende betragtning:
I det moderne samfund af selvdannende individer kan man grundlæggende
ikke løse sociale problemer ved brug af tidligere tiders etikette.
Den nye mellemlagsdannelse udfoldes i et socioøkonomisk cyberklima
hvor vejforholdene selv i morgen er uforudsigelige. En ledende
amerikansk erhvervsleder (Citeret efter hukommelsen 2001) udtaler til
Newsweek at han ikke ville være i stand til at forudsige indholdet af
sit nuværende job blot et år tidligere!
Vi lever i en ekstrem omskiftelig tid - og det er ikke blot en kliché!
På længere sigt er det spørgsmålet om der overhovedet vil blive brug
for et skolesystem som det vi kender til i dag. En hypermobil og
fleksibel dannelse sker måske allerede i en nær fremtid som
selvdannelse i projektorienterede netværk i symbiotisk samarbejde med
cyberspace. Ægte læring vil spontant opstå - og ofte på tværs af
institutionelle planer.
|
Selvreferentialiteten og medierne
|
Dette hyperreelle rum bliver imidlertid i stadig stigende grad
selvrefererende: en avisnyhed refererer til en TV-serie, der er
skabt på baggrund af en bog, der blev lavet ud fra en filmstjernes
oplevelser da han surfede på internet:
There was a photographer taking pictures of journalist who were being
filmed by a TV crew as they reported on a PR event, and there was me
writing about it. (Victor Lewis Smith - Grasping the Zeitgeist with
the ace fashionistas 2007)
Dette hyperrum er intimt beslægtet med fænomenet
hype.
Umberto Eco gør opmærksom på at det er uhyre vigtigt intellektuelt at
gennemskue dette hyperrum for ikke at blive en fange i dets uvirkelige
virkelighed. Med Disneyland som metafor for og eksempel på hyperealitet skriver han
følgende:
Disneyland ikke bare producerer illusion, men stimulerer i sin
tilståelse af det behovet for den.....Disneyland fortæller os at
teknologi kan give os mere virkelighed end naturen kan.
Det hyperreelle selvrefererende medierum krummer sig ind i sig
selv.
Mediernes virkelighed bliver mere
wwwirkelig end virkeligheden!
|
Europæisk kontra amerikansk postmodernistisk filosofi
|
Både Baudrillard, Eco og Lyotard er
europæiske senmodernister, der gennem deres spekulativ forfinede
indsigter giver os et kritisk, men præcist billede af den postmoderne
periode. Heroverfor står undertegnede sammen med den "grove" amerikanske filosofi
der med med Jenks i spidsen er mere solidarisk over for postmodernismen.
Grunden til amerikanernes større åbenhed og europæernes relative
skepsis over for postmodernismen er faktisk ret enkel at få øje på: Man kan stort set
sætte et lighedstegn mellem amerikansk mellemlagskultur og
postmodernisme.
Det er dog interessant at den senmodernistiske position stadig er så
teoretisk potent.
Det lader til at postmodernismen inkluderer modernismen - dog kun som et tegn blandt mange andre.
|
Baudrillards simulacra
|
Den mavesurt nihilististiske, men blændende skarpe filosofhjerne Baudrillard,
bruger begrebet hyperrealitet. Baudrillards analyser er fra før
internettets tidsalder, men wwwirkeligheden har blot aktualiseret hans
analyser.
Den følgende redegørelse for Baudrillards tanker er ikke en
100% korrekt gengivelse, idet den bl.a. søger at indreflektere www.virkelighed.com
og 2000-tiden.
Dog tages der her ikke højde for den skelsættende 11. September.
Dette vil blive behandlet
i afsnittet om 2000-tiden.
I følge Baudrillard er den traditionelle klassekamp forsvundet til
fordel for en tranceagtig opslugthed i det underholdende hyperspace.
Den vestlige Kapitalistiske kultur er før hypertiden mest optaget
af at
fremstille forbrugsgoder.
