|
HISTORIE/FUNKTION |
DEN
FØRSTE
DANSKE
AVIS
|
"Den
danske Mercurius" - Udgivet af Anders Bording i Ribe i 1666-67.
Avisen var affattet på vers.
|
GRUND-
LOV
&
TRYKKE-
FRIHED
|
Grundloven
1849, ophævede enevældens bestemmelser om censur.
Med trykkefriheden begynder vor tids pressehistorie.
|
AVIS-
TYPER
Tilbage
Tilbage
|
1800
Annonce-
og
nyheds-
aviser
|
Annonce- og
nyhedsaviserne blev fra midten af 1800-tallet udgivet i de større
byer. Disse aviser bestod kun af et enkelt sammenfoldet ark trykt på
begge sider. Avisen bestod således af fire sider.
Upolitiske nyheder blev trykt på de to første sider.
De resterende to sider blev brugt til erhvervslivets annoncer.
Annonce- og nyhedsaviserne blev udgivet af bogtrykkere der på
denne måde forsøgte at udnytte trykkeriernes kapacitet fuldt
ud.
|
1850
Den
liberale menings-
presse
|
Den liberale
presse var forum for den politiske debat i forbindelse med Grundlovens
vedtagelse. Denne politiske meningsudveksling var overvejende
forbeholdt og henvendt til samfundets elite.
Meningspressen var i forlængelse heraf ikke interesseret i et stort oplag.
|
1870
Parti-
pressen
|
I 1870´erne bliver
avisernes politiske udveksling af synspunkter forankret i partipolitik.
Det skyldtes
først og fremmest selvejerbøndernes økonomiske fremgang og fremvæksten af en
egentlig lønarbejderklasse.
De to nye klassers kamp for bedre vilkår blev ført gennem partipressen.
Bønderne etablerede deres egen presse i tæt samarbejde med partiet Venstre.
Ligeledes fandtes der i enhver større by aviser der repræsenterede
partierne Højre og Socialdemokratiet. Partiavisen
blev således et redskab i den partipolitiske kamp mellem
samfundsklasserne. Avisens opgave blev således at informere langt større
læsergrupper end tidligere.
Avisen Politiken
(Politiken er stavet forkert!) blev
grundlagt i denne periode (1884) med udgangspunkt i partiet Det radikale venstre.
Først omkring år 1900 fik den socialdemokratiske partipresse en
magtfuld position.
|
1920
Omnibus-
avisen
|
I takt med at
de partipolitiske funktioner i 1920´erne centraliseredes, blev avisernes opgave mindre partipolitisk. Den politiske vinkel overlevede
fortrinsvist i lederen.
Omnibusavisen er et skandinavisk fænomen.
Indhold
Det gav plads til andre stofområder der i højere grad fokuserede på
læsernes dagligdag. Omnibuspressen opdyrkede således populære
stofområder der med udgangspunkt i intimsfæren, socialsfæren og den
kulturelle offentlighed beskæftigede sig familielivet,
erhvervslivet, sport og underholdning.
Derudover satsede omnibusavisen i langt højere grad på nyheder fra
både ind- og udland.
Journalistik
Hvor referatet var den overvejende journalistiske genre i
partiavisen, blev nyhedsartiklen
nu dominerende.
Denne nye genre byggede på interviews og reportager.
Lay-out
I Omnibusavisens udformning kom forløberen for det moderne
avislayout: En fængende forside med iøjnefaldende overskrifter
om spændende historier. Avisens brugervenlighed blev større med en
klar stofindeling i overskuelige sektioner.
Ny teknik
Indførelsen af rotationspressen gjorde det muligt at masseproducere
aviser med flere sider og i et langt større oplag.
Økonomi
Omnibusavisen klarede sig i modsætning til den partistøttede
partiavis på salget til læserne.
Avisen blev nu en industrielt produceret vare
underlagt markedsmekanismerne.
Oplagsspiralen
Det loyale partipresseforhold mellem læser og avis
blev opløst i omnibustiden. Avisproduktionen måtte nu i stigende
grad finansiere sig selv. De enkelte bladhuse måtte således konkurrere om
læsernes gunst på et frit marked. I kampen om læsermarkedet førte
"survival of the fittest" til den såkaldte
oplagsspiral: Flere læsere giver flere annoncer, giver flere
penge, giver større avis, giver flere læsere . . . og omvendt.
Dette medførte et pressemonopol i de fleste større byer.
|
1960
Sensa-
tions-
pressen
|
Sensationspressen
fik sit gennembrud med
60ernes økonomiske højkonjunktur. Den øgede købekraft gjorde
det muligt at afsætte flere aviser og avistyper. Især skabte en
ny-industrialiseret og bedre lønnet arbejderklasse et marked for en
letfordøjelig og underholdende avistype der kunne konsumeres sammen
med frokosten. Den nye avislæser havde ikke sit åndelige
udgangspunkt i en borgerlig dannelseskultur, men havde i stedet et
behov for at balancere et stigende rutinemæssigt arbejde med
lettilgængelig nyhedsunderholdning der kunne tilegnes inden for en
arbejdspauses varighed.
