Bent Vinn Nielsen
Hverdagens mikrosocielogiske liv registreret uden idelogiske hvorforer
- Per Fly - Bent Vinn Nielsen; rod i socialrealisme debu i 78
Ingen decideret fællesnævner for fortællerne og deres værker
det postmoderne delta foldes ud
Benn Q. Holms københavnerroman Hafnia Punk fra 1998
Christina Hesselholdts roman Det skjulte 93 - køkkenet
gravkammeret
Christina Hesselholdts (f.1962) debutroman
Køkkenet, gravkammeret og landskabet kendetegnes ved en lyrisk
tæthed og en minimalistisk stræben, der gør værket åbent, men også
spændende og indholdsrigt. Romanen består af 40 allegorier, der konkret
illustrerer abstrakte tilstande og begreber. Stykkerne danner tilsammen
en såkaldt punktroman - en romanform, der appellerer til læserens egen
betydningsdannelse og meddigtning. Hesselholdt forholder sig parodisk,
kritisk og omskrivende i forhold til den traditionelle romangenre,
hvilket er kendetegnende for flere kvindelige prosaister i 1990'erne.
Køkkenet, gravkammeret og landskabet er første del af en trilogi,
der beretter om drengen Marlon, hvis mor dør. Dette tab medfører en
identitetskrise hos såvel Marlon som hans far, der et par dage senere
begår selvmord. Moderens død anslår på den måde en identitets- og
intethedstematik, der er gennemgående i resten af romanen: "Det
manglende åndedræt forandrer alting. Han er ikke gift, men
efterladt...". Marlon formår modsat faderen at udfylde tomheden via en
poetisk logik, og dermed har han en en basis for at skabe sig en
identitet .
Helle Helle
fremstår som en af årtiets mest markante novelleforfattere. Hun er
repræsenteret med novellen "Fasanen", som er ret karakteristisk for
forfatterskabet og understreger den tidstypiske forkærlighed for den
korte, minimalistiske form.
Helle Helle debuterede i 1993 med punktromanen
Eksempel på liv, og fik sit store gennembrud med novellesamlingen
Rester (1996). Hendes værker handler ofte om halvfemserkvinder set i
lyset af fremmedfølelse og stagnerede parforhold, og er alle kendetegnet
ved en markant stilistisk knaphed, der med rette er blevet benævnt som
’minimalisme’ – en af 1990’ernes markante litterære strømninger.
Peter Adolphsens eventyrlignende kortprosa fra samlingen
Små
historier. 96
Kortprosaformen er i det
hele taget en genre, der ekseperimenteres med i 90erne.
Som et modstykke til tidens minimalisme står en ligeså tidstypisk
maximalisme
Fosnes Hansen Beretninger om beskyttelse
Peter Høeg Frøken Smillas fornemmelser for sne, 92
Peter Høeg (f. 1957) debuterede i 1988 med
romanen Forestilling om det tyvende århundrede, men kendes nok
bedst for romanen Frøken Smillas fornemmelse for sne fra 1992,
som også blev hans internationale gennembrud.
De måske egnede handler om de tre børn, Peter, Katarina og
August, som af forskellige årsager anbringes på den samme københavnske
privatskole i begyndelsen af 70-erne. Det viser sig hurtigt, at børnene
er med i et eksperiment; et forsøg på fra skolens side at redde tabte
institutionsbørn ud af mørket, få dem ”op i lyset” og omdanne dem til
”pæne” borgere. Udgangspunktet for denne proces er disciplin,
manifesteret i en meget stram tidsplan for alle elevernes aktiviteter.
Det er denne tidsplan, som Peter, Katarina og August gør oprør imod.
Jan Sonnergård
90ernes mest omtalte novellesamlinger var Radiator (1997).
Herfra er valgt novellen "Polterabend". Da Radiator udkom i
foråret 1997, blev den af et enigt anmelderkorps hilst velkommen som et
kærkomment aggressivt realistisk indslag i en ellers lidt blodfattig
dansk 90er prosa.
Indhold: William ; Historie om en ung mand, der
tvinges ind i et klædeskab, fordi et ubehageligt væsen bryder ind i hans
kærlighedsliv på de mest umulige og ubelejlige tidspunkter ; Tyveri ;
Polterabend ; Sex ; Kimono mit hus ; Lotte ; NETTO og fakta ; Fallit ;
Immatrikuleret 1.9.1982, spøgelse.
Jan Sonnergaard (f. 1963) er blandt sen-90’ernes mest læste forfattere.
Han debuterede i 1997 med novellesamlingen Radiator, der er
første del af en planlagt novelletrilogi, og som i 2001 blev fulgt op af
anden del, Sidste søndag i oktober.
Sex af Sonnergård - hyperreel udgave af rædselralismen
American psycho - this is not an exit - indespærrethed kaustrofobisk -
enakter
stiliseret klichesprog - hp agerer som et direkte citat -
ingen forskel på kliche og væren
sindets kværnende fortolkningsmaskine
pseudodialog - ingen toro på de klicheer der formuleres - ironiker
fortolkningen foretages af jegfortælleren og er ikke kun en opgave for
læseren af værket.
unge metrosingler
hyperrealle _ mere end realistiske - det traumatisk reelle
Pablo Henrik Llambias, her repræsenteret ved novellen "Det nye
årtusinde", kan ligeledes illustrere, hvad der rører sig i den
realistisk funderede prosa i tiden.
Naja Maria Aidt
Naja Marie Aidt (1963) debuterede i 1991 med
første del af en digttrilogi Så længe jeg er ung. Udover digte
har hun skrevet skuespil og noveller. Tilgang, som er hendes
anden novellesamling, udkom i 1995.
Kirsten Hamman: Vera Vinkelvir
Solvej Balle
Ifølge loven er skrevet af Solvej Balle
(f. 1962), der i 1986 debuterede med romanen Lyrefugl. Solvej
Balle har endvidere udgivet kortprosabøgerne & (1990) og Eller
(1998).
Forfatterskolen
90'ernes litterære landskab er uoverskueligt og uden fællesnævnere af
betydning. 90'er-forfattere har dét til fælles, at de er uddannet på
Forfatterskolen, en institution stiftet af digteren og
litteraturanmelderen Poul Borum. Forfatterskolen bliver udsat for en del
kritik i løbet af årtiet. Ældre forfattere - bl.a. Dan Turéll -
fremsætter det klagepunkt, at forfatterhvervet bør være selvlært;
litteraturens anarkistiske element bliver kvalt hvis den
institutionaliseres.
I forlængelse heraf beklager andre, at institutionaliseringen medfører
en vis ensretning i stil; de fleste af Forfatterskolens elever skriver
abstrakt og eksperimenterende og har følgelig svært ved at nå et større
publikum. Forfatteren Mads Brenøe er dog i nogen grad en
undtagelse. Han ynder at konfrontere sin læser med virkelighedens rå og
uforsonlige sider. Reaktionen udebliver ikke: da hans novellesamling
Så megen vrede udkommer i 1993 forarges nogle kritikere, og Brenøe
får mod sin vilje påhæftet betegnelsen "splatter-forfatter" .
"Forfatterskolestilen", som i nogles øjne er en svaghed, ses af andre
som en styrke; den er i fortalernes litteratur med stort L. Det vil i
denne forbindelse sige litteratur, i hvilken sproget udgør et
selvstændigt, lukket univers.
En forfatter som Kirsten Hamman - der netop skriver i en sådan
vanskeligt tilgængelig stil - formår dog at forene det avantgardistiske
med det populære og opnår en vis succes med sin debutroman Vera
Vinkelvir (1993) og sine humoristiske digtoplæsninger, der bryder
med en fra 80'erne dominerende tendens til at optrædende digtere pr.
definition fremstår bistre og sakrale
Socialrealismens genkomst?
Mange må i årtiets begyndelse have set et behov for socialt engageret
litteratur, for da debutanten Jan Sonnergaards novellesamling
Radiator udkommer i 1997, bliver den hurtigt en succes. I skrivende
stund (2002) er den udkommet i talrige oplag. Radiator er
stilistisk et jordskred i forhold til den hidtil dominerende litteratur
i 90'erne og 80'erne. Novellerne i Radiator omhandler konkrete
samfundsproblemer som arbejdsløshed, dårlig uddannelsespolitik og
almindelig kynisme.
Sonnergaard er ikke ene om at skrive sig op imod de herskende tendenser.
