her og nu seinfeld bliver i dag til welness
Nyhedsmedier: metro og de nye blade
Dybdegående medier : politiken information
moderne polarisering af emneområder
Klement standup entertainer med seriøse emner : edutainment
hub. hvem du kender oh hvad du ved glider sammen
Kampen
om verdens råstoffer.
Manuel Castel store politiske konflikter eft 2000 handler om
identitet
globale folkevandringer bliver et problem
Efter årtusindskiftet: Hvem er jeg
Men de
store politiske konflikter efter 1990 kommer i højere grad end før
til at
handle om identitet.
I en tid hvor alt er i hastig forandring som aldrig før i
verdenshistorien spørger indbyggerne i The global Village sig
selv: Hvem er jeg? Hvor hører jeg til?
Et tidligt forvarsel på sammenhæng mellem identitet og terror kommer
med The Oklahoma City Bomming i 96.
Angst i modsætning til optimisme
Enden på la belle epoque - Den nye terrorakse efter 11.
September
Et brat punktum for de gyldne 90eres uimodsagte globale liberalisme
blev sat med Al Qaidas terrorbombning af
World Trade Center den 11. September 2001. Efter år 2001 får
Vesten således igen akut behov for en stor fortælling - en
fortælling der skal genfortælle hvad humanisme og demokrati egentlig
er og derigennem kan være med til at trække grænserne mellem de to
nye kulturblokke. En ny koldkrigsmur bliver opført - mellem
den vestlige verdens værdier og den islamiske kulturkreds i sin mest
radikaliserede form. Man kan anskue denne nye terrorkoldkrig på to
måder, der begge tager deres udgangspunkt udviklingen i 90erne.
Terrorkoldkrigens nye fortællingsammenstød
1) Frihed, lighed og broderskab - også mellem køn, kulturer, racer
og lande. Et humanistisk inspireret samfund med et digitalt
free flow of information, hvor den frie tanke og det enkelte
individs rettigheder og frihed sættes øverst. Opgør mod alle
forældede og slavebindende gamle forestillinger, såvel religiøse som
verdslige.
2) Vesten bruger frihedsideologien til at tromle andre landes
svages økonomier og kulturer ned.
90ernes nye multinationale selskaber bliver så stærke at de
magtmæssigt kan vride armen om på svage lande. Sværvægtsbokseren har
ifølge liberal 'teologi' ret til at gå ringen og udbokse
fluevægsmodstandere. Samtidig bliver det i det selv samme
informationssamfund tydeligere og tydeligere for den tredje
verdens lande at der i de lande der eksporterer
frihedsideologien er et stadig større gab mellem realitet og ideal.
USA samarbejder med det saudiarabiske diktatur og er bedste venner
med Pakistans diktator Musharaf, mens de holder taler om at bringe
demokrati til det irakiske folk. Samtidig holdes den amerikanske og
dermed verdens økonomi på plads af den trilliard narkodollars der
hvert år som liquid cash flyder ind i Walls Streets sultne vener.
Kokadollars er i modsætning til f. eks. fast ejendom meget lette at
bevæge. Uden disse narkopenge ville verdensøkonomien bryde sammen.
Og så er pengene fra våbenindustrien slet ikke talt med...
Hvad er nu sandt?
Virkeligheden skjuler sig her bag et ufatteligt komplekst sammenspil
af farvetoner - langt fra vore middelalderhjerners behov for at
splitte verden op i rent ondt og godt.
Efter årtusindskiftet: Hvem er jeg
Men de
store politiske konflikter efter 1990 kommer i højere grad end før
til at
handle om identitet.
I en tid hvor alt er i hastig forandring som aldrig før i
verdenshistorien spørger indbyggerne i The global Village sig
selv: Hvem er jeg? Hvor hører jeg til?
Et tidligt forvarsel på sammenhæng mellem identitet og terror kommer
med The Oklahoma City Bomming i 96.
Manuel Castel store politiske konflikter eft 2000 handler om
identitet
globale folkevandringer bliver et problem
manuel castel: den 4 verden - overflødige mennesker lige her -
globalt også
H. White : historie er litteratur
Identitet og metakoder - citat-koder
Det
accelererende vækst og videns-samfund
Det moderne samfunds iboende tendens til accelererende
vækstudfoldelse blev allerede tydelig i
20ernes futuristiske
ekspressionisme. I 20erne blev det amerikansk skabte
hype- og mediestyrede samfund vi har i dag født.
I følge medieforskeren og cyberfilosoffen Steven Johnson (Interface
Culture 1997) finder vi netop hos futuristen en unik evne til at
forstå sig selv og samtiden. Den forøgede selvbevidsthed og
tilhørende mulighed for at reflektere skabes i kraft af selve
hastigheden hvormed samfundsændringer sker - for futuristernes
vedkommende blev det muligt gennem den amerikanske 20er-økonomis
eksplosive udvikling. Jo større hastighed i samfundsændringerne, des
større mulighed for at se sin egen tid relativeret i forhold til
noget andet. Steven Johnson tager i denne sammenhæng medieforskeren
McLuhan:
I ingen periode har mennesket forstået de psykiske
mekanismer der har været involveret i opfindelser og ny teknologi. I
dag er det den lynhurtige hastighed i elektrisk information der for
første gang tillader en let genkendelse af mønstre og formale
konturer i forandring og udvikling. Hele verden, fortid og nutid
åbenbarer nu sig selv for os som en voksende plante i en enormt
accelererende film. Elektrisk hastighed er synonymt med lys og med
forståelsen af årsager.
Teknologisk acceleration bringer selvforståelse
Teknologisk
acceleration ville i følge McLuhan ikke bringe tilfredshed, men
forståelse.
Steven Johnson sammenligner det moderne teknologiske mediesamfund
som en gigantisk accelererende film med en tilhørende accelererende
selvforståelse.
Denne accelererende kulturtilstand
defineres her på 'da-net' som
den postmoderne tilstand.
