|
NATURALISMEN
1870 - 90
Det moderne gennembrud
|
T
E
K
S
T
E
R
|
|
|
Naturalisme |
I følge den
naturalistiske livsanskuelse eksisterer der intet ud over naturens love.
Menneskets ånd er et produkt af arv og miljø
Alle åndelige og sociale fænomener er afhængige og afledte af
naturlovene.
Selv menneskets moralske og religiøse liv anses som en blot og bar
forlængelse af samspillet mellem det biologiske liv og miljømæssige
faktorer.
|
Historiske forhold |
Naturvidenskaben sætter dagsordenen - også i den kulturelle
offentlighed
1800-tallets naturvidenskabelige landvindingers betydning for filosofi,
litteratur og malerkunst kan ikke overvurderes.
I denne periode udbredte de naturvidenskabelige erkendelser og opdagelser
sig nærmest eksplosivt.
I slutningen af 1800-tallet oplevede datidens borger hvorledes den konkrete dagligdag blev ændret på
grund af naturvidenskabens formidable evne til at omsætte teoretisk,
videnskabelig indsigt til tog, biler, storbyer, fotoapparater, fabrikker,
lægemidler, osv.
Industrialiseringen tager for alvor fat - lønarbejderklassen
fødes
Især i England, men også i Frankrig og Tyskland skyder ny industri frem i
et hidtil uset omfang. Sammen med industrien får Europa en ny underklasse,
proletariatet, der arbejder 12-16 timer om dagen for minimumslønninger.
Industrikapitalismen skaber en ny fæstebonde: arbejderen.
Sammen med industrien vokser et nyt
bymiljø frem.
Et vigtigt
talerør for den ny arbejderklasse bliver den økonomiske filosof
Karl Marx.
1800-tallets kapitalisme skabte en lille uhyre rig overklasse og
millioner af fattige mennesker der måtte leve under et absolut
eksistensminimum. Hvis ikke udvandringen til Amerika havde taget det
værste tryk af denne proletarkedel, havde Europa højst sandsynlig oplevet
meget voldsommere revolutioner end dem det nu var vidne til. Under
indtryk af
Pariserkommunen i 1871 udsender den danske hovedkraft bag
arbejderbevægelsen, Louis
Pio, ugeavisen Socialisten.
|
G. Brandes & radikalismen - At sætte
problemer under debat
|
I 1870 var det danske kulturliv på en måde lullet i søvn på en forstenet
pude af åndeligt arvegods fra romantikken.
Romantikkens
oprindeligt dynamiske og revolutionære idégrundlag var efter 70 års
gentagelse nedslidt og udvandet til hult klingende fraser ingen alligevel
troede på når det kom til stykket.
Romantikkens idealer var blevet
reduceret til de herskende klassers foretrukne sminkemiddel når det gjaldt
om at opretholde en pæn facade udadtil. Virkeligheden, især den
videnskabelige og industrielle, havde for længst overhalet
det officielle Danmarks
forestillinger om
ideernes verden inden om.
Det forløsende kejsersnit for den nye naturalistiske periode i Danmark
blev faktisk fortaget alene ved en persons radikale indgriben.
Aldrig før eller siden
er en periode i dansk litteratur i den grad blevet født i kraft af
kun en enkelt persons handlinger.
|
Brandes holder foredrag |
|
Det moderne gennembrud
- Templet stormes af en enkelt mand
Det moderne gennembrud i dansk litteratur introduceredes af Georg Brandes ved en forelæsningsrække ved Københavns
Universitet i 1871. Denne forelæsningsrække hed
Forelæsninger over Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur.
Her er et lille udsnit af indledningen:
Alle véd, hvilken uhyre revolutionær Bevægelse der i Slutningen af det
18de Aarhundrede brød ud over Verden, og hvilke Følger den andensteds
medførte i Politik og Literatur. Denne Bevægelse er for mange Omraaders
Vedkommende slet ikke naaet til os. Dens aandige Udgangspunkt var
Forskningens ubetingede Frihed. Men
den frie Tanke, der andensteds optraadte i
saa dristige Former og gav sig saa mægtige Udslag, kommer til os kun i den
ynkeligt afblegede Form..... G. Brandes
Fri forskning og frie tanker
Som det fremgår af citatet, troede Brandes på den frie forsknings ret og
den frie tankes udfoldelse.
Han samlede
disse bestræbelser under paraplyen: problemer under
debat.
Brandes tro på den frie tanke var paradoksalt nok inspireret af den tyske
idealistisk romantiske filosof Hegel. Brandes citerer
rosende Hegel:
Hegel har sagt de smukke Ord:
"Saa længe Solen stod paa Himlens Hvælving og saa længe Planeterne drejede
sig om Solen, var det ikke blevet set, at Mennesket havde stillet sig paa
den rene Tanke, man kunde sige stillet sig
paa Hovedet, og havde søgt at omforme og opbygge hele Virkeligheden efter
sit Hoved. Alle tidligere Revolutioner havde havt stedlige Formaal, først
denne vilde omskabe Menneskeheden."
Brandes forelæsninger skaber stor opstandelse
Georg Brandes forelæsninger eksploderede som bomber - ikke blot i den danske
kulturelle offentlighed - men også i resten af Skandinavien. Bragene skabte en enorm opsigt og forårsagede en
storm af voldsomme reaktioner - mest imod, men også for.
Georg Brandes var en lidenskabelig og provokerende forelæser. Med sig fra
studierejser i det store Europa havde han en helt ny måde at tænke på, som
skulle vise sig at fungere som gift for næsten alle de forestillinger den
officielle skandinaviske kultur havde arvet fra den romantiske periode. Det nye bestod
i muligheden for at overføre den naturalistiske tænkemåde
til kunstens verden.
Positivismen
En af de vigtigste byggesten i den naturalistiske
tankegang var den
nye videnskabelige retning, positivismen,
der kun anerkender det som eksakt kan måles og vejes.
Den danske offentligheds forestillinger under en kritisk lup
Brandes gjorde først og fremmest op med Danmarks efterhånden udvandede
nationalromantiske epigondigtning.
Der vil vel uden Vanskelighed
kunne opnaas Enighed om, at den danske Litteratur ingensinde i dette
Aarhundrede har befundet sig i en saadan Hendøen som i vore Dage. Den
digteriske Frembringen er saa godt som fuldstændigt stanset,...
Brandes påpeger herefter at intet
alment Spørgsmaal angaaende Menneskeliv eller Samfund formaar at vække
nogen Deltagelse eller fremkalde anden Drøftelse end Dagspressens og
Døgnliteraturens.
Det nye er her at Brandes ikke udelukkende holder sig inden for den litterære sfæres rammer
traditionelle rammer.
