|
Sagaer
|
|
Nordisk Oldtid - op til 1100
|
Det fællesnordiske sprog
I den nordiske oldtid har vi et
fællesnordisk sprog. Og ligesom sproget har været fælles i hele Norden,
har man haft et fælles nordisk-germansk sagnstof (asetro), hvoraf meget stammer
helt tilbage til folkevandringstiden 200-500 f.v.t.
Der er altså ingen
faste nationale grænser.
Mundtlig overlevering indtil 1200
Man må regne med en mundtlig
overlevering af kulturarven,
hvor skjaldekvad har dannet rygraden i senere nedskrivninger.
Rester af fællesnordisk
myte- og sagnstof finder vi fortrinsvis i de islandske håndskrifter fra
1200-tallet. De er derfor den vigtigste kilde til kendskab om denne
periode. Men også Saxo i Danmark har før den nordiske oldtid er gået
helt i glemme, nået at nedskrive eller latinsk omdigte de gamle heltesagn
i sin "Gesta Danerum", Danernes bedrifter.
Dette værk skulle vise
det kristne Europa, at Norden også havde en historie.
Danmark:
Runeindskrifter o.600 –1100. Enkelte er udformet i strofeform.
De skildrer krigerens tapperhedsidealer.
|
Sagaer
- En kort historisk oversigt
|
Kort sagahistorisk oversigt:
Landnamstiden-
kolonialiseringen
af Island o. 870 - 930
Sagaernes handling begynder oftest her - den fortalte tid.
Sagatiden: o. 930 – 1030
Sagatiden er sagaernes fortælle tid
dvs. den tid, hvor sagaen opstår..
Sagaerne
overleveres derefter mundtligt indtil:
Nedskrivningstiden: o. 1100 – 1200.
De fleste sagaer er skrevet af ukendte forfattere.
Men Snorri Sturluson (1179-1241)
forfatter til den Yngre Edda, er højst
sandsynlig ophavsmand til Egil Skallagrimssons saga.
Han var i familie med Egil
Skallagrimson.
Kort historisk oversigt:
o. 850 Island
nyopdaget og folketomt
o. 870 Norges
Kong Harald Hårfagers herredømme :
- skærpede arvelove, der favoriserer førstefødte
- overbefolkning og hungersnød i Norge.
- nordiske vikinger på de britiske øer trængt
o. 870 - 930 Udvandring til Island: kolonisationstiden,
landnamstiden
Det islandske Altinget oprettes; magten er delt mellem
de lokale høvdinge. Dog findes der ingen
overordnet udøvende magt.
1000
Officiel indførelse af kristendommen på Island
1262
Island opløses indefra og kommer under Norges krone.
1944
I 1944 bliver Island helt frit, efter i en
årrække
at have været i personalunion med Danmark
LANDNAMSTIDEN
Islands kolonialiseringstid
kaldes for landnamstiden.
o. 870 - 930
Kongemagt kontra stormænd
I takt med Harald Hårfagers samling af Norge i
slutningen af 800-tallet udvandrer høvdinge der ikke kan
underordne sig, til Island. Denne
anskuelse er især fremherskende i Egil Skallagrimssons saga. Dog kan man
også se landnamstiden, der startede længe før slaget i Hafrsfjord (885)
som en konsekvens af vikingernes ekspansions- og kolonialiseringstrang.
Befolkningsoverskuddet i Norge.
Et
stort befolkningsoverskud i Norge har også været af betydning.
I midten af 1100-tallet begyndte ligevægten mellem Høvdingene
og godedømmerne at rykkes. Det kunne efterhånden lade sig gøre for en høvding
at få
flere godeord, dvs. få flere høvdinges rettigheder. I dette hieraki med få høvdinge
med stor magt frem for tidligere tiders mange små høvdinge, udbrød
de bitre stridigheder,
der til sidst førte til at Island kom under dansk styre.
Tilbage
|
Sagatyper
|
Vi kan skelne mellem følgende sagatyper
1. Historiske sagaer
- Kongesagaer
De historiske sagaer handler om de norske konger og deres store slag i vikingetiden.
2. Slægtssagaer/Romansagaer
Slægtssagaerne handler om tiden hvor Island toges i besiddelse af udvandrede
nordmænd, til kristendommens indførelse. "Storhedsstiden", o. 880 –
1000 var i slægtssagaen den tid, hvor
den stolte vikingeånd endnu levede .
(Egil
Skallagrimsons saga)
Slægtssagaen ser udviklingen ud fra vikingens
synsvinkel.