Også en forfatter som
Pablo Henrik Llambías vælger med sin svært definerbare bog Rådhus
(1997) et yderst prosaisk emne. Man kunne studse over de påfaldende
ligheder i titel mellem Radiator og Rådhus: ét enkelt ord,
i ubestemt form, der betegner noget meget hverdagsagtigt. Begge titler
bærer præg af en nøgtern enkelhed. Man tager dog fejl, hvis man tror at
der ligesom i 70'erne er tale om en socialrealisme der tilstræber at
være mimetisk (dvs. virkelighedsefterlignende). Ofte drives
skildringen af virkeligheden til et punkt hvor den bliver for meget og
glider ud i ét med fantasien: Polterabend. Der er altså ikke tale om
en tilbagevenden til 70'ernes stil, men snarere om en syntese mellem
hhv. 70' ernes krav om socialt engagement og 80'ernes og 90'ernes
forkærlighed for det fabulerende og abstrakte.
Litterære legebørn
Generelt kan det siges om 90'erne, at tendenser, der har eksisteret
i flere årtier, forstærkes i dette årti. Der tænkes her navnlig på en
Middelklassen: generel nedbrydning af skellet mellem
finkultur og populærkultur, et fænomen som ikke kun forekommer i
litteraturen, men også i film, tv og populærmusik mm. Det er meget
betegnende at en bog, der har fået gode anmeldelser, nu også kan sælge
godt, hvilket ellers har været regnet til sjældenhederne. Eksempelvis
får den stærkt Blixen-inspirerede Peter Høeg international kommerciel
succes, en skæbne der ellers sjældent er tilkommet en dansk
forfatter.
Årtiets litterære profil er kendetegnet af en fokus på prosa frem for
lyrik. Hvor 80'' erne så klart var lyrikkens årti, er det i 90'erne
prosaister, der får mest opmærksomhed fra forlag, presse og
almindelige læsere. Som en væsentlig undtagelse fra denne regel kan
nævnes digterne Katrine Marie Guldager (debut i 1994 med Dagene
skifter hænder) og Janus Kodal (debut 1991 med Antologi).
Sidstnævnte vakte særlig opsigt, da Gyldendal en overgang nægtede at
udgive digtsamlingen Fyrsten Zibebes bekendelse (1998) på grund
af dens kontroversielle forside: et billede af digteren der skrider
majestætisk hen ad gaden iklædt høj hat, mens en sort tjener holder en
paraply over hans hoved. Motivet bag billedet er ikke - som Gyldendal
påstod - racistisk, men skal snarere ses ironisk, som et opgør med den
outsiderrolle, man traditionelt tildeler digtere. For Kodal såvel som
for andre unge skribenter i 90'erne er selviscenesættelsen et vilkår,
man gladeligt underkaster sig, thi digteren er i egen opfattelse ikke
blot digter, men må tillige være en mediepersonlighed for at skabe
opmærksomhed omkring sine værker. Også i 80'erne yndede mange
digtere (og kunstnere i det hele taget) at dyrke et image, men hvor
80'ernes selvopfattelse som regel var dyster og pompøs, sker
selviscenesættelsen i 90'erne sjældent uden et kendeligt strejf af
humor. den muntre periode - la belle epoche
Føljetonkultur aldrig færdig altid færdig - også websites følger samme
tendens.
Virtuel realisme
den digitale verden af nuller og et-taller muliggør uendelige
sammenblandinger af virtualitet og virkelighed - matrix
Det groteskes genkomst - symbolernes konkretisering er netop mulig på en
ny måde idet man i Dreamworks digitale univers kan fremstille
symboler konkret som aldrig før.
sammenlign med digitalt foto der nu behandles via photoshop og skaber
virtuel realisme.
eventyret og det groteskes konkretisering af symboler og billeder ligger
tæt op ad hinanden
I 90erne begynder de fleste inklusive forfattere og almindelige
mennesker at skrive med tekstbehandling på PC i stedet for med en
skrivemaskine - en stille men gennemgribende revolution - selve skriveprocessen ændres
radikalt!
Virkelighed - live ness
Hybrider
Film
Dogme 95
Dogmereglerne dikterer æstetiske regler for film der går tæt på kroppens
levede liv - erfaringer i tid og rum. krav om reallyd og håndholdt
kamera - kyskhed - afholden sig fra avanceret klippeteknik flash back
forbudt
Splatterlitteratur - afsmitning fra medierne
og især amerikansk kultur - american psycho - alt er lige gyldigt -
postmodernismens anden fase
Vi ser masser af brutalisme
i litteraturen– kroppen dissekeres.
Som englene flyver Naja marie Aidt -
Balle,
Hamman, Brenøe
Christina Hesselholdts (f.1962) debutroman
Køkkenet, gravkammeret og landskabet
Hvis man kaster et hurtigt blik tilbage på 1990'ernes yngre danske
litteratur, er det mange forskellige ting, man ser. Et træk, som dog går
igen hos flere markante forfattere, er en interesse for helt
grundlæggende menneskelige vilkår.
Hvor man tidligere i høj grad har forsøgt at forklare mennesket
gennem psykologiske, sociale og samfundsmæssige forhold, har flere
forfattere interesseret sig for de mere grundliggende biologiske og
fysiske vilkår. Det kommer bl.a. til udtryk i den påfaldende måde
kroppen optræder på.
Det er ganske vist ikke kun
de seneste ti år, at forfattere har fokuseret på det kropslige, det
gjorde f.eks Søren Ulrik Thomsen, Pia Tafdrup og Jens Martin Eriksen i
firserne. Og kaster man et generelt blik ud over kulturlandskabet, har
der da også i de seneste årtier været en del opmærksomhed omkring især
sexede og veltrænede kroppe. Gennem nye ekstreme ekstasegivende
sportsgrene, diverse helsemanier og kulinariske trends, har kroppen
været central. Generation Y sætter kroppen i centrum. Men tydeligvis
også med de mange pumpede pornopiger og et stigende antal udpumpede
kroppe med spiseforstyrrelser, samtidig med at kødet i det seneste årti
er blevet tatoveret, brændemærket og piercet.
I en tid hvor kulturens
eller traditionens grænser hele tiden nedbrydes, og troen på utopier og
ideologier ikke er i særlig høj kurs, er kroppen i mange henseender
blevet et sidste sted at søge sandheden, noget absolut, eller en fysisk
realitet som et nogenlunde stabilt holdepunkt i en ellers flydende
tilværelse.
Det påfaldende ved den krop, man møder i noget af litteraturen i
1990'erne er, at den udsættes for destruktion, fremstår grotesk og
dyrisk eller underlægges et undersøgende, ja nærmest videnskabeligt
blik, hvor man kommer ind i organismen blandt organer, celler og
nervebaner. Dette er ikke en interesse for den kønnede krop, men nærmere
en almen menneskekrop. Det kan, generelt set, betragtes som et forsøg på
at skrive sig eksperimenterende ind til nye sider af virkeligheden.
Danish psycho
er Mads Brenøe blevet kaldt. Og det er da også den mest makabre afdeling
for kropsudskejelser, man finder hos nogle af Brenøes personer, der som
psykopater bogstavelig talt laver blodige ridser i den pæne overflade. I
en slags psykopatisk realisme overeksponeres følelsesmæssig afstumpethed
ved, at kyniske personer på kvalmende vis mishandler og afliver andre
kroppe. Mest bestialsk i novellen "Eva", hvor hovedpersonen holder en
kvinde fastspændt på sin seng og langsomt opløser hendes krop:
Hendes overkrop var en
stor grødet masse (...) Hun havde ingen ben længere. Det, der
fortsatte hendes underkrop, var kun betændte klumper af halvråddent
kød.
Sådan forlyder det om den
fastspændte krop, som nærmer sig døden og efterhånden blot benævnes som
"væsenet", da der næsten ikke længere er tale om et menneske
Freud: traume frem for moralisk superego : emotional overload
KUNSTFORMER i 90erne
Interventionskunst - kunst der bevidst griber ind i verden
Kontekstkunst - kunsten og kunstværket forholder sig bevidst til den
sammenhæng den indgår i
(Peter Weibel 1994)
Konceptkunst fra 60 erne reaktualiseres især i snapshottet
Konceptkunst i bevidst valg amatøræstetik med moter fra en hyperreal
hverdag i opposition til modenismens 'gode smag' og det abstrakte
maleri. Ideen og tanken bag værket er vigtigere end selve værket:
metalevel igen. Warhol
Fotografiet modsætter sig i modsætning til maleriet en aura
Moralsk instans
Som læseren nok fornemmer af det forrige citat, er det ikke svært at
blive forarget og få kvalme, når man læser "Eva". Ved ubehaget mærker
læseren i høj grad sin egen krop. Men det kan også forekomme så absurd,
at man er nødt til at reagere med noget, der ligner latter. På én gang
kommer man tæt på fortællerens psykopatiske følelsesløshed og det onde i
mennesket, som forfatteren kredser om, men samtidig vækker den fysiske
affekt moralsk afsky. Fra forfatterens side er der ikke indlagt nogen
moralsk instans, der tager afstand, og derfor virker det så stærkt
frastødende.