Problemer under debat - problemlitteratur
Brandes gik langt ud over litteraturens traditionelle grænser og opfordrede til en
kritisk undersøgelse af begreber som det nationale, staten, kirken,
familien, ægteskabet, den offentlige moral osv.
For den nye litterære videnskabsmand burde intet emne eller område på forhånd
være helligt
eller urørligt.
Men det så ud til, at alt hvad der kom under Brandes og
hans senere litterære disciples kritiske mikroskop, så betændt ud, og alt
hvad der blev set i deres kikkert, smuldrede.
Den danske offentligheds forestillingsliv kunne simpelthen ikke tåle
mødet med
videnskabsmandens
lup.
Brandes som tankekanal mellem Europa og Danmark
Brandes fortjeneste var ikke så meget hans litterære indsats. Her
overstråledes han af periodens talrige andre stjerner. Hans rolle var at
være totemfigur og filosofisk talerør for en hel generation af nye
forfattere, der tog hans tanker til sig og forvandlede dem til kunst.
Strengt taget var var de nye ideer heller ikke skabt af Brandes. Hans
egentlige fortjeneste var at være en kanal for de mægtige nye ideologiske
strømninger i Europa.
Kulturradikalisme - kulturkamp
At den åndelige revolte udgik fra universitetsmiljøet er værd at
bemærke. Troen på fornuften som et potent våben og som et middel til at
skabe "radikale" forandringer i samfundet er et kendetegn på et fænomen
man kan kalde kulturradikalisme.
Den kulturradikale er en intellektuel - han tilhører samfundets elite.
Eftersom tanker kan skabe strukturer i et menneskes bevidsthed i løbet af
sekunder, kendetegnes den kulturradikale ofte af en rastløs utålmodighed.
Han har tænkt tanken og ønsker at den skal bære frugt her og nu! Den
kulturradikales vigtigste redskab og våben er dialogen. Han har en
klippefast idealistisk tro på at at han ved hjælp af dialogen og fornuften
kan ændre verden. Hans verbale slagmark er som ordet kulturradikal
antyder, den kulturelle offentlighed. Den kulturradikale kritiserer
ikke i første omgang de økonomiske forhold. Hans sigte er rettet mod
kulturelle (mis)forhold.
Kulturradikalismen har rødder tilbage i
oplysningstiden der også troede på
fornuftens lys.
Religiøs
kritik af den frie tanke
Som nævnt kom der meget voldsomme reaktioner mod
Brandesradikalismens
kamp for den frie tanke og deraf følgende omvurdering
af kristendommen, også benævnt som det moderne fritænkeri.
Her er et uddrag af P. M. Lunds Det moderne Fritænkeri (1893):
Kristendommen lærer, at der er en Gud til, der har skabt, styrer og
leder alt, - at Han har skabt mennesket i sit billede, - at der er et Liv
efter dette, at vi mennesker er svage og skrøbelige og ikke kan frelse os
selv, at Jesus er kommet for at frelse os. Alt dette betragter
Kristendommen som forudsætninger, man kan og skal gå ud fra, og hvorfra
der lader sig drage sikre og pålidelige slutninger.
I modsætning hertil forlanger fritænkerne, at det skal bevises altsammen.
Det er, sige de, usandheden og løgnen, Kristendommen
har bragt ind i verden: at den har givet menneskene en mængde
upålidelige forudsætninger at gå og bygge på.
Fritænkeriet gør fordring på at bringe frihed og fremskridt. Det bringer
hverken frihed eller fremskridt..... Og hvad fremskridt angår så begynder
fritænkeriet i mørket og forbliver i mørket.
Det var en mere end en frase, hvad engang et anset parlamentsmedlem i
England ytrede, da der var tale om bomuldsavlens tilbagegang i Indien.
"Lad os", sagde han , "lad os gøre hinduerne til kristne, så skulle nok
høste bomuld,"
Kristendom er frihed og fremskridt, Fritænkeri er trældom og tilbagegang.
|
Generelt om
Kunstens og kunstnerens rolle i naturalismen |
De digtere, filosoffer, malere og musikere som hidtil havde oplevet
sig selv som
forkyndere af et åndeligt princips overherredømme, så i denne periode hvorledes naturvidenskaben uden hjælp fra guddommelige magter og
forestillinger revolutionerede verden.
Deres rolle som kustoder i et museum for forstenede romantiske og
biedermeierborgerlige
idealer blev mere og mere tydelig. De romantiske idealer blev
misbrugt af de herskende klasser til at dække over en virkelighed der var
anderledes grum. Den poetiske realisme var som teknik blevet degraderet
til at sminke en barsk social virkelighed.
Brandes nye radikale tanker blev derfor grebet af den kunstneriske elite
med kyshånd.
Kunstnerens forvandling fra "præst" til "videnskabsmand"
For de kunstnere som længtes efter luftforandring, blev videnskabsmanden
den nye rollemodel. Videnskabens metoder og fremgangsmåder blev den nye målestok for litteraturfrembringelse.
Strategien i denne krig mod forældede idealer og tanker blev at sætte
problemer under debat.
Arv og miljø bestemmer menneskets adfærd - determinisme i stedet for
fri vilje
Denne diagnose findes først og fremmest i menneskets darwinistisk dyriske
arv. Denne arv ses dog i et komplekst årsagssamspil med miljøet. Hvis man
konsekvent anvender denne litterære metode, vil den ikke levne meget plads
til tilfældigheder eller til menneskets fri vilje.
Menneskets adfærd bliver så at sige mekanisk
forudbestemt, determineret af arv og miljø.
I logisk forlængelse heraf
blev romanen naturalisternes
foretrukne genre.
1. Den kølige videnskabelige forfatter
Det positivistiske videnskabssyn overførtes som
arbejdsmetode for forfatterens virke. Litteraturen begyndte at "måle og veje"
verden. Litteraturens opgave blev at skabe afdækningskunst: den fandt
forklaringer i årsagssammenhænge og søgte med videnskabelig akkuratesse efter disse
årsagssammenhænge i menneskets biologiske arv og indvirkningerne fra dets
miljø.
Forfatteridealet blev den objektivt, kølige iagttagende,
"videnskabelige" iagttager, der uden moraliserende stillingtagen i form af
alvidende forfatterkommentarer kunne stille den rette
diagnose.
Samfundslægen stiller diagnosen
Den norske forfatter Henrik Ibsen (1828-1906) opfattede sig selv som: Den samvittighedsfulde samfundslæge som har
påvist løgnens og ansvarsløshedens gift i den kilde, hvoraf godtfolk
(almindelige mennesker)
tror at øse helsedrik. (1882)
Det ovenstående citat af Ibsen viser også hvorledes den skandinaviske
naturalisme bliver inspireret af de større udenlandske strømninger. Hos den
franske teoretiske totemfigur og romanforfatter
Emile Zola er det netop
lægens diagnose der som metafor bliver brugt til at beskrive forfatterens
opgave.
|
Emile Zola |
|
Da den første realistiske realistiske roman om
en kvinde, Madame
Bovary (1857), udkom,
var det som læge forfatteren
Gustave Flaubert blev
karikeret.