Forbrugskulturen som går forud for den postmoderne kultur, når sit
zenit i 60erne. Her opdrages masserne til at deltage i
masseforbruget. At være en kvalificeret forbruger kræver i følge
Baudrillard et enormt arbejde af det enkelte individ: Man skal arbejde
for at tjene pengene til forbrugsgoderne. Derefter skal de sætte sig ind i hvordan forbrugsgoderne
virker for at kunne betjene dem så fritiden kan blive ordentligt fyldt
ud med dem. At være forbruger
kræver således både anstrengelse og uddannelse.
Det enkelte individ
kan heller ikke uden videre undslippe forbrugerkulturens iboende tvang fordi forbrugsmentaliteten
er blevet til en normativ adfærd. At melde sig ud af forbrugerkulturen er
det samme som at give afkald på social accept.
Måske skulle vi her lige hente Svend Åge Madsen frem:
Uden "social position", "familiær placering",
"reglementeret kostumering" ville man være identitetsløse. Tugt og utugt fra
mellemtiden (1976)
Baudrillard ville her tilføje: uden forbrug er man uden identitet i
forbrugersamfundet.
Det meste af det 20. århundredes vestlige historie handler om
den materielle forbrugskulturs eksplosive udvikling: explosition
of commodifications
Heroverfor står postmodernismen som den tid hvor alt imploderer:
forskellen mellem lande mellem klasser, mellem racer, mellem fortid og
nutid, mellem
høj og lav, mellem mand og kvinde, mellem fritid og arbejde, mellem virkeligt og uvirkeligt,
mellem væsentligt og uvæsentligt, mellem dybt og overfladisk, mellem fremtrædelse og
væsen: implosion of all boundaries.
På en måde er rockstjernen Michael Jackson i 80erne et eksempel på
hvorledes en imploderet grænseløshed kan gestalte sig: Han er hverken
hvid eller sort, mand eller kvinde, ung eller gammel.
I denne imploderede tilstand viger den materielle forbrugskultur for en
immateriel informationskultur der i følge Baudrillard hovedsageligt fremstiller tegn.
Det
imploderede informationssamfunds hyperrealitet handler om
produktion af immaterielle forbrugsgoder såsom mediefaktion, film, computerspil,
www osv.
Baudrillard har skabt begrebet simulacrum
som en betegnelse for den illusoriske tilstand hvor tegn i
hyperrealiteten bliver mere virkelige end
virkeligheden selv.
Der er ikke længere nogen direkte forbindelse mellem et tegn i
hyperrealiteten og virkeligheden. Navlestrengen er kappet over og tegnet
lever lever nu en parallelverden til
virkeligheden. Baudrillard definerer simulacrum som the generation of
models of a real without origin or reality. (Baudrillard in Ward
1997)
Baudrillards teorier er skabt lang tid før før vore dages
computerspil. Ikke desto mindre er Lara Croft det perfekte
billede på et simulacrum. For utallige mænd er hendes sexede og
joystick-kontrollerbare fremtræden og adfærd på skærmen mere
ufarlig, ophidsende og virkelig end en "farlig",
ukontrollerbar og uberegnelig kvinde i kød og blod. Lara Croft i
aviser, Lara Croft i ugeblade, Lara Crofts på film, Lara Croft på
tusinder af PCer og endelig finalen: tusinder af Lara Croftkloner på
catwalk i storbyernes gågader efter at de har tvangssultet sig selv,
workoutet og fået et par nye over D-imensionerede
silikonebryster.
Hyperrealiteten er immateriel. Som modvægt mod denne ikke-fysiskhed
fokuserer den postmoderne kultur i ekstrem grad på kroppen. Lara Croft
eksisterer ikke - Lara Croft er ren hypersexualiseret kvindekrop. (Lara
udlever dog i modsætning til "søster" postikonet Madonna
ikke sin sekxualitet for åben skærm.)
WWW indeholder den samme paradoksale polarisering mellem krop og
sanselighed: WWW er immaterielt - WWW handler mest om cybersex.
Catwalk-kvinde-Croft klonerne understøtter Baudrillards næste
påstand: Hyperrealiteten så at sige opsluger, imploderer ind i
den virkelige verden så den til sidst helt forsvinder. Hver eneste
kvinde vil efterhånden være en kopi af simulacra - en kopi af en kopi
- en illusion af en illusion.
