80erne |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Generelt om 80erne |
||||||||||||||
NOTE: Disse afsnit om 80erne er ind imellem på et meget højt
abstraktionsniveau.
Mit råd er at du læser 'igennem' og blot
springer alt det over du ikke forstår.
Surfende på 80ernes store
aktiekursstigninger, grundet den nye globale økonomi, erobrer unge smarte
guldflippere børsen fra de gamle og mere langsomme børsjonglører der
ikke kan tilpasse sig det nye markeds hastige
fluktuationer. Yuppier bliver
periodens nyrige
gullaschbaroner der viser vej for ny en købedygtig,
mærkevarefikseret generations behov for at spejle sig i det nye
cafemiljø. En ung og usikker middelklassegeneration
En vifte af mod- og
medkulturer
Disse subkulturer var internationalt
forbundne ligesom de multinationale selskaber. De gik på tværs af
landegrænser og var vigtige
udslag af det kommunikationssamfund som for alvor fik fart med 60ernes
højkonjunktur og hvis kim blev lagt med opfindelsen
af telegrafien.
Unge lyrikere
Litteraturen 'normaliseres' i 90erne |
||||||||||||||
Kvinde kontra mande-bevægelser Sådan kommer jeg i gang med at løbe, bedre end nogensinde tidligere, i højere grad end før løber tilstanden af med mig, jeg mærker dårligt nok det fysiske besvær, da kroppen først har taget over, men løber mig dybere og dybere ind i løbet.... kommer løbende hen ad vejen som en del af alt, at dette "bare", som egentlig skulle gøre mindre, samtidig rummer det hele, det slår sludder for mig, der er ikke mere at sige, udover mærkelige ord som athed: Det er ingenting, jeg får ingenting at vide, samtidig er det ingenting, jeg får at vide, ingenting andet end den blotte væren til, den blottede væren til.
Zen og kunsten skabe en fodboldengel
80erne udfolder således en hel regnbue
af nye kunstneriske overlevelsesstrategier. |
||||||||||||||
Der er sket en forskydning fra samfund til individ og eksistens. Vi vil
hverken
70erne var det årti hvor forfatterne hovedsageligt tematiserede
mellemlagets hverdagsproblemer. Dette årti med letforståelig realistisk
prosa så det ofte som
sin opgave at opdrage sit publikum. Hvad enten det var bekendende
kvinde-knækprosa, miljødigtning eller venstreorienterede
romanføljetoner, så havde forfatteren et ønske om at vise læseren
hvordan verden er skruet sammen og hvorledes man bør forholde sig til
den. I dette meningsklima blev litteraturen politiseret. Det
var
ikke op til læseren selv at skabe sine egne meninger i forbindelse
med læsningen. Den nye middelklasse fik gennem litteraturen både sin livsindsigt
og de tilhørende holdninger serveret på en enkel og letfordøjelig måde.
Mellemlagets selvforståelse blev fremavlet som samlebåndslitteratur der ville moralisere eller servere ideologiske færdigretter.
...tegn jer selv som fine stjerner drys jeres glasur fra husene og
syng livet ind i en ring,
I de ovenstående linier af F. P. Jac er
den sygdom der skal vises frem i al sin brølende skønhed netop
lyrikken. Lyrik blev af de marxistiske ideologer
set som en borgerlig sygdom. |
||||||||||||||
Den Postmoderne stil- og genresammenblanding |
||||||||||||||
Arbejderklasserødderne fra Liverpool skabte i deres cross-over
samarbejde med den mere finkulturelt orienterede George Martin ikke blot
nye musikformer, men også en ny respektløs måde at skabe kunst og
være kunstner på. Deres
drengede og
uhøjtideligt
legende selviscenesættelse og kollektive arbejdsproces lå også langt fra
tidligere tiders forestillinger om kunstneren som en 'ophøjet' og/eller
gal/genial ener.
Forskellige stilarter, kulturer og historiske
epoker kunne nu med god samvittighed blandes sammen.