Mads Brenøe siger i et
interview: "Kroppen er jo først og fremmest det, vi allesammen har
tilfælles. Der er død, fødsel og krop – og nogle drifter indimellem.
Størstedelen af det, vi er fælles om på tværs af alle kulturer, er
relateret til kroppen. Det vil sige, hvis jeg skriver "Manden har ondt i
maven", så forstår læseren hvad jeg mener. Det er min direkte genvej til
læserens følelsesliv."
I stedet for at opfatte den
udpenslende vold mod kroppen som en direkte beskrivelse af noget i den
ydre virkelighed, må man nok forstå det som en metode til at nærme sig
noget fundamentalt menneskeligt eller måske nærmere umenneskeligt –
samtidig med at det er et effektivt virkemiddel.
Man kan selvfølgelig diskutere det uetiske i overhovedet at
fremstille kroppe på denne måde, men ét lag i novellen signalerer også
en anden indgang til teksten: Novellens hovedperson fortæller løbende om
sine eskapader til en psykolog, der antager, at det kun er drømme og
ivrigt skriver det hele ned. Så efterhånden som Eva, i Brenøes novelle,
nedbrydes det ene sted, genopbygges hun i skrift og forvandles til et
værk det andet sted. I én forstand tager ordene også livet af det, de
beskriver, når de bliver til blæk på papir. På den måde handler novellen
også om, at ordene ikke er det samme som det, de henviser til – det er
måske kun i læserens hoved, det er blevet virkeligt
Anatomisk jagt på sjælen
I en af 90'ernes korteste romaner, Christina Hesselholdts Det skjulte,
kommer læseren også helt ind under huden på den kvindelige hovedperson.
Men det er ikke i psykologisk forstand, at man får adgang til Gretas
indre. Det er helt konkret. Marlon, som bliver hendes kæreste, oplever
alle dage som identiske, og til forandring søger han "det enestående".
Han bliver interesseret i anatomi og anskaffer sig adskillige plancher
af kroppens indre organer. Han læser Johs. V. Jensens Kongens Fald,
hvorfra den berømte, farverige hesteslagtning citeres.
Senere køber han en plasticmodel af kroppens organer, men her
mangler de væsker, der gør organerne fugtige og skinnede. Ved romanens
slutning skærer Marlon, i sin søgen efter det enestående og skjulte,
hjertet ud af Greta:
Med en mindre kniv
løsner han organerne og lader dem falde ned i badekarret under den
løbende hane. Hvert organ, han løsner, betyder et blindt dyk ind.
(...) Hjertet ligner virkelig en knyttet hånd, ligesom plancherne,
ligesom modellens hårde, glatte. Med hjertet kammer alting over. Han
sætter sig på gulvet med det enestående i skødet.
Det lyder måske som et
udsnit af en gyser, men faktisk foregår det stille og roligt, ikke som
vold, psykopati eller splattereffekt. Til forskel fra Brenøe, skriver
Hesselholdt ikke jeg om den person, der udfører dissektionen, og Greta
bliver bedøvet, hvor Eva mærker det hele.
Med Marlons handling er der mildt sagt tale om mere end en stræben
efter at få blottet det kvindelige køn, som det er tilfældet mange andre
steder i vor kultur. Hans handling bliver et konkretiseret billede af at
ville helt ind i den elskedes sjæl, at forstå det hele, at nå frem til
essensen, det skjulte i den anden person. Den skjulte bagside, som der
altid vil være for mennesket, med de begrænsninger kroppens sanser har.
Kroppen er omdrejningspunkt for forståelsen af jeg'et i den postmoderne
realisme
subjektet er ikke længere blot en relation, men en krops reaktion med
andre kroppe.
Men de to opfattelser samtrives i 90erne -
Kropssubjektet : fornyet interesse for fænomenologien : opprioriterng af
det nære det lokale _ kroppe der udforsker det omgivelse rum -
sansemæssige strukturering
Dyret der civiliseres
Hos Kirsten Hammann springer kroppen i øjnene på en anderledes grotesk
og til tider morsom måde. I hendes debutdigte Mellem tænderne
udstilles jeg'ets problemer med den af og til uregerlige krop, som kan
bruge timer på at lade som om den forplanter sig, som hele tiden vil
have mad og tager alt for lange brusebade:
Jeg er så træt af min
krop / Jeg må opdrage / og kommandere / og tale hårdt / Pludselig
drikker den af en forkert flaske / eller gisper efter vejret i et
smitsomt lokale / Har vi været en tur i parken / bliver den siddende
på bænken / så jeg må tilbage og hente den / Den er i alle
henseender barnlig og urimelig / Jeg kan snart ikke være den bekendt
Kroppen er anmasende
overfor det sociale jeg, som opfører sig civiliseret. "Jeg civiliserer
mig om morgenen" hedder et digt. Den lugter og bløder og spytter. Nogle
digte handler bare om hænderne, ørerne eller munden.
Kroppen som maskine
I den efterfølgende dagbogsroman Vera Winkelvir, der er fortalt i
tredje person(!), er hovedpersonen nærmest bare en krop, hvori der er
installeret en båndmaskine, som rabler løs i alle retninger og konstant
fortæller, at nogen har opfundet hende.
Vera leder efter
Power-knappen. Hun har lyst til at slukke for sig selv. Hun kan
huske alting på én gang, men ikke én ting ad gangen. Det er
opslidende og dyrt i drift. Det ville være meget lettere hvis hun
havde en historie.
Vera fremstår som en krop,
der bevidstløst og mekanisk betjener sig af det sprog og de tilknyttede
identiteter og roller m.m., som florerer i kulturen. Kroppen
sammenlignes både med noget dyrisk og noget maskinelt. Det kan virke som
om, Kirsten Hammann forsøger at skrive sig ind i et område mellem jeg'et
og kroppen, som om hun forsøger at nærme sig en kropslig erfaring af
tilstedeværelsen i verden; den erfaring, der kommer før bevidstheden har
reflekteret, analyseret og efterrationalisereret.
Dette er lidt i familie med
den sandhedssøgen, der forbindes med kroppen hos Christina Hesselholdt,
men det er også i tråd med 90'ernes fornyede fænomenologiske interesse.
Dvs. en interesse for feltet, hvor mennesket er i kontakt med verden. I
den forbindelse kan kroppen betragtes som stedet for en oprindelig
erfaring af at være til.
I Hammanns seneste roman Bannister, er der både kloder, der
springer i luften og kroppe i samlesæt, men i den roman fungerer det
kropslige i højere grad som en alternativ psykologisk beskrivelse.
Legemet og lovene
I Solvej Balles hovedværk Ifølge loven. Fire beretninger om mennesket
er kroppen genstand for en undersøgelse af grænserne for det
menneskelige. Bogens fire små beretninger indledes hver med en
lovparagraf fra bibelske, juridiske og fysiske lovmæssigheder, der alle
indeholder ordet legeme. Ordet henviser både til menneskers og dyrs
kroppe, men det betyder også blot en afgrænset stofmængde. Legemet er
både stedet for det menneskelige og et stykke natur, der består af det
samme stof som verdens øvrige bestanddele. Solvej Balle forsøger gennem
de fire beretninger at nærme sig en slags menneskeligt nulpunkt. Dermed
indkredser hun grænserne for det menneskelige ved at sende de fire
historiers forskellige personer ud i nogle ekstreme projekter.
Også hos Solvej Balle
gribes der ind i kroppen, men i dette tilfælde er det fagfolk, der
udfører opgaven. I den første beretning følger man en ung forsker, der
har fået tilladelse til at skære en nedfrosset hjerne i skiver med det
optimistiske mål at finde et særligt menneskeligt stof, der skulle holde
mennesket oprejst på to ben.
Nicholas S. fornemmede
vægten af hjernen i hænderne og bemærkede i det svage lys en smule
hjernehinde fæstnet på dens overside, inden han huskede, at hans
eneste opgave var at modtage dette stykke af legemet og nedsænke det
i beholderen med flydende kvælstof.
Kroppen som ting Det
problematiske ved rent stofligt at adskille mennesket fra den øvrige
verden iscenesættes med den fjerde beretning, hvor det viser sig, at
hjernen stammer fra en ung kvinde, hvis projekt nemlig er at undslippe
det menneskelige og blive en ting! Sidst i beretningen, hvor hun har
fundet den rette metode, lyder det:
Alkoholen holdt hendes
porer åbne, og hen imod daggry passerede kulden gennem overfladen.
Et øjeblik efter begyndte kroppens temperatur at falde, og da
vækkeuret ringede klokken 7.42, var legemet på sengen en genstand
mellem rummets andre genstande.
Som man kan fornemme af
citatet, undersøger Solvej Balle den menneskelige krop som et
skæringspunkt mellem menneske og natur på ganske nøgtern vis. Et
litterært forsøg på at danne sig et helhedsbillede af menneskebarnets
placering i verden, hvor kroppen som organisme er underlagt de
ubønhørlige naturlove og samtidig deltager i de sociale lovmæssigheder.