Efter først at være blevet grundigt
undersøgt med forstørrelsesglasset, er Madame Bovarys blødende hjerte
blevet dyppet i blækhuset.
|
A. Lemots karikatur af
Gustave Flaubert |
|
Også Strindberg bruger
lægen som sit talerør
i den humoristisk ironiske novelle
Racens forbedring.
Strindbergs bidende ironi har han selv indirekte kommenteret således:
|
Jeg afskyr folk, der holder
hunde.
Det er kujoner, som ikke har mod nok til selv at bide.
|
|
|
Strindberg |
|
2. Den sandhedssøgende, oprørske forfatter
Det moderne gennembruds kunst blev også et nyt og farligt
kulturpolitisk
våben.
Dette fornuftens våben blev først og fremmest rettet mod den foregående
periodes
antikverede åndelige og
moralske forestillinger.
Kunstneren blev
således ikke blot en kølig objektiv videnskabsmand.
Han blev også en
provokatør, oprører og samfundsomstyrter. Som i Drachmanns programdigt Ude og
hjemme bryder den oprørske kunstner ud gennem vinduet - ud af
intimsfærens
nationalborgerlige drivhusmiljø. Den ny tids kunstner orienterer sig mod
revolutionernes og omvæltningernes Europa som litterær legeplads.
Drachmann bruger imidlertid i den sidste strofe ordet
derude frem
for herude, hvilket afslører hans revolutionsromantiske
skrivebordsretorik.
|
Holger Drachmann |
|
At udfordre de etablerede holdninger krævede dog for det
meste
et stort personligt mod. Henrik Ibsen skrev under indtryk af de stærke negative reaktioner hans
kunst affødte: Tag ikke livsløgnen fra hverdagsmennesket.
|
Henrik Ibsen |
|
Ikke desto mindre fortsatte Ibsen i sin litteratur ufortrødent at revse
borgerskabet med sin nådesløse sandhedssøgende kunst.
|
Henrik Ibsens julegave til borgerskabet:
Ibsen åbner æsken med sit nye teaterstykke: Gengangere (Vikingen
1882) |
|
Da teaterstykket Gengangere blev
uropført blev publikum så rasende, at intet teater efterfølgende turde
opføre stykket. Publikum råbte rasende: Nihilist! Nihilist!
Ibsen skrev efterfølgende til Brandes: Hvad det gælder er menneskeåndens revoltering!
3.
Den detektiviske forfatter -
afslørings og optrevlingskunst
Den naturalistiske forfatter optræder også som en slags detektiv. Han skaber afsløringskunst. Som Fru Alving i Ibsens Gengangere
"optrevles" facadens pænt
broderede overflade for i sandhedens tjeneste at afsløre råddenskaben under
overfladen.
4. Den ensomme forfatter - outsideren
Det siger sig selv at forfatteren ikke just får medaljer af det
borgerskab hvis dobbeltmoral han afslører. Forfatteren
oplever derfor i den naturalistiske periode ofte sig selv som fremmed over
for det samfund han skriver om. Han er ikke en del af det liv han skildrer,
men står på sidelinien
a) enten stolt, arrogant med ideologiske saltvandsindsprøjtninger fra
Nietzsches overmennesketeorier. H. Drachmann, G. Brandes
b) eller passivt, lidende og medfølende med
de stille eksistensers mangel på
evne til at leve et meningsfuldt liv i nuet. H. Bang
|
Emner
|
1) Problemlitteratur - samtiden
At sætte
problemer under debat - G. Brandes
Samfundets indretning, ægteskabet, religionen,
Gøre op med forældede romantiske biedermeier-forestillinger
Mennesket
har ingen guddommelig sjæl. Mennesket er et dyr.
Virkeligheden er her og nu! -
Den er ofte styg.
2)
Psykologiske portrætter - Freud før Freud
Den naturalistiske roman "opdager" den underbevidsthed som
Freud senere kortlagde og beskrev teoretisk. I
I.P.Jacobsens fremragende roman
Marie Grubbe finder vi i indledningen
unikke beskrivelser af barnet Marie Grubbe legende i grænseovergangene
mellem det bevidste og
det fantaserende ubevidste.
Her i sine dagdrømmende fantasiers vold afslører Marie Grubbe over for
læseren at hun allerede som barn er determineret
af voldelige seksuelle
fantasier.
|
Genrer
|
Romanen & den videnskabelige forfatter
Det uendeligt små og det uendeligt store i poesien -
G. Brandes
Forfatterens rolle som litterær videnskabsmand, der indsamler sit materiale
om menneskets psykologi og samfundsforhold får genremæssige
konsekvenser.
Romanen er nemlig via sit omfang velegnet til videnskabeligt at afdække hvorledes arv og miljø former
menneskets adfærd.
Hvor lyrikken egner sig godt til at beskrive sjælelige tilstande og antyde
deres transcendentale kontekst bliver den realistiske roman naturalisternes fortrukne genre.
I sit værk forsøger forfatteren at træde tilbage for at give
læseren en fornemmelse (en illusion) af at hans "dokument om menneskene" er et
objektivt virkelighedsbillede.
Novellen & antydningskunsten
Især de impressionistiske forfattere anvender ud over romanen også
novellens
kortere form, idet denne form egner sig fint til
impressionismens
antydningskunst.
Dramaet og den betændte intimsfære - intimsfæren som teaterscene
Dramaet/skuespillet er
en genre der egner sig glimrende til at afdække tidens officielle moral som
dobbelt moral. En stor det af det af borgerskabet praktiserede hykleri
foregik efter naturalisternes mening inden for hjemmets fire vægge - i
intimsfæren. Hvis man piller den ene væg ned, har man en perfekt
teaterscene. Publikum har nu fri adgang til at se sig selv fremstillet,
"optrevlet" og afsløret.
|
Naturalisme & Impressionisme |
1. NATURALISTISK FORTÆLLETEKNIK
Skabelsen af den naturalistiske skrivemåde - indsamling af detaljer
I begyndelsen af den naturalistiske periode er forfatterne stadig
afhængige af de romantiske forgængeres sprog, stil og teknik.
I I.P. Jacobsens værk Marie Grubbe
finder vi i indledningen af romanen en naturbeskrivelse der minder om
poetisk realisme fra
romantikken. Men den uhyre detaljerede beskrivelse vi finder af naturen
i dette indledningsafsnit peger derimod bort fra romantikken. Det er
naturalisten og botanikeren I.P. Jacobsen der på videnskabelig vis indsamler
og beskriver
detaljer for netop
gennem detaljerne at vise et videnskabeligt funderet helhedsbillede.