Kunstneren kunne (gen)bruge og frit
sammensætte sit kunstværk af alle de 'byggeklodser' historien og
verdenskulturen havde efterladt. |
||||||||||||||
Men elfenbenstårnet blev aldrig helt det samme efter at 80er poeterne 'BZatte' det
og overmalede det med graffiti. Hvor det før havde været den ensomme
digters afsondrede klosterhjem, blev det nu i højere grad en platform for
subkulturernes kollektive 'vi'.
KUN
ET PAR GADER DERFRA STÅR POETERNES ALLIEREDE, SKRIGERNE!,
80er-lyrikken var som de punkede
'SKRIGERE'
i det ovenstående digt ofte sort, men samtidig 'strittende' op
mod himlens muligheder. Undergangsfølelsen svingede
undertiden over i en ekstatisk tilstand der kan minde om de unge
20er-futuristiske
ekspressionisters besyngelse af katastrofens æstetiske skønhed.
Det nedenstående digt, Hver dag, er i sin by-ensomhed både langt fra 70ernes politiske 'vi' og langt fra Strunges ekstatisk vrede punker-'vi'. Vi'et i dette digt er passivt, usynligt svævende og anonymt.Hvor vi'et er mest fremherskende i begyndelsen af digtet finder vi i slutningen af digtet et ensomt, fragmentarisk 'jeg' der aldrig mere skal på arbejde. Hver dag Samme digt hver dag. Det slidte fortov. Blå rum mellem murene.
Nat. Samme digt hver dag. Containerne gaber i
baggården. og går aldrig mere på
arbejde.
Romantikerne var i stand til at få øje på en allerede
given orden. Hvad det gælder om i dag, er momentvis at skabe orden i
kaos, for en helhed er ikke længere indlysende.
Pia Tafdrup Poetik 1991
BY
Fraværet af et 'jeg' eller 'vi' forstærker følelsen af nattebyens tomhed. Digtet er opbygget af indbyrdes uafhængige verselinier der
hver viser et ultrakort 'klip' af byens liv der ligeledes som øer står
alene og uden sammenhæng med helheden. Digtet kunne være et script til
en af 80ernes nye hastigt sammenklippede musikvideoer produceret af MTV,
men allerede i symbolisten Baudelaires digte kan vi finde en
MTV-lignende klippeteknik.
TOSOMHED, KÆRLIGHED OG
SEX I 80ERNE
Stofkulturen har haft en stor kunstnerisk indflydelse
på kunsten fra 60erne og helt op til i dag, om ikke direkte så
indirekte, idet det meste af rockmusikken enten er skrevet,
opført eller indspillet under indflydelse af stoffer.
Der fandtes således håb i den nære sanselige kærlighed - en kærlighed der dog lå langt fra de indledende forberedelser til stiftelsen en ny kernefamilie :
Med
ungdommens knitrende liderlighed En kærlighedens tosomhed - på trods af eller i skjul for en rystende klode som underlag (Credo 1947 - Erik Knudsen) er et motiv der er typisk for flere af tidens digtere:
Det er helt overflødigt
Med en flygtig erotisk tosomhed som
en paradisø, en helle i storbyens kaos bliver kroppens liv en vigtig del
af 80ernes liv. Sådan kommer jeg i gang med at løbe, bedre end nogensinde tidligere, i højere grad end før løber tilstanden af med mig, jeg mærker dårligt nok det fysiske besvær, da kroppen først har taget over, men løber mig dybere og dybere ind i løbet. Mens jeg kommer længere og længere ud af ringvejen føler jeg mig overhovedet ikke træt, den løber i og gennem mig, ude ved det kryds, hvor jeg plejer at vende om, har jeg slet ikke tid eller lyst til at gøre det, drejer i stedet ned ad en anden vej, i vag forventning om længere fremme at kunne finde en vej tilbage igen, og så går det fremad og videre ad den nye vej, jeg slet ikke kender.