Undertegnede har selv en tankevækkenede oplevelse med et
computerspil med det meget sigende navn Unreal. For tre år siden
spillede jeg Unreal uafbrudt i ca. to måneder. I dag når jeg
spørger min hukommelse hvor jeg har rejst hen i mit liv, så vil
hukommelsen svare: Du har været mange steder - især har du rejst i
Sydeuropa, Indien og Unreal!
Baudrillard ser en dyster vison for sig: Det postmoderne samfund
bevæger sig som universet via inertiens lov mod kuldedøden: De tavse masser bliver som enkelte isolerede
individer fanget foran TV- eller ITskærmen i en verden af simulacra.
Massernes instinktive reaktion på virkelighedens implosion ind i
hyperrealitetens sorte hul er I følge Baudrillard panik! I takt med at
den virkelige verden forvinder vil længslen og desperationen efter at
få den tilbage få os til at fremstille fetisher der skal udgøre
det for virkelighed. Det er også i denne forstand ordet hyperrealitet
skal forstås - hyper = mere virkelig end virkeligheden:
It is no longer a question of limitation, nor of reduplication, nor even
parody. It is rather a question of substituting signs of the real for
the real itself. (Baudrillard in Ward 1997)
Det er i denne sammenhæng interessant at de nye fjernsynsgenrer såsom
Robinson, Big Brother og Temptation Island kaldes for reality-serier! De
er 2000-tidens hyperrealistiske genrer. Man skulle tro konceptets
opfindere har læst Baudrillards værker - eller måske netop
ikke!
Massernes længsel efter realisme behøver ikke kun at give sig udtryk inden for hyperrealistiske genrer. Den skaber nærmere - i øvrigt også i takt med Lyotards tre
store fortællingers død - et behov for nye store fiktive
fortællinger, helst i form af mytologiske skabelsesberetninger,
der på ny kan fortælle os hvor vi "virkeligt" hører
til.
|
Den nye store hyperfortælling
|
Den store hyperfortælling træder ind og fylder hullet op efter
de tre gamle fortællinger. Georg Lucas Stjernekrige i 80erne er
det første vigtige eksempel på en stor hyperfortælling.
2000-tidens helt store cyberfortælling er filmatiseringen af Tolkiens Eventyret
om ringen.
I anden del, De to tårne, er det bemærkelsesværdigt at Lara
Croft som simulacrum bliver totalt overhalet af filmens version af
væsnet Gollum. Cyber-Gollum har ingen krop i virkeligheden - ud
over den skuespiller som i to år kravlede rundt på gulvet med
ledninger strittende ud til alle sider. Ikke desto mindre har Gollum/Smeagol
fået en kardinalrolle i filmens version. Som den nordiske mytologis
Loke er han langt mere interessant og menneskelig tvetydig dyb end de
endimensionelle og kedelige gode Guder. Hvor er Aragorn Mortensen dog
kedelig!
En cyberfigur er nu mere virkelig end en films skuespillere!
Hyperspacet bevæger sig selv og resten af verden mod immaterialitet -
hyperspacet har ingen krop.
|
Hyperrealitet og
medienarcissisme
|
I hyperrealiteten, i www eksisterer Danmark ikke. Og dog! Lad os
ikke glemme de gode gamle danske nationalsange som Big Brother, Robinson
og Temptation Island.
Glemte jeg kvindehåndboldens i Danmark verdensberømte overintime
medieselvsving?
Hyperrealitetens hype
og massernes narcissistiske
længsel efter at blive til som individer i lyset af Big Brothers
projektørøje skaber som en cyklon et centrum. Den der
står i dette centrum, får magt. Som nævnt før er medieadrenalin vor tids nye hårde valuta.
Thomas Mygind fra realityserien Robinson siger i Ekstra Bladet:
Da jeg var helt ung, drømte jeg om at blive brandmand eller læge
eller sådan noget. Nu om dage vil mange unge bare være kendte. (EB
21.2.03)
At
blive kendis er i dag også ensbetydende med at være eller at blive rig.
Anna Nicole Smith er et godt eksempel på det. Hendes vej til magtens
tinder er foregået helt uden selvkontrol. I hendes dekonstruktivistiske
realityshows fjerner hun målbevidst de sidste rester af over-jeg.