"Manden på gulvet" havde fået sin egen avis.
Indhold
På grund af den ny læsesituation blev nyhederne præsenteret som
sensationer. Hovedvægten i fremstillingen blev lagt på følelser
frem for intellektuel indsigt. Det uventede og usædvanlige prægede
historierne, ikke mindst fordi sensationsaviserne som løssalgsaviser
hver dag måtte friste potentielle impulskøbere.
Emnemæssigt fremstillede sensationspressen gerne sig selv som
"den lille mands" forsvarer.
Journalistik
Sensationsjournalistens foretrukne våben i "gulvmandskritikken"
af samfundseliten var begivenhedsreportagen.
Den blev ofte fulgt op af lederen.
Den aggressive journalistiske skandaleorienterede stil retter sig mod
enkeltsager og enkeltpersoner frem for at fokusere på de
bagvedliggende samfundsmæssige og politiske årsager.
Journalisterne var også i højere grad end tidlige selv med til at
skabe historierne.
Lay-out
Forsiden er sensationsavisens madding. Blikfanget består af en
enkelt nyhed præsenteret med fed overskrift og stort billede. Den
lille brødtekst med den store overskrift er i øvrigt kendetegnende for
hele avisen.
Overskrift og billeder kommer ofte i klemme mellem på den ene side
deres funktion som appetitvækker og på den anden side deres funktion
som indledende indføring i brødtekstens egentlige indhold.
Formatet er det handy tabloidformat.
(=halv avisstørrelse)
Stofredigering
Sensationspressen opererer i modsætning til omnibusavisen med
flydende grænser mellem de kulturelle og politiske stofområder.
Fritids- og underholdningstoffet er dog i modsætning hertil nærmest rituelt
fastlagt.
Markedsføring
Markedsføringen tager sit udgangspunkt i fortællingen om avisen som
talerør og forsvarer for manden på gulvet (Det fanme for
dårligt!). Denne redaktionelt fastlagte myte vedligeholdes
både gennem bannere i avisen selv og gennem reklamer.
(EB: Tør, hvor andre tisser) |
OFFENT-
LIGHEDS-
MODEL-
LEN
med
henblik
på
medier
Tilbage
|
Offentlighedsmodellens
konsekvente inddeling af samfundslivet i skarpt adskilte sfærer er
ikke længere helt tidssvarende. Inden for de sidste 20 år har der fundet
en permanent "grænseoverskridelse" sted mellem de enkelte
sfærer.
Det private mobiltefon-rum i offentlige transportrum (tog, busser) er
et eksempel på en sådan sammenblanding af sfærerene. Big
brothers offentlige intimsfærerum er et andet eksempel. Et tredie
eksempel er mediernes følelsepornografiske udstilling af menneskers
(især tragiske) følelsesliv.
Denne trend har sit udgangspunkt en medieudstilling af individer fra
socialt svage grupper, som f. eks "Station 1". Men
efterhånden er det også for middel- og overklassen en del af et
kollektivt "hype" at krænge sjælen ud for åben skærm.
Offentligt
område
|
Statsfæren
Normalt:
Information om embedsmænd og ministerier
Unormalt: Misbrug af statlige magtpostioner
|
Kultursfæren
Normalt:
Boganmedelse
Unormalt:Kunstsvindel
|
Den politiske
sfære
Normalt:
Info om
politikere
Unormalt: Uretfærdig lov |
Privat
område
|
Intimsfæren
Normalt:
Erotik, samliv
&,
madopskrifter
Unormalt: indbrud, sex,
fedme & kendisser
|
Socialsfæren
Normalt: Nye
firmaer
Unormalt: underbetaling
af arbejdskraft, insiderhandel |
|
AVISENS
INDHOLD |
DE
JOURNA-
LISTISKE
FORMER
|
Afspejlende
Journalistik |
Den
afspejlende journalist sidder ved sit skrivebord med sine
elektroniske informationskanaler og formidler informationer og
holdninger videre til
offentligheden. |
Opsøgende
Journalistik |
Opsøgende
journalistik er detektivisk arbejde.
Dens mål er information eller skandalen.
Den opsøgende Journalist arbejder i felten og afslører/afdækker
forhold der af forskellige årsager har været holdt skjult for
offentligheden. Pressen kan på denne måde være med til at overvåge
at de demokratiske processer i den politiske offentlighed forløber korrekt.
Den opsøgende journalistik kan også bevæge sig ind i socialsfæren
for at afdække uregelmæssigheder (dokumentfalsk osv.) eller løfte
dyner i en kendt persons intimsfære.
|
Kampagne
journalistik |
En usædvanlig
begivenhed, f.eks. en dramatisk voldsepisode, kan få en avis til at
køre en kampagne om vold. Det medfører at de enkelte artikler bliver
en del af en længere varende nyhedsføljeton der kan indeholde
udtalelser (fra eksperter, politikere osv.), afsløringer og
baggrundsartikler.