90erne markerer i denne sammenhæng frem for alt årtiet hvor den
eksponentielt accelererende tilstand går mod lodret. Det vestlige
90er menneske lever således for alvor i en tid hvor alle
livssituationer skifter med den hastighed en mobiltelefon udskiftes
med i hånden på en teenager. Adfærds og -arbejdsformer og
forbrugsmønstre ændres og udskiftes i et tempo der ville sætte vores
forfædre skatmat i ét træk.
De sidste to årtier inden årtusindskiftet står således over for en
kardinal udfordring: hvorledes kan mennesket leve og orientere sig i
det komplekse, dynamiske og tekniske samfund det selv har skabt?
Kun ved at ændre sig selv i samme tempo som samfundet kan denne
udfordring løses.
Således kommer spørgsmålet om identitet - hvem er jeg? -
øverst på dagsordenen
Hvem
er jeg - Hvad er et jeg i det postmoderne samfund
Filosoffen Manuel Castel spåede at alle store politiske konflikter
efter 2000 ville komme til at handle om identitet. Den
terrororienterede del af den arabisk muslimske kulturs modreaktion
på vestens kultur
bliver i således overvejende til et spørgsmål om identitet.
Identitetsskifte og metabevidsthed
Mennesket er dømt til selvbevidsthed - Sartre
Den tendens til bevidst selviscenesættelse som kom med rockkulturen i
70erne og blev udbredt blandt unge i avangardistiske miljøer i 80erne
bliver nu for alvor mainstream. (Jeg anbefaler stærkt at du læser
afsnittet om 80erne før du går videre - især afsnittet om
'De postmoderne transformationer'.)
Med sociologen
Anthony
Giddens lever det 'senmoderne' menneske, i det
refleksivt moderne.
Den engelske sociolog Anthony Giddens, 1935- , mener, at det moderne
menneske er reflekterende. Vi er ikke længere styret af tradition, men
alligevel findes der strukturer i samfundet, som vi påvirkes af.
Identitet og selv-skabelse
Individets egen fortælling, selvskabelsesprocessen, er en
dynamisk proces. Individet skaber hypoteser om sin fremtid, men de kan
ændre sig dag for dag, fordi vi lever i et foranderligt samfund. Det er
vigtigt, at vores selvfortælling er sammenhængende. En stabil identitet
beskytter nemlig mennesket mod angst. Angsten bunder i en frygt for at
miste andre og os selv.
Casper Christensens og Frank Hvams komedieserie "Klovn" var ikke den
første serie, hvor hovedpersonerne spiller sig selv i en slags
blanding af fiktion og virkelighed.
Medialisering af al kommunikation - mediehype
Men i 90erne er det medierne der for alvor får magt over
menneskesjælen. Al kommunikation bliver så at sige medialiseret
i den forstand at massemedierne farver den. Hvis en forfatter bliver
interviewet i Se og Hør er vedkommende ret sikker på at hans
værk vil sælge. Endnu bedre er det naturligvis at komme i
fjernsynet. For så vil Ekstra Bladet den næste dag afsløre en
skandale som bladet selv har fundet på der igen vil afstedkomme en
ny mediestorm. Når en nyhed bliver til en bordtennisbold mellem
forskellige medier, kan man tale om at det oprindelige emne er
blevet medialiseret. Man kunne også bruge ordet
hype, eller ordet spin, hvis det drejer
sig om politiske begivenheder.
Oplysningstiden
Jeg tænker - altså er jeg
80erne
Jeg sanser - altså er jeg
90erne
Jeg er 'på' - altså er jeg
og
Jeg bryder sammen - altså er jeg
HYPE
Hype er en forkortelse af ordet hyperbole der betyder
overdrivelse. Ordet associerer også meningsfuldt til hysteri.
Hype bliver som begreb brugt til at beskrive en medieskabt planlagt,
pludselig og voldsom interesse i de brede masser for et som regel
overfladisk fænomen. Hype lever kun i nuet.
Hype og PR
Medieforskeren Marshall Mc Luhan sagde allerede i sentressene: Mediet
er budskabet.
Forudsætningen for hype blev skabt allerede i de vilde
20ere, hvor man i USA begyndte den praksis at investere penge i
public relations for at skabe offentlig interesse for f. eks. en
ny film eller en ny kunstner. Otto Gelsteds visionære digt,
Reklameskibet, kan
læses som en kritik af denne tidlige amerikanske hypekultur.
Hype blev senere i 60ernes sensationspresse til en naturlig del af
nyhedsformidlingen. I dag er stort set al nyhedsformidling
'hypet'.
Hype og spin
Når en nyhed bliver hypet er det vanskeligt at skelne mellem
underholdning og nyhedsformidling.
Hype er i dag ikke kun en PR-teknik til at promovere nye
massekulturelle produkter. Hype har efterhånden overtaget hele den
offentlige sfære og nu også gjort politiske mærkesager til
underholdning. Politiske spindoktorers fornemste opgave er at hype
deres arbejdsgivere og deres mærkesager.
Spin er et ord beslægtet med hype. Spindoktorererne er moderne
eventyrfortællere, der formulerer politiske hookline-fortællinger og
derefter giver dem videre til medierne serveret på en sådan måde at
medierne indbyrdes går i selvsving.
Det svarer billedligt talt til at holde en mikrofon tæt på en
højttaler. Når mikrofonen kommer tilstrækkeligt tæt på, vil den
begynde at forstærke sit eget signal i en eksponentiel kurve. Den
derpå uundgåelige hyletone er analog til selvreferentiel hype.
Selvreferentiel hype er hype der føder på sig selv.
Selvreferentiel hype i de traditionelle medier - en nyhed bliver til en
nyhed bliver til en nyhed
Moderne hype skabes således ud af en slags feedback mekanisme hvor
medier i stigende grad indbyrdes refererer til hinanden i
kappestriden om massernes gunst. Aviser, TV, radioer og internet
hyper hinandens nyheder i et submiljø hvor en nyhed bliver til en
nyhed bliver til en nyhed. Her formes eller skabes nyheden i
mediernes indbyrdes feed back mekanismer. Nyheden behøver ikke
engang at være fra den virkelige verden. Det kunne lige så godt være
en nyhed fra en film.