Freuds teori om superegoet som både kulturens byrde og dens
forudsætning passer lissom ikke rigtig på hende.
I Danmark har vi den Freudløse kultur repræsenteret ved pæne pige
Katja x og Suzanne Bjerrehus.
Den postmoderne kultur tilfredsstiller alle id-behov her og nu i den tid Focault betegner som de
talende skamlæbers kultur.
Vi kan her tage fremtidsbriller på: Hvad sker der med Baudrillards
simulacra, når virtual reality bliver tilgængeligt for masserne? ...
Virtual Royality!
Den tilsyneladende nye trend hvor også helt almindelige veltilpassede
unge er weekendnarkomaner på ecstasy og svampe, hjælper også
simulacrum på vej mod det totale verdensherredømme.
I denne virkelighed har hverken marxismens, freudianismens eller eksistentialismens
teorier gyldighed.
Som nævnt før er Baudrillard en mavesur senmodernistisk ronkedor med
en hyperhjerne.
Andre filosoffer som f.eks Alison Landsberg ser langt mere positivt
på det postmoderne samfunds muligheder.
|
Citationstegnets kardinalbetydning i
musee imaginaire
|
Umberto Eco skriver med den
syndefaldsmytologisk inspirerede titel Om den
tabte uskyld:
Der kommer et
tidspunkt, hvor avantgarden (det moderne) ikke kan nå længere, fordi
den i mellemtiden har skabt et metasprog, der taler ud af dens umulige
tekster (concept art). Det postmodernistiske svar på det moderne
består i en anerkendelse af, at fortiden, som altså ikke kan
ødelægges, da dens ødelæggelse blot fører til tavshed, må
omvurderes: med ironi og uden uskyld. Jeg forestiller mig den
post-modernistiske indstilling som hos den mand, der elsker en meget
belæst kvinde og ved, at han ikke kan sige til hende: »Jeg elsker dig
afsindigt«, fordi han ved, at hun ved (at hun ved, at han ved) at disse
ord allerede er skrevet af Liala. Alligevel findes der en løsning: Han
kan sige: »Som Liala ville sige, jeg elsker dig afsindigt.« Efter
således at have indgået den falske uskyld, efter klart at have sagt,
at man ikke længere kan udtrykke sig uskyldigt, er det alligevel
lykkedes ham at sige det han ville: at han elsker hende, men at han
elsker hende i en tid, hvor uskylden er gået tabt. Går hun med på
legen, har hun alligevel fået sin kærlighedserklæring. Ingen af de to
samtalepartnere behøver at føle sig naive, begge har accepteret
fortidens udfordring, det allerede sagte, som ikke kan elimineres, begge
spiller bevidst og med fornøjelse på ironien, og for begge er det
lykkedes endnu engang at tale om kærlighed.
Ovenstående betragtninger af Umberto Eco giver en af de
vigtigste hjørnesten til forståelsen af den postmoderne tilstand.
Eco fortæller her om det moderne menneskes forhold til det naivt
romantiske udsagn :"jeg elsker dig." Det er ikke muligt at
sige i vor tid uden at blive til grin. Men det postmoderne menneske kan
bevidst lege med sin fordobling, double codet i et klassisk, romantisk "Jeg elsker dig", og
et modernistisk fremmedgjort intellekt. Der eksisterer altså en
mulighed for en åbenhed over for "det naive",
blot man samtidig er klar over, at man på en måde spiller skuespil. Man
iscenesætter sig selv i en "kærlig" ironisk fordobling. Man græder ikke længere over
jeg-tabet, men leger/eksperimenterer
i stedet med det.
Men lad os gå videre et skridt videre med afsæt i citatet.
Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at et uendeligt antal tegn,
ytringer, meninger tilsyneladende sameksisterer i hyperrealitetens
kollektive musee imaginaire? Hvorfor neutraliserer ytringerne ikke
hinanden: Jeg elsker dig, jeg hader dig, jeg tror på hellig krig, jeg
er tilhænger af kristendom....hvid kultur, sort kultur, skinhead &
black power....
Før et tegn, en mening, en ytring kan indføres i hyperrealiteten og
blive en
del af musee imaginaires tegn-pool forsynes den med
citationstegn.