Kampagnejournalistikken skrives således til en bestemt lejlighed. (se
lejlighedsdigtning) |
Selviscene-
sættende
journalistik |
Hvis en
kampagne får politiske konsekvenser kan man tale om en
"selviscenesættende journalistik" hvor den journalistiske
proces bliver en del af et selvrefererende system: Avisen skriver
åbenlyst eller skjult om sine egne "bedrifter".
Et andet eksempel på
en selvskabt nyhedsformidling kan være en baggrundsartikel om en
person der har vundet et større beløb i en af avisen udskrevet
konkurrence.
Jagten på
store nyheder kan være en vigtig faktor i et medies forsøg på
aktivt at gribe ind i et aktuelt handlingsforløb.
I midten af 80erne blev BBC således anklaget for at have hyret en
filipinsk kommunistisk guerillabevægelse til at overfalde en
troppetransport.
Et andet grotesk eksempel på denne journalistiks indflydelse på sit
eget "beskrivelsesfelt" kan ses i paparazziernes indirekte
medskyld i prinsesse Dianas død.
|
DE
JOURNA-
LISTISKE
GENRER
Tilbage
|
Kommen-
taren |
Kommentaren
fremstiller først og fremmest en subjektiv holdning i
forbindelse med en sag. Det kan være chefredaktøren, en betroet
journalist eller en læsers kommentar der ligger til grund for denne
artikelgenre. Kommentaren kan ses i en leder, i kulturstoffet (anmeldelser)
et læserbrev eller i en kronik.
Kilden er som regel kun synlig
når det drejer sig om læserkommentarer. (Læserbrev, kronik)
|
Referatet |
Referatet
er den (tilsyneladende) objektive spejling af begivenheder.
Journalisten/forfatteren er principielt ikke synlig i teksten. Formidling
af information til læseren er referatets vigtigste opgave. |
Interviewet |
Interviewet
Interviewet refererer det subjektive møde mellem en
journalist og en oftest
kendt person.
I et avisinterview kan man ikke som i TV iagttage kropssproget.
Det placerer sproget i en central position.
Interviewet kan antage forskellige former:
Faktainterviewet (ekspertinterview) præsenterer, uddyber
og opsamler på en saglig, populariseret måde. Oftest vil den
interviewede være en ekspert. Journalisten optræder som en
solidarisk, objektiv kollega.
Meningsinterviewet er et våben der er finjusteret til, gennem
konfrontation, at få især politikere på glatis. Journalisten
optræder her som en blanding af en detektiv og en
provokatør.
Stemningsinterviewets hovedopgave er at formidle en
følelsesmæssig identifikation mellem læseren og den interviewede.
Journalisten optræder som en fortrolig ven.
I Vox-pop interviewet stilles en række tilfældige mennesker
det samme kernespørgsmål. Journalisten optræder her som en anonym
forbipasserende.
I Enqueten er det kendissernes meninger der stilles på række.
Portrætinterviewet er interviewets mest dybdegående form.
Det kan bestå af byggesten fra nogle af de foregående
interviewformer, men dets formål er at tegne et sandfærdigt og
indlevet billede af en person. Portrætinterviewet placerer den
interviewede i centrum med journalisten enten som usynlig
baggrundsfigur eller som en fortrolig bekendt. Journalisten bør have sat sig
grundigt ind i personens liv før interviewet.
Personer fra den kulturelle, videnskabelige eller
politiske elite har indtil for nylig været de foretrukne mål for interviewet. Men takket være
interaktionen mellem de traditionelle
avismedier og de nye genrer som Robinson, Big Brother osv. er
det i stigende grad også almindelige mennesker der i et glimts
døgnflueberømmelse, bliver strejfet af interviewets lyskegle. |
Reportagen |
I reportagen
får læseren et indtryk af at være til stede ved begivenheden.
Journalistens subjektive indtryk træder frem i teksten som den
vigtigste kilde. Reportagen afstår i princippet fra at forklare og
analysere sammmenhænge. |
New
journalism dækker en speciel reportageform der krydser reporteren med forfatteren. Denne subjektive stil skulle være
opstået i USA i 60erne. New journalism-journalisten skriver næsten impressionistisk
i scener,
der blander
dialog, beskrivelse
og indre
synsvinkel.