3. Eventyrsagaer.
Den Islandske fristat ophører 1262 idet landet svækket af de mange
fejder mellem stormænd, (Sturlungetiden) overtages af Norge. Omkring
år 1300 er der således pga. Islands ændrede status ikke længere
interesse for slægtssagaer. Det eventyrlige som man
kun kunne ane glimtvis i f.eks. beskrivelsen af Egil Skallagrims barndom,
får en større betydning, idet spændingsfyldte beretninger med
sagnfigurer gør deres indtog.
Tilbage
|
Statslivet
på Island
|
Fristaten blev ved den
ældste Islandske forfatningslov inddelt i 12 tinglag.
Hvert tinglag blev
inddelt i 3 godedømmer.
En gang om året samledes man på Thingvalla-sletten.
Dette fællesting
for hele landet kaldtes altinget.
Altingsdomstolen var en
slags højesteret på Island, og her fandtes også en lovgivende
forsamling. Alle, mænd kvinder og børn, dog ikke tyende og slaver, havde
ret til at møde på altinget.
På Island skabtes et decentralt
næsten anarkistisk samfund, hvor især familiefejder i høj grad kom til at præge kulturen. Den
udøvende magt
(note 1 eksisterede formelt set
ikke.
På altinget (Thingvallasletten) kunne en person dømmes fredløs, men det
var ikke altid at dommen fuldbyrdedes. I mangel på en statslig instans
var det op til den enkelte at fuldføre dommen. Dette gav frit spil for selvtægt.
I Ravnkel Frøjgodes saga
dømmes Ravnkel fredløs, men han lever ikke desto mindre i bedste
velgående lang tid efter dommen.
I Asetroens tid var altinget
også præget af holmgange (dueller), der var et acceptabelt middel til
afgørelse af stridsspørgsmål.
Tilbage
|
Livssyn
og adfærdsformer
|
I sagaerne kan man ofte finde
brydninger mellem
tre forskellige bevidsthedskulturer:
VIKINGEBONDEN
Slægstsagaerne skildrer det islandske bonde- og vikingesamfunds
opståen og normer. Vikingebondens liv består af en
kombination af et "hjemme og ude-liv".
Hjemme er jordejendommen det vigtigste. Hensynet til dens bevarelse og vækst
gør at slægten og slægtsammenholdet bliver det bærende
omdrejningspunkt.
Hjemme er bondevikingens moralske ansvarlighed
kun udstrakt til slægten.
En krænkelse af slægtens autoritet og herredømme
over jordejendommen forpligter selv den fjerneste slægtning til at hævne
overgrebet.
Ude gælder vikingens kamp, ære og tapperhedsidealer.
Sammenhold i kampen og troskab mod
anføreren er det primære.
Ude er vikingens moralske ansvarlighed
kun over for den gruppe han er på togt sammen med. På vikingetogt
viser Egil intet hensyn over for de mennesker han plyndrer. Kamp, ære og tapperhedsidealerne er således hver på deres måde, gældende såvel ude som hjemme.
Magtens og erotikkens veje
Vikinge-Egils ubændige og rethaveriske magtdrift forstærker sagaens
fortællende
fremdrift: Uden hans grådighed ville der ikke være meget at skrive hjem
om.
En anden mere skjult motor er den erotiske. Ofte har slægtskonflikterne
deres udspring i erotiske sidespring. Erotikkens veje og i
sagasammenhænge især vildveje fører ofte bort fra slægtsoverhovedernes
kontrol med ejendomsretten til jorden. Udenomsægteskabelige sidespring
kan føre til at uægte børn blander sig i arvesager for at få deres del af kagen. Det bringer forvirring og
konflikt ind i de vedtægter, som skulle sikre slægtens ubrudte eksistens
på arvejorden. Et eksempel herpå er Hilderidesønnernes arvekrav, der
griber forstyrrende ind i
Skallagrimmernes slægtsinteresse.
Vikingebondens religion
Ase- og skæbnetro. Menneskets skæbne er forudbestemt af guderne,
hvilket giver et særligt heroisk forhold til døden. Når man ved at man
ikke selv er herre over døden, kan man kun gøre en ting: gøre den ærefuld
dvs. kæmpe tappert og slå så mange fjender ihjel
som muligt.
Den sidste sætning i dødsøjeblikket har her stor betydning.
De bærende værdier er æren og eftermælet:
Fæ skal dø
Frænder skal dø
Dø skal også du,
Kun dit ry skal aldrig dø,
Hvis det var godt,
Det du vandt.