Som eksempel kan man tage reality serien Big
Brother. Her skabes faktive nyheder i og af et medie, der
efterfølgende bliver kommenteret af f.eks. Ekstrabladet og
Billedbladet på en måde der igen påvirker de aktuelle begivenheder i
episoderne i de næste afsnit.
Det hyperreelle rum bliver i stadig stigende grad selvrefererende:
en avisnyhed refererer til en TV-serie, der er skabt på baggrund af
en bog, der blev lavet ud fra en filmstjernes oplevelser da han
surfede på internet:
There was a photographer taking pictures of journalist who were
being filmed by a TV crew as they reported on a PR event, and there
was me writing about it.
Victor Lewis Smith - Grasping the Zeitgeist with the ace
fashionistas 2007
Forfatterfilosoffen Umberto Eco gør opmærksom på, at det er uhyre
vigtigt intellektuelt at gennemskue dette hyperrum for ikke at blive
en fange i dets uvirkelige virkelighed. Med Disneyland som metafor
for og eksempel på hyperealitet skriver han følgende:
Disneyland ikke bare producerer illusion, men stimulerer i sin
tilståelse af det behovet for den.....Disneyland fortæller os at
teknologi kan give os mere virkelighed end naturen kan.
Det hyperreelle selvrefererende medierum krummer sig således ind i
sig selv.
Mediernes virkelighed bliver mere 'wwwirkelig' end virkeligheden.
Hyperrealisme er virkeliggjort fiktion og fiktionsgjort virkelighed
Det bliver i dette rum stigende grad vanskeligt at skelne mellem
hvad der er virkelighed og hvad der er fiktion. Vi har her et
vigtigt element i beskrivelsen af hvad hyperrealisme er:
Hyperrealisme er virkeliggjort fiktion og fiktionsgjort virkelighed
Homer Simpson eksisterer!
Tegneseriernes antihelt, Homer Simpson fra The Simpsons har slået
Abraham Lincoln og andre berømtheder i en internetafstemning i 2003
i USA om den største amerikaner nogensinde. Borgerretsforkæmperen
Martin Luther King, tidligere præsident George Washington, præsident
Kennedy, Musikeren Bob Dylan blev overhalet af Homer, der fik
over halvdelen af stemmerne.
Den amerikanske simulacrapersonlighed Homer Simpsons plads i
verdenssamfundet er i hvert fald i internettets bevidsthedsfelt
udiskuteret!
Lara Crofts fødsel i det hyperrelle rum
Lara Croft figuren optrådte første gang i en roman i 80erne.
Derefter blev hun gjort til hovedperson i computerspillet Thomb
Raider. For utallige mænd var hendes sexede og
joystick-kontrollerbare udseende på skærmen mere ufarlig, ophidsende
og virkelig end en "farlig", ukontrollerbar og uberegnelig kvinde i
kød og blod. Da Thomb Raider
efterfølgende blev filmatiseret med Angelina Jolie i hovedrollen gik
der for alvor selvsving i medierne: Angelina Jolie/Lara Croft i
aviser, Angelina Jolie/Lara Croft i ugeblade, på flere film, på
tusinder af PCer og endelig finalen: tusinder af Angelina
Croft-kloner på catwalk i storbyernes gågader efter at de har
tvangssultet sig selv, workoutet og fået et par nye over
D-imensionerede silikonebryster.
Hyperrealiteten er immateriel. Som modvægt mod denne ikke-fysiskhed
fokuserer den postmoderne kultur i ekstrem grad på kroppen. Men
Angelina Jolie eksisterer ikke - Som Lara Croft er hun ren
hypersexualitet.
Længsel efter krop -
længsel efter virkelighed -
længsel efter katastrofer.
Disse 3 indbyrdes tæt forbundne overskrifter tegner i høj grad
billedet i 90erne og op til i dag.
Disse mekanismer kan meningsfuldt ses i lyset af den franske
postmoderne filosof
Baudrillards begreb:
simulacra. Herom i et senere afsnit.
Lady Diana - hype, paparazzier og død
At medierne i 90erne
15 minutters berømmelse til folket - Andy warhol
Andy Warhols berømte profeti fra 60erne om at ethvert almindeligt
menneske er sikret 15 minutters berømmelse bliver til virkelighed i
90erne.
Den danske TVkultur kommer
tættere på det almindelige menneskes erfaringer, især
gennem de nye reality-former der udgør det næste skridt på vejen
mod det almindelige menneskes erobring af mediestjernestatus.
Produceret virkelighed - hyperrealisme
BB
producerer 'virkelighed'
visualitet voyeur
at spille i modsætning til at være i BB
traume afstemning om udsmidning
BB
fremstiller en ren intimsfære samtidig med at den opløser den
Live ness i stedet for live TV
restyling of the real - Nuets tid -
Det virkeliges fascinationskraft - det er for let med moderne teknologi
at fremstille traditionel filmisk virkelighed.
reality TV - tættere på det almindelige menneskes erfaringer
Reality Live ness - alive ness - iscenesat autencitet
Også dogme reglerne er med til at give
simulacra intensitet
Hvor kameraets meta gøren opmærksom på sig selv ville bryde fornemmelsen
af virkelighed skaber det i 90erne den modsatte effekt: det skaber en
fornemmelese af dokumenteret realitet: seerne bliver øjenvidner til til
virkeligheden.
Robinson, Big Brother , Villa Medusa, Hjælp, vi skal giftes.
Iscenesættelser af virkelighedseffekter - virkeligheden bliver
til en oplevelse af virkelighed
Reality TV - hyperrealitet - restyling of the real (Caldwell)
-
Reality TV er ikke det samme som faktion - faktion forsøger at
viderebringe et dokumentarisk indhold ved hjælp af fiktionens
virkemidler
At det håndholdte camera i den grad kan NU kan være med tilat skabe
realitet skyldes også at
der fra 80erne og fremefter er fremstillet billegere og billeigere
videocameraer så enhver Tom dick and harry blandt publikum nu kender
fornemmelsen af det ryste camera fra egen erfaring. Uden denne publikums
egen erfaring vil dogme og realityserier ikke kunne anvende disse
teknikker. Disse publikumserfaringer medfører at dårlig billedkvalitet
og håndholdning bliver et udtryk for virkelighed.