Men den impressionistiske forfatter Herman Bang var måske i
virkeligheden den første New Journalist. Læs blot følgende reportage
af Herman Bang. |
Faktionen |
Faktions
journalistik er en bevidst blanding af fiktion og
virkelighed. Fiktive elementer fremstår som virkelige. TV´s
Rejseholdet er et eksempel på faktion. |
|
STOF-
TYPER
Under-
genrer
Tilbage
|
Lederen |
Lederen udtrykker avisens officielle
holdning til først og fremmest aktuelle politiske og kulturpolitiske emner. Lederen er
som den ældste faste rubrikgenre
også en garant for stabilitet og
kontinuitet. Som en arv fra partipressens
dage forfægter lederen mere eller mindre åbenlyst politiske
standpunkter der går i tråd med avisejernes og avisens
lederkollegie.
Lederen er en baggrundskommentar der
blander kommentaren med referat. Argumentationsformen er
upersonlig og saglig. 1.person (jeg) ental
erstattes (agentivstrygning) af former som "man" og "vi" ledsaget af
passivkonstruktioner ("Det skal her pointeres")
Retoriske kunstgreb bløder op på den formelle stil. Eftersom lederen
har et politisk budskab der skal ud til læseren, anvendes der ofte
kneb kendt fra retorikkens verden. Lederens stærke appel til læseren
kan således understøttes af retoriske spørgsmål (spørgsmål, der
lægger svaret i munden på læseren). Appelfunktionen kan også
understøttes af kendte talemåder eller leg med disse vendinger,
ironi, underdrivelser og overdrivelser.
Lederen har både til opgave at bekræfte kernelæseren i hans
politiske samhørighed med bladet og overtale nye læsere til at
skifte ståsted. Især formiddagsbladene bruger i kraft af deres mindre
kernelæsergruppe overtalelsen som virkemiddel. Den sproglige appel
kan her tit antage en populistisk (og humoristisk/ironisk) aggressiv
tone.
Kompositionen i en leder er ofte bygget op følgende måde:
1) Præsentation af emnet
2) Problemformulering
3) Konklusion og handlingsperspektivering.
Lederne giver også anledning til avisernes indbyrdes diskussion og
"hunderituelle" markering af forskellige politiske og
kulturelle ståsteder. Lederne krydsrefereres og citeres, ofte
ledsaget af ironiske kommentarer. Nogle aviser har prioriteret denne
form for profilering så højt at lederkommentarerne har fået faste
klummer.
|
Kronikken
|
Kronikkens elastiske
form giver i princippet plads til selv en god gymnasiestil. Dog er
kronikkens hovedformål at give en avis mulighed for frit at betjene
sig af prominente kulturpersonligheder, politikere og forfatteres
litterære resurser. Det var den berømte chefredaktør Henrik Cavling (1858 -
1933) der i 1905 "opfandt" kroniken som han selv kaldte den
(jvf. Politiken m. ét k). Georg
Brandes skrev en kronik i 1905 og var dermed den
første på denne nye platform hvor kulturpersonligheder der
aldrig ville lade sig ansætte af en avis, kunne udfolde sig.
Kronikformen blev hurtigt efterlignet af de andre blade.
Gennem kronikken kan en forfatter nå et større
publikum end gennem end gennem sin mere eksklusive litterære
produktion. Forfatteren Johannes V. Jensen har rekorden som kronikør med 449 kronikker.
Kronikken er et velegnet talerør for såvel videnskabsmanden som for
kulturpersonligheden. Den kan handle om alt lige fra personlige
oplevelser til kulturelle eller politiske spørgsmål - dog
hovedsageligt inden for essayets og tidsskriftartiklens form.
Kronikken hører til inden for kommentarens
menings og debatformer.
Kronikken er siden Cavlings tid avisens mest prestigefyldte genre. Gennem et sprogligt overlegent og litterært
gennemarbejdet sprog, der ligger et niveau over den almindelige
avistekst skal kronikøren vise sig værdig til optagelse i logen.
(Politiken modtager i snit 20 kronikker om dagen) I modsætning til
lederens mere anonyme sprogstil er kronikken en mere personlig
meningsgenre der også ledsages af et portrætfoto af kronikøren.
Selv om kronikken er et stykke l´art pour l´art, er den dog rent
emnemæssigt forpligtet til at være på bølgelængde med samtiden.
Kronikken bør tage samfundslivets puls. |
Beslut-
ningen |
Beslutningen
refererer, ofte med udgangspunkt i et personinterview, politikeres og
offentlige myndigheders beslutninger. Beslutningen kan følges op af
kommentarer fra andre politikere, eksperter eller tilfældige folk
"fra gaden". |
Udtalel-
sen |
Udtalelsen referer,
ofte med udgangspunkt i et personinterview, politikeres og offentlige
myndigheders beslutninger. Udtalelsen kan følges op af kommentarer
fra andre politikere, eksperter eller tilfældige folk "fra
gaden".
|
Nyheds-
historien
Nyheden |
Nyhedshistorien
har fælles rødder med noten.