Ikke kærlighed og forlystelser,
men kamp er det inderste livsindhold..
Vågner ej til vin
Og ej til vivs tale
Heller til Hilders (kampens gudinde)
Hårde leg
Der findes i Saga-universet også eksempler på ateisme.
Ravnkel Frøjgode erklærer sig
"gudløs", dvs. han eksisterer "ved egen kraft".
Ravnkel er måske en af verdenshistoriens første ateister.
Tilbage
DET
KRISTNE LIVSSYN
Kristendommen indføres på Island o 1000 og baner vejen for en mere "moderne" adfærd, der tillader kompromis og
diplomati frem for konfrontation.
Thorolf bliver ikke fremstillet som kristen, men hans diplomatiske adfærd
ligner andre kristnede sagahelte. Egil bliver næsten rost for sin
magthaveriske grådighed. Han deler ikke sine skatte med sin fader Grim. Således
handler en ægte viking ifølge Snorri Sturluson! Den kristne lære er i
modsætning hertil altruistisk og fortæller, at vi skal dele vores rigdom
med andre.
Vikingen skal også til at lære "at vende den anden kind til".
At det har været svært ser man i den tidlige romanske periode (indtil
ca. 1250) byggede kirker, hvor Jesus fremstilles som en stolt Konge med
sværd. Først senere under den gotiske periode (1250- 1536=
reformationen) bliver han den lidende Kristus på korset. Mennesket er nu i følge kirkens tolkning af arvesynden en synder.
C. G. Jung påstår i
sin bog Svar på Jobs spørgsmål, at ynglingen Balder er en
slags forløber for Kristus-myten. Den af Guderne højt elskede Balder
har bl.a. i kraft af sit blide væsen lighedspunkter med Jesus.
Tilbage
KONGEMAGTENS OG
HOFFETS ADFÆRDSREGLER
Der står om Grims broder Thorolf, at han var tiltrukket af hoffets
glans.(s.50m) Dette slægtstræk går
igen i Egils bror som også hedder Thorolf. Hoffet
(hirden) bliver centrum for kulturel udfoldelse og forlystelser. I kraft
af den hidtil usete rigdom, der akkumuleres omkring mange hoffer bliver
der overskud til et forlystelsesliv. Dette forlystelsesliv udvikler nye adfærdsformer, der ligger langt fra vikingens mere
nøjsomme liv og "primitive" gildekultur.
En stærk kongemagt vender op og ned på vikingevirkelighedens
adfærdsregler
I følge den marxistisk / freudiansk
inspirerede filosof Norbert
Elias optræder Super-egoet/overjeg´et for første gang i historien i
hoffet omkring en stærk konge. Kongen har monopol på magten og den
enkelte stormand kan ikke længere med succes følge sit berserkerinstinkt
(id´et). Han bliver nødt til at beherske sig og tænke sig om før han taler.
Omkring hoffet er det ikke længere nødvendigvis den stærkeste viking
der sejrer. Det kan også være en "hofsnog" som ved hjælp af
list, intriger og falskhed vinder kongen over på sin side i kamp mod f.
eks. en stormand som Egil. Det er denne taktik de uægte
Hilderidesønner (s.51m) bruger for at få magt som de har agt.
Hilderidesønnernes delvise succes viser også et andet aspekt af de
ændrede regler for adfærd omkring kongen: Selv om Hilderiderne ikke har
rettigheder og status ifølge de gamle normer, kan de opnå magt og
anerkendelse i det nye hofsystem ved at gøre sig gode venner med Kongen.
(Deraf betegnelsen: en lykkeridder)
I følge Norbert Elias spalter denne hofforstillelse mennesket. I den
snedige
intrigante hofmand har vi kimen til det moderne
"fremmedgjorte" menneske.
Den danske forfatter-filosof Willy Sørensen ser Loke-figuren
som en forløber
for det moderne menneske. Men man kan også se Loke som et billede på den
listige og intrigante hofadelsmand. Den snu Hofsnog kan let udmanøvrere de
simple vikinger på samme måde som Loke narrede de troskyldige Guder til
at
dræbe Balder. Loke er som hofmandens arketype den, der varsler
Ragnarok for vikingekulturen.
Tilbage
|
Stil i sagaen
|
Sagakunstens udtryksmidler er:
EPIK
Ordet saga kommer af det oldislandske segja,
som betyder:
at sige - hvad der er fortalt.