I kroppens virkelighed er der ikke plads
til 'meninger'. Franks erfaringer som krop opløser hans politiske
meningsperson og lader kroppen som metafor for litteraturen finde
nye veje han ikke
kender.
Interessen for
kroppen førte også til de første work-out og fitness bølger.
Skuespilleren Jane Fonda
Mellem to poler bliver min poesi til, mellem livshunger og dødsangst,
Pia Tafdrups kropsmodernisme er som ordet katedral antyder, ofte på spring ind i en religionsfri religiøs verden. Men lad os først se på hvorledes den nye vej 'løber' ind i kroppen.
Finder hjem I sin poetik fra 1991 taler hun generelt om digtningens forhold til det 'uforståelige':
I digtet undersøges grænserne for det
uudsigelige. Det er ikke alt, der skal synliggøres, I digtets mono sætningsløb er der hverken plads til tegnsætning eller et 'jeg'. Digtet bør i forlængelse heraf læses op i kun en enkelt udånding, der gør at diget 'udånder' i den sidste linie med det man ikke forstår. Digets lille død i den sidste verselinie bliver således identisk med erkendelsen af at kroppen er et mysterium der ikke kan forstås. Den er derimod et mysterium som kan leves, når mørket, i videre forstand døden, bliver identisk med livet. (Jeg kan ikke lade være med at associere til Red Hot Chili Peppers: Die 2 live.)
60ernes seksuelle frigørelse og 80ernes
udforskning af kroppens rum
Måske intet i morgen
Der er langt fra Tafdrup til Harald Kiddes roman Helten
(1912) hvor
stykkets 'helt' ser et nøgent kvindebryst i et vindue og derefter i skam
forsager verden og og flytter til øen Anholt.
Men Pia Tafdrup har
højst sandsynlig ikke ladet sig inspirere af tantra-traditionen. Hendes
digte står først og fremmest solidt forankrede i hendes egen autentiske
oplevelses- tanke- og billedverden.
Måske intet i morgen Den uvisse fremtid som fødselshjælper for 'nuet' kan også ses som en tidstypisk problematik. 80ernes følelse af no future er med til at skabe både generation X og mangfoldigheden af de intense her og nu-orienterede livsytringer - lige fra Punk til Pias eksistentielle lyrik.
Fra angst til krop til religiøsitet det
er Jeg gemmer ansigtet
bort Den 'punkterede' engels paradoksale forkyndelse er at først, når uskylden går tabt idet der går hul på englen, kan der gå hul på en engel i den forstand at englens 'essens' frigøres. Den abstrakte religiøse længsel efter at røre ved stjernerne udfoldes samtidig med en næsten smertelig bevidsthed om altings forgængelighed: før de slukkes (stjernerne). Den selvforglemmende 'tosomme' kærlighed - det er når du sletter dig selv - udgør selve brændstoffet i denne længsel. Diget leder tankerne hen på Emil Aarestrups fremragende digt, Angst, der deler de ovenstående karakteristika:
Hold fastere omkring mig
I begge digtene eksisterer kun nutiden som
brændpunkt for en intens livsfølelse der forstærkes af en fremtid der
slukker stjerner og lader bobler
forsvinde. Forskellen mellem de to
digte er imidlertid mindst lige så vigtig. Hvor Aarestup tidstypisk
aldrig kommer længere end en til at omfavne den elskede, en dødssyg
Adelsdame han som læge passede og samtidig
platonisk forelskede
sig i, så mærker man i Tafdrups digte en lige så tidstypisk fuldbyrdet
forening mellem mand og kvinde.
Den der har levet tør høre,
Dermed ikke være sagt at den
eksistentielle angst er overvundet i Pia Tafdrups forfatterskab.
Måske intet i morgen Den ofte af symbolisterne anvendte synæstetiske sammenblanding af sanser skaber en skrøbelig bro der fører fra den erotiske sanseverden over i en åndelig verden hvor stilheden opleves positivt:
og vi lader os
bære
Aarestrups digtning har som Tafdrups,
kroppes sanselighed som udgangspunkt for en livsfølelse, der undertiden
bliver så intens at den bliver religiøs. Måske var Aarestrup den første
danske digter der udforskede dette område: Kroppen(e) - her i rummet
- nu
DET SOM KOMMER Dette Intetfangsdigt leder tankerne hen på følgende linier af Søren Kierkegaard. Den indholdsmæssige lighed er påfaldende.