Udgangspunktet for kan være en pressemedelelse, men i
nyhedshistorien går journalisten på jagt efter mere materiale. Han
interviewer personer, der er direkte involverede i nyheden. Derudover
kan han hente relevant information fra eksperter eller fra andre mediekilder (internet, andre aviser
osv.). På denne måde fremstår
nyhedshistorien som et produkt af flere forskellige kilder.
Nyhedshistorien er den fastansatte journalist gebet. Hans uddannelse
går bl.a. ud på at sammensmelte alle disse kilder til en ensartet
historie. Myten om den allestedsnærværende stressede
detektiv-journalist har sin oprindelse i nyhedshistorien.
Nyhedshistoriens formål er ikke at kommentere eller vurdere, men blot
at referere et stykke virkelighed.
At nyhedshistorien dermed ikke fremstiller en "objektiv
virkelighed" kan illustreres med fotografiet hvor synsvinkel
og motivudvælgelse kan være særdeles effektive måder at
kommentere verden på. F. eks er 30.000 døde i et jordskælv i
Tyrkiet en kraftig beskåret nyhed i forhold til en nyhed om et
tilsvarende antal døde i Los Angeles.
Nyheden
En nyhed har højeste prioritet i en avis. Det er den der rydder
forsiden. En nyhed skal sælge avisen. Den søger i
forlængelse heraf følelsesmæssigt at appellere til læseren. Dette
sker først gennem fængende illustrationer og overskrifter og senere
i brødteksten via en vinkling (synsvinkel) der gør det let for
læseren at identificere sig med begivenheden. Man kan f.eks. skildre
en katastrofe gennem et øjenvidne der kunne være en potentiel læser
af netop denne avis. Brødteksten understøtter den sanselige
oplevelse hos læseren gennem beskrivende detaljer. Nyheden kan på
denne måde blive til oplevelsesjournalistik hvor den subjektive
oplevelse gøres til underholdning. Ofte vil man i formiddagsbladenes
appelhunger finde uoverensstemmelser mellem overskriften og
brødteksten i nyhedsartiklerne.
Sensationsnyheder og skandalenyheder retter sig efter de samme regler
som er formuleret for moderne kunst: grænser bør overskrides - kaos
fortrækkes frem for orden - chokket foretrækkes frem for det
forudsigelige - konflikten er bedre end freden.
Dette hænger sammen med selve læsersituationen.
|
Begiven-
heds-
reportagen |
En
typisk begivenhedsreportage kan tage udgangspunkt i et referat
af et politisk topmøde, en konference, en messe, en demonstration mod
verdensbanken osv. Reportagen
er på linie med nyhedshistorien, men reportagen udvider
genren med en journalistisk beskrivelse.
Journalisten indfanger læseren gennem at muliggøre identifikation med
beskrivelsen. Det betyder dog ikke at journalisten bedømmer
eller kommenterer direkte. Hans eventuelle holdningsbearbejdning af
læseren kan være camoufleret i selve beskrivelsen, i måden han
interviewer på eller i selve prioritetsrækkefølgen i
nyhedsreferatet. Et eksempel på det sidste kan ses i den aktuelle
konflikt mellem Pakistan og Indien hvor den skjulte
holdningsmanipulation viser sig gennem at Pakistans synspunkter (I CNN
og dermed i alle "dikkehalemedierne") næsten altid
citeres først. I terrorkrigen i Afghanistan er USA i lommen på det
militærdiktatoriske Pakistan.
Verdens største demokrati, Indien, må derfor nøjes med at spille
mediernes anden violin. |
Bag-
grunds-
historien |
Baggrundsartiklen lægger sig som regel
op ad beslutningen
eller udtalelsen og forklarer i forlængelse heraf sammenhænge,
som ikke umiddelbart er synlige. Baggrundsartiklen går således bag
om nyheden for at udstille dens forudsætninger og årsagsammenhænge.
Baggrundsartiklen kan også uddybe
sammenhænge ud fra et portræt af et enkelt individ.
Baggrundshistorierne starter som ideer hos journalister og redaktører
og planlægges praktisk i forvejen ud fra et givent økonomisk budget.
Som regel vil et helt team af journalister være sammen om at løse
opgaven.
Denne form
betjener sig hovedsageligt af genrerne interview, reportage og
referat.
|
Dybde-
borende reportage |
Den
dybdeborende reportage adskiller sig fra den dybdeborende
baggrundshistorie ved at gå efter en solohistorie. Den
dybdeborende reportage er detektivisk i sin natur - redaktionen går
på jagt efter "afsløringen" før det overhovedet er
sikkert om der er en historie. Den dybdeborende reportage
involverer journalisterne aktivt på en sådan måde at de selv let
kan blive en del af historien. Et eksempel er Ekstrabladets reportage
om Ecstacy-brug i Danmark der endte med at journalisterne selv blev
tiltalt for køb af narkotika hvilket medførte et selviscenesat
bidrag til reportagen som en del af kampagnen.
Et positivt eksempel på den dybdeborende journalistik er
Watergate-skandalen der fældede præsident Nixon.