Der er ingen tvivl om at I.P. Jacobsens
overordnede hensigt med romanen Marie Grubbe er naturalistisk.
Dog er der flere elementer i I.P. Jacobsens forfatterskab
der peger bort fra naturalismen.
|
I.P.Jacobsen |
|
2.
IMPRESSIONISTISK FORTÆLLETEKNIK
Impressionisme
Den naturalistiske roman ønsker at skabe en helhed ud af at inddrage som
meget som muligt, så mange detaljer som muligt.
Impressionismen fastholder naturalismens interesse for detaljen, men lader
kun punktvis
læseren opleve detaljen. Resten skæres bort.
Indtrykkene gengives mere skitseagtigt - uforarbejdede af intellektet - og
antydningsvist.
Som læser bliver man således inviteret til at lade indtrykkene at komme til
sig, forholdende sig passivt iagttagende ...dog således at fantasien
inviteres til at udfylde detaljerne.
Læserens fantasi stimuleres
Den impressionistiske fortællekunst overlader derfor - netop gennem det den
ikke siger - et langt større ansvar til læseren selv til gennem sin
forestillingsevne at "færdiggøre" det samlede billede.
Denne underdrevne fortælleteknik minder også om
sagaernes fortælleteknik.
Det impressionistiske sprog
Den impressionistiske forfatter Herman Bang var selv meget bevidst om sin
egen litterære teknik:
Lad forfatterne
sammenhobe sætninger, lad dem ødsle med ord og lad dem udelade verber; lad dem i susende
hast kæde punktummer sammen og derpå atter hvile i rytmisk, sagte musik. Vi opgiver
lovene, tillader lovløshed og forkaster mange regler. - H. Bang
|
Herman Bang |
|
Herman
Bang var også klar over denne litterære tekniks taknemmelighedsgæld
til malerkunsten:
At stilen skal kunne male - H. Bang
Sproget bliver på en måde "opløst" -
Ingen lange akademiske sætninger. I stedet ser vi korte sideordnede
sætninger uden
konjunktioner og relativord.
Dialogen, oftest i form af dækket direkte tale, erstatter det fortællende.
Formen nærmer sig derfor ofte dramaet.
Øjebliksfremstillingen og fotografiet
Impressionismen er en
Indtrykskunst. Den består af øjebliksfremstillinger.
Denne orientering mod en fremstilling af øjeblikket er uden tvivl inspireret af fotografiet,
som netop blev mere alment tilgængeligt i samme periode.
Dette gælder dog kun for den litterære impressionisme, eftersom
malerkunstens impressionisme netop lagde afstand til og "malede sig væk" fra fotografiet.
Følsom skildring af
de stille eksistenser
Der er i impressionismen en tendens til at lade
beretning/handling glide i
baggrund til fordel for en personlig/subjektiv og følsom
beskrivelse af
sjælelige tilstande.
Disse beskrivelser følger især de stille, passivt lidende mennesker, der er
afmægtige over for deres skæbne.
Ved vejen (1886)
af Herman Bang er en novelle på romanstørrelse i novellesamlingen Stille
Eksistenser.
Hovedpersonen, Katinka Bai, er netop sådan en stille
eksistens.
Ofte vil man i Bangs skildringer af de stille eksistenser
fornemme en
vis vemodig ironi. En
sjælden gang imellem kammer ironien dog over i ren humor.
Antydningens kunst
Den
"antyder" frem for at sige tingene lige ud i form af
forfatterkommentarer.
Den gammeldags alvidende
fortæller er allerede begravet med den naturalistiske kunst. Fortælleren
er næsten usynlig. Forfatteren skjuler sig tit bag en fiktiv person og dialoger. Det episke forløb opløser sig i
situationer, scener.
Forfatteren anvender kun sjældent en
indre synsvinkel,
men lader læseren fornemme sig frem til det indre liv gennem ydre handling:
Kun den i Handlen omsatte tanke kan
følges af en iagttager. - H. Bang
En ydre synsvinkel med en indirekte personbeskrivelse antydet gennem f. eks
blikke og ydre
bevægelser er impressionisternes
foretrukne.
Når Herman Bang alligevel ind imellem spartansk anvender den indre
synsvinkel, er den udelukkende reserveret den eller de personer han
sympatiserer med.
At antyde
gennem modsætninger - at se dybere gennem revner i facaden.
Som før nævnt er en af det moderne gennembruds vigtigste opgaver at afsløre
de officielle "pæne" holdningers hulhed ved at lede læseren om bag facaden.
Herman Bang er mester i at udlevere sine hovedpersoners falske facader eller
selvopfattelser ved elegant at samstille to udsagn der modsiger hinanden.
Katinka Bais mand beklager sig over
hvor travlt han har. I næste sætning får vi at vide at han har blundet
hen over regnskaberne. Dernæst får vi at vide at han endnu ligner den
Løjtnant som han var som ung. Herman Bang sætter her sit offer op på den
høje hest - dog kun for at skubbe ham ned fra soklen igen med kommentaren at
det altså mest er hans hjulbenethed der får ham til at ligne en Løjtnant!
Læg i ovenstående analysepassage mærke til hvor mange sætninger der bruges
for at kommentere teksten... Vi kunne endda fortsætte...Og dog har Herman
Bang kun skrevet tre korte sætninger!
Hermans Bangs øjeblikskunst elsker at stille disse koncentrerede modsatte
udsagn op. For den opmærksomme læser kan der nu i fantasien skabes et værk
på størrelse med Balzacs romaner.
Lidt længere nede i teksten møder vi enkefru Abel. Hun omtaler sin
søster som Etatsrådinden. Læseren må altså tro at Fru Abel har en
fornem, socialt højt placeret søster i København. I næste sætning fortæller
Herman Bang at den fornemme dame bor på fjerde sal og maler storke der står
på ét ben. En halv sides beskrivelse af middelklassens sociale stræben opad
og tilhørende snobberi er erstattet af tre elegante sætninger der som
bevismateriale i en retssag afdækker
en verden fuld af selvbedrag og dunkle motiver. Værd er det også at
bemærke at disse opstillinger af modsigende udsagn ofte foregår ved at Bang
lader det ene udsagn være en replik og det næste udsagn være en beretning
eller beskrivelse.
Som et fremstillet skuespil
Den impressionistiske roman kan som form lede tankerne hen på
dramaet bl.a. på grund af de mange replikker. Med få
omskrivninger kunne man f. eks tage indledningen i Herman Bangs roman
Ved Vejen og lave det om til et
skuespil.