Hjemmevideokulturen ændrer film og
TVmediet
Fra interessen for kroppen videre ind i kroppen som katastrofens
skueplads i form af død eller opløsning. Stenalderdrifternes genkomst
via den moderne teknologi - samme i computerspil og Internet.
Adrenalinproducerende 'intensiteter'
Realiteten bliver forankret, bundet til sanserne.
Konstrueret virkelighed - potensere den affektive
uforudsigelighed
Det bliver i stigende grad vanskeligt at finde ud af hvad der er fiktion
og hvad der er virkelighed - oftest i den forstand at fiktion iklæder
sig fakta. Sen-80ernes historiske biografier er kun et eksempel på denne
tendens.
Virkelighed bliver til reality.
Big Brother affekt og intensitet
WARHOLS 15 minutters berømmelse
Hvad den ældre generation forskrækket sygeliggør med begrebet narcisisme
kan i 90erne ses neutralt som et nyt personligt adfærdsmønster.
realistisk: er og nu
offentliggjort privathed
medie selvsving: andre medier refererer til TV der igen påvirker
begivenhederne i TV
postmodernsme _ jagten på numeriske intensiteter
Sartre : det moderne menneske er dømt til selvbevidsthed
Aften efter aften,
eftermiddag efter eftermiddag, har vi nu i flere måneder kunnet se
Big Brother reklamere for
sig selv som ”total overvågning”. Her er seerne blevet lokket med, at de
til enhver tid vil sidde i første parket, når det spændende og
sensationelle finder sted i huset; hverken hjørner eller nattemørke er
en hindring for Big Brothers
kameraer
Betroelser er blevet
en central del af mediekulturen, siger den engelske medieforsker Jon
Dovey i sin bog Freak Show
med reference til reality-tv programmerne, som han også kalder for
”første persons medier”. Det private i almindelige menneskers
liv, det inderste inde er det, der fascinerer, når det bliver spillet ud
som følelsesmæssig intensitet for vore øjne. Vi bliver placeret i en
privilegeret øjenvidneposition over for virkeligheden, som tilbyder
affekt, kriser og pirrende uforudsigelighed. Men måske fascinerer
reality-tv også ved sin bekendthed, sin lighed med vores egen
virkelighed.
Reality-tv
tilbyder ”ægte” følelser, langt fra amerikansk, kunstig soap-glamour
samtidig med, at soap’ens følelsesmæssige realisme bliver endnu mere
realistisk. Reality-tv er på den ene side krise-tv, og på den
anden side tilbyder formatet tryghed i form af små katastrofer,
pirringen i miniaturekaos i modsætning til det store og uoverskuelige
kaos i en moderne globaliseret virkelighed.
Koncept-tv
Big Brother hører
sammen med programmer som Robinson
Ekspeditionen og Baren
til den type reality-tv, man kunne kalde for
koncept-tv. TV3 har
selv præsenteret Baren
som et ”drama-dokumentarisk underholdningsprogram”, og atter andre har
kaldt formatet for ”performativt realitetsfjernsyn” i et forsøg på at
benævne det, der kendetegner disse programmer, nemlig virkeligheds-iscenesættelsen.iscenesættelse
af virkelighed Genren konstruerer et scenarie, en medievirkelighed,
hvor almindelige mennesker agerer i en struktur, som er beregnet på at
skabe spænding og så noget ”autentisk”.
Big Brother,
Baren og
Robinson Ekspeditionen har det tilfælles, at de egentlig
ikke er tv-programmer, men snarere hver især udgør et helt
multimedieflow. Big Brother
er det mest avancerede eksempel på denne konvergens mellem forskellige
medier og forskellige programtyper.
En del af flow’et er et sandt netværk af korte og lange
tv-programmer med titlerne Big Brother, Big Brother Live, Big Brother
Talkshowet, Big Brother Week-end, Big Brother Update, Big Brother Ugen,
Big Brother Ekstra, Big Brother — Uden filter og Big Brother
Udfordringen, for ikke at tale om genudsendelser af programmerne!
En anden del er 24-timersdækningen af aktiviteterne i huset på
Internettet. En tredie del er dækningen af
Big Brother-deltagernes
liv og færden i Ekstra Bladet, som har indgået en aftale med TVDanmark.
Aftalen betyder, at Ekstra Bladet står først i køen til de gode
historier fra huset, mod at avisen til gengæld dækker programmet
intensivt. Endelig er den københavnske Radio Voice ”Den officielle Big
Brother Radio”. Det var således Radio Voices lyttere, der stemte Eddie
ind i huset.
Big Brother er altså
ikke blot et tv-program. Det er en mediebegivenhed, der involverer flere
medier og blander soap’ens melodramatik, game show’ets
spændingsopbygning og føljetonens net af handlingstråde krydses.
Forskellige rammer
Big Brother,
Baren og
Robinson Ekspeditionen har også konkurrenceaspektet
og pengepræmien til fælles. Udskillelsesløbet, den ubønhørlige
decimering af deltagernes antal, skaber tidslig kontinuitet i
programmerne. Men spil-elementet er også vigtigt i skabelsen af den
potentielle dramatik: På den ene side skal den sammenbragte gruppe af
mennesker finde ud af at skabe en hverdag sammen, på den anden side er
de hinandens konkurrenter.
Denne modsætning og konceptets karakter af føljeton er grundbetingelsen
for det melodramatiske toneleje, som gennemsyrer programmerne, og som
især i Big Brother
også fremelskes af den langvarige isolation. Det kan få en næsten
hysterisk tone som i Jills gråd eller Nicos overtalelsesforsøg
natten mellem langfredag og påskelørdag, eller det kan udtrykkes i
ungdommelig patos som hos Christian, der i skriftestolen i begyndelsen
af april sagde: ”Jeg vil gerne vide, når jeg går herfra, at jeg har
gjort en forskel.”
Koncept-tv-programmerne har endvidere det til fælles, at seerne er
medbestemmende for konkurrencens udfald. Men herudover skaber en række
forskelligheder i de rammer, som gruppen skal gebærde sig i, meget
forskellige programmer. For det første er der forholdet mellem
optagetidspunkt og udsendelsestidspunkt.