Pressen er i disse tilfælde demokratiets vagthund. |
Featuren |
Featuren
(engelsk - ansigtstræk)
I en let litterær stil i kroniklængde behandles emner som mode og
livsstil (rejser, mad, slankekure
osv.). Featuren er kulturelt perspektiverende og i familie med
kronikken. Men i modsætning til kronikken er den ikke en fast rubrik.
Featuren underholder og overtager ofte anmeldelsens plads f. eks
i form af en mere underholdende, fri boganmeldelse, der lægger vægt på at formidle
selve oplevelsen ved at læse bogen. Featuren
er akkompagneret af en stort opsat billedside, farvede
illustrationer og gennemtænkt
layout. Featuren er en visuelt og "drømmende" anlagt form,
der ikke interesserer sig for sociale eller politiske kontraster. |
Læser-
brevet
|
Læserbrevets
krævende kortform formidler ideelt set kun én mening. Læserbrevets
indholdsmæssige "motor" bruger som regel forargelse som
brændstof. Efter at emnet er blevet
præsenteret, konkluderes der med fynd og uden behovet
for den store argumentation. |
Debat-
indlæg
|
Debatindlægget
ligner læserbrevet, men er mindre emotionelt anlagt og mere formet
som en tale. Debatindlægget lægger også større vægt på
argumentationen. |
Petitstof |
Petit
handler om små situationer fra hverdagen belyst af journalisten
i
Causeriets ofte humoristiske og bevidst
"lommefilosofiske" form. Petit findes således også som
"spøg og skæmt". Men petit kan også dreje sig om
causerende (kommenterende)
omtaler af receptioner. Petitstof findes oftest på avisens sidste
sider. |
Noten |
En
note er en kort meddelelse på ca. 20 ord. Nyhedsnoten gengiver
aktuelle begivenheder i kortform ud fra grundspøgsmålene: Hvem?
Hvad? Hvor? Hvornår? Hvorfor?
Noten har sit eget
sproglige univers, der afspejler notens forpligtigelse til at
fremstille tørre kendsgerninger på en ultrakort, fængende måde.
Notens forkortelses- og bearbejdelsesproces kaldes for genvridning. |
Anmeldelser |
TV
Radio |
Film |
Teater |
Koncerter |
CD-musik |
Bøger |
Tegneserier |
Aviser -
tidsskrifter |
Kunst |
Udstillinger |
Internet |
. |
Restauranter |
. |
Portrættet |
Portrættet
kan tegne en livshistorie eller en profil med udgangspunkt i
biografiske data. Portrættet kan være objektivt eller subjektivt
drillende, ironisk eller rosende. Portrættet er som noten en
form for forkortelseskunst hvor kun det allervigtigste af et
menneskes liv står tilbage. |
Nekrolog |
En
nekrolog er et portræt af en afdød person og bliver som sådan både en
nyhed, et portræt og en fortolkning af sorgen (katharsis). |
Billeder |
Visualizing
- billedsiden understøtter teksten. Pressebilledet kan have sin
egen kunstneriske æstetik. |
Annoncer |
Kulturannoncer
- omtale af kulturelle begivenheder |
Forscrap
- forhåndsomtaler af
begivenheder |
Reklamer
Reklamerne
lever i deres eget kommercielt definerede univers.
Avisen er bl.a. afhængig af reklameindtægter. |
Tegneserier |
Tegneserier
er i familie med det underholdende petitstof. Som regel placeres det
sammen med petitstoffet på avisens bagerste sider. Efter en hovedret serveret "med en rystende klode som underlag" er der tid
til en lille let dessert. |
GENRER
MED HENBLIK
PÅ
STOF-
TYPER |
Nyheds &
reportage
genrer |
FORSIDESTOF
- Politik - kriminalitet - økonomi - internationale
begivenheder.
Dagsaktualitet - nyt - usædvanligt - grænseoverskridende - (Mand
bider hund) |
Person
genrer |
Et enkelt
individ er her - frem for begivenheden - i centrum.
Stoftyper: Interview, portræt, nekrolog, (anmeldelsen) |
Forbruger
genrer |
Foromtaler
eller lister af begivenheder. Forscrap |
Under-
holdnings
genrer |
Petitstof.
spøg og skæmt, tegneserier, kryds og tværs, billeder, causerier,
smånyheder. |
Menings
&
anmelder
genrer |
Meningsgenren
kan historisk set føres tilbage til den tidlige borgerlige
offentligheds først og fremmest kulturelle udveksling |
Tilbage
|
ARTIKLENS
OPBYGNING |
ARTIKLENS
OPBYGNING
Set ud
fra læse-
situationen
|
Grundig
Informativ
læsning |
En artikel
kan være skrevet ud fra et ønske om at føre læseren fra tekstens
begyndelse til dens ende.