Naar da alt er blevet stille omkring En, høitideligt som en stjerneklar Nat, naar
Sjælen bliver ene i den hele Verden, da viser der sig ligeoverfor den ikke et udmærket
menneske, men den evige Magt selv, da skiller Himlen sig ligesom ad, og Jeget vælger sig
selv, eller rettere, det modtager sig selv. Da har Sjælen seet det Højeste, hvad intet
dødeligt Øie kan see, og som aldrig kan glemmes, da modtager
Personligheden det
Ridderslag, der adler
den for en Evighed.
Hvad Kierkegaard og Tafdrup her skildrer
kommer tæt på hvad man kunne kalde en mystisk religiøs oplevelse. En
digter er imidlertid ikke det samme som en
mystiker selv om de forholder sig til
de samme kollektive religionsfri religiøse erfaringer. Hvor mystikeren
stræber efter en total ophævelse af sig selv som individ, en total
opløsning ind i det absolutte, fastholder den visionære
digter jeg'ets betydning i forhold til dette 'ukendte'. I både
Kierkegaards og Tafdrups tilfælde er der en tilbagevenden til det
'personlige': I Kierkegaardteksten til en adlet
personlighed - i Tafdrups digt til en krop der føles endnu
mere levende efter mødet med lyset. Jeg er ret sikker på at Kierkegaard ville nikke genkendende til det Pia Tafdrups digt og derefter selv ville nikke bifaldende til de følgende linier skrevet af ham selv: ... har
derfor en Mystiker ikke saa stor Betydning for den larmende Samtid
|
||||||||||||||
Mere om den postmoderne tilstand |
||||||||||||||
De tre store fortællinger er kristendommen, nationalismen og marxismen.
Hvad er en stor fortælling?
--
Alt flyder. -- Alt er i forvandling. -- Intet er mere gyldigt end noget
andet. -- Alt er virkelighed.
I en musikvideotegnefilm fra slutningen af
80erne følger vi først Barts far på hans arbejde på et atomkraftværk. Et
mindre uheld sker med noget radioaktivt materiale og i et kort sekund
ser vi faderens skelet gennemlyst af strålingen. Faderen og filmen
arbejder imidlertid ubekymret videre. Det
moderne
samfunds slagger vises i et galgenhumoristisk lys. I løbet af
filmens første minut vises det teknologiske samfunds absurde
slagger. I dette
samfund uden større mening
begynder Bart, næsten ufrivilligt, at danse. Hans dans er så smittende
at selv den mumielignende direktør for atomkraftværket ikke kan lade
være med at danse med. Barts dansende krop
bliver nu til filmens menings-løse mening, der forener verden
hinsides fortællinger i et hav af dansende kroppe fra USA til den
Himmelske Freds Plads. Bart danser med sorte, hvide og asiater på
sin vej verden rundt og udtrykker således det samme postmoderne budskab
som vi finder i United Colours of Benneton.
Nu
vil jeg skeje ud så meget som muligt. Strunge drak højst sandsynlig selv den cola han i sin digtning kaldte CancerCola. Og han ville sikkert give Baudelaire ret i at:
Intet er så opflammende for den kunstneriske fantasi som et møde med
hæsligheden. På samme måde lever og ånder han ekstatisk i den dunkle belysning skabt af stjerneknapper og måneskærme:
Langsomt oplades natten af byens lys.
Denne "evne" til på en
og samme tid at være positivt til stede i den moderne civilisation,
samtidig med den smertelige bevidsthed om dens skyggesider er et typisk
postmoderne træk.