Scener klippes sammen som i moderne film
I den impressionistiske litteratur er scenerne er ofte panoramisk
fremstillede. Der er næsten
ingen overledning fra
scene til scene. De kan således i deres opbygning minde om moderne
filmteknik der også ofte klipper fra scene til scene
uden overgange.
|
Realisme
|
Naturalismen og impressionismen havde deres rødder i realismen. Realismen ønskede
at skildre virkeligheden så nøjagtig og naturtro som muligt, bl.a. ved mange små
hverdagsdetaljer. At gøre digtningen levende og konkret, ikke abstrakt.
Dette betød ikke at værket ikke kunne være fiktion. Handlingen skulle blot være
sandsynlig, realistisk. Dog opstod der også de historiske romaner, der
helt ned i de enkelte detaljer var forankret i faktiske begivenheder.
Den realistiske roman opstod i Europa allerede helt tilbage i 1830erne.
Balzac,
Dickens,
Dostojevskij
og mange andre skabte store romanfortællinger med dybe og
vidtfavnende analyser af samfundsforhold og mennesker.
|
Den tidlige naturalisme
(ca. 1870-80)
|
Optimistisk, tro på fremskridtet
|
Den sene naturalisme
(ca. 1880-90)
|
Pessimistisk - deterministisk
Når menneskenes skæbne er determineret af arv og miljø, kan de kun forholde sig passivt
lidende til virkeligheden. (H. Bang)
Eks: Huus og Katinka i Ved Vejen
|
VIDENSKAB & FILOSOFISKE
TILVÆRELSESTOLKNINGER
|
|
Positivisme
|
Kun hvad der kan måles og vejes eksisterer -
empirisme
Positivismen var en metodelære udviklet af franskmanden
Auguste Comte (1798-1857)
allerede i 1830erne. Også englænderen
David Hume
(1711-1776) bør nævnes.
|
Auguste Comte |
|
I positivismen
bygger man udelukkende på det, der kan iagttages og måles videnskabeligt:
De positive kendsgerninger.
Positivismen er en materialistisk teori
Positivismen er derfor i høj grad en materialistisk teori, idet den går ud
fra at alt, selv åndelige fænomener, kan føres tilbage til fysiske og
kemiske fænomener. Den menneskelige tanke og det menneskelige følelsesliv
kan afledes af materielle forhold:
Last og dyd er blot produkter ligesom sukker og svovl -
Hippolyte Taine
(1828-1893)
Det siger sig selv at guddommelige forestillinger ikke var i høj kurs hos
positivisterne eftersom man ikke var i stand til at veje Gud.
Positivismen er en deterministisk teori
Positivismen i sin yderste konsekvens fører til en
deterministisk opfattelse af verden.
I et
mekanisk univers hvor alt er en konsekvens af fysisk-kemiske årsagskæder, er
der ikke plads til tilfældigheder. Alt må derfor være forudbestemt.
De ufejlbarlige måleinstrumenter skabte grundlaget for positivismen
De store tekniske landvindinger i 1800-tallet havde medført nye generationer
af langt mere teknisk avancerede måleapparater. Begejstringen over de nye
måleapparater "forledte" forskerne til at tro, at man kunne minimere
forskernes egen subjektive farvning og indflydelse på de videnskabelige
resultater ved at skyde de avancerede måleinstrumenter ind mellem
videnskabsmanden og hans undersøgelsesobjekt.
Den eksakte, objektive
erkendelse var nu inden for forskernes rækkevidde!
|
|
|
Det objektive fotografi
Som et billede på et efter datidens opfattelse præcist måleinstrument kan
man tage fotoapparatet, der netop revolutionerede verden i denne periode.
Helt tilbage i 1860 begyndte man at inddrage fotografiet som bevismateriale
i retssager. På
samme måde som positivismen troede man kunne nå frem til en fuldkommen
objektiv videnskab, kaldte man kameraets linse for et objektiv. Et
fotografi ansås på dette tidspunkt i modsætning til et maleri for at være et
udtryk for et 100% objektivt og sandfærdigt udsagn.
I vore dage ved selv et barn at intet kan være mere manipulerende og
subjektivt end et fotografi.
Positivismens tro på (foto)apparaters
ufejlbarlighed fik skæbnesvangre
konsekvenser. Senere totalitære regimer som Hitlers og
Stalins kunne udnytte den efterhånden folkeejede tro på fotografiets
objektivitet til at skabe let fordøjelige manipulationer.
Alt er relativt - Ein stein i det positivistiske apparatur
Positivismens tro på en objektiv, ufejlbarlig instrumental videnskab fik et
afgørende dødsstød med kvantefysikkens og relativitetsteoriens erkendelse af
at måleapparaterne og forsøgsopstillingen er med til at påvirke selve
forsøgsresultatet.
Den hellige specialist - specialistvældet
Den paradoksalt nok næsten religiøse tro på videnskabsmandens
ufejlbarlighed resulterede i et specialistvælde, der havde meget stor magt i
de politiske beslutningsprocesser helt op til 1980erne. De ufejlbarlige
eksperter forsikrede bl.a. en kritisk dansk befolkning om atomkraftens
absolutte sikkerhed. Specialisterne havde lavet udregninger der viste at der
aldrig kunne ske uheld på atomkraftværker!
|
Three Mile Island - 1979 |
|
De antiautoritære studenteroprør i slutningen af 60erne og de mange
videnskabeligt umulige uheld på atomkraftværker rundt omkring i verden satte
imidlertid en stopper for eksperternes
"guddommelige"
status.
|
Ateisme
& kritik af kristendommen
|
Et af naturalismens vigtigste slag rettes mod kristendommen og religiøse
forestillinger i det hele taget.
Feurbach fyrer op under kristendommen
Allerede fra omkring 1830 er der sat en radikal kritik af biblen i gang af filosofferne Strauss
og Feuerbach:
Jesus er ikke Guds søn, men en historisk forklarbar morallærer.
|
Feurbach |
|
Feuerbach ville enhver metafysisk
forestilling om Gud til livs. Mennesket skaber i sin afmægtighed
en almægtig og al-kærlig Gud. Mennesket fordobler så at sige sig selv.
Religionskritikkens opgave er at lede energien,
som rettes mod en
imaginær himmel, tilbage til jorden.
Karl Marx bygger videre på Feuerbachs kritik af
kristendommen, men ser i modsætning til Feuerbach ikke engang noget positivt
i Jesus som morallærer.
Feuerbach link
Danske forfatteres kritik af religion
Forfatteren Henrik Pontoppidans ateisme og kritik af kristendommen er et
gennemgående træk i forfatterskabet. I det følgende eksempel er kritikken
kun antydet gennem et billedsprog
hvor kirketårnet sammenlignes
med en rød nisssehue.