En sådan artikel kan have følgende opbygning:
1) Motivation
Overskriften lokker læseren ind i tekstens rum. I sit forsøg
på at overtale til læsning til kan overskriften miste sin
forankring i det egentlige emne.
2) Identifikation
Overskriften og artiklens indledning appellerer til at læseren
identificerer sig med
emnet eller den/de personer der er i fokus i teksten.
3) Information
Artiklens krop handler om emnet/personerne der belyses via
referat/interview.
4) Konsekvens
Hændelsernes konsekvenser fremlægges, som de fremstår enten
i nutiden eller i fremtiden.
|
Frokost
læsning
|
Ofte
kan en journalist ikke være sikker på at læseren vil prioritere en
fuld gennemlæsning af artiklen. Artiklen må i forlængelse heraf
være opbygget således at læseren undervejs i læsningen kan forlade
teksten på et hvilket som helst tidspunkt. Denne artikeltype har
tredelt opbygning der består i en blanding af 1) motivation, 2)
identifikation, 3) information, og 4) konsekvens i hvert enkelt
afsnit:
Motivation (se ovenfor)
1) Nyheden kort fortalt
2) Nyheden uddybet gennem referat, interview og reportage
3) Flere detaljer gennem referat,
interview og reportage
|
US-NEWS
|
Hi! -
motivation You! -
identifikation See -
information So - konsekvens
|
SPROG |
INFOR-
MATION
|
Det
journalistiske sprog kan generelt set karakteriseres gennem følgende
stikord alt efter tekstens indhold/form/hensigt.
Anonymt - Bortset fra mærkevarejournalisters produkter er det
ikke meningen at tekstforfatteren skal træde frem i teksten.
Enkelt & funktionelt - Korte afsnit - én mening pr.
sætning - relativt få bisætninger knyttet til hovedsætninger - let
forståelige ord henvendt til et bredt.
|
IDENTI-
FIKATION/
MOTI-
VATION
|
Appellerende
& underholdende -
Adjektiver (tillægsord), billeder,
metaforer
layout, typografi
|
SYNTAKS/
SÆTNINGS-
OPBYGNING
|
Læservenlighed
er fællesnævner for de fleste sproglige kendetegn i det
journalistiske sprog. Generelt vil der være én mening pr. sætning,
hvilket igen skærer ned på antallet af bisætninger pr.
hovedsætning.
Sætninger med bagvægt, dvs. sætninger hvor hovedsætningen kommer
først efterfulgt af bisætninger, er dominerende både i tale sprog
og avissprog.
Der anvendes også fortrinsvist aktive rene verber frem for passive.
Ofte vil man se at journalisten ikke kan frigøre sig fuldstændigt
fra sin kilde. Dette vil kunne ses i form af en vis sproglig
afsmitning fra kilden.
I nyere tid er der i høj grad også
tale om en syntaktisk afsmitning fra udenlandske mediers, især USA´s
sprogbrug. Engelsk sætningsopbygning fra f.eks News Week og Time
"undersættes" til dansk.
Især vil man finde dette "avistalesprog" i form af en
hovedsætning der starter med en underordnende konjunktion og ikke
indeholder et substantiv. (eks: "Hvilket betyder fred i
området...."
Ofte vil sproget også ligne talesproget i dets brug af sætninger,
der ikke nødvendigvis har et substantiv og et verbum (grundled og
udsagnsled). |
AFSNIT
|
Afsnittene er
generelt korte - deres indgang og udgang er
(parallelt med hele artiklens opbygning) udsat for en ekstra
dosis "litterær muskuløsitet". Dette skyldes:
1) behovet for i indledningen at fange læseren (med f.eks en hookline
eller en teaser) og
2) i slutningen at give læseren en følelse af at han er blevet
klogere.
|
ORDENE
|
Ordene tager
form efter tekstens indhold og formål. Ofte vil der f.eks. i
referater fra retssager finde en sproglig afsmitning fra kilden sted
(kancellisprog).
|
AVISENS AFSENDERE |
Ejerne
|
|
Journa-
listerne
|
Freelance:
Anmelderen
|
Kultur-
skribenter
|
Journalistfaglig baggrund
Fastansatte
|
Kulturfaglig
baggrund
Freelance arbejdere - "Spinatfugle" - med mulighed
for fast tilknytning til avisen.
Spinatfuglen tager sig generelt af anmeldelser.
|
Fastansatte:
Reporteren
Journalisten
|
Nyhedsarbejde -
artikler, reportager
osv
|
|
|
Redak-
tionen
|
En
avis har som regel flere redaktioner alt efter avisens størrelse.
Redaktionerne er ordnet i samklang med stofområderne og udgår fra
følgende tre departementer: indlandsredaktionen, udlandsredaktionen
og redaktionssekretariatet. Hvilke redaktioner der er højest
prioriterede, afhænger af avisens profil. F.eks. er Politiken kendt
for en stor kulturredaktion.