Nøgne i nervemønstret
Merete Pryds Helle er med sin seneste roman Men Jorden står til evig
tid 96 ude i et lignende ærinde. Et karakteristisk træk er, at hun
på ironisk vis benytter en naturvidenskabeligt præget beskrivelse af
indre forhold hos sine personer. I stedet for et traditionelt indblik i
psykologiske tilstande, præsenteres man for psykens fysiologiske
grundlag, som f.eks. her hvor personen Thomas netop har luret på
romanens to piger:
Thomas' blod fik
travlt, det fór frem og tilbage mellem hans hjerne, hvor billedet af
de to pigers nøgne kroppe blev mejslet ind i en hjernevinding, og
hans køn, som bankede mod bukselinningen.
De havde siden befundet sig sammen i hans begær, ved siden af
hinanden et sted i hans blod, altid nøgne i nervemønstret.
Samtidig med, at sådanne
beskrivelser kan være forfriskende og humoristiske, så er de også med
til at henlede læserens opmærksomhed på de mange rent stoflige
forbindelser med omverdenen, som kroppen hele tiden befinder sig midt i.
At vi også er naturlige væsener, der ånder, indtager og afgiver væske;
at vores sanseapparat, af sig selv, hele tiden modtager signaler om
lyde, lugte, bevægelser og syn fra omgivelserne, som registreres i
hjernens neuronbaner, og hvad den ellers består af.
Kroppen i kosmos
Parallelt med beskrivelserne af disse naturlige funktioner, som binder
mennesket til verden, uanset hvilken del af verden man befinder sig i,
er der i romanen også beskrivelser af, hvordan teknologien på forskellig
vis vikler sig ind i mennesker. Der er også hele sider, hvor der
pludselig zoomes ind på, hvad der foregår i dyrekroppe. Det betones på
den måde romanen igennem, at den menneskelige krop også er en del af
naturen, ja for ikke at sige en lille del af kosmos.
Det tænker man måske ikke
så meget over i en tid, hvor vi selv kan designe kroppen, og hvor
kroppen ofte blot er et besværligt vedhæng til hovedets forfængelighed.
Hvor vi snart har kortlagt generne, gjort klar til kloning og måske har
en illusion om, at vi kan styre naturen selv. Omvendt er det
fascinerende at tænke på, hvor mange informationer om verden, som
kroppen bærer rundt på, informationer vi slet ikke er klar over, at
kroppen indeholder. Men det er måske det, vi har kropssprog til at
"tale" om? Det er vel også her, at bestræbelserne på at skabe en
maskinel kunstig intelligens mangler den viden, som ligger i kroppen.
For hvad er en hjerne uden en krop? Det er i kroppen, det hele begynder
og ender.
Skriften
Mange interesserer sig meget for skriften og især for den
elektroniske skrift. (Bukdahl, Grotrian)
Endelig er der en genopdagelse af klassikerne – vi kalder dem
nyklassikerne. (Læby,
Guldager).
90'er-litteratur - især om Balle og Helle
Samspillet mellem 70'erlitteraturen og formidlingen af den
er senere blevet kaldt for 'påskuddets poetik' eller
'springbrættets poetik', hvormed man mente, at denne
litteratur ofte kun blev brugt som påskud til at tale om den
virkelighed, som litteraturen henviste til. Derude på det
didaktiske overdrev mistede litteraturen ganske sin karakter
af kunstværk og blev læst som forklædt faglitteratur.
Omvendt kan man her midt i 90'erne tale om
det 'poetiske påskud', hvor megen skønlitteratur af
formidlere udelukkende ses i lyset af fiktionens
tryllekreds. Litteraturens selvrefleksivitet og
metafiktionen bliver figurer, som ofte gør det legitimt helt
at undgå kommentarer til og refleksioner over de
erfaringsmodeller og tilværelsestolkninger, som værkerne
udkaster.
At 90'erlitteraturen i højere grad end
tidligere finder sin legitimation i selvrefleksionen på
bekostning af den mimetiske illusion, Dette betyder ikke, at
samtiden forsvinder i 90'erlitteraturen, men snarere at den
tætte konstruktion og formbevidsthed i mere eller mindre
udpræget grad annulerer eller degraderer den udadvendte
reference og i stedet meget bevidst peger på tekstens egne
immanente betydningsspil.
Hvorledes den realistiske eller
samtidslitterære kontekstualisering har en tendens til at
fortone sig, men langtfra forsvinde kan iagttages i megen
90'erlitteratur. Her skal jeg ganske kort skitsere
tankegangen gennem et kort blik på Solvej Balles novelle ¤ 1
fra "Ifølge loven, fire fortællinger om menesket", 1993.
Novellen indledes på følgende måde:
Det legeme, der på en af vinterens første
dage blev bragt ind på det retsmedicinske institut i ville
de quebec, canada, havde tilhørt en nyligt afdød kvinde.
(s.7)
En nøgtern indledning, hvor det just
omkomne menneske uden videre reduceres til intetkøn. Det er
blevet en død krop, som uden spørgsmål og anfægtelser
bringes til obduktion.
For biokemikernen Nikolas S., som har fået
legemet overdraget til sit eksperiment, er der således blot
tale om et "utydeligt relief på båren". Det eneste, han har
i tankerne, er ligets hjerne, som han vil skære i ultratynde
skiver i et mørkt laboratorium i håb om at finde det
molekyle, som han mener, holder mennesket oprejst. Uden at
være sig det synderligt bevidst, kan han imidlertid ikke
komme helt overens med situationen:
Han ønskede at spørge om det legeme, de
førte afsted mellem sig, var hans legeme - det vil sige det
legeme, han var kommet for at hente - det vil sige hente en
del af, eller rettere sagt om det legeme [...] var liget af
den kvinde, der havde testamenteret sit legeme til
videnskaben og som derfor - det vil sige til dels - nej -
det vil sige for en brøkdels vedkommende - var udset til at
føre videnskaben et skridt nærmere løsningen af den store
gåde om menneskets oprejste stilling. (s.7 ff.)
Videnskabsmandens spørgsmål forbliver
indre monolog. I løbet af tankerækken bliver han sig nemlig
bevidst, at en eksplicit sprogliggørelse vil afsløre en
absurditet i forehavendet, som han ikke ønsker fremstillet.
Derfor sløres hans egen rolle i eksperimentet da også i takt
med tankerækkens udvikling.
Anden linies possesive pronomen "hans",
som tydeligt understreger ejerforholdet, og dermed også
peger på biokemikerens rolle i den underliggende konflikt
omkring behandlingen af den afdøde kvindes krop, bliver
hurtigt relativeret med det mere neutrale "som han var
kommet for at hente". For helt at eliminere sin
tilstedeværelse henviser han lakonisk til kvindens
testamente, der har sagt god for at hendes krop kan anvendes
til eksperimentelle forsøg.
Således afhænder biokemikeren gradvist sin
egen rolle i konflikten for til sidst at forsvinde ganske
gennem henvisningen til såre uforpligtende og upersonlige
størrelser som "videnskaben" og "menneskeheden".
Biokemikeren overhører imidlertid sin
indledende usikkerhed og fortsætter uden yderligere tanker
sit forehavende. Den døde kvindes hjerne bliver dissekeret
og vor videnskabsmand finder faktisk sit molekyle, som kan
bekræfte hans teorier og gøre ham til en kendt
videnskabsmand.
Opdagelsen hensætter ham imidlertid ikke,
som han forventede, i den rene salighed, men forårsager i
stedet en særegen melankoli og kropslig uro hos ham, som han
dog afviser dybden af ved at mene, at de skyldes en banal
forglemmelse, han har fået de forkerte sko på om morgenen:
"lærredsskoene, der nu var gennemblødt af våd sne [...] var
hans fejltagelse." Med dette svar stiller Nicholas S. sig
tilfreds, og han begiver sig hjem til veninden, som han
heller ikke ragtag forstår eller kan komme i kontakt med:
"Kvinden ved siden af ham bevægede sig i mørket. Hun lyttede
ikke, hun sov. (s.37) og her hører fortællingen om Nicholas
S. op.
Solvej Balles novelle er efter min mening
karakteristisk for megen 90'erlitteratur. Umiddelbart lægger
stoffet op til store eksistentielle overvejelser: retten
over og brugen af døde kroppe til forskning. Nøjagtig som de
samfundsmæssige konsekvenser også melder sig i læserens
bevidsthed: hvad bruges forskningen til? Hovedpersonens
indifferens unddrager imidlertid læseren muligheden for at
tale om disse problemstillinger, da der ikke skabes noget
rum for dem, problemstillingen udfoldes ikke. Nicholas S«
indifferens spiller ham alle tilværelsestolkninger af hænde
og sender ham ind i det lufttomme rum, hvor han også befandt
sig ved novellens begyndelse. Eller på godt dansk, han har
ikke bevæget sig en halv meter.