Holger Drachmann er anderledes fuld af skadefryd. Han lader i sit digt
Ude og hjemme Præsten
bliver kastet ind mod et tjæret
plankeværk.
Nihilisme
Nihil betyder: jeg nægter
Nihilisme er en betegnelse for
det ikke at tro på noget som helst.
|
Marx
|
Senere følger Marx /Engels: Religion er opium for folket.
|
Karl Marx |
|
Det kommunistiske manifest 1848
Karl Marx (1818-83) opfatter samfundet som klassedelt. Den herskende klasse er
kapitalisterne/industriejerne/borgerskabet som udbytter/udnytter
arbejderklassen.
Arbejderklassen bør starte en revolution (blodsudgydelse er tilladt - målet
helliger midlet)
hvor de overtager kontrollen med produktionsmidlerne og dermed baner vejen
for det kommunistiske klasseløse samfund hvor alle yder efter evne og nyder
efter behov.
|
Satirisk skildring af det kapitalistiske klassesamfund
|
|
Marx link
|
Darwin
|
Arternes oprindelse - 1856
Forfatteren og botanikeren I.P. Jacobsen oversatte i 1871
Darwins banebrydende værk Origin of Species (1856).
Mennesket er et dyr
I følge Darwin adskiller mennesket sig ikke
væsentligt fra dyrene. Vi står blot på et højere trin i udviklingen, men er
ligesom dyrene behersket af vores instinkter.
Hvad der især chokerede
datidens mennesker var påstanden om at mennesket nedstammede fra aberne.
Datidens (og eftertidens) talrige satiriske illustrationer af Darwin,
vidner om hvilket røre hans teorier skabte.
De guddommelige skabelsesteorier forkastes
Denne udvikling er ikke, som romantikerne antog,
skabt via en guddommelig indgriben.
Survival of the fittest
Udviklingen af "højere" former for liv skyldes derimod en evolution sat i
gang af det simple faktum. at det hele tiden er de stærkeste og mest
tilpasningsdygtige eksemplarer af en race der overlever. Den stærkeste
overlever er den der får lov til at parre sig. Dermed føres de stærkeste gener
videre til næste generation.
Darwin link
THAT TROUBLES
OUR MONKEY AGAIN
Female descendant of Marine
Ascidian:
"Really Mr. Darwin,
say what you
like about man:
BUT I WISH YOU
WOULD LEAVE MY
EMOTIONS ALONE!"
|
|
Fun -
November 16,
1872 |
Darwin versus kreationismen - kampen er ikke slut
I flere skoler og højere læreranstalter i vore dages USA,
især i midtvesten, også kaldet bibelbæltet, er Darwins teorier stadig ikke
stuerene. Biblens skabelsesberetning er for den fundamentalistisk troende
kristne i USA stadig den eneste sandhed. Den kristent orienterede
højrebølge i Amerika er i stærk fremgang. Præsident Bush ses af disse
mennesker som en frelser i opgøret med Islam.
TV-prædikanter,
Mel Gibsons film om Jesu korsfæstelse og dommedagsprædikanter som
forfattere til
bøger på bestsellerlister rider med på bølgen.
Her er et par interessante link til en verden der endnu ikke har haft et
moderne gennembrud.
1)
Politiken
- Højrereligiøse udfordrer Darwins aber
2)
CNN.com
3)
CNN.com
4)
http://geology.about.com/library/weekly/aa062297.htm - for
evolutionstanken
5)
http://www.bibleprobe.com/creationism.htm - imod
Find evt. flere interessante links. Skriv i Google :
creationism versus Darwin
|
Darwindyret i mennesket
- menneskedyret i litteraturen |
Den
seksuelle arv styrer mennesket
Der er i den naturalistiske periodes litteratur talrige henvisninger
til dyret i mennesket.
De kunstneriske fortolkninger af den nye opdagelse af mennesket som dybest
set et dyr er dog stærkt varierende.
Hippolyte Taine giver følgende beskrivelse af mennesket i sit værk om den
franske revolution:
Og derfor er det først og fremmest sådan, at selv om man ikke vil tro på
at mennesket er beslægtet abens, så er det dog sikkert at det i sin
bygning er et dyr,
som er nært beslægtet med denne,..
Taine ser menneskedyret som noget negativt.
Pontoppidan derimod, ser i Novellen
Ilum Galgebakke det dyriske
som noget positivt. Han ser nemlig i datidens fæstebønder
et endnu vågent dyrisk
frihedsinstinkt. Dette instinkt er dødt i de moderne Grundtvigbønder,
der derfor taler i
stedet for at handle.
Herman Bang har igen en anden opfattelse i sin roman Haabløse Slægter
(1880), hvor han resigneret melankolsk beskriver sin egen adelsslægt
som indavlet og degenereret.
Den ironiske Strindberg kalder i
Racens Forbedring den
lille uægte baronsøn, der er avlet med en pige fra underklassen for
et stort
stærkt bæst.
bæst: et dyr
Han beskriver menneskedyret med besk ironisk humor.
Hvor Strindbergs satiriske humor som regel var "ond", tager Christian
Hostrup lettere på det i sit lille digt om hans
far der var en abekat.
Marie Grubbes dyriske arv
En af
I.P. Jacobsens overordnede hensigter med romanen,
Marie Grubbe, er
at vise hvorledes hendes dyriske driftsliv udøver en stor magt over hendes
liv. Han ønsker med detaljer som bevismateriale i sin naturretsag at vise hvorledes Marie Grubbe
er styret af sit arvelige drifter. Dette driftsliv fører hende i samspil med
hendes opvækstmiljø ned på samfundets absolutte bund. Hendes første mand er en kongesøn - Ulrik
Gyldenløve. Hendes sidste mand er staldkarl og tugthusfange.
|
Nietzsche
|
Slave- og herremoral
Nietzsche tror på overmenneskets ret til at herske over
undermennesket. Overmennesket er kendetegnet ved sin vilje til magt.
|
Nietzsche yderst t.h. |
|
Opgør med kristendommens ydmyghedsidealer
Den stærke ener, overmennesket, bliver imidlertid bundet af
kristendommen, der er undermenneskets opfindelse og middel til at holde
overmennesket i skak. I kristendommen forkyndes nemlig at ydmyghed og
fattigdom er efterstræbelsesværdige moralske kvaliteter. Hvis man bliver
udsat for aggression og fysisk vold: slået på den ene kind, bør man I følge
kristendommen vende den anden kind til. Overmennesket
derimod bør i følge Nietzsche gøre sig fri fra disse kristne
moralbegreber og have styrke og mod til at herske - om nødvendigt ved hjælp
af vold.
Gud er død
Som profeten
Zarathustra i
Also sprach
Zarathustra
kendetegnes
overmennesket
ved
modet til at erkende at Gud er død.