Med citationstegn omkring "jeg hader dig" skabes en ironisk
fordobling i udsagnet. Denne postmoderne ironi er på en måde en venlig
ironi - den vender sig ikke kritisk mod sig selv, men skaber en distance
til sig selv. Denne double code er samtidig en distance til den virkelige
verden udsagnet oprindeligt kom fra. Uden citationstegnene er faren for
at udsagnet jeg hader dig udløser en slåskamp, større. Med
citationstegnene er udsagnet klar til at optages i den totaldemokratiske
ytringsfrie hyperrealitet hvor alle udsagn er lige-gyldige. Udsagnet er
beskyttet mod konflikt med andre udsagn via citationstegnenes
bolværk.
"Jeg hader dig" mister i hyperspacet sin forankring i
virkeligheden og får i stedet sin betydning som en ytring inden for
hyperspacet. Alle udsagn forholder sig
her til hyperrealitetens eget rum og
ikke til en forankring i en fysisk virkelighed. Et udsagn i hyperspacet
er hverken virkeligt eller fiktivt. Tegnet "Jeg hader
dig" er nu et virkeligt, uvirkeligt udsagn der blot eksisterer som
en dråbe i havet af tegn. "Jeg hader dig" er her hverken
fiktion eller realitet. Om det er dig der siger det til din kæreste
eller det foregår i en film, en bog eller sendes via SMS er lige -
gyldigt. Hyperrealiteten er amoralsk,
men er samtidig den ultimative konsekvens af ytringsfriheden og
demokratiet.
Frihed, lighed og broderskab erstattes i hyperrealiteten af frihed,
diversitet og tolerance.
En anden virkning af citationstegnsdåben er at udsagnet bliver
forvandlet til ren intensitet. Tegn i hyperspace er rene
intensiteter. Intensitet giver et kick - den postmoderne
kultur er en ungdoms-kickkultur - den intense her og nu livsfølelse
leger i hyperspace med alle livsytringer fra mord til evig kærlighed -
det vigtige bliver hvor meget
kick-værdi, hvor meget intensitet der kan "destilleres" ud af tegnet,
efter at det er blevet forsynet med citationstegn. American Psyko (1987),
Fight Club og Hannibal the Cannibal er gode eksempler på
hvorledes ekstrem vold som simulacra bliver til cybernektar.
Den evige søgen efter intensiteter, efter stadig større doser
medieadrenalin som substitut for oplevelse af virkelighed, er en af de
primære motorer bag den permanente flytning af de nu næsten
cyberopløste grænser. I Thorsen og tv-grænserne (Nina Kragh,
Politiken 19.2.03) diskuteres reaktionerne på straffefangen Thorsens
debut som studievært. professor i strafferet ved Aarhus Universitet
Gorm Toftegaard er forarget på tv-stationernes jagt på seere:
Det, at Kurt Thorsen sidder i fængsel, øger selvfølgelig
interessen. Tv-stationerne jager hele tiden noget uetisk, for grunden
til, at nye tv-fænomener ikke er brugt før, er ofte, at man hidtil har
betragtet dem som uetiske.
Artiklen referer videre et lignende amerikansk reality-show, Confessions,
hvor USAs hårdeste kriminelle udfoldelse sig inden for
bekendelsesgenren. Showet bliver omgående stoppet, men "i følge
professor Robert Thompson fra Syracuse University for the study of
Popular Televison ville programmet formentlig overleve i dag, netop,
fordi grænserne har rykket sig."
Nu er Thorsen jo ikke en ekstrem storkriminel. Men måske er han netop
derfor endnu mere interessant som et et menneskeligt barometer for
klimaet i det stadigt større postmoderne grænseland mellem u- og
amoral. Rigtig mange danskere synes at Thorsen er rigtig sej.
På en måde er der ikke noget nyt i anvendelsen af citationstegn.
Enhver teaterscene leger med citationstegnets muligheder. Pointen er
bare at postteateret bevæger sig grænselandet mellem realitet og
skuespil.