Denne passivitet og modstandsløshed
genfindes i megen samtidig litteratur og peger måske på, at
der ikke findes noget hændelsesforløb eller nogen
kendsgerning, som kan forbavse os særligt længe eller få os
til at tænke grundlæggende over tingene, da tankerne ikke
har noget omfattende verdensbillede at blive relateret til.
ALT ER LIGE STREG GYLDIGT Nicholas S. har reelt ikke skænket
den afdøde kvindes skæbne en eneste tanke, og han aner ikke,
hvad hans forskning gør godt for endsige, hvad den skal
bruges til.
Personerne er i megen 90'erlitteratur,
allerede inden historierne sætter ind, drænet for politiske,
historiske, metafysiske og åndelige verdensbilleder og må
modstandsløst se verden forsvinde for øjnene af dem. Selv
kroppens tilstedeværelse og fysik præges heraf. Tænk f.eks.
på Jens Martin Eriksens "Nani", hvor hovedpersonen og
titelfiguren ender som maltrakterede kroppe på grund af en
sexuel besættelse, som de står magtesløse over for, da de
ikke har andet end sexualiteten eller rettere kroppen at
tolke verden udfra. Den samme modstandsløshed og de samme
overgreb mod personernes integritet kan iagttages i værker
af Mads Brenøe og Christina Hesselholdt.
Borte er alt, hvad der kunne minde om
autoritativ stemmeføring, ofte virker det ovenikøbet som om
stemmen kunne briste, hvornår det skulle være, eller den
undermineres af metafiktionelle overvejelser om
fortællingens betingelser.
II
Disse træk ville vi normalt karakterisere
som typisk modernistiske eller postmodernistiske og i en
formidlingssituation ville vi pege på teksternes lukkethed
over for omverdenen, det umulige i at skrive sig ind i
samfundsmæssige sammenhænge. I stedet kontekstualiseres
disse tekster ved at henvise til tidligere litteratur og
vise, hvorledes de traditionelle narrative mønstre nedbrydes
i denne nyere litteratur. Men med denne 'negative'
afgrænsning kommer man nemt til at overse tekstens betydning
som erfaringsmodel for 90'erne, idet man blot henviser til
et noget diffust opgør med tidligere tiders litterære
normer, og placerer 90'erlitteraturen som en udpræget
avantgardekultur.
Deskriptionen forårsager således en flux
af viden, som skaber støj i teksten, knuder af vidensøer,
som ikke kan indordnes under fortællingens
helhedsorienterede stræben. Dermed kastes værket ud i,
hævder Frits Andersen, en encyklopædisk drøm om en
altomfattende viden, et begær efter total forståelse, som
imidlertid ikke kan fastholdes på grund af deskriptionens
støj. Teksterne forsøger altså at forlige diskurserne mellem
detaljernes deskription og rammens narration, men er ude af
stand til at fastholde forholdet som andet end en drøm om en
sådan enhed.
Den realistiske tekst er altså i denne
forstand spaltet op i enkelt dele, der både forholder sig
til teksten som helhed og til kontekster uden for selve
værket. Det er en tekst, som forholder sig både til sin
sproglige fremstilling og den udenforliggende realitet, og
som gennem forskellige analogier mellem de to størrelser
interesserer sig for samspillet og forholdet mellem disse.
III
På denne baggrund skabes der efter min
mening mulighed for at se en del 90'erlitteratur ikke blot
som negativt afgrænset i forhold til tidligere skemaer, men
også som samtidslitteratur. Lad mig ganske kort forsøge med
Merete Pryds Helles "Vandpest" fra 1993, hvis handling man
ikke umiddelbart ville kalde realistisk.
"Vandpest" handler hurtigt fortalt om
kæresteparret Beatrice og Malcolms ballonfærd, som udvikler
sig fra en pudsig ide til en konkret ildevarslende rejse
over skiftende økologisk totalt nedbrudte landskaber. I
disse dystre omgivelser møder de ægteparret Mikael og Agnes
samt deres datter Kate, som det evigt muterende og
dødsensfarlige landskab har isoleret fra omverdenen. Alle
forsøger de på hver deres vis at slippe ud af dette
økohelvede.
Selvom det lyder dystert kunne "Vandpest"
nemt karakteriseres som postmodernisme. For det er en broget
og næsten kulørt historie, som Pryds Helle fortæller os. Der
er reklameæstetik for fuld udblæsning i begyndelsen af
ballonfærden, hvor den mandige Malcolm behændigt styrer
sagerne med Beatrice gispende af frygt i bunden af ballonen.
Der er splattereffekter, som når pigen Kate sprænges i
hundrede stykker, da hun forsøger at flygte i ballonen. Der
er klare allusioner til Dantes Helvede ligesom der flirtes
en del med den tidlige postmodernist David Hume (1711-76),
der som bekendt afviste årsagslovenes gyldighed og med sin
skepticisme uden videre tøven fjernede grundlaget for den
rationalistiske omverdensforståelse og i stedet satte en
uendelig strøm af indtryk og sansninger, som lå hinsides
menneskets fatteevne. Dette verdenssyn ligger i øvrigt ikke
langt fra Beatrices eget.
Dette får imidlertid ikke romanen til at
lukke sig om sig selv, tværtimod. Tekstens opbygning peger
netop på interessen for forholdet mellem sprog og
virkelighed. "Vandpest" fortælles i to paralelle spor. Det
første udgøres af citater fra diverse gamle leksika,
encyklopædier og naturvidenskabelige afhandlinger, der
kontekstualiserer og indirekte kommenterer romanens andet
spor, fortællingen om Beatrice og og Malcolms ballonfærd.
Leksikonsporet kan således opfattes som
indirekte deskription, som små vidensøer, der både kaster
lys over tekstens narration, men også peger ud over teksten
selv, ved at spejle menneskets umulige drøm om at forstå
naturen fuldstændigt gennem sproget. Dette gøres ved at
citaterne ironisk afslører mere om mennesket, som har
forfattet det, end det han skriver om, den ydre natur. Tag
f.eks. følgende advarsel om optakt til orkaner:
Varselstegn for Orkaner:
Regn.
Havblik og afvexlende
Vindpust.
Dynning, Braadsøe og
Havets Lugt.
Havets Falden og Stigen.
Dyrs og Fugles Uro.
Lyd i Huler og Brønde. (s.22)
Gennem sådanne citationer fremhæves det
tydeligt, at menneskets fortolkning af den ydre natur
langtfra er uafhængig af den menneskelige bevidsthed, og at
forsøgene på at forstå den ydre natur af samme grund
forbliver tilnærmelsesvis.
"Vandpest" betoner således gennem sin
struktur forskellen mellem natur og menneske og det
uforudsigelige aspekt, som gør menneskets drømme om total
bemestring til skamme.
Tag således titlen "Vandpest". Der er tale
om en såkaldt indslæbt plante, som blev set første gang på
det europæiske kontinent i 1836. Derefter bredte den sig
utrolig hurtigt, ja den formerede sig i en sådan grad, at
den tilstoppede vandløb og søer. Det er muligvis tilfældigt,
men plantens indslæbningstid hører hjemme i samme periode
som den industrielle revolution, hvor mennesket for alvor
begyndte at se sig selv som behersker af naturen. Planten
dementerer ironisk nok netop denne holdning gennem sin
særegne metamorfose og kolossalt hastige vækst: Den
indslæbte eksotiske plante, som blev importeret i den tro,
at den kunne anvendes nyttigt, rådner mellem hænderne på
europæerne.
Samme problemstilling finder man indlejret
i hovedpersonen Malcolms ballonfærd. Den beskriver da også
den karakteristiske lineære formel for menneskets
fremskridt. Malcolm bevæger sig fremad og opad i det
geografiske landskab, som han af nysgerrighed har begivet
sig ud i, og som han tror at kunne kontrollere. Men rejsen
tilbage gennem det muterende landskab må ydmygt foregå til
fods, således at den fremadskridende linie i stedet bliver
en cyklisk reversibilitet, ikke bare fordi rejsen ender ved
begyndelsespunktet, men fordi den er præget af angst og ikke
eufori over nyvunden indsigt. Landskabet blev ikke erobret
og tolket, det eneste som Malcolm og Beatrice vender hjem
med er en latent trussel om udslettelse af den økologisk
smadrede natur.
Således er naturen i "Vandpest" fastholdt
i et dobbeltblik. Citaterne fra de naturvidenskabelige
værker og Malcolms mandige eventyrlyst, peger nok på drømmen
om at erobre verden, og dermed på drømmen om den
altomfattende viden og forståelse, men drømmen må vige for
den muterende natur og den truende økologiske katastrofe.