Sagaerne er prosafortællinger. De betjener sig af ydre synsvinkel. Der
bruges korte overskuelige sideordnede
hovedsætninger (parataktisk). Formuleringerne er saglige uden poetisk og
stilistisk pynt. Fremstillingsmåden er kølig og reserveret. Dog er der
masser af kraft i udtrykket. Man taler i denne sammenhæng om sagastilens
"fynd".
I den islandske saga findes der næsten ingen naturskildinger.
Naturskildringer er kun med i det omfang de tjener til at belyse handlingen.
Fortælleren virker neutral. Han tillader sig ikke direkte at fælde dom over
begivenheder eller personer. Når forfatteren ønsker at give sin mening til kende, gør han
det indirekte ved at lægge sin holdning
i munden på "folk".
Denne holdningskabende fortælleteknik kan også forstås ud fra rygtets/ryets/omdømmets store betydning for en viking.
(I Egils Saga er handlingen løst bygget op omkring enkelt-episoder.
Vi kan
kalde det en episodisk komposition.)
Tilbage
DRAMA
- REPLIK
Det dramatiske element i sagaen udgøres af replikkerne. Den dramatiske form rykker personerne tættere på læseren.
På dramatiske steder har vi således replikker, der både beskriver situationen
og er med til at karakterisere personerne.
Replikkerne skifter tit fra direkte til indirekte
tale.
Der anvendes også historisk
præsens. (historisk nutid)
Ofte vil replikkerne være præget af underdrivelsen (litioten) som stilfigur.
Et eksempel på dette har vi f.eks i Gisles Sursons saga, hvor den fredløse
helt har dræbt den ene af sine to forfølgere i skoven. Den anden forfølger
vender tilbage til sine fæller og siger: "Der er noget ufremkommeligt i
skoven." (dvs. der er for mange dødbringende pile.)
Barsk sagahumor
Denne underdrivelsesteknik har ofte en (galgen) humoristisk undertone til
fælles med de sjældnere eksempler i sagaerne, hvor overdrivelsen bliver brugt som
fortælleteknik.
Et eksempel på barsk vikingehumoristisk overdrivelse finder vi i afsnittet
om:
Drabet på Bård
s.76,
LYRIK - Norrøn
digtekunst
Kvadet og skjalden (digteren) vurderes meget højt.
Hvis en ung mand havde let ved udenadslære og/eller havde intellektuelle/
kunstneriske evner, kunne han blive oplært i lovkyndighed og digtekunst. I Island blev lovene
nedfældet på skrift første gang i 1117. I den tid hvor intet endnu var
nedskrevet måtte man tilegne sig kulturarven gennem mundtlig
overlevering. I denne sammenhæng fik rim og bogstavrim en ganske
særlig betydning: De gjorde det lettere for lærlingen at huske store mængder information.
I sagatiden kan vi skelne mellem fire typer kvad:
1) Vikingekvad - løsevers o.
800 – 1100
a. Vikingekvadet eller løseverset er først og fremmest vikingens
poetiske testamente.
Når Egil Skallagrimsson har lavet en bedrift på slagmarken
"udødeliggør" han den ved at kvæde om den: Kvadet om
Ejvind Skreja (s.90) Løseverset passer således altid til en bestemt
lejlighed.
Det har improvisatorisk præg, digtet tæt på det øjeblik som
var årsag til dem.
b. Vikingekvadet kan også fungere som en ventil, en socialt
accepteret kanal hvor det er tilladt at udtrykke følelser. Sagastilen er
kendt og berømt for en fortælleteknik der ikke tillader de agerende
personer at udtrykke følelser. Et mands- og krigerideal der bl.a. handler
om selvkontrol, aflejrer sig således i en "hårdkogt" og prunkløs
fortællestil. Men i kvadet er det tilladt Egil at vise følelser. Da hans
søn Bødvar dør, digter han sin sorg ud i Sønnetabet
(s.145) Han
kan altså i kvadet faste form give sine følelser frit løb og opnår
derigennem en form for forløsning, en renselse – katharsis.
Vikingens selvkontrollerede og ordknappe adfærd har således to socialt
højt vurderede ventiler for følelsesudladning: Kvad og kamp.
2) Skjaldedigtning
ca. 950 – 1300.
Denne digtning anvender ofte stof fra den nordiske mytologi og sagnverden.
Skjaldedigtningen er først og fremmest hyldestdigtning. Dvs. den
bruges til at lovprise især konger men også magtfulde høvdinge. Hyldestdigtningen mangler således ofte vikingekvadets/løseversets spontanitet.
En stærk kongemagt vender op og ned på vikingevirkelighedens normer.