Robinson Ekspeditionen er
optaget måneder før udsendelsestidspunktet – ja
Robinson Ekspeditionen 2000
var fortællemæssigt bygget op som en flash-back-historie, idet Thomas
Mygind i det allerførste afsnit tidsmæssigt forestiller at stå
umiddelbart foran det sidste ø-råd og indleder programmet med at sige:
”Det hele startede for 47 dage siden.”
Baren og Big
Brother foregår derimod her og nu, live, næsten da, på
tv (med en tidsforskydning på et døgn) – og helt live på Internettet,
hvor seerne tilbydes øjenvidnepositionen døgnet rundt.
Graden af isolation
For det andet er der deltagernes grad af isolation. Både i
Robinson Ekspeditionen og
Big Brother er
afsondretheden fra verden udenfor total (med mindre deltagerne da
tildeles f.eks. hilsener ”hjemmefra”), mens
Barens deltagere – efter
visse regler – både kan ringe ud og gå i byen, lige som de er koblet op
virtuelt.
Når beboerne i Big Brother-huset
reflekterer over sig selv og de andre i skriftestolen eller i deres
dagbog, og når Robinson-deltagerne
i de intime interviewsituationer reflekterer over situationen, vender
deres betroelser ikke tilbage til deres medkombattanter som en sladrende
mail eller avisoverskrift. I den henseende kan de således roligt tale
frit fra leveren; i en anden henseende kan de ikke, fordi de samtidig
også skal sælge sig selv til seerne. I
Baren tematiseres seerne
da også vedvarende, og konceptet lægger op til, at deltagerne direkte
appellerer til seerne om support. I den forstand er
Baren, trods den mest udstrakte grad af tilknytning til den
sociale realitet, det koncept, som har mindst karakter af ”reality”,
mest af show – eller cirkus kunne man sige. Her udfører deltagerne numre
og venter på applaus ved computeren, i formiddagsbladene og under
mandagenes live-programmer omkring de varme stole.
En tredie forskel mellem programmerne er omfanget af indbygget aktivitet
deltagerne imellem, og endelig er graden af overvågning eller kameraets
rolle forskellig fra program til program. I
Robinson Ekspeditionen
ankommer kameraholdet tidligt om morgenen og forlader øen igen ved
solnedgang. Kameraet bevæger sig som ”fluen på væggen” rundt blandt
øboerne og er med til at skabe fornemmelsen af, at vi får adgang til en
virkelighed, som ikke er iscenesat for kameraet. Kameraet fanger først
en gruppe personer, efter at en diskussion er startet eller en aktivitet
sat i gang, som om kameraet halsede efter ”virkeligheden”. På den måde
skaber Robinson Ekspeditionen
fornemmelsen af at komme tæt på personer, der altid er deres skinbarlige
”sande jeg” – også når de betror sig til intervieweren og afgiver deres
stemmer ved Ø-rådet.
Big Brother affekt og intensitet
WARHOLS 15 minutters berømmelse
Konstrueret virkelighed - potensere den affektive
uforudsigelighed
Det bliver i stigende grad vanskeligt at finde ud af hvad der er fiktion
og hvad der er virkelighed - oftest i den forstand at fiktion iklæder
sig fakta. Sen-80ernes historiske biografier er kun et eksempel på denne
tendens.
Virkelighed bliver til reality.
Hvad den ældre generation forskrækket sygeliggør med begrebet narcisisme
kan i 90erne ses neutralt som et nyt personligt adfærdsmønster.
realistisk: er og nu
offentliggjort privathed
medie selvsving: andre medier refererer til TV der igen påvirker
begivenhederne i TV
postmodernsme _ jagten på numeriske intensiteter
Sartre : det moderne menneske er dømt til selvbevidsthed
Den fejlagtige diagnose: narcissime
narcissisme er en fejlagtig diagnose - det drejer sig i
virkeligheden om metabevidsthed
sartre: det moderne menneske er dømt til selvbevidsthed
Lady
Dianas død 97 - chocket
Frygten for Terrorisme er også fiktiv - den har erstattet, gjort
behovet for katastrofisk Tv mindre efter år 2000 - den i medierne m
antrisk gentagede sammenstyrtning af world trade center
dækkede ironisk set 'behovet' Osama Bin Laden
orkesterede den perfekte mediebegivenhedder indeholder alle
ingredienser for katastrofisk reality TV
Den traumatiske realime startede således i USA i 60erne med billedet
af John F. Kennedys sønderskudte hovede og kulminerede med Twin
Towers
KATASTROFISK TV -
if it does not blead it does not lead...
Katastrofisk intensitet
eksplosiviteten i nuet
det almindleige menneske i katastroefen - et årti før kaldt faktion :
mere seriøs ancvendelse af fiktion til at formidle fakta
Here at the outer edge of the symbolic , a moment of horror is
constituted, Claus-Dieter Rath
Også katastrofisk intensitet i medierne - nyheder bliver til
underholdning , et moderne forum romanum: men især i reality TV
også almindelige fiktive TVsererier vælge ind imellem en dokumentarisk
form når de vil fremhæve et enkelt afsnit af en serie som noget specielt
Netop det katastrofiske Tv blev skabt i la belle epoche!
Også katastrofisk intensitet i hjemmevideoerne - Hit med videoen - Det
er ren kage mand -
Vi (jeg) længes mod hærværk skibskatastrofer og pludselig død.
SÅRSAMFUNDET OG MEDIERNE
The 'wound -culture' Mark Seltzer
Warhol den første
Medierne som stedet hvor private krænkelser og traumer
offentligerøres /behandles
kroppen som slagmark for traumatiserede oplevelser - kroppen som
omdrejningspunkt for aflæsningen.
Ikke som i Ibsens teater langsom afsløring, men mere direkte aflæsning
af kropssprog.
psykiske og fysiske traumer i centrum: Oprah Winfreys shows
psykologisk terapi og gode råd for åben skærm med et medfølelende
publikum - videooptagelser af det
forulempede individ i dets intimsfære.