Et hjørne i hyperrealiteten er forbeholdt Post-Forum Romanum. American
psyko handler om hvorledes jagten på større og større Kick
ender i horror. Megavoldelige computerspil med stadig mere realistisk grafik og
navigation gør grænserne mellem virkeligheder flydende og sender selv
skolebørn på amokkurs med skydevåben. Snuffilm er også et
skyggefænomen der sniger sig frem i 80erne.
Verden er som på Solkongens tid blevet til et teater.
Den postmoderne ironiske fordobling - double code - fødes i hyperspacet.
Men derfra smitter den via mediepersoner af på adfærden uden for
hyperspace. Så lad os prøve for et øjeblik at forlade hyperrealiteten
- se på "virkeligheden".
|
Eksempler på moralske reaktioner på postmoderne citationsteknik
|
Berlinmuren og den røde stjerne
Da Berlinmuren og dermed Sovjetkommunismen faldt i 89 blev det populært
at gå med emblemer fra den røde hær. Den røde stjerne taget fra en
officersuniform fik en renæssance i vesten. Mange tidligere DDR-borgere
blev meget oprørte over dette. Deres hjerner var endnu ikke opdaterede
til at se citationstegnene omkring Den røde stjerne.
United coulours of Bennetons reklamer "citerer"
vietnamesiske bådflygtninge og andre begivenheder der set i deres
oprindelige sammenhæng, er alt for frygtelige til at bruges i
reklameøjemed. De seneste reklamer udstiller sultofre i Bennetontøj. Kritikken er massiv.
Benneton forsvarer sig med at de tager moralske emner op til debat. Men
set i et postmoderne lys kommer et andet motiv til syne: den
uddestillerede kickværdi er alle
reklamekronerne værd! Når sultofrene citeres inden for rammerne
af den postmoderne Double code, overføres energien
i den instinktivt medfølende indentifikation til købelyst.
Avant rap - Eminem and the F-word -
Lige nu, dvs. 02.03 er der på nettet en voldsom debat om Eminems
bøssehadske lyrik i forbindelse med hans turne til UK. www.mediawacth.com/declarke_eminem.html
kritiserer Eminems udfald mod minoritetsgrupper. Nogle erklærer at
Eminem er Satan selv og vil have hans tekster gjort ulovlige. Medierne stormer. Dr. Gary Slipper fra Director
of the Open University Law programme skriver i The Independent:
Why is Eminem allowed to incite hatred and to make violence against
women and gay men sound cool?
Det interessante er at Eminem imidlertid også synger duet med bøssen
Elton John!
Flere læserbreve i den engelske udgave af METRO kommer Eminem til
undsætning.
her er et af de mere spændende:
Being british and, therefore, equipped to understand irony, we should
surely understand Eminem is just taking the mickey...He´s actually an
intelligent chap and, if you listen to what he is saying, rather that
what people are saying about him, you will find he is...being ironic.
Ja! Eminem er ironisk, men ikke i den gammeldags forstand.
Eminems postmoderne ironiske attitude har netop den double code der gør
det muligt for ham rent faktisk at mene det han rapper, uden at mene
det.
Eminem "hader bøsser" og er "gode venner med Elton
John".
Eminem er et ægte barn cyberspace.
Og en ægte cyber Eminem-fan kunne ikke drømme om at angribe
homoseksuelle.
Problemet er bare at der altid vil være nogle der ikke har fattet
Charles Jenks!
"Jeppesen"
En
verdensnyhed er et tegn på linie med en citat fra en filmpremiere.
|
Postmodernismen efter d.11 september
|
den muslimske verdens forståelse af ord er
endnu forankret uden for hyperspace. der for tager de ord for pålydende
og bliver vrede hvis man fornærmer deres religion og kultur.
|
Hvorledes ser det postmoderne "jeg" ud?
|
I
statiske samfund vil de ældre generationers erfaringer være
anvendelige og derfor toneangivende.
I informationssamfundet foregår forandringerne så hurtigt, at det ikke
er muligt i samme grad at lære af overleverede er faringer.
Omstillingsevne, fleksibilitet og kreativitet i nuet bliver derimod de højst
prioriterede kultur og virksomheds bærende egenskaber.
Ungdomskulturen bliver elitekulturen - gamle forsøger at efterligne
unge (C. Lasch).