Naturens stoflighed sætter en grænse for menneskets
bestræbelse på at underlægge sig alt, og sproget støder mod
en afgørende barriere i mødet med denne stoflighed. Med
denne viden og på dette erkendelsens nulpunkt slutter
"Vandpest". Den dødsmærkede natur er dog ikke den eneste
mulighed for hovedpersonerne. Med nulstillingen kan der
muligvis startes forfra på nye og muligvis mere frugtbare
fortællinger om forholdet mellem sprog og natur.
-
H.C. mener at mange forfattere
fordyber sig i almenmenneskelige spørgsmål. Hvad kan dette være?
-
Hvad er det gode ved den gode fortælling?
-
Giv eks. på punktromaner.
-
Find eks. på filmisk opbygning (klippeteknik).
-
Find eks. på sproglig knaphed og præcision.
-
Hvad kan forklaringen være på de meget korte forløb vi ser
noveller osv. bygget op af?
-
Giv eks. på sammenblanding af fantasi og virkelighed.
-
Giv eks. på mangel på pointe el. lign.
-
Hvorfor vi så sjældent psykologisk indsigt i de moderne romaners
personer?
-
Hvad er minimalisme?
-
Hvorfor vil
Christina Hesselholdt ikke kaldes minimalist?
-
Giv eks. fra dogmefilm på at stilen er minimalistisk.
-
Hvorfor er
Jan Sonnergaards samfundskritik begrænset?
-
Giv eks. på brede samtidsskildringer.
-
Giv eks. på at forfattere dvæler ved barndommens landskaber.
-
Hvad er det forfatterne kritiserer når de tager fat på
civilisationskritikken?
-
Hvem arbejder med det makabre og groteske? Og hvorfor?
-
Hvorfor er
Ib Michael så populær?
Men lad mig diskutere videre. Bukdahls
opdeling i to perioder: den regelrette halvfemsergeneration fra
1990-96 og den kaotiske degeneration 1996-2004, mener jeg, man
kan reducere til et enkelt, men vitalt skifte i tidens toneklang. I
midten af 90'erne bliver den æstetiske lummerhed muget og buh'et ud og
en uskyldig avantgarde ser dagens lys. Litteraturen bliver mere mundret
og mudret. Fx hentes der ting og sager ind fra mundtlige fortælleformer,
og disse fungerer som et slag i ansigtet på den offentlige smag. Man kan
bare forsøge at opregne, hvor mange nye genrer, man finder i den nyeste
litteratur: optegnelser, metaforismer, frasagn, anekdoter, vitser,
protokoller, tilstandsrapporter osv. Ikke alle har nødvendigvis noget
med det mundtlige at gøre, men mange af dem har det
afæstetisering
Afæstetiseringen er
tillige en omæstetisering, der viser sig som en indførelse af
mere lavkulturelle fænomener på kunstens område, eller i hvert fald en
sammenblanding af høj- og lavkulturelle fænomener. I litteraturen fx ved
brug af vitser og ordspil og generelt ved brug af lavkomiske elementer
nogle bestemte teknikker – og nok
især fra den tidlige modernisme. Selv Casper og Mandrilaftalen ernærede
sig jo ved en slags dadaisme, men også gennem det man kunne kalde en
underliggørelses-teknik
Den nye litteratur er snarere
pseudonymiserende, patologisk og ikke mindst patafysisk (noget der
kommer efter metafysikken). Man kunne jo fx bare læse nogle af de første
linjer fra indledningen til Ursula Andkjær Olsens første bog Lulus
sange og taler [Lindhardt og Ringhof 2000]. Kunne det ikke snildt
have været linjer, man havde hørt i Casper og Mandrilaftalen? Og man
glemmer jo heller ikke da Casper Christensen påberåbte sig retten til at
kalde Kieslowskis trilogi for noget kedeligt lort
Den nye litteratur vil i stedet være
overskæg, mere sjov, mere rå, mere sød, mere finurlig og såmænd
også mere oprigtig, end den man tidligere har set
Den sagte litteratur, en litteratur
som ikke kommer ud af stedet, men som alligevel påberåber sig at være
avantgarde: avantgarde og biedermeier på samme tid, en litteratur
der kan råbe højt og lavt på samme tid
Hvor
teoridannelserne i 80'erne beskæftigede sig med hvorledes vores
fortolkning af verden går gennem sproget, da interesserer
90'errealismen sig mere for praksisfeltet og de konkrete og
hverdagslige udmøntninger af fortolkningerne. De universer, som
teksterne opruller, er ofte let genkendelige hverdagslige universer, men
pointen er ikke at opnå genkendelighed hos læseren, snarere at så tvivl
om den umiddelbare aflæselighed af det genkendelige. Teksten mærkes
af læseren snarere end den fortolkes. Enten er en direkte affektiv
påvirkning af læseren målet - for eksempel gennem lån fra lav-kulturelle
genrer (horror, porno og melodrama), her vil en Linda Williams'
begreb om mimicry være centralt som Gilles Deleuzes affekt- og
perceptbegreber. Eller også er der tale om et spil mellem indlevelse og
distance, mellem påkaldelsen af læserens empati og reserverede distance.
Dette kan for eksempel opnås ved at arbejde med kontradiktoriske genrer
(tragedie og farce), der producerer modsatrettede følelser
Man kan
konstatere en fornyet interesse for politiske og sociale spørgsmål i
kunsten i dag helt generelt. Indenfor ny dansk film er perspektivet
nedefra - fra de marginaliserede, taberne - blevet genlanceret. I
film som Italiensk for Begyndere og Bænken revitaliseres
helt gængse naturalistiske-realistiske tematikker. Jeg vil i den
forbindelse arbejde med Bent Vinn Nielsens forfatterskab, fordi dette
eksplicit har et socialrealistisk perspektiv, der udmønter sig på højde
med sin tid. Bent Vinn arbejder med en materialistisk kropslig
stigmatisering af sine personer, der helt er på linie med
udviklingen i samtidskunsten generelt
Sharp-focus realism
Dette begreb, som jeg har taget fra Winfried Fluck udtrykker en anden
form for realistisk bestræbelse vi især finder i kortprosagenren, der om
nogen har været den litterære genre, der har kendetegnet 90'erne. Det er
en realisme, der knytter an til det at "vise" frem for at "fortælle" (showing
and telling). I et genkendeligt hverdagsunivers skabes uhygge eller
fremmedhed, der vidner om en æstetisk strategi, der de-familiariserer
det velkendte. Vi kender strategien fra det aktuelle snap-shotfotografi
(f.eks. Richard Billingham). Analogien til snapshotfotografiet er vigtig
for det er i teksternes evne til at fremstille momenter af æstetisk
egenværdi – midt i al denne genkendelighed - at de berører læseren. Man
kan godt kalde det teksternes simulakrum-effekt. Simulakrum-effekten
optræder på steder, hvor læseren forventer at finde nøglen til en
konsistent interpretation. Men der er ikke nok information i "billedet"
til dette. Jeg vil dels udrede forholdet mellem minimalisme
(gentagelser, tomhed, stærk appel til en beskuer/læser om at "fylde
hullerne ud") og realisme (momenternes billedkarakter som et
visuelt-perceptivt lag i teksterne). Dels se på disse billedmomenter som
"ynglepladser", hvor nye betydninger ser dagens lys. Helle Helle, Simon
Fruelund, Jesper Wung-Sun, Ari Behn, Christina Hesselholdt vil være
nogle af de kortprosaister, der vil blive inddraget
Grotesk realisme
Grotesk realisme er et begreb lanceret af Mikhael Bakhtin i dennes
Rabelais-studier. Jeg er især interesseret i to aspekter ved begrebet:
dels hvorledes det groteske opstår når helt grundfæstede grænser
overskrides. F.eks. grænserne mellem menneske-dyr,
animalsk-ikke-animalsk, ydre-indre. Dels i den groteske effekt af det
Bakhtin kalder visualisering af det abstrakte. Visualiseringen af
det abstrakte finder vi til eksempel i en æstetisk strategi, vi kan
benævne bogstaveliggørelse af metaforer. Når metaforer bliver
bogstavelige er der tale om frontalangreb på sprogets repræsentative
funktion. I disse "punkteringer" bliver sproget performativt
DET ER NETOP HVAD CHRISTINA HESSELHOLDT GØR I I KØKKENET GRAVKAMMERET!
Den
groteske realisme kan iagttages indenfor forskellige æstetiske genrer. I
teatret er Line Knutzons drama eksemplarisk, især stykkerne Snart
kommer tiden og Torben Toben, indenfor performance er Hotel
Pro Formas forestilling Jesus odd. size central, indenfor film
Lotte Svendsens Bornholms Stemme og indenfor litteraturen kan man
pege på Marie Darriuessecq Truismes, 1996 og Magnus Mills The
Restraint of Beasts, 1998
Dele af den
danske litteratur fra 1990erne synes at være domineret af en form for
nærpersonlige iagttagelser, mens andet bevæger sig ud i nærmest barnligt
dadaistiske udtryk.