Kameraet indfanger dualt offerets og publikums reaktioner.
telefonkontajt til seerne
Traumer som underholdning i talk shows - fungerer som en slags katharsis
for seerne
I TV bliver alt til 'nu' selv fortidige optagelser...
alt bliver til nutidighed i TV
information krise katastrofe (uredigeret samtidighed) - 3 modi i TV
i katastrofen før det analytiske jeg er ankommet
mpordet på kenedy begyndelsen - i 90erne challengers eksplosion
Freud og sårsamfundet
Freuds model kan ikke bruges, eftersom der ikke er tale om et egentlig
overjegs skabt id, hvor det ubevidste skabtes som en konsekvens skam og
moral. I 90ernes id samfund skabes det ubevidste således ikke af moral
men af 'emotional overload'. Stress og fysiske overgreb på kroppe bliver
for
vanskelige at håndtere i en kultur der ikke har nogen anden strategi for
over smerte og tab end kompensation gennem piller og materielt forbrug.
Det er bemærkelsesværdigt at tidligere kulturer ikke
har 'optagelser' af barndomstraumer. Det civiliserede menneske er
metaforisk en doven grøntsag der beskyttet af pesticider ikke behøver at
udvikle antistoffer mod angreb.
Postmoderne traumatisk realisme
ældre realisme: subjektet i samspil med verden
postmoderne realisme - kroppens forhold til repræsentationen/verden
Lacan: de billeder vi ser på ser også på os i den forstand at de
strukturerer os når vi ser dem.
den direkte følelse der rammer os kalder lacan for det 'virkelige'
Festen 1998 af Thomas Vinterberg med udgangspunkt
i Ibsensk teaterrealisme naturalisme
afsløringsteknik afsløringskunst: Traumatisk realisme
gengangertema
festen en kulturel arketype - alle danskere genkender
råddenskaben kommer indefra
magt og sex : 'i var ikke bedre værd' siger incestudøveren Helge
Frozen moments beyond coprehension (Hal Foster)-
starter med de evigt gentagne billeder af mordet på kennedy og
kulminerer med 11.9
Jeg er på, altså er jeg
I Robinson Ekspeditionen
er kameraet usynligt tilstede, og ekspeditionsdeltagerne tematiserer
det ikke. De foregiver, at der aldrig spilles for kameraet, at de
aldrig poserer; de er ”sig selv”, som de igen og igen bedyrer. I
Big Brother er de 26
overvågningskameraer, placeret i faste positioner, en del af
beboernes virkelighed, som de ikke gør noget for at se bort fra. Når
de således ”spiller op” til kameraet, koket betror sig til det
(f.eks. på badeværelset) eller bruger det til på skrømt at
kommunikere med seerne, er der i virkeligheden tale om en anden måde
at skabe autenticitet på.
Den opreklamerede ”totale overvågning” er den virkelighed, de
gebærder sig i. At tematisere kameraerne er at spille et vilkår –
”sandheden”, ”virkeligheden” – ud som levet virkelighed. ”Jeg er på,
altså er jeg mig selv,” synes at være formlen for autenticitet i
Big Brother. For
konceptets hovedidé er, at man altid er på, også når man ikke laver
noget som helst. Men omvendt kunne man også sige, at sætningen ”jeg
er på, altså er jeg” kunne sammenfatte
Big Brother som et
tidstypisk kulturudtryk. For programmet er i potenseret form en
miniaturemodel af et samfund, hvor medier er allestedsnærværende,
hvor vi hele tiden interagerer med og ved hjælp af medier, og hvor
vi både i konkret og i overført forstand hele tiden er
på – når vi bliver
overvåget fra butikshjørner og i offentlige bygninger, eller når vi
opstter web-cams i vores private hjem og sende det trivielle
dagligliv ud over Internettet alle døgnets timer. Som Christian
sagde det så viist til Pil i starten af april: ”Det her har jo
handlet om fra starten at være anti-skuespiller. Det er jo det samme
udenfor.”
Glimt af kollapset tv-station
Medieforskeren Ole Prehn har udtalt, at påskens dramatiske
udvandringer fra huset blot var et tegn på, at
Big Brother ikke er virkelighed. Men man kunne også
hævde det modsatte, og som Pil på et tidspunkt sagde til Jill: ”Jeg
ved godt, det her både er spil og virkelighed.” Netop fordi der er
tale om produktion af virkelighed kunne Pil, Christian og Søren
forlade
Big Brother-huset med det
resultat, at programmet nogle dage i træk sikrede sig det største
antal seere, det nogensinde havde haft, mere end 400.000. For her
var præcis tale om det, som reality-tv hele tiden søger efter og
giver lovning på, det uforudsigelige, det ikke på forhånd scriptede,
billeder af mennesker i affekt, intensitet og dramatik med
almindelige unge mennesker som aktører.
Som et udtryk for den præcise, men understatede medierefleksivitet,
som nogle af Big Brother-husets
beboere har udtrykt, sagde Søren malende midt i marts: ”Jeg er
desperat. Desperate mennesker onanerer for åben skærm.” Hermed
udtrykte han klarsynet hele ideen i dette koncept. Men det
interessante er, at der – fuldskab eller ej, klare intentioner eller
ej – udspillede sig et helt anderledes interessant menneskeligt
drama, et nutidsdrama om mennesker og medier, på taget af og foran
Big Brother-huset.
Og da Big Brother
lukkede for billede og lyd på Internettet og senere sendte den
stærkt redigerede 35-minutters version af begivenheder kunne det
betragtes fra to vinkler, Gazans ord om at beskytte beboerne
ufortalt. Dels som et udtryk for at reality-tv aldrig satser noget
som helst – ud over reklamekroner – og at nu’ets intensitet kun
iscenesættes, for så vidt som det kan gå ind i velkendte
(genre)formler. Dels som et kort glimt af en kollapset tv-station,
af magtforhold der pludselig blev vendt om. Den sorte computerskærm,
fraværet af billede, ville da i denne fortolkning blive det
ultimative tegn på nu’ets intensitet og realiteten.