Skjaldedigtningens første opgave er at hylde kongen ved vise hvor stor og
mægtig han er. Dette sker ved nærmest at guddommeliggøre ham og i et
glorværdigt lys at skildre hans krigslykke og gerninger. Egil
Skallagrimssons evner som Skjaldedigter viser sig tydeligt, da han redder
sit eget liv ved at fremsige et hyldestdigt til sin dødsfjende Erik
Blodøkse (s122). At Erik på grund af kvadet frigiver Egil forekommer
næsten utroligt, men vidner på den anden side om hvilken høj position
og prestige et godt kvad havde.
Hyldestdigtningen når sit absurde højdepunkt i Kingos digte til
Christian d. 5, (1600-tallet) der sikrede Kingo selv et job som Biskop
i Odense. Hyldestdigtningen får en stor betydning helt frem til
enevældens afskaffelse.
(I DK 1660)
3. Magisk digtning
Den magiske digtning ser vi eksempler på da
Egil rister runer
over
sit drikkehorn i "festen" hos Ølver.(s.78)
4. Elskovskvad
At kvæde Elskovsdigte var ligefrem forbudt på Island. Det kunne få
meget alvorlige følger for en poetisk elskovsgalende ungersvend. Dette
viser familiens hals og håndsret i pardannelse. En kvinde bestemmer ikke
selv, hvem hun skal giftes med. Det gør enten hendes fader eller
formynder. (brødre i tilfælde af faderens død.)

To ting er karakteristiske for kvadet: bogstavrim (alliteration) og kenninger:
poetisk omskrivninger. Når Egil i et af sine kvad omskriver et vikingeskib
til en
havhest, kan vi tale om en kenning.
Tilbage
|
Personopfattelse
- personbeskrivelse
|
Der lægges i personbeskrivelserne
stor vægt på håndgribelige registrerbare
ydre reaktioner til at beskrive indre tilstande.
Sagaen psykologiserer ikke
sine personer.
Handlingsforløbet afhænger ofte
af personernes karakter der overvejende fremstilles som arvelig: slægtens
egenskaber. Karakteren er dog ikke statisk men dynamisk, idet den også
kan udvikle sig ud fra de begivenheder personerne udsættes for.
Statisk: Person 1 --- begivenhed/krise ---- Person 1
Dynamisk : Person 1 --- begivenhed/krise ---- Person 2
Tilbage
|
Perspektivering
|
Oldnordiske temaer blev populære
under Højromantikken
(1800-1820)
Især hos Oehlenschläger og Grundtvig.
Sagastilen har rent fortælleteknisk lighedspunkter med impressionismen.
Se Naturalismen
1870-90
Generel
perspektivering
Kolonialisering af det vilde
vesten. Landnamstiden og nybyggertiden har mange lighedspunkter, bl.a.
lovløsheden og fraværet af en udøvende magt.
John Waynes og Clint Eastwoods "stonefaces" minder om både Grim
og Egils tilknappede adfærd.Efter at Egils har mistet sin bror Thorolf,
beskrives med ydre synsvinkel Egils harme og sorg gennem en hans
øjenbryns bevægelser. (s.95m)
Den tredje verdens familieidealer.
Slægtssammenholdet kan parallelliseres med indvandrergruppers
familiesammenhold
Rockerbanders "æresbegreber" – fejder mellem Hells Angels og
Bandidos
Mandegrupper a la Carl Mars, hvor "mænd" slår sig løs på
hinanden og deres afføring.
Mafiaens Cosa Nostra – blodhævn.
Nazisterne fortolkede den nordiske mytologi, så den passede ind i deres
teorier om det Arisk-germanske folks overlegenhed.
Gangsta Rap - Her har vi igen som på Egils tid kombinationen af stamme/slægtvold
og lyrisk kunstnerisk udfoldelse. gangsta rappens selvpralende
"løsevers" kan måske sammenlignes med Egils spontane "prale"-kvad.
Muhammed Alis (Cassius Clay) boksekvad -
Drengekliker
Tibage
Note 1
Magtens tredeling:
Lovgivende, dømmende, udøvende
magt -
i følge den langt senere Montesquieue - Oplysningstiden 1700-tallet
Tilbage til teksten
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor |
LINKS
|
KORT
|
Vikingetiden
|
The
world of the Vikings
|
Mere
om Snorri Sturluson
|
|
Om
de islandskehåndskrifter
|
|
The
Icelandic Sagas and Social Order
|
|
Privat
Web om Vikinger
|
|
Trelleborg
|
|
Ribe Vikingecenter
|
|
|
Tilbage
|
|