Danske forfatterflirter med overmennesket
Flere af periodens forfattere og for den sags skyld forfattere fra de
efterfølgende perioder
er på forskellig vis blevet dybt påvirket af Nietzsche.
Nietzsche link
Nietzsche - aforismer
|
Hegel |
Den tyske idealistiske filosof
Friedrich Hegel
(1770-1831) har med sin dialektik inspireret mange andre
filosoffer, herunder især Karl Marx og
Søren
Kierkegaard.
|
Friedrich Hegel |
|
Hegels
dialektik
Hegels dialektik går i korte træk ud på at Verdensånden, et
guddommeligt princip, først og fremmest manifesterer sig i menneskets frie
tanke. En ny tanke der manifesterer sig og bliver til virkelighed i
verden, kalder Hegel for en tese.
Denne tese vil skabe en reaktion, en modsætning, en antitese:
Sammenstødet
mellem tesen og antitesen skaber imidlertid en syntese.
Syntesen
vil skabe sin egen modsætning, en ny antitese.
Endnu en gang
vil denne modsætning skabe en ny syntese:
Og således
bevæger udviklingen sig dynamisk i modsætninger fra
tankeplanet og ud i den virkelige verden.
Hegels dialektik er en idealistisk teori
Hegels filosofi er en idealistisk filosofi fordi den antager at det
styrende princip for al udvikling kommer ud af noget åndeligt, nemlig en
menneskelig tanke: en ide(alisme).
Karl Marx vendte Hegels dialektik "på
hovedet" og gjorde den derved til en materialistisk filosofi.
Brandes og Hegel
I det følgende lille citat kan man se hvorledes Brandes har taget
Hegels dialektik til sig og beskriver udviklingen i modsætninger,
aktion - reaktion:
Man kan ikke nægte, at vi
Danske iagttog Sømmelighed, vi stillede os ikke paa Hovedet. Men da nu
denne mægtige Aktion, fremkaldt af den
menneskelige Tankes Sejersbevidsthed, den rene Tankes Fanatisme, som
enhver stor Strøm, der gaar over sine Bredder, havde fremkaldt
Modforholdsregler og Reaktion, da kom vi med
i Reaktionen. - (Hovedstrømninger i det
19. Aarhundredes Litteratur)
Brandes opfatter den danske litteratur som en reaktion mod den frie
tanke, der har varet alt for længe.
Reaktionen er stivnet.
Senere i foredraget kommer Brandes med sin radikale antitese til
reaktionen. De gamle tanker skal pløjes op fra grunden:
Det er ikke saa meget ydre Love, der behøver at forandres, om end ogsaa
de, som det er den hele Samfundsbetragtning, som den yngre Slægt fra
Grunden af maa omforme og oppløje, før en ny Literatur kan skyde op.
|
Utilarisme |
Utilarismen
Der er kun denne jordiske verden og det
gælder om at gøre den så god for mennesket som muligt.
|
John Stuart
Mill |
|
Størst mulig lykke for det størst mulige antal mennesker. - Stuart
Mill
Når Stuart Mill talte om mest mulig lykke for det størst mulige antal
mennesker, så var kvindekønnet
inkluderet i disse betragtninger.
Følgende passage er fra Stuart Mills Kvindernes underkuelse (1869) (Oversat af Georg Brandes):
Hvad et ægteskab ville være mellem to mennesker med
udviklede evner, med samme anskuelser, samme forsæt, hinandens lige med den
bedste art lighed, den som
overensstemmelse i evner og tilbøjelighed giver, ulige kun ved disses
udviklingsgrad, idet den ene overgik den anden i hint, den anden den første
i dette, et ægteskab mellem to, som kunne nyde den glæde at se op til
hinanden og vekselvis at lede og ledes på udviklingens vej - det skal jeg
ikke forsøge at beskrive. De, som kan fatte det, behøver ikke min
beskrivelse; dem, der ikke kan det, ville synes en drøm af en entusiast. Men
med den fasteste overbevisning hævder jeg, at dette og ene dette er
ægteskabets ideal, og at enhver mening, vane, institution, der begunstiger
et andet begreb derom, eller som leder de ideer og de bestræbelser, der
knytter sig dertil, i en anden retning, de er, med hvad påskud de end pynter
sig, levninger af det oprindelige barbari. Menneskehedens sædelige
genfødelse vil ikke i virkeligheden begynde, før det samfundsforhold, der
ligge til grund for alle de andre, er stillet under den lige retfærdigheds
herredømme, og før menneskene lærer med varmest kærlighed at omfatte den,
som i rettigheder og dannelse er deres lige.
|
Determinisme |
Generelt bruges begrebet determinisme som en modsætning til enten
tilfældet eller menneskets fri vilje. Hvis alt på forhånd er
forudbestemt, determineret, kan mennesket ikke holdes ansvarlig for dets
handlinger.
Religiøs determinisme
En deterministisk
holdning kan være af religiøs natur, hvor med biblens ord ingen spurv
falder til jorden uden at det er Guds vilje.
Positivistisk determinisme
Hvis alt kan måles og vejes, hvis alt i bund og grund kan føres
tilbage til årsags-virkningssammenhænge, er der der ingen plads til
tilfældet eller den menneskelige vilje.
Dyrisk determinisme - Den
seksuelle arv styrer menneskets skæbne
Menneskets skæbne er bestemt af dets arvelige anlæg og det miljø, det er vokset op i.
I litteraturen afspejles dette i udførlige redegørelser for hovedpersoners forældre,
for slægtens egenskaber og for barndomsmiljøet.
|
|
|
Kønsroller - sædelighedsfejden
|
Videnskaben opdager den kvindelige ægcelle
I følge datidens syn på kvinder havde de ingen seksuelle følelser. Det var
forbeholdt mænd. Man havde også den tro at kvindens underliv blot var en
rugekasse for mandens sæd. Det var således alene mandens sæd der var
byggestenen i det menneskelige liv. Først så sent som i 1872 kunne
videnskabelige undersøgelser imidlertid slå fast at graviditeten var et
produkt af sammensmeltningen af den kvindelige ægcelle og den mandlige
sædcelle. Det syntes som naturen selv tildelte kvinder og mænd lige roller.
Og det virkede som om videnskaben var i en sammensværgelse med det moderne
gennembruds mænd og kvinder.
Kvindesyn & stilling omkring 1870
Kvinder havde næsten ingen juridiske rettigheder - ej heller ved en skilsmisse.
Først så sent som i 1915 får kvinderne stemmeret og først i 1920erne får
kvinderne rettigheder der sikrer dem myndighed over deres børn i tilfælde af
skilsmisse !