Berømt for at være berømt
Big Brother er
fascinerende nutids-tv, fordi det giver indblik i den unge
generations evne til konstant at reflektere over sig selv som
individ og social rolle. De tager ikke sig selv og deres roller for
givne. De har selvfølgelig heller ikke andet at lave i huset, kunne
man sige – men alligevel! Jeg kan som tilhørende en anden generation
finde deres energiske selvrefleksivitet imponerende. I den forstand
er programmet et barn af sin tid.
Big Brother er
samtidig et drevent medieprodukt, der skal sælge digital
medieteknologi for fremtidens tv. Endelig er det en medietekst, der
skal sælge medietekster. Midt i marts konstaterede Jill, at ”man er
kendt, bare fordi man har siddet her og kedet røven ud af bukserne,
mand”. Og præcis det er naturligvis en yderligere sidegevinst ved
Big Brother. Både de
bortløbne og de tilbageværende deltagere er blevet medieberømtheder,
som for et stykke tid skal fylde den tabloide ugepresse med fyld. De
er den moderne mediekulturs stjerner.
”A celebrity is famous for being a celebrity,” konstaterede en
amerikaner i Hollywood i starten af 1990’erne. Berømmelse handler
ikke om kunnen, men om væren. Berømmelse er at have været længe nok
på til at blive husket for en stund. På alle mulige niveauer har
Big Brother i Danmark
altså vist sig at være et kolossalt indflydelsesrigt program
Kopi original ingen forskel i den digitale verden
Kopien forsøger også at blive en original gennem bedre og bedre
kunstforfalskninger.
trangen til at besidde en original får større betydning
Den fejlagtige diagnose: narcissime
narcissisme er en fejlagtig diagnose - det drejer sig i
virkeligheden om metabevidsthed
sartre: det moderne menneske er dømt til selvbevidsthed
BAUDRILLARD OG HYPERREALITETEN
Hyperrealitet og simulacrum
Som allerede den kontroversielle filosof
Baudrillard
slog fast i 80erne, handler det i det postmoderne samfund ikke
længere om at producere forbrugsgoder.
I den postmoderne tilstand viger den materielle forbrugskultur for
en immateriel informationskultur der i følge Baudrillard
hovedsageligt fremstiller
tegn. Det Baudrillard kalder
det imploderede informationssamfund, producerer først og fremmest
immaterielle underholdende forbrugsgoder såsom film, computerspil
osv. Www er i forbavsende grad en platform for manifestation af det
Baudrillard kaldte simulacra eller den ikke reelt eksisterende
hyperrealitet. Baudrillard har skabt begrebet simulacrum
som en betegnelse for den illusoriske tilstand hvor tegn i
hyperrealiteten bliver mere virkelige end virkeligheden selv.
Der er i hyperrealiteten ikke længere nogen direkte forbindelse
mellem et tegn og virkeligheden. Navlestrengen er kappet over og
tegnet lever lever nu en parallelverden til
virkeligheden. Baudrillard definerer simulacrum som the
generation of models of a real without origin or reality.
(Baudrillard in Ward 1997)
Den medieskabte hyperrealitet
Filosoffen Baudrillard forudså allerede i 70erne denne udvikling.
Han kaldte den nye medieskabte virkelighed for hyperrealiteten.
Medierne begynder for første gang selv aktivt at skabe 'virkelighed'
bl.a. i og med at de refererer til hinandens historier og således
hyper dem. Der
optræder således en form for medie feed back svarende til at man
holder en mikrofon for tæt på en højttaler.
Længslen efter 'virkelighed'
I følge Baudrillard ville denne medieskabte hyperrealitet i takt med
sin udbredelse af fiktiv uvirkelighed skabe en voksende
længsel i masserne efter realitet og realisme.
Simulacra - erstatning for virkelighed
Men virkeligheden bliver i følge Baudrillard i hyperrealiteten blot
erstattet af kulturprodukter som udgiver sig for at være virkelige.
Baudrillard kalder disse erstatningsprodukter for
simulacra. Simulacra er som en dietcoke der smager sødt som en
'ægte' coke.
Hyperrealitetens litterære simulacra bliver hyperrealismen.
Hyperealismen er et kulturprodukt der giver sig ud for at være
virkelighed, men i virkeligheden er virkelighedens modpol.
Baudrillards analyser er fra før internettets tid, men
cybertidsalderen har blot aktualiseret hans tanker.
Klassekampen er forsvundet
I følge Baudrillard er den traditionelle klassekamp forsvundet til
fordel for en tranceagtig opslugthed i det underholdende hyperspace.
Produktion af forbrugsgoder
Den vestlige Kapitalistiske kultur er før hypertiden mest
optaget af at fremstille forbrugsgoder.
Forbrugskulturen som går forud for den postmoderne kultur, når sit
zenit i 60erne. Her opdrages masserne til at deltage i
masseforbruget. At være en kvalificeret forbruger kræver i følge
Baudrillard et enormt arbejde af det enkelte individ: Man skal
arbejde for at tjene pengene til forbrugsgoderne. Derefter skal de
sætte sig ind i hvordan forbrugsgoderne virker for at kunne betjene
dem så fritiden kan blive ordentligt fyldt ud med dem. At være
forbruger kræver således både anstrengelse og uddannelse.
Det enkelte individ kan heller ikke uden videre undslippe
forbrugerkulturens iboende tvang fordi forbrugsmentaliteten er
blevet til en normativ adfærd. At melde sig ud af forbrugerkulturen
er det samme som at give afkald på social accept.
Svend Åge Madsen skriver: Uden "social position", "familiær
placering", "reglementeret kostumering" ville man være
identitetsløse.
Tugt og utugt fra mellemtiden (1976)
Baudrillard ville her tilføje: uden forbrug er man uden identitet i
forbrugersamfundet.
Det meste af det 20. århundredes vestlige historie handler om den
materielle forbrugskulturs eksplosive udvikling:
explosition of commodifications
Den postmoderne implosion of all boundaries
Heroverfor står postmodernismen som den tid hvor alt imploderer:
forskellen mellem lande,
mellem
klasser, mellem racer, mellem fortid og nutid, mellem høj og
lav, mellem mand og kvinde, mellem fritid og arbejde, mellem
virkeligt og uvirkeligt,
mellem væsentligt og uvæsentligt, mellem dybt og overfladisk,
mellem fremtrædelse og væsen. Den samme tendens gentager sig
i de mange grænseoverskidende og
sammenblandene formeksperimenter i
perioden.