Udlandsredaktionen i store medier følger verdens puls gennem sine
tentakler i form af korrespondenter placeret i verdens hovedstæder.
Udenlandske nyheder kan også komme fra de store presseagenturer som
.f.eks. Associated Press (AP - USA) eller det engelske Reuters.
Internet er efterhånden også en særdeles vigtig nyhedskilde.
Indenlands nyheder kan kanaliseres ofte gennem Ritzaus Bureau.
I redaktionssekretariatet skabes der et samlet overblik over de mange
nyhedsstrømme og tilhørende genrer. Dette sekretariat skal så
foretage en prioritering og udvælgelse af stoffet. Det er også
redaktionssekretærens opgave at forfatte de appellerende
overskrifter.
|
Teknisk
personale
|
Den moderne teknologi, herunder
computerteknologien har gjort det let for layouteren i sammenarbejde
med redaktionssekretæren at "layoute" og trykke avisen.
Herfra fortsætter siderne deres tur til den tekniske afdeling der
omsætter dem til trykplader, der efterfølgende monteres på
rotationspressen.
Rotationspresssen overfører så tekst og billeder til
avispapiret.
|
AVISENS MODTAGERE |
Læser-
profiler
|
|
Læse-
situation
|
Nyhedens
rituelle
funktion
|
Avislæserens "længsel efter
skibskatastrofer, hærværk og pludselig død" (T.Kristensen)
står i skarp kontrast til selve avislæsesituationen som er både
forudsigelig, tryg og ritualiseret.
Ofte vil avislæsningen være en del af et stramt hverdagsritual hvor
læseren føler sig i stand til at håndtere livets og hverdagens
kaos, uden at føle sig truet.
|
Nyheden som
samfundets
"smertekrop"
|
På samme måde som et forvredet fodled
kalder på vores opmærksomhed gennem smerte, kalder nyheder om krig
og ulykker de store overskrifter frem. En velfungerende fod forsvinder
ned under nyhedernes bevidsthedstærskel.
|
Tilbage
|
AVISENS
LAYOUT |
KONKUR_
RERENDE
SYNTAGMER
Syntagmer: læseveje Kan
skabe spænding eller harmoni.
|
Det
rent grafiske layout er af stor betydning for om en avis sælger.
Ved hjælp af billedskæringer og tekstbokse og linier samles alle
de forskellige information og genrer til en helhed. Sammensætningen
sker også ud fra en emnemæssig prioritering. Den vigtigste
historie vil stå øverst på siden med vægten fra venstre mod
højre. Overskriftens valg af fede typer fortæller også
noget om artiklens vigtighed.
Avissiden kan på samme måde som vi ser det i billeder (fra
vesten), generelt bære den tungeste vægt i venstre side.
En avisside, især forsiden, skal udgøre et velkomponeret,
overskueligt hele og dog indeholde kontraster, der skaber
spænding.
Denne ligevægt mellem spænding og harmoni kan beskrives inden for
teorien om de konkurrerende syntagmer. En avisside kan
sammenlignes med en collage. Collagen inviterer ikke til kronologisk
læsning som i en roman, men appellerer til punktlæsning, alt efter
frokostpausens længde eller læserens interesse generelt. Et
vigtigt blikfang i collagen udgøres af billederne, der enten kan
være typiske arkivbilleder eller friskfangede pressefotos.
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|
|
SYNTAGME-
ANALYSE
Se
billed-
analyse
|
1) Nærhedspricippet |
Alt hvad der står sammen forbindes.
Ofte kan overskrifter og eller billeder der står i nærheden af
hinanden, skabe utilsigtede virkninger. På Ekstra Bladets forside
d.18.12.01 er der et stort billede af en grimt orkeansigt i
forbindelse med en filmanmeldelse af Ringenes Herre. Lige neden
under står en overskrift med flammeskrift: "Brændt til
ukendelighed af sin mand."
|
2) Lighedsprincippet
|
Mindst én fællesnævner i to
eller flere objekter.
Analogier : symbolsk, associativ tankegang.
|
3) Linier, figurer
|
a) harmoniske/uharmoniske
b) dynamiske/statiske
|
Signal/
symbol-
funktion |
A)
Signalfunktion
Opmærksomheden fanges af
fremhævede farver, linier eller figurer.
eks: Supermarkedernes anvendelse af gul og orange i
forbindelse med lanceringen tilbud.
B) Symbolfunktion
I forlængelse af pkt.2,
"lighedsprincippet" peger farver, linier eller figurer på
en "dybere betydning" på et andet plan. (Billedplanet)
|
Opgaver
|
Opg
1: Find (de konkurrerende)
syntagmer(ne) i følgende eks:
/: /: /:
/: /: /:
/: /: /:
Opg 2: Find
de konkurrerende syntagmer på en avisforside.
Opg 3:
Find signal og symbolfunktioner på en avisforside. |
|
Tilbage
|
|
|
|
|
|