Ungdomskulturen får sin egen selvrefererende institution hvor al
ungdomskultur fra James Dean og Elvis Presleys og frem til i dag
Selvreferentialitet
- såvel i postmoderne kunst - litteratur og i identitetsforståelse. at
træde i karakterer
Naturligt
næste trin indsigten at verden er en konstruktion :
konstruktivisme
Først plastiske operationer, dernæst genteknologi tager os til det
næste trin i den menneskelige morphningsproces.
Cultural
pouchers . eksisterer i en tidsophævende kollage. Fra denne kollage kan man frit
genbruge/opdatere
attituder, holdninger til at forstå sig selv: Små grupper eller
enkelte individers små fortællinger. Attituderelativisme : Du vælger
selv om du vil ligne James Dean eller Don Martin. Du vælger selv om du
vil være kristen i dag eller muslim i morgen.
Multiple on- line identities: på nette chatsforums osv socialiseres vi
i flydende identiter.
companion
species" (such as quasi-alive virtual pets, digital dolls, and
robot nurses
Ramona http://www.kurzweilai.net
real-time virtual personality transformation
|
|
|
Rockkulturen &
postmodernismen
|
Perniolas
monader: Uoverskueligt antal selvrefererende
enheder - virksomheder - institutioner – kommunikationslinier,
der blot inden for deres egen pragmatiske logik skal fungere.
enheder - virksomheder - institutioner – kommunikationslinier,
der blot inden for deres egen pragmatiske logik skal fungere.
Hvilke
sammenhænge eller mangel på sammenhænge eller dissonnante sammenhænge
de skaber indbyrdes eller på et overordnet globalt plan, er uden for
deres interesse. (Sammenlign med Pia Tafdrups indledning til
"Transformationer".)
Dette
kan bl.a. ses som en konsekvens af computersamfundets oprettelse af
utalige kommunikationslinier: Informationssamfundet – IT.
Musikvideoer
Det
franske og især amerikanske multiracielle og kulturelle samfund spiller
også en afgørende rolle.
Ungdomskulturen
som elitekulturen.
Bykulturen – Michael Stunge
Baudrillard
og Matrix
Hofkulturen en gang til.
"Kroppen her i rummet, Nu" (Pia Tafdrup) - På vej mod 90ernes
minimalisme først i musikvideoerne - Hurtige klip i
musikvideoerne, frem for lange episke forløb. Intensiteter, fremfor sammenhænge
- æstetik fremfor etik –
Sammenlign med Ekspressionismen i 20erne.
"Den glade nihilisme" (F.eks. Øb og Bøv)
Den
postmoderne "romantik."
En atituderelativ holdning til holdninger, kan imidlertid kun lade
sig gøre, ved tilsvarende løsrivelse fra de enkelte holdninger.
Den "dobbeltholdning" til ens egen holdning kan forstås ud
fra C.Jenks "double code" og i forlængelse heraf
Dette postmoderne træk - f. eks genspejlet Paris arkitektur, eller i
storbyen New York mange forskellige kvarterer står i modsætning til
|
Popmusik
og det banale
|
Interview med Carsten Michael Laursen i
UD & SE November 2000
Af Tonie Yde Mørch
Genren ligner sig selv -
50 for 40 år siden. Det samme gør holdningen til den.
Carsten Michael Laursen er dog fortrøstningsfuld. Han mener tiden er
med danskpopmusikken.
Hvis man et øjeblik kigger bagud på folks holdning til revy-sangene,
har den ændret sig markant. Da de var store i 192Oerne, blev de udsat
for samme form for "kulturfascisme" og latente had-kærlighed.
Nogle af de sange var da noget værre møg, men med tiden har de fået
deres blå stempel fordi de er en del af vores kulturarv som vi dag ser
på med kærlige øjne. Måske skyldes det at pinligheden med tiden får
et andet skær, men også at holdningen til det sentimentale er ved at
ændre sig.
Vi lever i en tid hvor det
bliver mere og mere tilladt igen at lukke følelsesværdierne ind, og
hvor vi langsomt godt tør bekende os til den alment sete dårlige smag
hvis blot den spiller på nogle sentimentale strenge i os. Og det gør
danskpop. Tag for eksempel sangen "Kære lille mormor", den er
da pisse usmagelig, men den er rørende og en sand genistreg fordi den
indeholder drivende sentimentalitet. Det må vi godt føle så længe vi
også viser at vi er bevidste om hvad der er kunst og hvad der ikke er.