Michael Jackson er et tidligt eksempel på hvorledes en imploderet
grænseløshed kan gestalte sig. Han var i slutningen af 80erne
hverken hvid eller sort, mand eller kvinde, ung eller gammel.
Den postmoderne tilstand har mange (og ofte
indbyrdes modstridende) karakteristika.
Implosion of all boundaries en af de vigtigste og går hånd i
hånd med Lyotards
filosofiske beskrivelse af de store ideologiske fortællingers ophør.
Denne implosions udbredelse er midlertidigt sat delvis i stå af den
'store muslimske fortællings' radikale genkomst. Baudrillard har i
forlængelse heraf overraskende forsvaret den muslimske kulturs
radikale sider. Han ser terror som den arabiske kulturs modstand mod
at blive
opslugt af hyperrealiteten.
Den materielle forbrugskultur viger til fordel for produktion af
tegn
I denne imploderede tilstand viger den materielle forbrugskultur for
en immateriel informationskultur der i følge Baudrillard
hovedsageligt fremstiller tegn.
Det imploderede informationssamfunds hyperrealitet handler om
således produktion af immaterielle forbrugsgoder såsom mediefaktion,
film, computerspil, www osv.
Tegn i hyperrealiteten bliver mere virkelige end virkeligheden
selv.
Baudrillard begreb simulacrum betegner den illusoriske
tilstand hvor tegn i hyperrealiteten bliver mere virkelige end
virkeligheden selv.
Der er ikke længere nogen direkte forbindelse mellem et tegn i
hyperrealiteten og virkeligheden. Navlestrengen er kappet over og
tegnet lever lever nu en parallelverden til virkeligheden.
Baudrillard definerer simulacrum som the generation of models of
a real without origin or reality.
Hyperrealiteten er immateriel. Som modvægt mod denne
ikke-fysiskhed fokuserer den postmoderne kultur i ekstrem grad på
kroppen.
Panisk Længsel efter virkelighed
- Simulacrakulturen
Massernes instinktive reaktion på virkelighedens implosion ind i
hyperrealitetens sorte hul er I følge Baudrillard panik! I takt med
at den virkelige verden forvinder vil længslen og desperationen
efter at få den tilbage få os til at fremstille
fetisher, simulacra, der skal
udgøre det for virkelighed. Det er også i denne forstand ordet
hyperrealitet skal forstås: mere virkelig end virkeligheden:
It is no longer a question of limitation, nor of reduplication, nor
even parody.
It is rather a question of substituting signs of the real for the real
itself. (Baudrillard)
Kuldedøden
i hyperrealiteten
Baudrillard ser en dyster vison for sig: Det postmoderne samfund
bevæger sig som universet via inertiens lov mod kuldedøden: De tavse
masser bliver som enkelte isolerede individer fanget foran TV- eller
IT-skærmen i en verden af forførende simulacra. Man behøver imidlertid
ikke nødvendigvis dele Baudrillards sortsyn for at lade sig inspirere af
hans tanker. Man kunne også anskue hyperrealiteten positivt som en
gigantisk legeplads hvor en frisat fantasi kan boltre sig i et
digitalt metaunivers bestående af nuller og ettaller.
Avant rap - Eminem and the F-word -
Lige nu, dvs. 02.03 er der på nettet en voldsom debat om Eminems
bøssehadske lyrik i forbindelse med hans turne til UK.
www.mediawacth.com/declarke_eminem.html
kritiserer Eminems udfald mod minoritetsgrupper. Nogle erklærer at
Eminem er Satan selv og vil have hans tekster gjort ulovlige.
Medierne stormer. Dr. Gary Slipper fra Director of the Open
University Law programme skriver i The Independent:
Why is Eminem allowed to incite hatred and to make violence against
women and gay men sound cool?
Det interessante er at Eminem imidlertid også synger duet med bøssen
Elton John!
Flere læserbreve i den engelske udgave af METRO kommer Eminem til
undsætning.
her er et af de mere spændende:
Being british and, therefore, equipped to understand irony, we should
surely understand Eminem is just taking the mickey...He´s actually
an intelligent chap and, if you listen to what he is saying, rather
that what people are saying about him, you will find he is...being
ironic.
Ja! Eminem er ironisk, men ikke i den gammeldags forstand.
Eminems postmoderne ironiske attitude har netop den double code der
gør det muligt for ham rent faktisk at mene det han rapper, uden at
mene det.
Eminem "hader bøsser" og er "gode venner med Elton John".
Eminem er et ægte barn cyberspace.
Og en ægte cyber Eminem-fan kunne ikke drømme om at angribe
homoseksuelle.
Problemet er bare at der altid vil være nogle der ikke har fattet
Charles Jenks!
Hyperrealitet hyperrealisme
Lara Croft
Steven Seagall anerkendes som tibetansk lama - Tibets historie omskrives
via talrige Holywoodfilm.
I Dharamsala sælger Tibetanerne nu deres egen nyfortolkede historie
historie på DVD: Seven yeras in Tibet med Bratt Pitt osv... Disse film
er blevet en integral del af Tibetanernes fortælling om sig selv.
The Sopranos og Godfather former mafiaen i filmmytologiens billede...
John Gotti
Tegneseriernes antihelt, Homer Simpson fra
The Simpsons har slået Abraham Lincoln og andre berømtheder i en
internetafstemning i 2003 i USA om den største amerikaner
nogensinde. Borgerretsforkæmperen Martin Luther King, tidligere
præsident George Washington,præsident Kennedy, Musikeren Bob
Dylan blev overhaælet af Homer, der fik over halvdelen af stemmerne.
Den amerikanske simullacrapersonlighed Homer Simpsons plads i
verdenssamfundet er i hvert fald i internettets bevidstehedsfelt
udiskusteret!
Holywoods treminator Arnold Schwarzenegger opstiller til
guvernørvalget i Califiornien.
|