Da litt 90
Denne bog handler om dansk
litteratur i 90erne og i begyndelsen af det nye årtusind. Kort fortalt
et årti der kendetegnedes ved historiske begivenheder i
verdenssamfundet, der målt på en psykopatologisk skala bevægede sig
fra omnipotens til paranoia.
Berlinmurens fald d. 9. november 1989 og terrorangrebene på USA d. 11.
september 2001 afgrænser godt og vel årtiet, der i den ene ende har
Patrick Bateman og i den anden ende Harry Potter stående som en symboler
på tidsånden: Børsmægler-psykopaten, der lokkede mænd, som ellers kun er
til faglitteratur, til at æde prosafiktion, og kostskole(super)helten,
der fik bogdroppere over hele verden til at give litteraturen endnu en
chance.
|
Jeg vil kun
være medlem af en klub der ikke vil have mig som medlem - Woody allan
Lacan:
Den franske psykoanalytiker Jacques
Lacans (1901-1981)
ny forståelse af freud ud fra primært et filosofisk ståsted
-tekst om spejl-stadiet.
Psykologen
Lacan tolker psykoanalysen som en antipsykologi
Lacan udvikler gradvist, hvad han
betegner som en «Tilbagekomst til Freud» via en beskæftigelse
med hidtil ubemærkede konsekvenserne af grundlæggerens arbejder,
idet han fremsætter begreber som
begær,
subjekt, fallos,
signifiant
og nydelse.
Han opsamler forskellige områder for viden, herunder lingvistik,
filosofi,
psykiatri og matematik, men uden nogensinde at give slip på,
hvad psykoanalysen kan fortælle om mennesket. Han følger i dette
arbejde sin helt egen vej og understreger eksistensen af det
reelle, der er på spil i den psykoanalytiske erfaring, hvor
det dukker op i bl.a. nydelsen og symptomerne.
Lacans synsmodel:
Fire fundamentale begreber i psykoanalysen
For den franske
psykoanalytiker
Jacques
Lacan er en signifiant et bærende sprogligt element
i det ubevidste. Dette element viser
sig i talen og kan have kropslige effekter.
Signifianten vedrører sprogets udtryksside og antagelsen
om, at det er via dets udtryksside, at det ubevidste
viser sig. |
Han følger i dette arbejde sin helt
egen vej og understreger eksistensen af det reelle,
der er på spil i den psykoanalytiske erfaring, hvor det dukker
op i bl.a. nydelsen og symptomerne.
Venstre-lacanianerne, derimod, ser de gamle
autoriteters og faderfigurers fald som frisættende, men advarer mod på den
baggrund at tro at det er overjeg'et der er
faldet. Til gengæld for det gamle
autoritære overjeg, har vi i dag fået et
overjeg der dikterer nydelse. I denne
gruppe finder vi Slavoj Zizek.
Lacan: Vi ønsker ikke at få ønsker
opfyldt - fantasier må være urealistiske
- hvis vi får hvad vil vil ønsker vi det
ikke mere - vi ønkser drømmen om fantasien -
ikke fantasien selv - vi ønsker ikke at
drømmen skal opfyldes...
konklusion: at leve efter lyster skaber ikke
lykke - kun idealer...
http://www.youtube.com/watch?v=RyqVvMAp9Bo
Hvor skal man
placere den nye
single fra en af de
sejeste kvinder i dansk
musik, Tina Dickow? Er
den udtryk for en
højre-lacaniansk
længsel efter en
autoritet, der kan
anvise subjektet dets
plads i den symbolske
orden? Eller udtrykker
omkvædet subjektets
erkendelse af det
postmoderne overjegs
imparativ om nydelse ("smells
like fun") at jagten på
nydelse ikke er frihed,
men blot fører til den
konstante jagt på ny
nydelse ("Feels like
being on the run")?
To af CVA's
væsentligste forskningsfelter er
populærkultur og lacaniansk psykoanalyse.
Det er derfor ikke tilfældigt, at bloggens
første videoklip forener disse to emner. Det
nedenstående klip er nemlig noget så
usædvanligt som en (godt nok fiktiv)
universitetsforelæsning om Lacan, der
fremføres i, og indgår som en integreret del
af, en stor Hollywoodproduceret blockbuster,
med en af de største amerikanske
filmstjerner i hovedrollen.
Roland Barthes
DET STIVNEDE BILLEDE BLIVER TIL ET INDEX PÅ AT NOGET VAR, OG AT
VERDEN ER TIL.
Det lyse kammer
Jacques Derrida og logocentrismen
Det der hverken er sandt eller
falsk, er realiteten
Derridas dekonstruktion er først og fremmest en kritisk
stillingtagen til en grundlæggende tradition i den vestlige
tænkning. Med betegnelsen, logocentrisme, peger Derrida på, at
man i den vestlige diskurs arbejder med ordet og fornuften i
centrum. Han mener, det er problematisk, fordi et sådant system
kun kan opretholdes ved at reducere og udgrænse det, der
modsiger systemet.
Denne kritik må nødvendigvis også indbefatte strukturalismen med
Saussure i spidsen, fordi den med sit system bestående af
relationer af indbyrdes afhængige elementer, undertrykker de
dele, der ikke passer ind i systemet.
En vigtig pointe ved dekonstruktionen er, at den hverken
forsøger at destruere den vestlige tænkning eller at konstruere
et alternativ til den. Ordet "de(kon)struktion", dvs. "ned-bryde"
eller "ikke-opbygge" henviser til et forsøg på at stille sig
kritisk og spørgende over for en diskurs, som dekonstruktionen
vel at mærke selv indgår i. Således er den en måde at opnå
forøget indsigt i logikken og i systemet på uden at være en
egentlig metode, der er hævet over sit objekt.
Det
radikaliserede tegn- og strukturbegreb
At
dekonstruktionen ligger i forlængelse af og samtidig er et opgør
med strukturalismen kommer tydeligt til udtryk i opfattelsen af
sproget.
Som
Saussure opfatter Derrida sprogsystemet som en størrelse
defineret af forskelle og modsætninger, hvori det arbitrære tegn
karakteriseres af en tvedeling mellem det betegnende og det
betegnede, hhv. signifiant og signifié. For både Saussure og
Derrida udløser denne splittelse en mistillid til sprogets evne
til at referere til virkeligheden. Hvor Saussure dog mener, at
signifiant troværdigt kan henvise til signifié, går Derrida mere
radikalt til værks.
Han problematiserer Saussures sprogteori på flere punkter. For
det første hævder han, at signifiéen ikke blot er resultatet af
forskellen mellem to signifianter (fx f-n-i-se-, g-r-i-s-e). Den
er også et produkt af forskellen mellem en lang række andre
signifianter (fx i-s-e, p-r-i-s-e, f-l-i-s-e etc.), hvilket
betyder, at forholdet mellem signifiant og signifié ikke er
entydigt. For det andet konstaterer Derrida, at betydningen
aldrig ligger fast, men derimod er en skridende, forskydende
størrelse. Signifianten henviser ganske vist til en signifie,
men signifiéen fungerer selv som signifiant for en anden
signifie etc. Dette forhold svarer til at slå op i en ordbog for
at få et ords betydning defineret, hvorefter man blot støder på
flere ord, som også må defineres. Sproget henviser altså til sig
selv i det uendelige, og det enkelte tegn indgår tilsvarende i
en endeløs kæde af betydningsskabende signifianter
Således hører dekonstruktionen ligesom blandt andet Lacans
psykoanalyse ind under poststrukturalismen, som netop pointerer,
at al betydning hviler på forskel og udsættelse. Dvs. at tegnet
aldrig kan nå dets betydning og i yderste konsekvens, at det
socialt konstruerede sprog ikke kan sige noget om virkeligheden.
Derrida markerer denne radikale ændring af opfattelsen af
tegnbegrebet ved at konstruere et nyt ord, "différance", der
henviser til Saussures forskelsbegreb, "différence". I et
interview fortæller han:
Den aktivitet eller produktivitet, der konnoteres af a i
différance henviser til den generative bevægelse i
forskellenes spil. Forskelle er ikke faldet ned fra himlen,
og er ikke indskrevet én gang for alle i et lukket system, i
en statisk struktur, som lader sig udtømme i en synkronisk
og taxinomisk beskrivelse. Forskelle er virkninger af
transformationer, og fra dette synspunkt er temaet
differeren uforeneligt med det statiske, synkroniske,
taxinomiske, ahistoriske osv. motiv i begrebet struktur.