Vi må med andre ord godt nippe til den kulturelle slikskål uden den
store næring. så længe vi også spiser vores økologiske salat op.
|
Citater
fra litteraturhåndbøger
|
Mange af de problemer, som man ser skildret i
.....tekster, har at gøre med mennesker der føler sig angste og
usikre. Mennesker der søger efter sig selv og kæmper med en følelse
af kronisk tomhed. (LH 339)
Litteraturen er ikke længere det sted, hvor verden står endnu.
Erindringen kan give en midlertidig fornemmelse af overblik, men
væsentligt er det at litteraturen afspejler en usikkerhed over
for virkeligheden og menneskets placering i en
sammenhæng.....Fortælleren er usikker, som læseren er det : Hvad er
det, der sker? Hvad kan vi vide om det der sker? Hvad kan vi vide om
mennesker der passerer forbi, på gaden - i litteraturen. Vi spejler
vores egen hjælpeløshed i jeg-fortællerens manglende greb om sig
selv, sit liv og sin fortælling.
En nærliggende reaktion på hjemløsheden og ensomheden i storbyen
er fortvivlelse, men det overfølsomme jeg kan også reagere med
selvhævdelse, trods og foragt. (Frtg 147)
Det var derfor ikke længere muligt at forskanse sig i idyllen, og
det stod klart at den gamle verden var brudt sammen. (Frtg 174)
Alfa og omega er, at det er umuligt at sige, hvor det hele fører
hen. Den uvished har mange - særligt voksne - svært ved at affinde sig
med. (Ankomster 13)
|
|
Tegneseriernes antihelt, Homer Simpson fra The Simpsons
har slået Abraham Lincoln og andre berømtheder i en internetafstemning
i 2003 i USA om den største amerikaner nogensinde.
Borgerretsforkæmperen Martin Luther King, tidligere præsident George
Washington,præsident Kennedy, Musikeren Bob Dylan blev
overhaælet af Homer, der fik over halvdelen af stemmerne.
Den amerikanske simullacrapersonlighed Homer Simpsons plads i
verdenssamfundet er i hvert fald i internettets bevidstehedsfelt
udiskusteret!
|
|
Holywoods treminator Arnold
Schwarzenegger opstiller til guvernørvalget i Califiornien.
Ronald Regan om hvorvidt jhan kunne blive en god guvernør i
Californien: " I don´t know. I´ve never played a govenor"
|
|
Omkring en
trediedel af amerikanske erhvervsledere udviser tegn på psykopati.
En psykopat er i sine handlinger ikke bundet af moralske følelser. Et
menneske med homeopatiske overdoser psykopati bliver fremtidens
succesfulde mennesketype. Psykopaten har bestemt gode evner som
navigatør i cyberspace.
|
|
|
|
|
NOTER
Frankfurterfilosoffen
Jürgen Habermas har i værket Borgerlig
offentlighed (1968?) beskrevet den klassiske borgerlige
offentligheds struktur.
Dette begreb, dual and multi-level codification, har han faktisk lånt fra
litteraturteoretikeren Ihab Hassan.
Mobilsektoren har det rigtig skidt i Tyskland. Tyskerne lægger grundige
planer et år frem i tiden - men inden der er gået et kvartal har
mobilsektoren skiftet kurs.
Uddannelsessektoren er i kraft af sin ufleksibilitet og inerti skabt til
at løse fortidens problemer - dens kompetenceskabende ud-dannere går
med skoene sat bagvendt på.
Dette faktum tror jeg er gået op for selv den søvnigste gymnasieelev,
eller har fået det kvikkeste gym-hoved til at falde i søvn, idet dette
mantra ordret ledsager alle periodebeskrivelser i litteraturhåndbøger
fra 1870 op til i dag. Der er altid krise og mennesket er
fremmedgjort. Det kunne være spændende at lave en psykoanalytisk
inspireret tekstanalyse af
klicheaffaldsbunkerne i litteraturhåndbøger.
|