Arven fra
Biedermeierkulturen var for den borgerlige kvindes vedkommende
at hun i sin ungdom udelukkende
skulle danne sig til at blive en repræsentabel hustru i sin mands
hjem. Et godt ægteskab, helst inden hun var fyldt 25 år, var livsmålet
for hendes stræben. Hvis hun ikke blev gift/afsat inden hun var fyldt 30,
var hendes karrieremuligheder meget små. Peberjomfruer kunne til meget lave
lønninger blive til husbestyrerinder, guvernanter og lærerinder.
Husmoderskolerne er en aflægger af denne tendens.
Ugifte kvinder
risikerede at blive delvist udstødt af samfundet.
Forfatteren Herman Bang er en af de impressionistiske forfattere der med
sympati har skildret kvinder der enten levede i ulykkelige, kærlighedsløse
fornuftsægteskaber eller peberjomfruer der som i romanen Ved Vejen
(1880) kaster al deres kærlighed på en overfodret skødehund.
I novellen
Den sidste balkjole
(1887) følger vi med sympati to søstres mislykkede
forsøg på at blive
afsat på ægteskabsmarkedet.
Disse kvinder er hvad Herman Bang kalder: de stille eksistenser.
Mændenes stilling
Som tidligere nævnt var det tidens opfattelse at kun mænd havde seksuelle
følelser.
Tidens, af naturalisterne stærk kritiserede dobbeltmoral,
tillod derfor ofte mænd at
have seksuelt samkvem med andre kvinder før ægteskabet. Også efter at
ægteskabet var indgået, var det ikke usædvanligt at der bag tidens størknede
romantiske idealfacade, var en skjult mandeverden af sidespring.
Ofte var tjenestepigen et let
offer for husets Herre.
SÆDELIGHEDSFEJDEN
Sædelighedsfejden blev også kaldet den store nordiske krig om
seksualmoralen.
Denne krigs front var imidlertid ikke først og fremmest vendt mod
samfundet. Det var nærmere en form for borgerkrig, hvor det moderne
gennembruds mænd og kvinder dystede mod hinanden.
Både kvinder og mænd bør have seksuel frihed før ægteskabet: Brandeskredsen
Med naturalisternes korstog mod tidens dobbeltmoral under fanen:
Problemer til debat,
mente de fleste mandlige naturalister, herunder Georg Brandes at kvinder
burde have de samme seksuelle rettigheder som mænd. Med udgangspunkt i
Darwin og naturvidenskaben syntes det direkte unaturligt at udskyde den
seksuelle debut til ægteskabet. Kvinder og mænd burde derfor have lige
muligheder for at have
et frit sexliv både før og efter ægteskabet.
Mænd bør være seksuelt kyske på samme måde som kvinder: Dansk kvindesamfund
Brandeskredsens syn på seksualitet faldt ikke i god jord blandt tidens
kulturelt ledende kvinder.
Dansk Kvindesamfund med Johanne
Elisabeth Grundtvig i spidsen mente at mænd skulle
være dydige på samme måde som kvinder og dermed afholde sig fra sex uden for
og før ægteskabet.
Her
er et lille uddrag fra Elisabeth Grundtvigs Erotik og Kvinder (1887):
Det er sædelighedsspørgsmålet, eller snarere ét sædelighedsspørgsmål, der
har sat sindene i bevægelse,...
At det skal være lige ret (for mænd og kvinder) kan man til nød blive enige
om, men hvorledes? Skal kvinderne blive som mænd eller mændene som kvinder?
Enten - eller: her må vælges.... Vil vi opdrage de næste generationer af
kvinder til at mene at kyskhed, sædelig renhed, ikke blot er gammeldags og
latterlig, men også sundhedsfarlig og fordummende? Eller vil vi lære dem og
bringe dem til at forstå, at den
(kyskheden: seksuel
afholdenhed) er deres styrke og deres lykke?
Flere kvindeforfattere, bl.a.
den norske Amalie Skram
(1846-1905), førte angrebet
over i mændenes lejr og for bebrejdede dem for deres eftergivenhed over for de seksuelle lyster.
|
Amalie Skram |
|
Handskemoralen
Kvindernes synspunkt gik under betegnelsen handskemoralen efter den norske
digter Bjørnstjerne Bjørnsons (1883- 1910) skuespil En handske (1883).
Her kaster stykkets kvindelige hovedperson en handske i hovedet på
sin forlovede, da hun opdager, at han har været hende utro. Bjørnsons
teaterstykke blev startskuddet for sædelighedsfejden.
|
Politiske
forhold i Danmark |
J.B.S. Estrup
Diktatur 1875 -1894
I tiden fra 1870 op til århundredskiftet spiller
socialdemokratiet kun en lille rolle. Det er kampen mellem partierne Venstre og Højre,
der er i centrum.
Bøndernes parti er Venstre. Godsejernes byborgerskabets og embedsstandens parti er
Højre.
Tokammerstyret - Folketing og Landsting
Efter grundloven i 1849 indførtes et tokammerstyre. Der var således både et folketing
og et landsting. I landstinget fandt den endelige godkendelse af et lovforslag sted. Til
landstinget kunne man kun vælges som stor skatteyder eller som stor jordbesidder.
Landstinget var således mere reaktionært.
Venstre, bøndernes parti stiller kravet om fri parlamentarisme. Det betyder at
landstinget, de riges platform, skal rette sig efter folketingets og dermed flertallets
afgørelser
Og flertallet, ja det er Venstres efter deres sejr i folketinget i 1872.
Dette krav bliver totalt afvist af godsejeren Estrup, der som leder af
regeringen fra 1875 til 1894 afviser Venstres krav om demokrati.
Ved hjælp af en snedig udnyttelse af en nødparagraf i Grundloven indfører Estrup en
form for diktatur. Han udsteder de såkaldte provisoriske love. Provisoriske love er
foreløbige love. De provisoriske/foreløbige love skal ikke
vedtages af folketinget.
|
J.B.S. Estrup |
|
Estrups gendarmer
Estrup har også en lydig hærenhed,
et gendarmkorps.
Dette militærpolitis opgave er at
holde de ophidsede venstrefolk på pinden.
Ytringsfriheden bliver også stækket. (censur)
Først i 1901 bliver de parlamentarisk demokratiske principper indført i praksis.
Grundtvigs folkeoplyste venstrebønder
er rasende de laver en form for
modstandsbevægelse de såkaldte riffelforeninger.
Pontoppidan og Grundtvigianismen
Pontoppidans mening om bøndernes
kamp mod Estrup kommer klart til udtryk i "Skyer"
Han mener at Grundtvigianismen har forvandlet bønderne til overvelnærede og
magelige folk der taler frem for at handle. Heroverfor hylder han
feudaltidens fæstebønder i hvem han med sine naturalistiske briller ser
et endnu vågent dyrisk
frihedsinstinkt.
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|
|
|
|
|