(Derrida, 1970, p. 251)
Med en
bevidst stavefejl markerer Derrida altså, at systemet ikke er en
absolut størrelse, hvori relationen mellem forskellige elementer
er betydningsbærende. Det er i stedet gennem dynamikken, at
betydningen skabes. At forskellene således ikke ligger fast
stemmer overens med Derridas tanke om, at der ikke eksisterer en
endelig betydning. Med signifiéens udtrykkende funktion
beskrevet ovenfor dekonstruerer han så at sige, hvad han kalder
for det trancendentale signifié, som netop "er nødvendigt for at
forskellen mellem signifié og signifiant ét sted kan være
absolut og ureducerbar" (Derrida, 1970, p. 67)
Tekst
og fortolkning
Derrida hævder i "Om Grammatologi", at "der er ikke noget
udenfor-tekst" (Derrida 1969. Her fra: Hans Hauge, 2001, p.
246), dvs. der er ikke noget uden for teksten. Ligesom tegnet er
heller ikke teksten en endelig, lukket struktur. Den er ikke
blot, som opfattet i den vestlige metafysik, en signifiant for
en entydig signifié, men derimod en langt mere kompleks og
betydningspluralistisk størrelse.
I denne forbindelse kritiserer Derrida den vestlige tænkning for
dens fokusering på centeret i teksten. Ved kun at koncentrere
sig om et centrum, må man reducere og tilsidesætte de elementer,
som underbygger tekstens helhed. Herved marginaliserer man dele
af teksten, siger Derrida, som er lige så essentielle for dens
betydninger som det tilsyneladende centrale.
Den dekonstruktive handling består i netop at forskyde fokus til
det marginaliserede og så at sige vende teksten på hovedet.
Herigennem sidestilles det af den strukturalistiske læsning
udelukkede, og det marginaliserede vender tilbage i teksten.
Teksten som et system er umulig at overskride, idet læseren, som
selv er en del af den diskurs, teksten er indskrevet i, netop
ikke er placeret uden for den, men derimod inden i den. Med
bevidstheden om det søger den dekonstruktive læser dog alligevel
at finde udveje i teksten og dermed slippe fri af hele den
vestlige logocentriske tænkemåde. Ved at "lade som om" man
kommer på ydersiden af teksten, er der om ikke andet mulighed
for at stille sig kritisk over for tekstens system.
I overensstemmelse hermed peger Derrida på en dobbelthed i
tolkningen af en tekst, som også gælder for tegnet, og hvad han
kalder, spillet. Der eksisterer to modstridende fortolkninger,
som altid er i spil samtidigt. Én læsemåde holder sig inden for
tekstens rammer, lukker den og konstruerer en
betydningsstruktur. En anden læsemåde forsøger at overskride
teksten, åbner den og destruerer ideen om en entydig betydning.
Den
første læsemåde er, siger Derrida, en fordoblende kommentar, som
blot skriver videre på teksten, idet den ikke overskrider den.
Det vil sige, den tror, den placerer sig udenfor, men det gør
den ikke, idet dén og teksten er indfattet i én og samme
diskurs. Det er den traditionelle, opbyggende måde at tolke på,
som også strukturalismen repræsenterer. Derrida siger:
Den (...) forsøger at dechifrere, drømmer om at dechifrere,
en sandhed eller en oprindelse, der er fri af spillet og fra
tegnets orden (...). (Derrida, "Structure, Sign and Play in
the Discourse of the Human Sciences". Her fra: Hauge, 2001,
p. 252)
Den
søger altså at finde den tidligere nævnte trancendentale
signifié, i modsætning til den anden læsemåde, som erkender
umuligheden af at finde en endelig betydning. Den anden læsemåde
er netop karakteriseret ved, at den
(...)ikke længere er rettet mod en oprindelse, godkender
spillet og forsøger at bevæge sig hinsides mennesket og
humanismen(...)". (Ibid)
Den er
inspireret af Nietzsche og Heidegger og kan forekomme
destruktiv, men Derrida betoner, at destruktionen fra starten af
er et mislykket projekt. Den bilder sig nemlig ligesom den
første læsemåde ind, at den kan sætte sig uden for teksten:
The step "outside philosophy" is much more difficult to
conceive than is generally imagined by those who think they
made it long ago with cavalier ease, and who are in general
swallowed up in metaphysics by the whole body of the
discourse that they claim to have disengaged from it. (Rivkin
m.fl., 1998, p. 235)
Læsemåden er altså ikke destruktiv, men derimod direkte
dekonstruktiv, idet den på optimistisk vis forsøger at
overskride teksten på spillets præmisser velvidende, at en sådan
handling er illusorisk.
Fortolkningens dobbelthed kan fungere som et billede på
dekonstruktionens tvetydige projekt, idet læsemåderne
sideløbende opbygger og nedbryder teksten som dekonstruktionen
selv, der heller ikke fastholder én, men i stedet flere
samtidige positioner
Nedbrydning af det binære modsætningspar
For
både tegnet og teksten gælder det, at de er defineret ud fra
forskelle, og det er kendetegnende for hele den vestlige
tænkning, at vi opfatter gennem modsætningsstrukturer. Sådanne
modsætninger opfattes som logisk funderede, eviggyldige
sandheder, som med deres lovmæssige status er hævet over enhver
form for subjektiv kritik. Også dét gør Derrida op med.
Hans dekonstruktion består i en "omvendt" tilgang, hvor han
viser, at det binære modsætningspar rent faktisk ikke er en
objektiv størrelse. I stedet hævder Derrida, at det hviler på et
socialt konstrueret værdihierarki eller mere radikalt; et
undertrykkende voldshierarki. De to poler i dikotomien er ikke
logisk sidestillede, som oprindeligt antaget, men er i stedet
karakteriseret af en uligevægt, som favoriserer den ene over den
anden. Den ene pol er den højest prioriterede og opfattes som
oprindelig, mens den anden opfattes som mindreværdig og som en
afledning af den første. Eksempler på det er fx den kristne
opfattelse af verden som splittet mellem god vs. ond, hvor Gud
sættes som den positive og oprindelige pol, mens Satan er den
lavere, af Gud skabte, faldne engel. Eller forholdet mand vs.
kvinde, hvor manden ifølge Paradismyten er det oprindelige
menneske og kvinden blot en afledning af mandens ribben.
Derridas eget primære eksempel er det binære modsætningspar tale
vs. skrift, som med den klassiske værens-filosofi i århundreder
har fremhævet talen som det oprindelige sprog, idet det ligger
nærmest sjælen og er karakteriseret ved nærvær. Med
dekonstruktionen af den tidligere nævnte trancendentale signifié
og dermed også af ideen om en endelig kerne eller sjæl, må også
denne konstruktion givetvis lade livet.
Sammenfattende kan man sige, at Derrida med sin dekonstruktion
af det binære modsætningspar i bred forstand problematiserer og
relativiserer hele den vestlige metafysik, herunder
strukturalismens sprogsyn, som dekonstruktionen på samme tid
ligger i forlængelse af.
Han blev kendt for sine dekonstruktioner -- anfægtelser -- der i
nye begyndelser giver forstyrrelse af den vestlige tankes
hierarkiske oppositioner.
Han anfægtede logocentrismen med dens forestilling om
meningens transcendentale eksistens på den anden side af
tegnenes udtryksside; altså der hvor f.eks. ideen om Gud
tidligere havde stået som garant.
Tegnet er altid kun et spor af noget fraværende. Det er aldrig
nærvær. I en stadig forskelsproduktion grundlægges rum og tid.
Et rum, hvor der udspredes forskelle, og en tid, hvor
afslutningen udsættes. Men tilskrivningen er forsinket og udsat.
Forsinkelsen kan forklares ved, at jeg kan være død, når dette
læses; og udsættelsen ved at jeg, mens jeg skriver, må vente til
senere med at blive læst
Dette anfægtede Derrida og hævdede, at "i begyndelsen var
skriften."
Derrida selv omgikkedes. »Genet var min ven - det var
Hegel ikke«,
Bukdahl
Generationsmaskinen. Dansk litteratur som yngst 1990-2004
Gilles Deleuze
alt beror på forskellighed - ikke enshed
rather than seeing
philosophy as a timeless pursuit of truth, reason, or universals,
Deleuze defines philosophy as the
creation of concepts. For Deleuze, concepts are not identity
conditions or propositions, but metaphysical constructions that
define a range of thinking, such as
Plato's
ideas,
Descartes's cogito, or Kant's doctrine of the faculties. A
philosophical concept "posits itself and its object at the same
time as it is created."[21]
In Deleuze's view, then, philosophy more closely resembles
practical or artistic production than it does an adjunct to a
definitive scientific description of a pre-existing world (as in
the tradition of
Locke or
Quine).
Copyright Gunnar Mühlmann - Lektor
|
|