Der kommer et tidspunkt, hvor avantgarden (det
moderne) ikke kan nå længere,
Selbevidsthed og uskyldighed
Vær
min kamæleon, min elskede søster
De postmoderne transformationer - jeg'ets leg
med de små fortællinger
Pia Tafdrup skriver i indledningen til antologien Transformationer 1985 om 80ernes identitets transformationer. Som eksempel nævner hun multirockkunstneren Nina Hagen:
Transformationstemaet som er gennemgående i perioden, viser i hvor høj
grad forfatterne lod sig inspirere af rockkulturen der allerede med
Beatles i 60erne
begyndte at lege med identitetsskift som en del af deres performance.
Skuespilleren Ronald Reagan, der blev USA's præsident i 1981 svarede
følgende på spørgsmålet om han kunne blive en god guvernør i
Californien: I don´t know. I´ve never played a govenor.
Den metroseksuelle byboer bruger netop som
rollemodellen Madonna forvandlinger i form af
hyppige job- og partnerskifte som et middel til at holde karrieren og
livet i omdrejninger.
Nu er jeg igen blevet spurgt om vejen
til centrum
At fortælle menneskene |
||||||||||||||
Kort om jeg-identitetens historie |
||||||||||||||
....
aldrig før
Statiske samfund kontra samfund i dynamisk flow |
||||||||||||||
Manglen på nærvær mellem forældre og børn og mellem de frigjorte men fortravlede mødre og deres svækkede fædre kompenseres gennem forbrug af varer og oplevelser.
I historisk sammenhæng ser vi her igen hvorledes store betydningsfulde
fremskridt altid betales med en høj pris. Friheden til både at gøre og
mene hvad man har lyst til er en naturlig konsekvens af
demokratiets væsen og et af menneskehedens vigtigste mål.
80ernes X-files åbnes først i 90erne
BØRNENE ER BLEVET VOXNE, OG BØRNENE NU ER SMERTELIGT
VOXNE.
|
||||||||||||||
Filmen ender i en surrealistisk retssag i tegnefilmsform, hvor en
usympatisk faderfigur i form af en dommer i bedste freudianske
super-ego stil anklager Pink for sin uansvarlighed over for
samfundet. I denne konfrontation med pligt-samfundets, med
dinosaursamfundets
voksenliv, går Pink til grunde. The Wall fortæller ikke blot
historien om gruppemedlemmet Sid Barrets tragiske skæbne. Gennem især Roger
Waters
indflydelse er projektet først og fremmest et bud på en eksistentiel
civilisationskritik af et krakelerende faderautoritært og
materialistisk samfund der
kompenserer sin tomhed ved overforbrug af sex, varer og ekstreme oplevelser.
Staten har gennem
sin førdemokratiske forhistorie arvet træk fra
den enevældige stat.
Den enevældige monark er en maskulin og straffende faderfigur. At overtræde
landets love sås i 1700 tallet som en personlig fornærmelse mod kongen,
landsfaderen. På denne måde bliver staten gennem sin historiske arv et
oplagt mål for vreden over fadertabet.
|
||||||||||||||
Yuppiekulturen kan ses som et udtryk for det tab af samfundssolidaritet
der sker sammen med tabet af de store fortællinger. Uden overordnede
fortællinger som f.eks. kristendommen eller nationalismen som socialt
bindemiddel forsvinder en del af den ansvarlighed et individ føler over
for det større fællesskab. Yuppien gifter sig heller ikke, der er ikke
tid til at stifte familie. Han bliver i stedet som en herreløs samurai på
forbrugstogt gennem metropolerne.
Det postmoderne dilemma: alle meninger er lige - gyldige
Fra Yuppie til Euroman - fra X til Y
Euroman sidder som Yuppien på cafe;
han vil som sin forgænger gerne ses spejlet i sit rolexur, men han har
sin Wi-Fi
laptop med. Hans arbejdstid er hans fritid og omvendt. Hvor Yuppien var
et af de mange børn fra generation X, er Euroman et udtryk for
generation Y. Mere om det i afsnittet om tiden efter år 2000
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Noter |
||||||||||||||
|